Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Swadop

Installation av Victron BMV 712

Rekommendera Poster

Hejsan, 

 

Sitter och förbereder helgens projekt och vill bolla idéer så jag tänkt rätt. 

 

Jag har 2 st. förbrukningsbatterier (Varta 105Ah) och 1 st. startbatteri (Varta 105Ah), och för att hålla koll på dessa tänker jag installera en Victron BMV 712. Bifogar ett enklare kopplingsschema på hur jag tänkt att få ihop det hela och ni får gärna komma med idéer och tankar. På schemat har jag inte ritat in huvudbrytarna men dessa finns i verkligheten. 

 

Är det något jag missar? :) 

 

 

117947692_947137265696403_8483228386135322741_n.jpg

Batteri Model (1).pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Swadop:

Hejsan, 

 

Sitter och förbereder helgens projekt och vill bolla idéer så jag tänkt rätt. 

 

Jag har 2 st. förbrukningsbatterier (Varta 105Ah) och 1 st. startbatteri (Varta 105Ah), och för att hålla koll på dessa tänker jag installera en Victron BMV 712. Bifogar ett enklare kopplingsschema på hur jag tänkt att få ihop det hela och ni får gärna komma med idéer och tankar. På schemat har jag inte ritat in huvudbrytarna men dessa finns i verkligheten. 

 

Är det något jag missar? :) 

 

 

117947692_947137265696403_8483228386135322741_n.jpg

Batteri Model (1).pdf 45 kB · 2 downloads

Minus på alla batterier skall vara ihopkopplade. Förbrukarnas och regulatorns minus kopplas på shuntens utgång.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, det ser felaktigt ut, kopplingen från shuntens sekundärsida till startbatteriet skall tas bort.

De flesta på detta forum inklusive mig, tycker att det inte är nödvändigt att mäta startbatteriets förbrukning eller laddning. Sedan kan ju startmotorn dra mångdubbelt högre ström än vad shunten tål.

 

Principen är att endast shuntens primärsida skall kopplas till förbrukarbankens batteriminus, ingenting annat skall kopplas dit. Sedan kopplar man all minus från båtens elsystem till shuntens sekundära sida. Gärna via en minusskena eller minusplint.

 

Om du trots allt kopplar någonting direkt till batteriminus kommer den förbrukningen eller laddningen som kommer genom den kabeln inte att registreras av instrumentet.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I version 1.1 har jag då plockat bort plus+ från startbatteriet till shunten (B2+) samt minus- från startbatteriet till shuntens minus. Nu har jag alla förbrukar-minus samlade på minusplinten. 

 

Ser ni något problem i att ja ankarspelet direkt på startbatteriet (så är det kopplat från tidigare ägare)? 

 

@Georg_Ohm @Kane

Batteri Model (1.1).pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju även koppla B2+ till startbatteriet så att du kan läsa av dess spänning på instrumentet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Swadop:

Ser ni något problem i att ja ankarspelet direkt på startbatteriet (så är det kopplat från tidigare ägare)? 

 

Nej, eftersom motorn normalt är igång när det används så är det väl lämpligt. Jag har både ankarspel och bogprop på startbatteriet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kane:

Nej, eftersom motorn normalt är igång när det används så är det väl lämpligt. Jag har både ankarspel och bogprop på startbatteriet.

Samma här! 
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...