Swadop 10 Posted March 15, 2022 Hejsan, Sitter och förbereder helgens projekt och vill bolla idéer så jag tänkt rätt. Jag har 2 st. förbrukningsbatterier (Varta 105Ah) och 1 st. startbatteri (Varta 105Ah), och för att hålla koll på dessa tänker jag installera en Victron BMV 712. Bifogar ett enklare kopplingsschema på hur jag tänkt att få ihop det hela och ni får gärna komma med idéer och tankar. På schemat har jag inte ritat in huvudbrytarna men dessa finns i verkligheten. Är det något jag missar? Batteri Model (1).pdf Share this post Link to post Share on other sites
Kane 972 Posted March 15, 2022 (edited) 7 minuter sedan skrev Swadop: Hejsan, Sitter och förbereder helgens projekt och vill bolla idéer så jag tänkt rätt. Jag har 2 st. förbrukningsbatterier (Varta 105Ah) och 1 st. startbatteri (Varta 105Ah), och för att hålla koll på dessa tänker jag installera en Victron BMV 712. Bifogar ett enklare kopplingsschema på hur jag tänkt att få ihop det hela och ni får gärna komma med idéer och tankar. På schemat har jag inte ritat in huvudbrytarna men dessa finns i verkligheten. Är det något jag missar? Batteri Model (1).pdf 45 kB · 2 downloads Minus på alla batterier skall vara ihopkopplade. Förbrukarnas och regulatorns minus kopplas på shuntens utgång. Edited March 15, 2022 by Kane 1 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,822 Posted March 15, 2022 (edited) Nej, det ser felaktigt ut, kopplingen från shuntens sekundärsida till startbatteriet skall tas bort. De flesta på detta forum inklusive mig, tycker att det inte är nödvändigt att mäta startbatteriets förbrukning eller laddning. Sedan kan ju startmotorn dra mångdubbelt högre ström än vad shunten tål. Principen är att endast shuntens primärsida skall kopplas till förbrukarbankens batteriminus, ingenting annat skall kopplas dit. Sedan kopplar man all minus från båtens elsystem till shuntens sekundära sida. Gärna via en minusskena eller minusplint. Om du trots allt kopplar någonting direkt till batteriminus kommer den förbrukningen eller laddningen som kommer genom den kabeln inte att registreras av instrumentet. Edited March 15, 2022 by Georg_Ohm 1 Share this post Link to post Share on other sites
Swadop 10 Posted March 15, 2022 I version 1.1 har jag då plockat bort plus+ från startbatteriet till shunten (B2+) samt minus- från startbatteriet till shuntens minus. Nu har jag alla förbrukar-minus samlade på minusplinten. Ser ni något problem i att ja ankarspelet direkt på startbatteriet (så är det kopplat från tidigare ägare)? @Georg_Ohm @Kane Batteri Model (1.1).pdf 1 Share this post Link to post Share on other sites
ABC 473 Posted March 15, 2022 Du kan ju även koppla B2+ till startbatteriet så att du kan läsa av dess spänning på instrumentet. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Kane 972 Posted March 15, 2022 1 timme sedan skrev Swadop: Ser ni något problem i att ja ankarspelet direkt på startbatteriet (så är det kopplat från tidigare ägare)? Nej, eftersom motorn normalt är igång när det används så är det väl lämpligt. Jag har både ankarspel och bogprop på startbatteriet. 2 Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,822 Posted March 15, 2022 8 minuter sedan skrev Kane: Nej, eftersom motorn normalt är igång när det används så är det väl lämpligt. Jag har både ankarspel och bogprop på startbatteriet. Samma här! 2 Share this post Link to post Share on other sites