Jump to content
Tuesday 21 May 2024
Swadop

Installation av Victron BMV 712

Recommended Posts

Hejsan, 

 

Sitter och förbereder helgens projekt och vill bolla idéer så jag tänkt rätt. 

 

Jag har 2 st. förbrukningsbatterier (Varta 105Ah) och 1 st. startbatteri (Varta 105Ah), och för att hålla koll på dessa tänker jag installera en Victron BMV 712. Bifogar ett enklare kopplingsschema på hur jag tänkt att få ihop det hela och ni får gärna komma med idéer och tankar. På schemat har jag inte ritat in huvudbrytarna men dessa finns i verkligheten. 

 

Är det något jag missar? :) 

 

 

117947692_947137265696403_8483228386135322741_n.jpg

Batteri Model (1).pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Swadop:

Hejsan, 

 

Sitter och förbereder helgens projekt och vill bolla idéer så jag tänkt rätt. 

 

Jag har 2 st. förbrukningsbatterier (Varta 105Ah) och 1 st. startbatteri (Varta 105Ah), och för att hålla koll på dessa tänker jag installera en Victron BMV 712. Bifogar ett enklare kopplingsschema på hur jag tänkt att få ihop det hela och ni får gärna komma med idéer och tankar. På schemat har jag inte ritat in huvudbrytarna men dessa finns i verkligheten. 

 

Är det något jag missar? :) 

 

 

117947692_947137265696403_8483228386135322741_n.jpg

Batteri Model (1).pdf 45 kB · 2 downloads

Minus på alla batterier skall vara ihopkopplade. Förbrukarnas och regulatorns minus kopplas på shuntens utgång.

Edited by Kane
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, det ser felaktigt ut, kopplingen från shuntens sekundärsida till startbatteriet skall tas bort.

De flesta på detta forum inklusive mig, tycker att det inte är nödvändigt att mäta startbatteriets förbrukning eller laddning. Sedan kan ju startmotorn dra mångdubbelt högre ström än vad shunten tål.

 

Principen är att endast shuntens primärsida skall kopplas till förbrukarbankens batteriminus, ingenting annat skall kopplas dit. Sedan kopplar man all minus från båtens elsystem till shuntens sekundära sida. Gärna via en minusskena eller minusplint.

 

Om du trots allt kopplar någonting direkt till batteriminus kommer den förbrukningen eller laddningen som kommer genom den kabeln inte att registreras av instrumentet.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I version 1.1 har jag då plockat bort plus+ från startbatteriet till shunten (B2+) samt minus- från startbatteriet till shuntens minus. Nu har jag alla förbrukar-minus samlade på minusplinten. 

 

Ser ni något problem i att ja ankarspelet direkt på startbatteriet (så är det kopplat från tidigare ägare)? 

 

@Georg_Ohm @Kane

Batteri Model (1.1).pdf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan ju även koppla B2+ till startbatteriet så att du kan läsa av dess spänning på instrumentet.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Swadop:

Ser ni något problem i att ja ankarspelet direkt på startbatteriet (så är det kopplat från tidigare ägare)? 

 

Nej, eftersom motorn normalt är igång när det används så är det väl lämpligt. Jag har både ankarspel och bogprop på startbatteriet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Kane:

Nej, eftersom motorn normalt är igång när det används så är det väl lämpligt. Jag har både ankarspel och bogprop på startbatteriet.

Samma här! 
 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...