Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tobbok

Hål i hytten

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Har ett litet hål inne i hytten på hyresvärdens båt som bör vara fixad före isen släpper och jag vet inte hur jag skall gå till väga.

 

Snabb genomgång av hur problemet uppstod.

 

Vi hyr ett hus på landsbygden. Vi har 2 katter som är 1.5 och 0.5 år gamla. Huset vi bor i har en gammal ladugård på baksidan där hyresvärden har sina två båtar. Katten brukar ofta gå dit när vi inte är hemma för att det troligen är varmare där en ute. En dag i Januari när temperaturen var nere på -26 grader så hade vi bort den äldre katten. Den brukar ofta inte vara ute mera en cirka 6-8h men nu hade den varit ute 16h så vi blev oroliga. Vi hittade henne dock till sist i ladugården INNE I BÅTENS SKROV. Hon hade gått in i en liten lucka i fören och sedan trillat ner i skorvet och kom inte sig upp mera. Båten i frågan är en med akterhytt och öppen för. 

 

Vi kämpade länge för att få ut henne men till sist kom vi fram till att enda sättet att få ut katten var att såga et hål. Vi bestämde oss för att såga ett hål inne i hytten och fick därifrån ut katten. 

 

Nu till frågan. Hur F*n skall man få fixat detta hål. är det enklaste att spakla dit den utsågade biten på nytt eller försöka lägga nytt glasfiber alternativt bara köpa en plåtbit att lägga över hålet med. Hålet är inte mera en 10cm*10cm. Men vi är tvungna att fixa hålet före hyresvärden skall ha båten till sommaren. Vill få det att se ut som att inget har hänt.

 

HJÄLP?

275614491_289840556565342_3385744658856456466_n.jpg

275808108_1119564048821609_2939015006369445924_n.jpg

275678283_494715552166375_1565516009959461028_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig skulle det inte kännas bra att mörka en sån sak för en hyresvärd. Oavsett om det lagas på bästa sätt så tror jag det kommer synas. 
Har du testat att ringa försäkringsbolaget?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att skriva det. Vi ringde förstås till hyresvärden och meddelade om vad vi tänkte göra. Dock så fick vi tillåtelse av henne att såga hål men inte av honom. Därför är vi tvungna att få det så bra som möjligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Tobbok:

Glömde att skriva det. Vi ringde förstås till hyresvärden och meddelade om vad vi tänkte göra. Dock så fick vi tillåtelse av henne att såga hål men inte av honom. Därför är vi tvungna att få det så bra som möjligt. 

Då är det definitivt lika bra att krypa till korset nu och tala om att ni sågade hål i alla fall.

För nu kommer han ju titta efter det, och som @ChristerN skriver kommer det där knappast att bli osynligt.

 

Du föreslår även att ersätta det med en plåtbit, vet inte riktigt om det är seriöst menat eftersom du samtidigt önskar en lagning som hyresvärden inte skall upptäcka 🤔. En "plåtbit" på en dm² där det nyss var en fin, jämn plastyta är ju liksom inte osynligt.

 

Om hyresvärden inte är blind så har denne säkerligen synpunkter på HUR det skall lagas och kanske t.o.m. av vem. Tänk på att det är annans egendom du har gjort åverkan på, så förvärra det inte ytterligare genom att göra ytterligare åtgärder utan dennes medgivande.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske läge att leta ny bostad när ni ändå håller på? Jag hade ju blivit heligt förbannad om jag hade sett det där! Ren skadegörelse som kan polisanmälas.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev pseudonym:

Kanske läge att leta ny bostad när ni ändå håller på? Jag hade ju blivit heligt förbannad om jag hade sett det där! Ren skadegörelse som kan polisanmälas.

Det är vel självklart att man inte vill förstöra andras egendom. Men inte vill någon heller ha en död katt i båten. Dom flesta skulle nog ha gjort samma sak. Det andra hur man hanterar den andra delen är en annan sak. 

 

Frågan är ju om det är lönt att försöka laga det själv eller att föra den till någon båtbyggare.

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Tobbok:

Det är vel självklart att man inte vill förstöra andras egendom. Men inte vill någon heller ha en död katt i båten. Dom flesta skulle nog ha gjort samma sak. Det andra hur man hanterar den andra delen är en annan sak. 

 

Frågan är ju om det är lönt att försöka laga det själv eller att föra den till någon båtbyggare.

Låt en plastreparatör titta på innan du förvärrar det hela. Var i landet finns du och båten? Jag hade gjort så här om jag skulle gett mig på det själv.

Den biten du har liggande som du sågade bort kan du ju använda igen.

det fyrkantiga hålet behöver du hålla emot med något på insidan, och då kan man använda en bil masonit som är slät på ena sidan. Den biten ska då vara lika stor som diagonalen mäter. Alltså ska masoniten lirkas in diagonalt för att sedan vridas i 90 grader. På detta sättet täcker den så mycket som möjligt av hålet. I mitten på masonitbiten gör man ett litet hål som man då trär ett snöre genom, på andra sidan en knut eller en liten pinne som håller emot. Med masoniten och snöret håller man den biten i glasfiber du har sågat bort på plats som du då kan limma dit med epoxyspackel och fylla igen glipan med detta. Masoniten får ju sedan sitta kvar efter att du har skurit av snöret.

Detta är grovt beskrivet hur man enklast går tillväga, man kan lägga ett eller två lager glasfiberväv på insidan som man lirkar dit innan masoniten träs igenom.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Tobbok:

Frågan är ju om det är lönt att försöka laga det själv eller att föra den till någon båtbyggare.

Men det är ju inte din sak att avgöra. Inse att det är båtägarens/hyresvärden som bestämmer det.

 

Som flera nu skrivit - du har gjort åverkan på annans egendom för att rädda din katt (som du inte hade koll på). Dessutom efter att ha fått "nej" på frågan om du fick. Och nu tänker du fortsätta göra mer ingrepp, denna gång utan att fråga båtägaren överhuvudtaget.

 

Gör det inte värre än det redan är !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

😅

bild.png.76d17c8604ca927dfc7f19f6fc8355ec.png

 

 

Skämt åsido.

 

Jag förstår paniken när ens husdjur sitter fast och man inte kan göra något annat än att såga upp ett hål.

Men har man djur har man också ansvar över dem. I det här fallet är det nog bara att berätta för båtägaren och betala för kostnader för återställning.

Jag själv hade blivit vansinnig om någon sågat hål i båten och sedan försökt laga utan att berätta. 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Tobbok:

Men inte vill någon heller ha en död katt i båten. Dom flesta skulle nog ha gjort samma sak.

Nej, det skulle de inte.

 

Nu har du kanske inte båt, men antagligen bil. Och värdemässigt skulle de kunna vara likvärdiga.

Så tänk dig själv att du får ett telefonsamtal: "Min hamster har krupit in i dörren på din entusiastbil som står vinterförvarad i garaget vi har gemensamt, och jag får inte ut den. Är det ok om jag sågar upp ett hål i bildörren ?" Givetvis säger du nej.

Men hamsterägaren sågar upp ett hål i alla fall, men säger inget. När du kommer till din bil framåt vårkanten ser du att hamsterägaren inte bara fördärvat din bildörr i alla fall genom ett hål, han har också popnitat fast en plåtbit över hålet och hoppas du inte skall märka något.

 

Tror du hade tyckt att den personen inte var riktigt klok.Och definitivt inte tyckt att "dom flesta skulle nog gjort samma sak".  Men framförallt skulle du ha velat haft ett ord med i laget så ett proffs fick återställa skadan. Eller hur ?

 

Tänk också efter lite - du hade ju inga problem att värdera katten högre när du bestämde dig för att såga sönder någon annans egendom. Då får du ju ta de konsekvenserna nu. Och kom ihåg: Du får inte ta några beslut om att reparera båten på egen hand utan båtägarens tillåtelse. Så börja där. Då tror jag dessutom tipsen du får här i tråden kommer vara ganska sekundära....

 

(F.ö. är det mycket lättare att efteråt fiska upp en död katt än få ut den levande - jag vet. Och att katten ens hamnade där är faktiskt ditt problem, varken kattens eller båtägarens).

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror nog ändå att båtägaren kan leva med det där. Det går att laga snyggt om nån som kan det gör jobbet. Men dyrt lär det bli, och det är båtägaren som bestämmer.

 

 

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju  lovat att återställa detta på ett eller annat sätt. Före det blev sågen så förstod vi förstås att det inte kommer bli billigt eller enkelt att fixa men hjärta att låta en katt vara instängd i -26 grader 10m från sovrumsfönstret klarade inte kroppen av. 

 

Det blir nog att föra till någon båtfirma/byggare och ha dem att titta på dem. Jag själv är händig av mig men att fixa detta skulle nog vara över min kunskap och var därför jag skapade denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev Tobbok:

Har ju  lovat att återställa detta på ett eller annat sätt.

- - - - -

Det blir nog att föra till någon båtfirma/byggare och ha dem att titta på dem.

Återigen - vad åtgärden blir avgör båtägaren. Inte du.

 

Men har du alltså redan pratat med båtägaren och denne har gett dig fria händer ?  Tänker på att du skriver att du "har lovat att återställa....". Det har i så fall inte riktigt framgått att du redan fått båtägarens välsignelse att fixa hålet efter eget huvud.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev IngemarE:

Återigen - vad åtgärden blir avgör båtägaren. Inte du.

 

Men har du alltså redan pratat med båtägaren och denne har gett dig fria händer ?  Tänker på att du skriver att du "har lovat att återställa....". Det har inte riktigt framgått.

Ursäkta om det har blivit otydligt.

 

 

Ringde till hyresvärden när vi kom fram till att det enda sättet var att såga. Vi fick tillåtelse av henne men hon berättade då att hennes make inte får veta om denna händelse. Vi lovade då att vi skall få detta fixat före säsongen börjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satt dit ett ventillationsgaller i vit plast typ https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsgaller/ventilationsgaller-skruvmontage-2000040075?gclid=EAIaIQobChMI0Pyb2sjI9gIVT0WRBR3ubw1PEAQYASABEgK5MfD_BwE

Har också nåt liknade som har ett tät skruvlock typ inspektionslucka, https://www.hjertmans.se/search?q=Luckor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev Tobbok:

Ringde till hyresvärden när vi kom fram till att det enda sättet var att såga. Vi fick tillåtelse av henne men hon berättade då att hennes make inte får veta om denna händelse. Vi lovade då att vi skall få detta fixat före säsongen börjar.

Jo, men då är vi ju tillbaka på ruta ett. Du har alltså inte båtägarens tillåtelse, bara hans frus. Som dessutom redan antytt saker om vad han tycker om det som gör att du borde tänka efter före innan du sätter dig ännu mer i klistret.

 

Rent formellt så är det egenmäktigt förfarande du håller på med. Tänk också på att du gör det ännu större genom att flytta en annans båt till t ex ett båtvarv för reparationen - utan dennes vetskap och tillåtelse. Och står den på trailer ?  Är den ens försäkrad, om det händer något under transporten ?

Rent teoretiskt är det ju om inte båtstöld så i alla fall åtminstone olovligt förfogande du kommer göra dig skyldig till när du flyttar bort båten.

 

Tro inte att han inte kommer få veta något. Förutom att reparationen säkert kommer synas så kommer säkert någon känna igen båten när den är på reparation. Och prata. Världen är inte så stor.

 

Gör nu det du måste. Det blir bäst så i längden, tro mig.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev toaen:

Jag skulle satt dit ett ventillationsgaller i vit plast typ https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsgaller/ventilationsgaller-skruvmontage-2000040075?gclid=EAIaIQobChMI0Pyb2sjI9gIVT0WRBR3ubw1PEAQYASABEgK5MfD_BwE

Har också nåt liknade som har ett tät skruvlock typ inspektionslucka, https://www.hjertmans.se/search?q=Luckor

 

Och det skulle båtägaren inte märka, tror du ?

 

Betänk när vi svarar TS att det inte är TS egen båt som skall åtgärdas utan en annan persons, en åtgärd som TS inte bara skall fixa utan ägarens tillåtelse utan också skall vara sådan att båtägaren aldrig skall komma att märka hålet TS åsamkat båten.

 

Inte alls negativ egentligen, skriver bara av omtanke om TS. Lika bra att vara ärlig och ta allt därifrån.

 

(Hade det varit min egen skulle jag dock också satt dit något "snyggt", typ nämnda galler eller lucka 😉)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Rent formellt så är det egenmäktigt förfarande du håller på med.

Skadegörelse är det. Egenmäktigt förfarande är det absolut inte fråga om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Tobbok:

Ringde till hyresvärden när vi kom fram till att det enda sättet var att såga. Vi fick tillåtelse av henne men hon berättade då att hennes make inte får veta om denna händelse. Vi lovade då att vi skall få detta fixat före säsongen börjar.

Som redan påtalats, kan ett proffs ordna detta så det blir mer eller mindre osynligt. Har man aldrig gjort detta tidigare, kommer det inte bli bra alls. Det är lite sent att börja hitta ett plastproffs i mitten av mars om man vill hinna få en lagning innan säsong, som borde börja om 1-2 månader?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev raol:

Skadegörelse är det. Egenmäktigt förfarande är det absolut inte fråga om.

 

Jo, om TS fortsätter med reparationen.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Jo, om TS fortsätter med reparationen.

Egenmäktigt förfarande är ett "syskon" till stöld. Att man olovligt förfogar över annans egendom. Ja, det kan det bli om TS kör iväg med båten, men det är knappast aktuellt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev raol:

Ja, det kan det bli om TS kör iväg med båten, men det är knappast aktuellt.

Rätt, men svårt att få den till plastreparatören/varvet utan att just köra iväg med den. Det var det jag menade - dvs "om TS fortsätter med reparationen".

 

Men oavsett så har ju TS att välja mellan två dåliga saker. Och det minst dåliga är - enligt mig i alla fall - att ärligen berätta för båtägaren men att i samma andetag också göra klart att man är beredd att göra vad som krävs för att ställa det tillrätta. Allt annat kommer bli sämre för TS, tror jag.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Rätt, men svårt att få den till plastreparatören/varvet utan att just köra iväg med den. Det var det jag menade - dvs "om TS fortsätter med reparationen".

 

Men oavsett så har ju TS att välja mellan två dåliga saker. Och det minst dåliga är - enligt mig i alla fall - att ärligen berätta för båtägaren men att i samma andetag också göra klart att man är beredd att göra vad som krävs för att ställa det tillrätta. Allt annat kommer bli sämre för TS, tror jag.

Reparatörer är knappast fastkedjade i sina verkstäder. Det låter totalt rubbat att bogsera iväg en stor båt när en plastare kan åka ut med bil och fixa det där på några timmar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det svårt att prata med ägaren? 

 

Vågar du länka tråden till honom? 

 

Varför inte? 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev raol:

Reparatörer är knappast fastkedjade i sina verkstäder. Det låter totalt rubbat att bogsera iväg en stor båt när en plastare kan åka ut med bil och fixa det där på några timmar.

 

Håller egentligen med dig.

Men hitta den plastare som vill åka ut till en båt, dessutom i en ouppvärmd lokal och göra ett proffsjobb. I synnerhet denna tid på året. Vi vet ju f.ö. inte var TS håller hus.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Håller egentligen med dig.

Men hitta den plastare som vill åka ut till en båt, dessutom i en ouppvärmd lokal och göra ett proffsjobb. I synnerhet denna tid på året. Vi vet ju f.ö. inte var TS håller hus.

Hmm, inte konstigt att det är svårt att få tag i dem då, om de envisas med att fylla upp begränsat utrymme med hela båtar. Oerhört mycket effektivare att åka och fixa saker på plats. Värme löser man med värmefläktar och värmefiltar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Tobbok:

Har ju  lovat att återställa detta på ett eller annat sätt. Före det blev sågen så förstod vi förstås att det inte kommer bli billigt eller enkelt att fixa men hjärta att låta en katt vara instängd i -26 grader 10m från sovrumsfönstret klarade inte kroppen av. 

 

Det blir nog att föra till någon båtfirma/byggare och ha dem att titta på dem. Jag själv är händig av mig men att fixa detta skulle nog vara över min kunskap och var därför jag skapade denna tråd.

 

Bra att du räddade katten båten går att laga.

Rätt gubbe kan göra det väldigt snyggt så att ägaren blir nöjd.

Om ägaren inte är helt omänsklig så förstår han säkert vilken situation du var i.

Jag tycker att du gjorde rätt.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var som katten, det är nu nästan så att man tror att detta inte är sant, att det är ett nättroll som driver med oss…?

Men iallafall:

Om någon sågat hål i min båt hade jag inte bara blivit väldigt förbannad, jag hade också upprättat en polisanmälan, skadegörelse, eller rentutav sabotage som anses vara allvarligare.

Om jag hittat en död (eller levadnde) katt i min båt hade jag gjort en anmälan till jordbruksverket som administrerar sådana anmälningar där djurägare inte har haft tillräcklig tillsyn över sina katter eller andra kreatur. Att kattstackarn skulle avlida inne i båten finner jag rätt osannolikt, dom har ju en himla förmåga att överleva, dessutom nio liv, sägs det.

Kanske kan det vara så att djuret ifråga är chipmärkt och kan identifieras.

 

Det bästa sättet att åtgärda detta hål, är att anlita en professionell båthantverkare, vilket redan föreslagits.

Det näst bästa är väl att köpa en ny likadan båt och smussla dit i skydd av mörkret, avlägsna den med hålet i och låtsas som om det regnar (vilket det faktiskt gör rätt ofta, regnar alltså) Sedan emigrera till Långtbortistan.

 

Det är ju alltid lätt att vara efterklok, men kunde du inte lockat ut katten genom samma hål som den krupit in genom? En liten nätpåse med något kattgodis, med typ tonfisk eller med färska räkor i, fäst på en lång bit klent armeringsjärn, eller liknande…

 

Båtar är ju av naturen ihåliga och innehåller ganska mycket luft. Så gott som alla båtar har diverse luckor eller löstagbara paneler som kan blotta utrymmena mellan skrovet och det som kallas för ”innerlinern”  möjligen kunde man göra ett fritagningsförsök genom att öppna upp en panel eller lucka.

 

Ett annat sätt som vi tillämpade då en katt hade krupit in genom ett hål i en krypgrund och inte kunde komma ut, vi väntade ut den, färsk mat utanför hålet varje dag, efter ett tag hade katten magrat såpass att den kunde ta sig ut… (hur den nu bar sig åt för att komma in, men kattor kanske är elastiska?)

 

Jo grannens katt har blivit inlåst i mitt garage ett par gånger, jag har en fjärrstyrd och självstängande port. Eftersom detta garage innehåller ett fordon som bara används sommartid, kan ju katten få sitta inne länge…

Men inte sågade grannen sönder min garageport då han sett katten genom garagets fönster. Nej han ringde, eller möjligen SMSade mig, numera har han koden till portens kodlås och kan själv släppa ut sin katt, men jag tror inte att just den katten går in i det garaget någon mer gång, katter är ju rätt så intelligenta djur, även om undantag finns, sedan har vi en hund som anser att katter är ett nyttig proteintillskott till torrfodret.

 

Sedan är väl iden med att täcka hålet med någon typ av ventilationsgaller inte helt fel, men det gallret kanske hamnar på ett väldigt konstigt ställe…? Sedan kan man ju montera in en kattlucka… finns i olika storlekar med eller utan låsfunktion i många zoobutiker…😉

Men jag tror ju knappast att båtägaren uppskattat det på något vis.

 

Sannolikt hade du fått helt andra svar om du ställt frågan på ett katt- eller husdjursforum, då kanske du blivit föreslagen att ta till tiger-sågen för att släppa ut katten.

  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev IngemarE:

Och det skulle båtägaren inte märka, tror du ?

 

Betänk när vi svarar TS att det inte är TS egen båt som skall åtgärdas utan en annan persons, en åtgärd som TS inte bara skall fixa utan ägarens tillåtelse utan också skall vara sådan att båtägaren aldrig skall komma att märka hålet TS åsamkat båten.

 

Inte alls negativ egentligen, skriver bara av omtanke om TS. Lika bra att vara ärlig och ta allt därifrån.

 

(Hade det varit min egen skulle jag dock också satt dit något "snyggt", typ nämnda galler eller lucka 😉)

Det är klart att ägaren kommer  att märka det.

Vad jag förstod, hade frun, som ägde båten, sagt att det är ok att ta upp hålet för att rädda katten men mannen motsatte sig det.

Det spelar ju ingen roll vad TS gör. Oavsett vad han gör blir det fel.

Hade han inte tagit upp hålet hade katten dött av brist på vatten och mat. Katten hade sen legat någonstans i utrymmet och "luktat apa". För att få bort kadavret hade det kanske krävts betydligt större insatts för att få bort kattliket och sanera båten från lukten. Detta hade ju varit båtägarens problem.

Om han sen via tingsrätten kunde kräva  "håltagaren" på kostnaderna, är väl oklart. Skadan hade ju kunnat begränsats genom det mindre ingreppet som "håltagaren" nu har gjort - men som båtägaren motsatte sig.

Går han in i båten och reparerar hålet - oavsett  vilken metod han väljer - så är det "egenmäktigt förfarande. Att sätta igen hålet utan att ägaren/mannen märker nåt går inte. Mannen borde ju dessutom redan veta att TS har sågat hål i hans båt.

Bästa lösningen kanske är att "håltagaren" låta det va som det är och se sig om efter en annan bostad och skaffar sig en bra advokat. Båtägaren får fixa hålet bäst han vill och har ju också möjlighet att stämma "håltagaren" i tinget. Förlorar båtägaren i Tinget, blir hans oginhet en dyr historia för honom (båtägaren)

Hade det varit min båt, så hade jag skrattat åt det hela och sagt åt "håltagaren" att han inte behöver bry sig om hålet över huvud taget och att jag fixar det när jag gör i ordning båten till våren.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle alla dar i veckan såga upp ett hål om det inte går att lösa på något annat sätt att få ut katten.

Skulle vara jobbigt psykiskt ett bra tag framöver att leva med att jag lämnat en katta att frysa ihjäl som jag kunde ha räddat.

Som båtägare skulle jag självklart bli sur/arg om någon sågade i min båt, men skulle komma till sans och inse att det gjorts för att rädda en katt.

Som båtägare skulle iaf inte jag börja fundera på någon polisanmälan  om jag kunde komma fram till en acceptabel lösning.

Skulle nog bli riktigt förbannad om det inte gjorts ett ingrepp i båten och jag har en katt som plågats ihjäl sen ligger o ruttnar i min båt.

Det dummaste man kan göra är att försöka mörka det för ägaren det är inte acceptabelt.

Har du ingen försäkring som kan gå in o täcka reparationen?

Jag har försäkring för att täcka vad min hund kan lyckas åstadkomma. Det borda alla djurägare ha.

Kan man inte laga med en lucka? då har man ju en nödutgång för katten i framtiden😃 . 

Självklart ska det göras i samråd med ägaren till båten.

 

nuova-rade-classic-hatch-with-lock-463x517mm.jpg

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...