Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Niko_okin

Rostfritt i aluminium och problem

Rekommendera Poster

Hej!

Nu är det så att jag har fått i uppdrag att gå igenom en liten utombordare för att sedan kunna lite på den när den hänger på en segelbåt som ska segla några dagar som längst i Mälaren.

 

Det problem som jag fastnat på är att få loss växelhuset från riggen för att byta impeller. Det var två skruvar, ena skruvade jag ut superenkelt, som om den vore smord. Men den andra.... Den gick av, såklart!:lol:

 

Nu har jag suttit i timmar och borrat i den, jag har testat med ett par olika storlekar av Biltemas "skruvutdragare" som jag redan visste inte var något vidare. Men jag kom inte på något bättre. Efter att ha gett upp på dom så fortsatte jag borra för att göra ett bredare hål i det som var kvar av skruven. Till följd av att jag tryckte för hårt och för länge så gick den till slut av...

 

Nu har jag inte bara en rostfri skruv som blivit ett med aluminiumet, jag har också ett metallborr i den. 

Något tips på hur f-n jag ska göra för att lösa det här :(

 

/Niko

IMG_20220314_210410_493~2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök knacka loss borret med en körnare.

Alltså motsatt det håll du borrade.

Har du tur kanske det kommer upp en bit och som du sedan kan greppa med lämpligt verktyg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har borrat ut såväl rosfria som icke rostfria skruv ut motorblock i aluminiumlegering.

Ett riktigt skitjobb. Extra jäkligt då det sitter rostfria skruv fast i hålet. Jag har använt en högvarvig tryckluftsdriven borrmaskin, kylt med olja eller nån spray. Börjat med 3 mm bor och lätt på handen och sedan ökat borrdiametern med en eller en halv millimeter i taget. Se till att ha högkvalitativa borr avsedda att borra i rostfritt med.

Det avbrutna borret… tja, du har redan fått ett bra tips, men det kan funka att lirka loss borret om du kommer åt med en klen spetstång med långa käftar.

När man borrar ur sådana här avbrutna skruvar med kan det ibland hända att det är vibrationer från borrandet som får skruven att lossna.

Sedan kan det vara en väldigt god idé att förarbeta några dagar innan med rostlösningsolja eller- spray.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för bra tips!

Skruven kommer man inte åt ovanifrån men jag får leta om jag har någon mycket smal tång.

Jag har läst att man kan värma godset omkring skruven för att få den att lossna lättare. Jag har ingen blåslampa eller gasolbrännare hemma just nu men skulle det fungera med en vanlig tändare...?:)

Nästa gång så är jag riktigt noga med att kyla med olja och så får jag testa köra på den högre växeln på borrmaskin. Jag tog nog i lite hårt när borret gick av... Mina borr var för övrig urusla, det var nästan så det inte kändes vasst att hålla den i handen. 

Tack, jag får försöka dra ut borret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Niko_okin:

tack för bra tips!

Skruven kommer man inte åt ovanifrån men jag får leta om jag har någon mycket smal tång.

Jag har läst att man kan värma godset omkring skruven för att få den att lossna lättare. Jag har ingen blåslampa eller gasolbrännare hemma just nu men skulle det fungera med en vanlig tändare...?:)

Nästa gång så är jag riktigt noga med att kyla med olja och så får jag testa köra på den högre växeln på borrmaskin. Jag tog nog i lite hårt när borret gick av... Mina borr var för övrig urusla, det var nästan så det inte kändes vasst att hålla den i handen. 

Tack, jag får försöka dra ut borret.

Ja värme löser ju en del problem. Tanken är ju att olika metaller utvidgar sig olika mycket när de värms upp. Klart att det kan fungera med en tändare, men det lär väl ta ett sekel eller kanske ett millennium om nu avkylningen av resten av godset är obefintlig.😶

Nä en gasolbrännare måste till, det hjälper inte ens med varmluftspistolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det inte lyckas... 

 

Plocka fram en MIG (Mag). 

Koppla återledaren mot någon kraftig rengjord yta på huset. 

 

Håll en mutter med en tång mitt för den avdragna skruven och borresterna. 

 

Svetsa rakt in i den avdragna, skruven /borresterna. 

Fyll muttern helt i ett svep. Funkar inte att svetsa två gånger. 

 

Nu är svetsen och muttern röda. 

Knacka till med ett ordentligt hammarslaga på svetsen/muttern. 

 

Låt kallna. 

 

Så är det bara att dra muttern lite fram o åter och sen är det bara att skruva loss resterna. 

 

Skulle gängorna ev bli skadade så dra i en lämplig Helicoil. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju även vänstergängade borr som drar skruven åt rätt håll så att säga. Med lite tur så släpper skruven när man håller på och borrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ABC:

Det finns ju även vänstergängade borr som drar skruven åt rätt håll så att säga. Med lite tur så släpper skruven när man håller på och borrar.

När det sitter en avdragen borr i skruven, hur skall du lyckas borra med en vänsterskruvad borr där?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Möjligen om det är borr av BT-kvalitet dragits av. 

 

 

- Har plockat många avdragna skruvar, med min metod. 

I o f s främst i gods av gjutjärn och annat. 

 

Men lossnar gör skruven. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

När det sitter en avdragen borr i skruven, hur skall du lyckas borra med en vänsterskruvad borr där?

Tänkte snarast att det kunde vara ett tips för framtiden att när man tänker borra ur en skruv så kan man redan från början försöka med vänstergängade borr. Har man tur så ger värmen och dom krafter man lägger på att skruven lossar på köpet.

 

Det hjälper såklart inte nu när det sitter ett borr i vägen. Var kanske lite otydlig där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Himla tur att det inte hände hos tandläkaren.😚

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått bort växelhuset och jag har köpt en ny likadan skruv(inte avbruten). Men sista biten av skruven, den delen som är gängad i riggen, har jag lite kvar att borra ut. Det som gjort mig fundersam är nu när jag varit slarvig och inte centrerat borren ordentligt så har ju hålet inte blivit riktigt i mitten. Då jag kommit till godset i riggen och inte vågar byta upp mig i borrstorlek undrar jag hur jag ska göra för att inte skada riggen i onödan? 

Jag har försökt med att knacka med ett dorn i ena kanten för att få skruvresten att röra sig, men det vill den verkligen inte. 

IMG_20220319_151518_242~2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gäller inte mitt funka de tips längre... 

 

Testa nästa gång. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå i en Torx bit som är precis större än hålet och på med spärrskaft och lossa. Nu när du borrat ur så mycket bör det inte behövas några stora krafter för att lossa det som är kvar (gäller visserligen järn-järn).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kanske är det för lite gods kvar i skruvens  tunna sid för att det ska funka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

¨bra att det är isär!  finns det möjlighet att greppa om skruven med en kniptång? vänd på senaste borren,sätt den i skruvhålet då kläms inte skruven sönder lika lätt. värm godset runt skruven tror gasol räcker  offra lite av färgen.. fuktig trasa ska fräsa då räcker värmen vicka loss.  Btema mfl säljer typ splinsad skruvutdragare med borr men är nog i tumstorlek . bara lite till,sa tandläkarn :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jaha... 

I med en rundstång från t ex en kapad skruv. Alltså den o gängade delen. 

Något mindre diameter än ditt borrade hål. 

 

Kapa stången jämns med kanten. 

 

Och så svetsar du dit en mutter så som jag skrev ovan. Både mot nya, stången och den avdragna skruven. 

 

Glöm inte att klappa till medan mutter o svets är röda. 

 

Du ska se att det lossnar. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...