Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
grevpost

Hur koppla ihop alla instrument?

Rekommendera Poster

Har stött och blött denna fråga med mig själv men tror att expertisen här sitter på svaret jag söker...

 

Jag ska en gång för alla koppla ihop alla instrument i min Scanmar 33 men blir inte klok på hur det sker på bästa sätt. Följande prylar finns:

 

- Plotter Garmin GPSMap 722 (vid piedestal)

- Autopilot Raymarine rattmonterad. Instrumentet heter ST6001 och det finns huvudcentral och kompassgivare nere i båten.

- Nexus trådlös vindgivare + logg/lod-givare kopplade via WSI-box till två instrument i sittbrunnen.

- iCom VHF

- Nyinköpt Garmin GND 10 som jag tror hjälper mig att översätta Nexus-data till NMEA 2000.

- En massa kablage inklusive NMEA t-koppling som ingick i GND 10.

 

Jag vill alltså få alla dessa enheter att kommunicera så att jag får så mycket data som möjligt till plottern, kan styra autopilot via plottern samt få GPS-position till VHF:en så att SOS-funktionen kan skicka position.

 

I vissa trådar står det att man ev måste använda NMEA 0183 mellan Garminplotter och autopiloten men går det att köra parallellt med NMEA 2000? Många frågor men visst måste detta gå att få ihop? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nexus har nmea0183 har jag för mig , det finns ju även i plottern. Så problemet borde bli autopiloten. Då raymarine har seatalk,men det finns ju omvandlare från seatalk till nmea , troligen ennsådan du behöver 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa svaren lär du få via Garmin Support. 

 

Mycket trevliga att prata med. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hjälper oss och talar om vilka protokoll dom olika prylarna klarar av så slipper vi Googla och ta reda på det. Då får du nog bra svar härifrån också 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Har nu kollat upp mer detaljer och skickat följande till Garmins support...

 

---

 

Jag har köpt en GND-10 för att slutligen kunna få ihop alla mina instrument och undrar om ni kan hjälpa mig bringa reda i hur jag ska få ihop följande:

 

Plotter Garmin GPSMap 722 (stödjer NMEA0183 och NMEA 2000)

 

Nexus NX start Pack 3 (logg/lod/temp trådat och vind trådlöst via WSI-box

 

Garmin GND-10 (som jag förstått ska översätta Nexusdatan till NMEA 2000, eller?)

 

Raymarine Autopilot Smartpilot X-5 med ST6002 kontrollenhet. Sitter en central med en massa kopplingspunkter märkta såväl NMEA som Seatalk. Vad jag förstått kommunicerar den med NMEA0183.

 

Slutligen har jag en iCom VHF IC-M421. Ska stödja NMEA 0183 ver 2.0 eller 3.01.

 

Var börjar jag? Det blir ju knepigt med tre olika varumärken, men hjärtat är ju Garmin/Nexus och ni är ju kända för er fantastiska support, så jag börjar hos er
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog till att göra ett nät för NMEA 0183 och ett annat för NMEA 2000 eftersom olika enheter stöder olika protokoll:

 

Nexus med eget protokoll ---> GND-10 ---> NMEA 2000

Plotter ---> NMEA 2000

 

Plotter NMEA-0183 (4800 baud)  ---> VHF och Pilot   (plottern sänder data till dessa)

 

----

Men jag är ganska säker på att plottern inte återsänder dina NMEA 2000 data från Nexus till NMEA 0183-bussen, dvs du kommer inte att kunna få autopiloten att styra efter vind. I så fall måste du skaffa en extra enhet som skickar över valda meddelanden från NMEA 2000 till NMEA-0183 bussen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för återkoppling. Börjar förstå mer hur om hur man bygger upp de olika nätverken och inser nu att jag måste komplettera med ett komplett NMEA 2000 startkit för att få ihop den delen medan jag borde kunna koppla övrigt via autopilotens central, eller hur? Tänkte även invänta svar från Garmin och se om det stämmer överens med ovanstående.

 

Självklart vore det fint att även kunna använda vinddata för att styra autopiloten men det är inte det primära syftet så det får bli ett eventuellt nästa steg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kvar några gamla Silva/Nexus instrument (kompass, ekolod och logg) och kör dem via GND10 (notera att den måste programmeras för att välja vad den ska översätta) till NMEA 2000 och visar dem på en B&G Vulcan plotter. Däremot har jag inte kopplat in gamla autopiloten på nätverket utan kör den separat (det är en äldre Raymarine ST1000 med SeaTalk vilket ska kunna funka med NMEA-0183).

Det ligger en trådbunden Garmin vindmätare i en låda sedan några år, men jag har inte orkat montera den. Uppskattar numera mer att segla "på känsla" och tittar mindre och mindre på instrument, förutom plottern. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,  Jag hade en liknande utmaning med mina instrument som använde 4 olika kommunikationsprotokoll.  Det visad sig dock vara ganska enkelt att lösa med hjälp av några konverterare. Det underlättade också när jag förstod att MNEA 2000 och SeaTalk NG är exakt samma protokoll fast med olika kontakter. Bifogar en principskiss över hur jag gjorde. Hoppas den kan vara till hjälp.

Instrumentöversikt.pdf

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kapten-Jan:

Hej,  Jag hade en liknande utmaning med mina instrument som använde 4 olika kommunikationsprotokoll.  Det visad sig dock vara ganska enkelt att lösa med hjälp av några konverterare. Det underlättade också när jag förstod att MNEA 2000 och SeaTalk NG är exakt samma protokoll fast med olika kontakter. Bifogar en principskiss över hur jag gjorde. Hoppas den kan vara till hjälp.

Instrumentöversikt.pdf 89 kB · 2 downloads

Stort tack! Du har ju identisk setup som jag har och NMEA2000-sidan kommer att bli identisk, bortsett från att min autopilot från Raymarine är äldre och kanske inte funkar med NMEA 2000. Vad är det för konverterare som du använt för NMEA 0183? Det ser ju bara ut som en liten kopplingsplint, men jag antar att den har en del logik i sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en produkt från Raymarin som omvandlar SeaTalk NG till NMEA183. Finns hos Hjertmans för 1 690 SEK. Den fungerar mot en VHF när man vill använda DCS. Jag använder enheten som en brygga mellan ST NG och NMEA 2000.  Jag fick tillverka en egen stamkabel med en NMEA 2000-kontakt i ena änden och en SeaTalk NG-kontakt i andra änden för att få till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...