Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mambo

Ankarvakt-app i mobilen, något att ha?

Rekommendera Poster

Jag testade förra sommaren ett par olika gratis-appar i mobilen för ankarvakt. "Ankervakt" tror jag den ena hette.

Min upplevelse var att de var tämligen värdelösa. Jag ställde noggrannheten på 30 meter, d.v.s jag accepterade att båten fick röra sig upp till 30 m från den plats där jag lagt ankaret, man kan säga att jag accepterade att båten fick dragga bortåt 30 m. (ankardjup ca 6 m och 20 m ankarlina). Samtidigt som jag aktiverade ankarvakten observerade jag några vinklar mot landmärken i den vik vi låg. Efter ca en timme kommer första larmet, båten har kommit fram till 30 m-gränsen enligt ankarvakten. Jag kollar min landmärken som ser ut att vara på ungefär samma vinkel som förut. Därefter kom under natten ett antal larm så det blev en ganska orolig sömn. Natten var också blåsig så det kändes lite oroligt. Ett par dagar senare testade jag ankarvakten igen, denna gång dagtid då vi låg fast förtöjda mot en brygga i en gästhamn. Samma fenomen igen redan efter en halvtimme, båten hade flyttat sig 30 m?

Alltså kunde jag dra slutsatsen att just dessa ankarvakter inte fungerade speciellt bra.

Har ni några erfarenheter? Finns det någon app som faktiskt fungerar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ingen ankarvakt som funkar för mig. Det är oftast för små vikar för att en draggning på 30-50 m kan tillåtas.

Jag gissar att alla appar med ankarvakter baserar sin geo-position på vad mobilens inbyggda gps ger för position, dvs går du ner med mobilen i en kajuta med dålig mottagning så får du aldrig något ankarlarm att fungera bra.

Jag kan jämföra min mobils noggrannhet med mitt båtlarms. Bägge får ”hicka” lite då och då, även i tider då ryssarna inte sägs störa gps-systemet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mambo:

Jag testade förra sommaren ett par olika gratis-appar i mobilen för ankarvakt. "Ankervakt" tror jag den ena hette.

Min upplevelse var att de var tämligen värdelösa. Jag ställde noggrannheten på 30 meter, d.v.s jag accepterade att båten fick röra sig upp till 30 m från den plats där jag lagt ankaret, man kan säga att jag accepterade att båten fick dragga bortåt 30 m. (ankardjup ca 6 m och 20 m ankarlina). Samtidigt som jag aktiverade ankarvakten observerade jag några vinklar mot landmärken i den vik vi låg. Efter ca en timme kommer första larmet, båten har kommit fram till 30 m-gränsen enligt ankarvakten. Jag kollar min landmärken som ser ut att vara på ungefär samma vinkel som förut. Därefter kom under natten ett antal larm så det blev en ganska orolig sömn. Natten var också blåsig så det kändes lite oroligt. Ett par dagar senare testade jag ankarvakten igen, denna gång dagtid då vi låg fast förtöjda mot en brygga i en gästhamn. Samma fenomen igen redan efter en halvtimme, båten hade flyttat sig 30 m?

Alltså kunde jag dra slutsatsen att just dessa ankarvakter inte fungerade speciellt bra.

Har ni några erfarenheter? Finns det någon app som faktiskt fungerar

 

Problemet är nog inte primärt appen, utan GPS:en i båten. Dvs GPS:en i mobilen som du har i båten, om det är denna som används som källa.

 

Förr (på 90-talet) låg en störning på alla civila GPS, vilket gjorde att noggrannheten sällan var bättre än 10m, och kunde sporadiskt dra iväg 50m eller så. I samband med Irakkriget tror jag det var så togs denna tillfälligt bort (för att kunna utnyttja även civila GPS) och den har sedan aldrig lagts tillbaka. Noggrannheten är därför ofta nu istället 2-5m.

 

Men inte alltid. I synnerhet på mobila enheter med inbyggd kompromissantenn kommer det från tid till annan (beroende på hur många satelliter som är inom "synhåll" (egentligen hörhåll) och deras kvalitet att sporadiskt bli betydligt större fel. Ibland kan andra saker i/kring mottagaren (läs: aktivitet i mobilen) tillfälligt störa och ge större positionsfel.

 

En bra GPS som har en mycket lågbrusig mottagare, designad med störningsskydd och med en antenn som ser så stor del av himlen från horisont till horisont som möjligt kan komma ner i någon meter med minimala sporadiska avvikelser. Med medelvärdesbildning (långsammare) och en del andra tekniker (diff-GPS m.m.) går det att komma upp ytterligare i noggrannhet.

 

Men nu är vi ganska långt från den kompromiss-GPS som sitter i en mobiltelefon. Så för att få bättre funktion på "Ankarvakten" är det GPS:en i båten som måste vara riktigt bra. Och här skiljer det inte bara mellan olika apparattyper utan också olika mobiler är olika bra på detta.

 

Edit:  @ChristerN var före (och mer sammanfattande 😉....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Förr (på 90-talet) låg en störning på alla civila GPS, vilket gjorde att noggrannheten sällan var bättre än 10m, och kunde sporadiskt dra iväg 50m eller så. I samband med Irakkriget tror jag det var så togs denna tillfälligt bort (för att kunna utnyttja även civila GPS) och den har sedan aldrig lagts tillbaka. Noggrannheten är därför ofta nu istället 2-5m.

"Störningen" var en funktion som hette SA, Selective Availability, och den stängdes av permanent nånstans runt tusenårsskiftet, av ickemilitära skäl (påtryckningar från civila/kommersiella användare som ville ha ett pålitligt system). Sen ganska många år har nya GPS-satelliter inte ens funktionen inbyggd, så det kan aldrig aktiveras igen ens om man skulle vilja.

Med SA på var medelfelet över 100 meter. Utan SA är medelfelet ca 5-6 meter. Med korrigeringsmetoder som WAAS eller DGPS kan man komma ner till under metern.


En sak att tänka på också är att GPS-positioneringen är sämre för en stillastående mottagare än för en som är i rörelse. Detta beror på att en mottagare i rörelse hela tiden får signalvägsfel som ändras, och som kan filtreras bort, medan en stillastående mottagare får samma signalvägsfel upprepade gånger och de blir då del av positioneringsdatan, vilket försämrar positionsnoggrannheten märkbart.
Detta har förstås betydelse för hur bra ett ankarlarm fungerar, eftersom båten (i det här avseendet) är att räkna som stillastående.


Största hotet mot GPS i dag är störsändning, men den kan bara bli lokal eller regional, eftersom man behöver vara nära störsändaren för att påverkas.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med appen Safe Anchor med gott resultat när jag har legat på svaj. Man kan enkelt "efterplacera" ankaret via augmented reality. 
Jag tycker inte att positionen har hoppat runt så mycket fastän man har haft telefonen inne i båten på natten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 timmar sedan skrev anuba:

Jag har kört med appen Safe Anchor med gott resultat när jag har legat på svaj. Man kan enkelt "efterplacera" ankaret via augmented reality. 
Jag tycker inte att positionen har hoppat runt så mycket fastän man har haft telefonen inne i båten på natten. 

Håller med!

Vi använder Anchor Watch av IdeaBoys UG för Android.

 

Det händer enstaka gånger att man får falsklarm, men totalt sett sover vi mycket bättre med appen än utan.

 

I appen ställer man in ett område som båten får röra sig i och så finns det inställningar av "störningskänslighet" så att man tex. kan tillåta viss tid utanför området eller vis tid med dålig possitionsnoggrannhet.

 

En presentation av appen.

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...