Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ljung_Gbg

Byta propeller; Blir det någon skillnad?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag sitter i valet och kvalet om att byta ut propellern som kom med motorn jag köpte i fjol, men frågan är om det kommer göra någon större skillnad. Jag är inte ute efter högre fart (men gärna inte mycket lägre) utan snarare lägre förbrukning då jag inte tycker att det blivit någon större skillnad mot min förra motor, men jag kanske har för höga förväntningar. Min tidigare motor var en Mariner/Mercury 60hp 2-takt och kom med båten då den var ny (Örnvik 510 CLX -00).

 

På motorn (Evinrude E-tec 75 -12) sitter de idag en orignalprop (0765182) med specen 13,5"x15", vilket jag tolkar som diameter 13,5" och stigning 15". Motorn varvar inte riktigt fullt ut och kommer till ungefär 4700-4900 rpm mot motorn maximala varvtal på 5500 rpm, även om jag är själv i båten. Jag tolkar det som att motorn går för tungt och inte orkar varva ut med högre förbrukning som följd (nåja). Jag når ungefär 26-29 knop enligt GPS beroende på hur lastad båten är, men då påverkar ju även strömmar etc. Det jag läser mig till är att om jag byter till en propeller med lägre stigning (13?) så kommer motorns varvtal att öka med 300-400 rpm per 2", så det ger mig isåfall ett varvtal kring 5200 rpm. Alltså ändå inte fullt ut. En mindre stigning än så känns som att det skulle påverka farten i större omfattning samt att utbudet verkar vara begränsat.

 

Sen finns det ju andra faktorer som spelar in också, och då min båt är "halvgammal" så känner jag att den är ganska baktung och kanske därför går tungt i vattnet. Jag tycker att den inte greppar så bra i vissa hastigheter också och att den tenderar att ventiliera och jag överväger att sänka motorn ett hål.

 

Vad tror ni, kommer jag märka någon skillnad om man går ner till en något mindre stigning? Eller är jag fel ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är de propellrar jag hittat som verkar passa min motor:

 

14" x 13" 3-blad

13,75" x 13" 3-blad

13,25" x 13" 4-blad (Solas)

 

Original: 13,5" x 15" 3-blad

 

En ställbar Propulse hade ju varit trevligt att testa men de verkar inte ha propellrar med stigning lägre än 15", så det kommer jag ju inte att vinna något på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan läsa mig till är wot range 4500-5500 varv alt optimerad wot range 5000-5200 varv på denna motor vilket innebär att det borde räcka att gå ner 14 i pitch. Tror dock inte det kommer påverka förbrukningen nämnvärt. Väljer du fyrblad behöver du förmodligen gå er ytterligare en tum. Ska du bytta propeller är det en fördel att välja en firma som har bytesrätt, du kan behöva testa några olika proppar innan du hittar rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att du inte når högre varvtal med en pitch på 15". Hur är motorn monterad i höjdled?

 

Jämför denna tråd där det nås samma varv med 17" och liknande båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Kane:

Märkligt att du inte når högre varvtal med en pitch på 15". Hur är motorn monterad i höjdled?

 

Jämför denna tråd där det nås samma varv med 17" och liknande båt.

 

 

Mycket intressant!

 

Det låter som att man haft liknade problem med sina båtar tidigare så någon lösning bör ju finnas. Maskinellt tror jag inte det är något fel då den går helt perfekt i övrigt och bara gått 30h när jag köpte den i fjol.

 

Motorn sitter på det näst lägsta hålet vilket är ett hål högre än den förra motorn satt med samma riggstorlek. Däremot upplever jag att propellern drar luft när man trimmar ut bara lite i marschfart (~20-22knop) så min tanke har faktiskt varit att sänka motorn igen. Men det kanske är fel tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Är det en aluminium propeller du har nu ?

Stål har bättre grepp, ventilerar inte lika lätt.

Byter du till stål behöver du inte sänka motorn snarare tvärtom,

möjlighet att höja istället.

Fyrbladig propeller brukar ge bättre ekonomifart men tappar på toppfart.

 

Propulse är inget bra alternativ om man vill optimera,

däremot behöver man i regel pröva olika proppar innan man hittar rätt därför är bytesrätt viktigt.

 

Kavitationsplattan på motorn ska vara strax över båtbotten för att gå bra, ej under.

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ljung_Gbg:

Mycket intressant!

 

Det låter som att man haft liknade problem med sina båtar tidigare så någon lösning bör ju finnas. Maskinellt tror jag inte det är något fel då den går helt perfekt i övrigt och bara gått 30h när jag köpte den i fjol.

 

Motorn sitter på det näst lägsta hålet vilket är ett hål högre än den förra motorn satt med samma riggstorlek. Däremot upplever jag att propellern drar luft när man trimmar ut bara lite i marschfart (~20-22knop) så min tanke har faktiskt varit att sänka motorn igen. Men det kanske är fel tänkt?

Har du någon bild där man ser kölen och antikaviationsplattan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
37 minuter sedan skrev Kane:

Har du någon bild där man ser kölen och antikaviationsplattan?

Ja, jag gick faktiskt ut och tog en bild innan det blev mörkt. Motorn sitter här i andra hålet upp, jag kan mao bara sänka den ett steg, men höja två. Jag satte den här eftersom jag tyckte den förra motorn satt för lågt, men här tycker jag nästan den sitter högt. Eller vad tycker ni?


Möjligen hamnar den något lägre om den tiltas helt in mot akterspegeln, men då är plattan ej parallell med kölen längre.

 

12514D52-F576-47B3-A371-25B1B0D3DC1B.thumb.jpeg.52fa107069ad0035f91e28fdd8194513.jpeg

CF7797E8-F0DF-4A86-99F9-6679BBEFD80D.png

 

Redigerad av Ljung_Gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev touchwood:

 

Är det en aluminium propeller du har nu ?

Stål har bättre grepp, ventilerar inte lika lätt.

Byter du till stål behöver du inte sänka motorn snarare tvärtom,

möjlighet att höja istället.

Fyrbladig propeller brukar ge bättre ekonomifart men tappar på toppfart.

 

Propulse är inget bra alternativ om man vill optimera,

däremot behöver man i regel pröva olika proppar innan man hittar rätt därför är bytesrätt viktigt.

 

Kavitationsplattan på motorn ska vara strax över båtbotten för att gå bra, ej under.

 

Alu-propeller är det. Jag är medveten om fördelen med stålpropeller men jag tycker inte det motiverar priset och det sätt jag nyttjar min båt.


Prio ett är att hitta en bättre lösning med en standard propeller, men även att ha en i reserv om olyckan är framme. En 4-bladig kan dock vara ett alternativ! Dock dyrare än motsvarande 3-bladig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Ja, jag gick faktiskt ut och tog en bild innan det blev mörkt. Motorn sitter här i andra hålet upp, jag kan mao bara sänka den ett steg, men höja två. Jag satte den här eftersom jag tyckte den förra motorn satt för lågt, men här tycker jag nästan den sitter högt. Eller vad tycker ni?


Möjligen hamnar den något lägre om den tiltas helt in mot akterspegeln, men då är plattan ej parallell med kölen längre.

 

12514D52-F576-47B3-A371-25B1B0D3DC1B.thumb.jpeg.52fa107069ad0035f91e28fdd8194513.jpeg

CF7797E8-F0DF-4A86-99F9-6679BBEFD80D.png

 

Ja, det där ser väl ut att vara ganska bra höjd. Visst är det antikavitationsplattan man skymtar framdelen på?

1 hål ner kanske om du tycker den suger luft tidigt.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Ja, det där ser väl ut att vara ganska bra höjd. Visst är det antikavitationsplattan man skymtar framdelen på?

1 hål ner kanske om du tycker den suger luft tidigt.

Ja, eventuellt flyttar jag ner den ett hål innan sjösättning men det lär ju bara göra mitt problem större. Mer yta i vattnet ger mer motstånd.

 

Jag har en tanke på en osannolik anledning men ändå en liten möjlighet. Min gaswire är brutalt för lång och kanske kanske går den inte helt i botten när jag ger fullt utslag på reglaget. Enkelt kontrollerat så det bör jag ju göra.

 

Annars är det kanske en 13” propeller som gäller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog en bra ide att kolla reglaget. På detta ekipage har vi en solas propeller på 17 tum/stigning och den gör lätt 32 knop om man är ensam i båten. Nu är det ju en 80hk motor, jag tror det är en 89:a årsmodell.

Båten är en Örnvik 540 med mittmonterad styrpulpet.

IMG_3909.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-13 vid 21:24 skrev Ljung_Gbg:

även om jag är själv i båten.

 

- Om det är nån annan i båten då? 

 

Kunde bara inte låta bli :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Annars är det kanske en 13” propeller som gäller...

Känns fel med tanke på den tråden jag länkade till körde med 13 1/4" x 17" och nådde samma varvtal som du med din 13 1/2" x 15". Prata med en propellerfirma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om det som jag upplever inte har med min propeller att göra?! Som andra skriver här så verkar andra linkande båtar kunna ha större stigning än den jag har utan ha några problem... dessutom såg jag i helgen en likadan båt som min fast med en Evinrude etec 60 hk som ägaren uppgav gjorde ~ 30 knop, dvs ungefär som med min 75hk.

 

Min båt upplever jag som urstark och den har inga problem att ta sig upp i plan även med full båt. Den drar upp till full gas utan att tveka, men aldrig mer än 4800 varv. Intressant nog såg jag att motorn från föregående ägare aldrig heller gjort mer än de varvtalen, men det kan också bero på hur båten användes (den hade bara gått 30h när jag köpte den).

 

Jag undrar om den kanske inte får tillräckligt med bensin? Eller om den på något annat sätt begränsar varvtalet. Jag är sugen på att prova en propeller med större stigning bara för att se om den når samma varvtal men då vid högre hastighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är motorprofilen från när jag köpte motorn. Max rpm strax under 5000 rpm sedan ny, aldrig över. Det var en äldre herre som köpte motorn ny och tuffade bara runt på lägre varvtal så det är oklart om man någonsin försökt att köra fort.

8BA844A6-2BCD-4370-A8D6-2640C4783775.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längden på gasvajern ska inte spela någon roll, men du ska absolut kolla att den ger ful gas. Det bör vara ganska lätt att kolla när den står på land. Sen har jag lite svårt att få till siffrorna. 4900 varv, 2.0:1 utväxling och 15" stigning ger 26kn vid 12% slip, 30kn utan slip. Under 30kn och med en alu-propp bör du ligga upp emot 15% slip. Därför kan inte 29kn vara möjligt att uppnå vid 4900 varv. Däremot så ger 5500 varv och 15% slip ca 29kn. Det är en realistisk slip för din propp och hastigheten är var du bör uppnå. Till min fråga: Visar varvräknaren rätt? Jag tycker ändå att du ska överväga en bra stålpropeller. Det är stor skillnad. När jag körde etec tidigare (115hk) så hade jag en Viper propeller på och dessa kan du hitta beg på ebay för en vettig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Alanningen:

Längden på gasvajern ska inte spela någon roll, men du ska absolut kolla att den ger ful gas. Det bör vara ganska lätt att kolla när den står på land. Sen har jag lite svårt att få till siffrorna. 4900 varv, 2.0:1 utväxling och 15" stigning ger 26kn vid 12% slip, 30kn utan slip. Under 30kn och med en alu-propp bör du ligga upp emot 15% slip. Därför kan inte 29kn vara möjligt att uppnå vid 4900 varv. Däremot så ger 5500 varv och 15% slip ca 29kn. Det är en realistisk slip för din propp och hastigheten är var du bör uppnå. Till min fråga: Visar varvräknaren rätt? Jag tycker ändå att du ska överväga en bra stålpropeller. Det är stor skillnad. När jag körde etec tidigare (115hk) så hade jag en Viper propeller på och dessa kan du hitta beg på ebay för en vettig peng.

Jag kör Eniro och min Raymarine plotter parallellt och de visar lika, men de mäter ju FÖG. Hastigheten jag uppnår kan ju då innebära lite strömmar på några kn extra. På bilden från i somras har jag 29 kn som mest. Jag har nosat över 30 kn vid någor tillfälle men aldrig över 5000 rpm. Men ja din beräkning stämmer teoretiskt.

 

Jag är ganska säker på att varvräknaren stämmer. Det är en Evinrude original på originalhärvan utan så mycket som en minsta skarv. Var skulle felet kunna vara då? Jag upplever och motorn tystare vid wot än vad jag hört på andra motorer av samma modell (på youtube t ex). Det låter absolut som den saknar några varv. Enklast är som du säger att testa på land med avslagen motor. Fullt på reglaget ska öppna spjället fullt. Jag installerade motorn i fjol och va noga med att få till läget vid tomgång men jag kollade aldrig läget vid fullt...

 

Tack för tipset om beg propeller på ebay! Helt klart ett alternativ! 2500-3000:- för en bättre begagnad stålprop från USA! Ska ta mig en funderare på det! 

26DE666C-3D55-41F0-92CA-FFCAE5C8A8C3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM det visar sig att fullt på reglaget inte öppnar spjället fullt, och jag lyckas justera det rätt. Skulle det då snarare vara så att jag borde kunna gå upp i stigning till t ex en 17” och därmed sänka varvtalet vid marschfart (och därmed förbrukning)? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Tack för tipset om beg propeller på ebay! Helt klart ett alternativ! 2500-3000:- för en bättre begagnad stålprop från USA! Ska ta mig en funderare på det! 

Med frakt, tull och moms?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Kane:

Med frakt, tull och moms?

3000:- med frakt låg det på ungefär. Tull tillkommer ju ev med 25% så 3750:- landar man på. Turligt nog har jag kollegor som ofta åker både till och från USA (iallafall innan pandemien) så det går nog lösa både utan frakt & tull i mitt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Denna t ex

 

 

AE04747E-133A-4651-B9F3-CFF6216BB2EC.jpeg

Att gå upp 1 1/4" i diameter och 2" i pitch är mycket om man har problem med att motorn inte varvar tillräckligt. Men geometrin på proppen spelar givetvis roll också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Kane:

Att gå upp 1 1/4" i diameter och 2" i pitch är mycket om man har problem med att motorn inte varvar tillräckligt. Men geometrin på proppen spelar givetvis roll också.

Det var bara ett exempel på priser från USA, jag tolkade dig som att du frågade.

 

Men jag är inte säker på att det faktiskt handlar om att propellern har för stor stigning. Jag lutar åt att det är något annat som gör att jag inte kommer upp i varv. Som sagt motorn är urstark upp till wot och upp på plan. Om jag kör vid 4000 rpm och trycker fullt tar det sekunder innan man är uppe på ~4800 rpm, utan minsta tvekan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Ljung_Gbg said:

OM det visar sig att fullt på reglaget inte öppnar spjället fullt, och jag lyckas justera det rätt. Skulle det då snarare vara så att jag borde kunna gå upp i stigning till t ex en 17” och därmed sänka varvtalet vid marschfart (och därmed förbrukning)? 

Du bör ha en propeller som vid WOT ger max varvtal inom tillåtna registret, när du är ensam och har begränsat med last i båten. Då kommer du ha kraft även för att ta med passagerare och mer last. För din maskin bör det vara 5500 varv då registret verkar vara 5000-5500. Att sätta på en propeller med mer stigning ger inte bättre bränsleekonomi för det innebär att motorn går för tungt. Tänk dig att du cyklar i uppförsbacke och ligger i rätt växel, det går ganska lätt. Växlar du upp eller ner 2 växlar och försöker hålla samma fart så kräver det mer energi av dig. En propeller är givetvis en kompromiss och kommer inte vara optimal i alla farter. Men en bra stålpropeller anpassad för ditt fartområde och vikt på båten, och som ger dig rätt varvtal vid WOT ger en klart förbättrad upplevelse och optimerad ekonomi. Jag borde själv gå ner en tum i stigning, men jag har precis lagt 10.000kr på en propp till min 150:a... 😞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alanningen:

Jag borde själv gå ner en tum i stigning, men jag har precis lagt 10.000kr på en propp till min 150:a... 😞

Men du kanske får något för den gamla? Jag gick ner en tum i stigning 2020 och fick lite mer än hälften tillbaka när jag sålde gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 hours ago, Kane said:

Men du kanske får något för den gamla? Jag gick ner en tum i stigning 2020 och fick lite mer än hälften tillbaka när jag sålde gamla.

Det är sant. Jag har ju den (o)turen att bo på Åland. Här är marknaden väldigt begränsad för en 22" Mercurypropeller. Båten behöver gå 50+ knop för att du ska nå WOT-varvtal med en Mercury och en 22" propp. Jag kan sälja till Sverige, men då Åland är 3:e land till EU gällande handel så måste jag själv leverera den till Sverige för att slippa export och kostnader som det innebär. Det är väldigt fint och bra på Åland, men också väldigt krångligt att bo här ibland. 🙂

Redigerad av Alanningen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Mitt problem är att jag upplever att min motor inte når max-varv och jag har funderat på flera spår bl a en propeller med lägre stigning. Problemet är att det inte känns rätt eftersom liknande båtar kör med liknande stigning... men nu kan jag kanske ha hittat något!

 

Det verkar som att max utslag på reglaget inte ger full gas på motorn. Det hade förklarat en hel del, speciellt eftersom motorn känns urstark upp till full gas idag.

 

Är det någon som vet på rak arm vad som måste göras? Jag har ganska långa reglagekablar så jag har varit tvungen att justera dem till max redan idag. Det kan ju iofs bero på det också. 
 

Såhär ser spjällen ur vid tomgång och på full gas på reglaget.

 

4FC1758F-2D56-493D-8290-BE1C6D7EE659.jpeg

F43FF622-3140-4C17-B2F8-F7076399C486.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vissa gasreglage finns flera hål att ansluta vajern till på reglagearmen som ger möjlighet att anpassa slaglängden till vad motorn kräver. Du behöver flytta ut anslutningen  för vajern. Hoppas detta blev begripligt, hade behövt en bild! Går ju inte att se på din bild om ngn justermöjlighet finns på motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...