Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Rekommendera Poster

En tur på Vänern idag. Mycket is att bryta innan öppet vatten. Ser nu en mindre gelcoatskada. Gelcoat är inte så lätt att få att härda nu i kallt väder. Tips på något sätt att stänga skadan så jag inte behöver stå på torra land fram till sommaren?

 

Ekolodsgivaren gick av också. Har en nyare installerat också så det är väl inte riktigt kris men vore fint om det gick att limma ihop det på något sätt.

 

 

IMG_20220313_190815.jpg

IMG_20220313_190743.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev danielsan123:

Gelcoat är inte så lätt att få att härda nu i kallt väder.

Vad jag vet om gelcoat är att om det börjar härda så gör värmen som härdningen genererar att det fortsätter även om det är lite för kallt enligt specen. Det kan då ta lite längre tid.

Eftersom det ska bli ok temperatur i mellansverige de närmsta dagarna skulle jag chansa på att laga nu. Se till att fixa så att det inte är något löst runt området som har släppt.

Och det kommer nog många dagar med tillräcklig temperatur innan sommaren är här, speciellt som skadan inte verkar vara väldigt nära botten och därmed en bit från marken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ChristerN:

Vad jag vet om gelcoat är att om det börjar härda så gör värmen som härdningen genererar att det fortsätter även om det är lite för kallt enligt specen. Det kan då ta lite längre tid.

Eftersom det ska bli ok temperatur i mellansverige de närmsta dagarna skulle jag chansa på att laga nu. Se till att fixa så att det inte är något löst runt området som har släppt.

Och det kommer nog många dagar med tillräcklig temperatur innan sommaren är här, speciellt som skadan inte verkar vara väldigt nära botten och därmed en bit från marken.

Tack!

 

Såg också en äldre skada i gelcoaten under vattenlinjen. Försöker läsa mig till vad som är lämpligast och många föredrar epoxispackel under vattenlinjen då topcoat eller gelcoat låter vatten tränga in. Låter ju lite märkligt i mina öron så båten i övrigt inte är epoxibehandlad eller bottenmålad. Kan jag gott köra gelcoatspeckel under vattenlinjen också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev danielsan123:

Tack!

 

Såg också en äldre skada i gelcoaten under vattenlinjen. Försöker läsa mig till vad som är lämpligast och många föredrar epoxispackel under vattenlinjen då topcoat eller gelcoat låter vatten tränga in. Låter ju lite märkligt i mina öron så båten i övrigt inte är epoxibehandlad eller bottenmålad. Kan jag gott köra gelcoatspeckel under vattenlinjen också?

Epoxi är känsligare för temperaturen och vill ha lite varmare än gelcoat, eller top-coat som du ska använda ytterst.

Så kör du med gelcoat/topcoat!

Det är sant att gelcoat tar åt sig lite vatten men de volymer som ofta nämns är oerhört överdrivna! En medlem här på MG gjorde ett experiment för något år sedan som tydligt visade att det är mycket små mängder vatten som absorberas av gelcoaten. Testa att söka så hittar du den intressanta tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...