Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
AndreasR

DP 290 styrgaffel återmontering

Rekommendera Poster

Hej! Har bytt bussningarna och packbox (V ringen) på styrgaffeln på mitt 290 drev (axel med splines) men nu undrar jag två saker;

1. Hur högt upp ska man pressa/hålla styrgaffeln innan man spänner åt den? Alltså ska V-ringen pressas helt ihop eller ska det vara något mellanrum, har sett på forumet att det talas om en distansring men någon sådan har jag inte fått med från VP handlaren och såg ingen sådan när jag demonterade. Känns spontant bra att pressa upp gaffeln helt/lätt tills den "bottnar" utan att förstås trycka för hårt eller så, men vad säger ni som skruvat detta tidigare?

2. Hur får man gaffeln i rätt läge på splines som den var tidigare? Siktar man bara in den mot smörjnippeln eller ska man göra nåt annat? 

 

Annars har det varit intressant skruvande och den gamla V-packningen var helt sönder och glappet försvann med nya bussningar. Tusen tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Distansringen finns bara med i bussningssats 872290 och inte när man köper lösa bussningar och distansringen är ca 3mm i tunn plast så du kanske kan göra något eget?
Annars är väl alternativet att trycka upp gaffeln så långt det går men då händer ju just det som distansen ska förhindra, att V-ringen trycks ihop för mycket.
Ta med en assistent som håller gaffeln rakt när du ska passa in styramen, så de så att säga, ligger i vinkel, så kommer smörjhålet rätt, och där ska du trycka i fett både vår och höst.

vp0872290.jpg

Redigerad av Makro
La till bild
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Makro, jag råkade också tidigare stöta på en pentamek som sa att man skulle trycka upp gaffeln helt. Återmonterade utan distansring med hjälp av en person som höll upp gaffeln när jag spände fast och det går nu att trycka upp gaffeln ca 1-2 mm, dvs. det "glappar" ungefär 1-2 mm rakt upp och ner. Tror det kan vara bra, då är ju V-ringen inte för mycket ihoptryckt och styrningen går lika lätt som tidigare. Ska pressa i fett för att se att det funkar, rengjorde kanalerna och allt innan och linjerade upp med smörjnippeln. Skulle ju ha varit smart med nån märkning på styrarmen som enklare kunde linjeras upp med märket på gaffeln/axeln. Tack igen för svar! 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter som en bra plan i avsaknad av distansring. Hoppas att det funkar för dig nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...