Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

VARFÖR ska man inte använda vanlig armerad PVC-slang till gasol?

Rekommendera Poster

Hej alla kloka och förnuftiga MG:are!

 

Min tanke med denna fråga är inte att uppvigla till osäker gasolhantering utan mer bara en nyfiken fråga som jag själv inte hittar något bra svar på annat än

"Så är det och därmed basta!".

 

 

Jo, det finns en liten baktanke, och det är för de som använder gasolgrill ombord och endast tillfälligtvis skulle kunna ansluta med en billig halvgenomskinlig armerad plastslang istället för med en orange 10 ggr dyrare orange armerad gummislang (som jag har för mig har en innerslang av någon form av PVC.

 

VARFÖR!?

Inte diskussioner om lagar och regler och säkerhet - så långt är allt självklart för mig och de flesta andra - i en fast installation, utan bara snack om varför en vanlig PVC-slang inte skulle fungera för tillfällig användning.

image.png.7ce7f8a6396c31e8e294c4d48ec4c784.pngimage.png.09c1acd5a1705205ebb2bfa052ab51ff.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den billiga slangen tål ju inte alls samma tryck och om den ligger i solen och blir varm tål den ännu mindre. 

 

Jag gar själv flera gånger varit med om att en trädgårdsslang av den typen där man glömt stänga av kranen till slut ger upp i någon av anslutningarna så att vattnet sprutar ut helt fritt. Och även om det inte är någon anslutning som lossnar så ser nan att slangen är påtagligt uppsvälld av vattentrycket.

 

Jag skulle inte använda den till gasol. Hellre en riktig gasolslang med 50+ år på nacken som denna. Sprucken på utsidan men helt tät.

Gasolslang(1).jpg.2396682049c8f948f1fa6ddac0bde19b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kill-gissar att det har att göra med hur gasen kan påverka materialet i slangen? Dessutom kan det ju ha att göra med hur tät de olika slangarna är. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

 

VARFÖR!?

Inte diskussioner om lagar och regler och säkerhet - så långt är allt självklart för mig och de flesta andra - i en fast installation, utan bara snack om varför en vanlig PVC-slang inte skulle fungera för tillfällig användning.

 


Att använda till gasolgrill så tycker inte jag det kvalar in som "tillfällig användning".

 

Gasolen blir väll jäkligt kall när du tappar den från flaskan och då är nog inte PVC-slangen lämplig. Gasolslang håller sig mjuk och smidig även i minusgrader.


Tätheten tror jag också är en faktor, är nog svårt att få det tätt vid kopplingar med så styv/hård slang som vanlig armerad pvc-slang. Vanliga tryckluftslangar är ju inte ovanligt att de pyser lite här och var i kopplingarna. Det blir nog mer regel än undantag att det läcker och vi vet alla vad det kan få för konsekvenser.

 

Men som nödlösning i nödfall, om livet hänger på det, så lär det fungera. Annars skulle jag nog låta bli att pröva med vanlig PVC-slang. Men typ bränsleslang eller kylarslang skulle nog vara betydligt bättre alternativ då de oxå är relativt mjuka, men oxå dyra så då finns ingen anledning att inte gå på gasolslang direkt. 
 

Det var mina gissningar🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Eld-:

Den billiga slangen tål ju inte alls samma tryck och om den ligger i solen och blir varm tål den ännu mindre.

 

Jag gar själv flera gånger varit med om att en trädgårdsslang av den typen där man glömt stänga av kranen till slut ger upp i någon av anslutningarna så att vattnet sprutar ut helt fritt.

...

Fast nu är det ju max 50 mbar efter reducerongsventilen, troligen bara 30 mbar.

Vanligt vattentryck är runt 4000 mbar (4 bar), dvs. Ca. 100 ggr högre.

 

Nej, den förklaringen köper jag inte.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag kill-gissar att det har att göra med hur gasen kan påverka materialet i slangen? Dessutom kan det ju ha att göra med hur tät de olika slangarna är. 

Påverkan på materialet kan vara en orsak, men jag har inte hittat något som tyder på att PVC skulle påverkas negativt av gasol. Som jag skrev från början så tror jag att en vanlig gasolslang har PVC innerst. Nu finns det ju olika varianter av PVC, så kanske.

 

Däremot tror jag inte att de relativt stora propan- och butanmolekylerna diffunderar genom PVC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Boanjohan:

Att använda till gasolgrill så tycker inte jag det kvalar in som "tillfällig användning".

Jag grillar ju inte själv med gasol (saknar mys-och pesselfaktor) och absolut inte ombord på båten så det kanske är därför jag tänker att man bara gör detta enstaka gånger.

Grillar man ofta med gasol ombord så håller med om att det inte blir särskilt tillfälligt.

 

7 timmar sedan skrev Boanjohan:

Gasolen blir väll jäkligt kall när du tappar den från flaskan och då är nog inte PVC-slangen lämplig. Gasolslang håller sig mjuk och smidig även i minusgrader.

Detta kan absolut vara en trolig orsak, särskilt i kallare väder.

Jag vet inte hur kall gasolen blir när den förångas, men en tempsänkning på 20°C är nog inte orimlig och en frusen PVC-slang är nog skör.

 

7 timmar sedan skrev Boanjohan:

Tätheten tror jag också är en faktor, är nog svårt att få det tätt vid kopplingar med så styv/hård slang som vanlig armerad pvc-slang. Vanliga tryckluftslangar är ju inte ovanligt att de pyser lite här och var i kopplingarna. Det blir nog mer regel än undantag att det läcker och vi vet alla vad det kan få för konsekvenser.

Tryckluft är ofta 10000 mbar (10 bar) medan gasolen gar maxtryck på 50 mbar efter regulator, troligen endast 30 mbar.

Frusen stel PVC-slang kan säkert ge läckage så det kan säkert vara orsaken att det finns särskild slang.

Däremot har det liten betydelse om det läcker lite gasol utomhus, men principiellt håller jag med.

 

7 timmar sedan skrev Boanjohan:

Men som nödlösning i nödfall, om livet hänger på det, så lär det fungera. Annars skulle jag nog låta bli att pröva med vanlig PVC-slang. Men typ bränsleslang eller kylarslang skulle nog vara betydligt bättre alternativ då de oxå är relativt mjuka, men oxå dyra så då finns ingen anledning att inte gå på gasolslang direkt. 
 

Det var mina gissningar🙂

Jag har ingen gasolgrill, men jag ska ändå pröva hur det ligger till med temperatursänkning när gasolen förångas och stelheten på slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag skulle kolla med Gasföreningen, de har säkert svar och har ingen anledning att sälja på någon en onödig slang. 
https://www.gasforeningen.se

Riktig gasolslang är absolut inte onödigt!

Det är sådan slang som ska användas, punkt slut.

 

Som jag nyss skrev så ska jag själv teste hur det funkar.

Hur kall blir gasen i slangen och hur kall blir slangen?

Hur stel blir slangen när den blir kallare under användning och läcker det mera då?

Det blir kul med lite experiment...

 

Tillägg: Slangen ska ju fungera i många miljöe utan att läcka eller skadas, så även om armerad PVC funkar i sommartemperatur så hjälper ju inte det. Det blir bara stökigt med olika regler för olika utrustningar och tillämpningar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är stor skillnad på pvc-slangens egenskaper vid olika temperaturer. Värm den till 50 grader och den är mycket mjuk, vid noll grader är den skarp. Har inte mätt men kan tänka mig att tex det bakom en ugn kan bli rätt varmt, speciellt om den står på en timme. Då kan det ju hända att pvc-slangen inte tätar under slangklämman längre. 

Gasolslang har ungefär samma egenskaper inom de normala temperaturer den utsätts för.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa gaser kan ta sig igenom plaster och gummin ganska lätt. Jag har en bakgrund i cyklingsvärlden, och många (inte jag) har med sig koldioxidpatroner för att snabbt pumpa upp ett däck efter slangbyte vid punka. Det är välkänt att däck fyllda med koldioxid tappar trycket många gånger snabbare än däck fyllda med luft. Är det dessutom en latexslang i stället för butylslang, så kan tryckfallet vara så snabbt att man har förr lite luft redan under samma dag.


Så jag gissar att godkända slangar för gasol har skikt/membran i sig som är gastäta, just för att slippa ett långsamt läckage av gas genom slangen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser man på SeaSeas hemsida om gasolslang ser man följande:

 

Uppfyller kraven enligt EN 559 (2 MPa, 20 Bar) och ISO 3821 samt Sprängämnesinspektionens krav.

 

Antar att man kan titta i standarderna för att se vad dom föreskriver och varför. Just kravet på 20 Bar kan man anta gäller för att klara trycket vid en trasig regulator.

Dessutom är det nog bra om slangen klarar värmen bredvid spisen, PVC skulle jag inte vilja se där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Läser man på SeaSeas hemsida om gasolslang ser man följande:

 

Uppfyller kraven enligt EN 559 (2 MPa, 20 Bar) och ISO 3821 samt Sprängämnesinspektionens krav.

 

Antar att man kan titta i standarderna för att se vad dom föreskriver och varför. Just kravet på 20 Bar kan man anta gäller för att klara trycket vid en trasig regulator.

Dessutom är det nog bra om slangen klarar värmen bredvid spisen, PVC skulle jag inte vilja se där...

Mitt 60-tals kök med tub och slang har aldrig haft någon regulator...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Så jag gissar att godkända slangar för gasol har skikt/membran i sig som är gastäta, just för att slippa ett långsamt läckage av gas genom slangen.

Propan och butan är ju rätt stora molekyler och det innersta i en gasolslang är just PVC (tror jag), så jag tror inte riktig på den förklaringen, men jag vet ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Faderullan:

Tycker det är stor skillnad på pvc-slangens egenskaper vid olika temperaturer. Värm den till 50 grader och den är mycket mjuk, vid noll grader är den skarp.

Absolut en trolig förklaring, slangen ska ju kunna användas på alla möjliga och omöjliga ställen och klimat utan att risken för läckage eller slangbrott ökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Mackey:

Propan och butan är ju rätt stora molekyler och det innersta i en gasolslang är just PVC (tror jag), så jag tror inte riktig på den förklaringen, men jag vet ju inte.

Njae....

https://www.slangspecialisten.se/p/slangar/svets-gas/gasolslang-en559-1107.html?language=sv

 

"KONSTRUKTION:
Invändigt svart slät NBR-gummi. Polyesterarmerad. Utvändigt orange slät EPDM-gummi. Extra köldhärdig kvalitet. Slangen är beständig mot flytande gas såsom butan, propan etc. EN 559

TEMPERATUROMRÅDE:
-30° C – +80° C"

 

Således inte PVC utan armerat gummi. Sannolikt just för att ha kvar ungefär samma egenskaper genom hela temperaturområdet. En vanlig armerad PVC-slang är sällan ok för över +60°C.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ABC:

Antar att man kan titta i standarderna för att se vad dom föreskriver och varför. Just kravet på 20 Bar kan man anta gäller för att klara trycket vid en trasig regulator.

Dessutom är det nog bra om slangen klarar värmen bredvid spisen, PVC skulle jag inte vilja se där...

Inget snack om saken att det ska vara riktig slang vid fast installation!

 

Frågan är vad som händer om man använder en vanlig armerad PVC-slang till grillen ibland.

Det är ju naturligtvis risk att slangen blir varm där också så jag kan absolut köpa den förklaringen.

En meter riktig gasolslang närmast grillen och X m PVC-slang till tuben borde ju lösa det problemet.

 

Trycket i en gasolflaska är 8,5 bar vid 20°C och 10 bar vid 30°C och det klarar en tryckluftsslang, så det bör inte skapa några akuta problem om regulatorn går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Eld-:

Mitt 60-tals kök med tub och slang har aldrig haft någon regulator...

Så tillverkas inte köken längre vad jag vet, men det finns ju annan utrustning som gå på högtrycksgasol direkt från flaskan.

Min fundering nu gäller lågtrycksgasol (max 50 mbar) som är absolut vanligast till spisar och grillar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

Njae....

https://www.slangspecialisten.se/p/slangar/svets-gas/gasolslang-en559-1107.html?language=sv

 

"KONSTRUKTION:
Invändigt svart slät NBR-gummi. Polyesterarmerad. Utvändigt orange slät EPDM-gummi. Extra köldhärdig kvalitet. Slangen är beständig mot flytande gas såsom butan, propan etc. EN 559

TEMPERATUROMRÅDE:
-30° C – +80° C"

 

Således inte PVC utan armerat gummi. Sannolikt just för att ha kvar ungefär samma egenskaper genom hela temperaturområdet. En vanlig armerad PVC-slang är sällan ok för över +60°C.

Det verkar absolut finnas gasolslangar i PVC.

https://www.outdoorxl.se/gimeg-hd-gasslang-pvc-met-2-slangklemmen-5-m.html

 

Rekommendationen verkar vara att undvika dessa i Svenskt (kallt) klimat och att byta slang vart annat år. PVC är ju dessutom UV-känsligt!

 

Det verkar alltså vara okej med en gasolslang i PVC, men inte att rekommendera.

Kan vara värt att tänka på när man ska köpa gasol-slang, kolla att det är slang som inte är PVC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förefaller så som om det är alldeles för få nya trådar att skriva om vettiga saker i, varför man gottar ned sig i ickeproblem….

 

Nåväl, så här tror jag, eller rättare sagt ”detta har jag observerat”:

 

Vanliga PVC-och andra plastslangar beter sig som en långsamt flytande massa, ungefär som en glaciär, fast inte lika kall.. materialet i dessa plastslangar liksom flyter ut under en hårt dragen slangklämma. Om trycket efter en tid ökar eller att temperaturen ökas så kalvar slangen av anslutningen. Det har hänt mig x flera på vv-beredarens utgång (nu finns det en bit gummislang där).

 

Observera en plastslang som suttit klämd en säsong eller flera under en hårt dragen slangklämma och gör likadant med en godkänd gasolslang, ser du någon skillnad?

 

Jo, båda sitter ju i allmänhet så hårt att dom måste skäras loss, men plastslangen har förändrat sig så att den kan läcka då den utvidgat sig före och efter slangklämman, denna slang kan även roteras på sin anslutning då man tagit bort slangklämman. Den läcker när man vickar på den.

 

Så är det inte med den godkända gasolslangen, den sitter berghårt även då slangklämmorna (pluralis) är demonterade, denna slang kan inte roteras lika lätt,  den har inte ändrat form före eller efter slangklämmorna bara under dessa.

 

Nej, jag skulle heller inte ansluta någon gasol eller annan brännbar gas med plastslangar ombord eller annorstädes, vilket ju inte heller ts skulle gjort. Det finns ju oftast en anledning till att vissa saker ör godkända för vissa specifika användningsområden, och dessa gasolslangar är ju inget undantag från det.

 

Som de flesta andra på detta forum har jag armerade pvc-slangar i båtens dricksvattensystem, samt i avloppen från diskho respektive tvättfat. Även till toalettens spolvatten, liksom på spolpumpens sugsida. Men ibland blir jag heligt förbaskad på dessa slangars förmåga att ”flyta” kalva och läcka i största allmänhet, trots att det många gånger sitter dubbla motmonterade slangklämmor på dessa slangar. Så jag har ju inte ens kommit på tanken att använda dessa till annat ändamål än vad de är avsedda till, och knappt ens det….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett försök att sammanfatta vad jag kommit fram till.

Den korta versionen, PVC-slang funkar för gasol, men är eventuellt inte lagligt i Sverige.

 

Den lite längre versionen.

  1. Självfallet ska man använda riktig gasolslang i en fast installation eller i installationer som används ofta.
  2. Det finns gasolslangar i PVC (mest i södra Europa), men de bör tydligen bytas vartannat år och dessutom blir de väldigt stela om de blir kalla.
  3. Om man kör 12 kW gasol genom en vanlig armerad PVC-slang (typ ryckluftsslang) blir den inte kall och stel inomhus och följaktligen blir den inte heller stel utomhus på sommaren.
  4. En stel slang läcker säkerligen lättare än en mjuk riktig gasolslang, men min läckte  inte.
  5. Trycket i en gasolslang efter en vanlig regulator är lågt, max 50 mbar och nästan alltid 30 mbar i Sverige.
  6. Trycket i en vattenslang är cirka 100 ggr högre än i en gasolslang och i tryckluft har man ofta 200 ggr högre tryck.
  7. Trycket i en gasolflaska är 8,5 bar vid 20°C och 10 bar vid 30°C, inget anmärkningsvärt bör inträffa om regulatorn går sönder.

 

  • PVC-slang funkar rent tekniskt för gasol, det används orange sådana slangar i södra Europa.
  • PVC är UV-känsligt, så slangen får kort livslängd (särskilt i sol).
  • PVC-slangar blir hårda i kyla och riskerar då att läcka och dessutom blir de svårhanterliga.
  • Varning, låt dig inte luras att köp en lite billigare orange PVC-slang avsedd för gasol utan köp en "riktig" slang som är märkt med -30°C så funkar den i alla lägen och den håller säkert betydligt längre.
  • Reglerna kan tolkas så att man inte får använda en slang som inte är märkt -30°C ( köldbeständig eller liknande) i Sverige, men det är lite oklart för mig vad som verkligen gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...