Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lajnus

Tips olja från undersidan

Rekommendera Poster

Hallå! Planerar inför att olja mitt mahognydäck från undersidan (litet för- och akterdäck). Någon som har nåt bra tips hur man kan undvika att merparten av oljan rinner ner längs armarna istället för att hamna där den ska? 
 

Funderar antingen på att köra en liten korthårig roller eller någon form av duschspruta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det borde väl gå med en pumpspruta, ty denna:

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/trycksprutor/tryckspruta-15-l-2000030676

 

Det finns ju större modeller såklart, men kanske bra att testa med något billigt.

Och jag antar att det är bra att köra igenom, med något annat än olja när du är färdig så att den inte klibbar igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sprutar olja så akta så inte oljediman antäns av varma lampor

Vet en som elda upp sin båt på detta sett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan tryckspruta köpe jag häromdagen, den är jättebra,  men undrar hur det är att sputa teakolja uppåt med den.... tag inte på de bästa arbetskläderna innan, och inte heller den snyggaste sydvästen. 

Men det kan nog funka om du stället munstycket snålt.

Annars en liten roller eller en pensel med en krage på så att oljan inte rinner ned innanför skjortärmarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det färdigoljat för i år. Det blev en kombination av roller, pensel och vanlig blomspruta. Fungerade helt ok. 
 

Det där pumpsprutan från biltema ser intressant ut. Bra pris också med tanke på risken att det kladdar igen även fast man skulle avsluta med att skölja igenom med lacknafta.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lajnus:

Nu är det färdigoljat för i år. Det blev en kombination av roller, pensel och vanlig blomspruta. Fungerade helt ok. 
 

Det där pumpsprutan från biltema ser intressant ut. Bra pris också med tanke på risken att det kladdar igen även fast man skulle avsluta med att skölja igenom med lacknafta.. 

Jag har ju bara använt min till rengöringsmedel, men med sådant fungerar den bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...