Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kahuna

Förbereda båten för långtidsboende/flykt

Rekommendera Poster

Hej, i dessa orostider har jag funderat på vad som krävs för att göra båten lämplig att bo längre perioder på och kanske segla över atlanten. Jag är en van skärgårdsseglare men har aldrig gjort några långa passager så det är så klart något jag måste förbereda mig själv på. Men jag har seglat sedan barnsben och har en bra grund att stå på.

 

Båten i fråga är en Bavaria 36 och jag har ingenting i båten utöver standardutrustning förutom en 55W solpanel och VHF radio. De första sakerna jag tänker på är att kunna tillverka eget dricksvatten samt att införskaffa mer solpaneler och batterier. Även globala sjökort (Digitala och analoga).

 

Om vi börjar där, vad rekommenderas för Watermakersystem? Vad behöver man tänka på när det gäller el, vilken typ av batterier är lämpliga för långfärd som kräver minimalt med underhåll och är driftsäkra?

 

Finns så klart massor med andra grejer man behöver förbereda båten och sig själv med för en säker långsegling, men vatten och ström är fundamentalt, så vi börjar där. DIskussioner om reservdelar, livflottar osov kan vi ta senare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken budget du har spelar in på vad svaren blir.

 

Skulle jag själv bygga en "överlevnadsbåt" hade jag fullkomligt täckt båten i solpaneler, 2000-3000 W eller så, och också haft en vindgenerator och en släpgenerator som backup.
Därtill en enorm bank LiFePO4-batterier, på flera tusen Ah.
En väl tilltagen inverter. En osmosvattenpump.

En hytt helt ombyggd till matförråd. En rejäl frys och ett par kylar, helst toppmatade och med möjlighet att höja verkningsgraden genom havsvattenkylning.

En hytt ombyggd till reservdelsförråd och verkstad, plus teknikrum.

Flera olika sätt att laga mat/koka vatten. T ex induktionshäll, gasspis, spritkök (löst).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss med båtar i Stockholms skärgård tycker jag det verkar svårt att hinna fly ett ev överfall. Det lär ju vara i Stockholms-området, med alla mineringar och "värn" som den lede fi kommer fokusera på att slå ut först och främst. Samma bör gälla Göteborg med sin hamn och sina befästningar. Men är man ute i god tid så.

Att hitta en lösning för helt isolerad flykt, helt utan tillgång på vatten, bränsle osv i flera månader, tror jag de flesta har svårt att få till. Man har helt enkelt en för liten båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det tar lite tid att utrusta en båt, så bättre att lägga tid på att göra allt för att få bort Putin och få slut på kriget och under tiden hjälpa ukrainska flyktingar, tex.

https://www.facebook.com/groups/370571444587579

 

https://www.bbc.com/news/technology-60697261?xtor=AL-72-[partner]-[bbc.news.twitter]-[headline]-[news]-[bizdev]-[isapi]&at_campaign=64&at_medium=custom7&at_custom2=twitter&at_custom4=9F74CFD6-A19C-11EC-B6DC-4FEA4744363C&at_custom1=&at_custom3=%40BBCNews&fbclid=IwAR07N_KWP1whDWzT12JLjKcvRiK206ZoS4wWXifdV47V-jr4e7sPsEk4qQo

 

https://www.facebook.com/groups/1062476827633132/

etc, etc.


Till frågan då...

Raol har rätt tankar, men saknar tankar.

500 lite färskvattentankar uppdelat på 150 + 350 liter där den större tanken är den som används och den mindre är en nödtank. Storleken beror ju på hur många man kommer att vara ombord. 


Väldigt bekvämt att kunna använda 10 l/dygn per person.
Helt okej att kunna använda 5 l/dygn per person.
I nöd räcker 2 l/dygn per person om man har annat att stoppa i sig också (nästan allt innehåller ju vatten).


500 liter dieseltankar, liknande uppdelning som vattentanken.


Jag skulle välja AGM-batterier eftersom jag inte kan LiFePO4-tekniken tillräckligt bra.


Storleken på batteribank, solpaneler, mm. kan man diskutera, men bättre med för mycket än för lite.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det tar lite tid att utrusta en båt, så bättre att lägga tid på att göra allt för att få bort Putin och få slut på kriget och under tiden hjälpa ukrainska flyktingar, tex.

https://www.facebook.com/groups/370571444587579

 

https://www.bbc.com/news/technology-60697261?xtor=AL-72-[partner]-[bbc.news.twitter]-[headline]-[news]-[bizdev]-[isapi]&at_campaign=64&at_medium=custom7&at_custom2=twitter&at_custom4=9F74CFD6-A19C-11EC-B6DC-4FEA4744363C&at_custom1=&at_custom3=%40BBCNews&fbclid=IwAR07N_KWP1whDWzT12JLjKcvRiK206ZoS4wWXifdV47V-jr4e7sPsEk4qQo

 

https://www.facebook.com/groups/1062476827633132/

etc, etc.


Till frågan då...

Raol har rätt tankar, men saknar tankar.

500 lite färskvattentankar uppdelat på 150 + 350 liter där den större tanken är den som används och den mindre är en nödtank. Storleken beror ju på hur många man kommer att vara ombord. 


Väldigt bekvämt att kunna använda 10 l/dygn per person.
Helt okej att kunna använda 5 l/dygn per person.
I nöd räcker 2 l/dygn per person om man har annat att stoppa i sig också (nästan allt innehåller ju vatten).


500 liter dieseltankar, liknande uppdelning som vattentanken.


Jag skulle välja AGM-batterier eftersom jag inte kan LiFePO4-tekniken tillräckligt bra.


Storleken på batteribank, solpaneler, mm. kan man diskutera, men bättre med för mycket än för lite.

Storlek på tankar beror ju på hur mycket man tänkt röra på sig. Om man bara tänker sig att segla iväg till en "säker" plats och sen hålla till där räcker det med rätt lite bränslevolym, särskilt om man då också är i en segelbåt.

Om man är ensam, vilket jag tolkade TS som, går det inte åt mycket vatten per dygn i en överlevnadssituation. Personlig hygien kanske inte är nåt man behöver lägga mycket vatten på, och mycket kan man göra i havsvatten. Toan använder så klart havsvatten.
Så säg i snitt en liter per dygn för personlig hygien, och tre liter att dricka och i matlagning, så är det fyra liter per dygn. En osmospump klarar säkert att åstadkomma långt mer än så med en väl tilltagen elproduktion från solpaneler och vindgenerator.

Att få plats med 1000 liter tankar och en bra batteribank med blysyrabatterier känns svårt i en 36-fotare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Att få plats med 1000 liter tankar och en bra batteribank med blysyrabatterier känns svårt i en 36-fotare...

Däremot tycker du uppenbarligen inte att det är några som helst problem att få plats med enorma mängder LiFePO4 batterier och solcellet.

11 timmar sedan skrev raol:

Skulle jag själv bygga en "överlevnadsbåt" hade jag fullkomligt täckt båten i solpaneler, 2000-3000 W eller så, och också haft en vindgenerator och en släpgenerator som backup.
Därtill en enorm bank LiFePO4-batterier, på flera tusen Ah.

Var har du tänkt placera runt 12 m2 solpaneler och en kubikmeter LiFePO4-batterier.

Jag tror man måste sansa sig lite här och få med sig mera vatten och bränsle.

 

Båten har redan 2 x 150 liter färslvattentankar, så 150 liter till tycker jag behövs.

Dessvärre är det så att watermakers går sönder och då gäller det att klara sig till man lagat den.

Sedan beror det ju som hag skrev på hur många man är ombord.

 

150 liter bränsle som är standard i båten är absolut för lite (ca. 450 M) om man vill ha någon form av trygghet att ta sig ur ett stiltjebälte eller stötta vid dålig vind och även ladda batterier om det inte är sol.

Jag vidhåller att nan måste komplettera, men kanske behövs inte ytterligare 350 liter diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Var har du tänkt placera runt 12 m2 solpaneler och en kubikmeter LiFePO4-batterier.

3000 Ah LiFePO4-batterier tar ca 0.4 kubikmeter i anspråk, och kan med fördel spridas ut i olika bankar i en båt, t ex under bäddar i kojer.

7-10 kvadratmeter solpaneler som det handlar om i mitt exempel (jag räknar 300 W per kvadratmeter) kan man t ex placera på ett fast tak över sittbrunnen, med "tyngdpunkten" ganska långt mot aktern, inklusive överhäng bakom, ut över en badplattform eller liknande. Fördäck och rufftak kan också ha solpaneler, såna inplastade som man kan gå på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här videon visar lite idéer för hur man kan göra elsystemet robust inför ett nio månaders Golden Globe race. Upprätta redundans och förvara elgrejerna vattentätt osv.

 

Det nämns att skepparen kommer ha en mindre vattentank och förlita sig på att samla regnvatten. Det kanske kan vara något att kolla upp. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

3000 Ah LiFePO4-batterier tar ca 0.4 kubikmeter i anspråk, och kan med fördel spridas ut i olika bankar i en båt, t ex under bäddar i kojer.

7-10 kvadratmeter solpaneler som det handlar om i mitt exempel (jag räknar 300 W per kvadratmeter) kan man t ex placera på ett fast tak över sittbrunnen, med "tyngdpunkten" ganska långt mot aktern, inklusive överhäng bakom, ut över en badplattform eller liknande. Fördäck och rufftak kan också ha solpaneler, såna inplastade som man kan gå på.

Jag håller med dig om att det är jättebra med massor av solpaneker och batterier, men man bör vara realistisk.

 

Man kan ju alltid önska sig in i framtiden, men om man håller sig till verkligheten...

Kommerciella solcellet har inte 30 % verkningsgrad idag utan lite, lite drygt 20 %.

 

Praktiskt funkar det inte att bara räkna på själva volymen av batterierna., Det krävs även åtkomst, plats för anslutningar, viss ventilation, mm. som gör att installationen totalt sett blir betydligt större än själva batterivolymen.

 

TS frågor om batterier och watermaker besvarar jag med:

 

AGM-batterier är utprovad teknik, de läcker inte syra, de håller länge och det går att hitta ersättningsbatterier, så det är min rekommendation.

 

Watermakers är inte min specialitet, men de verkar som de flesta kommerciella produkter har liknande prestanda och även liknande brister. Jag skulle välja ett fabrikat som finns nära mig (när jag installerar och driftsätter), alltid bra att kunna få lite hjälp.

Storlek då? En som passar i ett utrymme som finns i båten och den ska gärna producera 10 l/h per person ombord så att den inte behöver gå så länge varje dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Man kan ju alltid önska sig in i framtiden, men om man håller sig till verkligheten...

Kommerciella solcellet har inte 30 % verkningsgrad idag utan lite, lite drygt 20 %.

Jag har inte pratat nåt om verkningsgrad och det har inget med saken att göra. 100 W solpanel tar ca 1/3 kvadratmeter i anspråk. Alltså blir det ca 300 W per kvadratmeter (vilket innebär en verkningsgrad på ca 22-23 procent). För billiga paneler som säljs i vanliga butiker i dag. Exakt såna paneler vi har.
Men det är nominell effekt. Vad man verkligen får ut beror förstås på instrålningsvinkel och andra "miljöfaktorer". Den nominella effekten är baserad på instrålningen vid ekvatorn med solen i zenit, ca 1380 W/m^2. På svenska breddgrader är det nog sällan över 1000 W, så det panelen faktiskt ger är mindre, men om jag skriver ett effektvärde för solpaneler så är det naturligtvis den nominella effekten.

 

1 minut sedan skrev Mackey:

Praktiskt funkar det inte att bara räkna på själva volymen av batterierna., Det krävs även åtkomst, plats för anslutningar, viss ventilation, mm. som gör att installationen totalt sett blir betydligt större än själva batterivolymen.

Absolut, men blir inte en dryg dubblering av volymen, utan snarare 10-15 procent extra. Fortfarande en ganska beskedlig volym, särskilt som de individuella batterielementen är förhållandevis små och medger en installation där små utrymmen fylls upp med ett fåtal element som sen sammankopplas med andra en bit bort i ett annat utrymme, och så vidare tills alla är utplacerade. Det handlar inte om ett stort, monolitiskt rätblock på en halv kubik som ska klämmas in i båten.

Har man råd ser jag det som vansinne att använda annat än LiFePO4-batterier för en bobåt/överlevnadsbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag har inte pratat nåt om verkningsgrad och det har inget med saken att göra. 100 W solpanel tar ca 1/3 kvadratmeter i anspråk.

Nej, så länge du inte länkar till dessa suprtpaneler.

 

1 timme sedan skrev raol:

Absolut, men blir inte en dryg dubblering av volymen, utan snarare 10-15 procent extra.

...
Har man råd ser jag det som vansinne att använda annat än LiFePO4-batterier för en bobåt/överlevnadsbåt.

Njae, några centimeter runt varje batteri räcker nog inte i praktiken (man vill ju inte bädda in batterierna i mat eller verktyg) och ju mer nan sprider ut batterierna desto mer plats tar de i verkligheten. Det är även lättare att felsöka en eller två batteribanker än att felsöka ett system med ett 20-tal battetier utspridda i hela båten.

Hur funkar förresten batteri- och cellballansering i ett sådant system?

 

Jag måste också säga att jag inte alls tycker det är särskilt smart att använda ny lite känslig teknik i en överlevnadssituation, tvärt om faktiskt. Jag rekommenderar att satsa på det beprövade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pudlar! Jag kom ihåg ett mått fel... Det är 200 W/m^2. Ber om ursäkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag pudlar! Jag kom ihåg ett mått fel... Det är 200 W/m^2. Ber om ursäkt.

Nja, inte ens det.

Mina nyköpta "standardpaneler" av lite bättre sort är c:a 0,5m² och på 80W. Således är nog c:a 150W/m² mer realistiskt, dvs 2000-3000W solpaneler på en 36' blir nog svårt....

 

Å andra sidan är jag av den uppfattningen att man inte behöver sådana hiskelig total solpanelseffekt, så jag ser inga problem med just panelerna i vart fall ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Nja, inte ens det.

Mina nyköpta "standardpaneler" av lite bättre sort är c:a 0,5m² och på 80W. Således är nog c:a 150W/m² mer realistiskt, dvs 2000-3000W solpaneler på en 36' blir nog svårt....

 

Å andra sidan är jag av den uppfattningen att man inte behöver sådana hiskelig total solpanelseffekt, så jag ser inga problem med just panelerna i vart fall ;)

Du räknar förmodligen med ramen också, men jag räknar bara själva solcellsytan. Ramen på en mindre panel kan lätt öka totala ytan med tiotals procent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...