Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mtornwall

Längd på avgasrör till värmare

Rekommendera Poster

Jag håller på att montera en Autoterm (Planar) 4 D värmare i min båt. Placeringen begränsas av att vare sig värmerör eller avgasrör får vara för långa enligt tillverkaren. Jag har hittat en placering men då kommer avgasröret att bli längre än de 2 meter som tillverkaren föreskriver. Tyvärr har jag inte hittat en placering där alla avstånd  till tank, möjligt avgasutblås och värmeslang håller sig inom de föreslagna gränsvärdena.

 

Någon som vet om det fungerar även med 3 meters slang eller om man kan komma runt problemet genom att använda en tjockare slang än den 24mm som är original. Om gränsen sätts av att det blir för stort motstånd borde ju en grövre slang lösa det problemet.

 

Tacksam för inspel.

 

/m

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För samvetets skull, är det väl bara att nyttja en grövre slang. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Hybro:

För samvetets skull, är det väl bara att nyttja en grövre slang. 

Skulle jag inte labbat med på avgassidan. Dessa slangar är ofta anpassade till värmaren. Tänk också på att avgasslangen blir mycket varm !

 

Men däremot är det ju inga sådana problem på värmesidan. Är avståndet längre från värmare till första utblås än tillverkaren föreskriver är det ju bara som @Hybro skriver att gå upp i slangdimension. Eller lägga dubbla slangar.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Eberspächervärmare (D3L tror jag den heter) som jag skarvat slangen på. "Standardslangen" var för kort så jag köpte en till, kapade av ljuddämpardelen (25-30% av längden) och förlängde standardslangen med det som var kvar efter ljuddämparen. Slangen är isolerad hela vägen så det är ingen risk att värmeskada något inombords. Det räckte även till en liten svanhals vid aktergenomföringen. Jag har aldrig upplevt någon driftstörning på värmaren. Jag har ingen aning om diametern på slangen.

 

Från luftvärmaren har jag en grövre slang första biten från värmaren och in i ruffen. Där delas den upp i två lite klenare varmluftsslangar. Det finns skarvkopplingar med olika dimensioner. För att få bra styrning på värmeflödet så kan man vända de Y-kopplingar som ligger närmast värmaren baklänges så blir flödet lite mindre och den goa värmen när längre fram i båten med kvarvarande tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...