Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Kenneth_S

Paint remover Biltema - Bu eller Yes?

Rekommendera Poster

Jag är i faggorna nu, när solen börjar värma lite gôtt, att planera för att ge båtbotten en rejäl skrapa. Tänkte börja med att smeta på paint remover så att det får lösa upp sig lite, för underlättande av skrapet.

 

jag tittar på framför allt två olika: LeFant Paint remover och Biltemas paint remover. Den ena är såklart dyrare än den andra. Då kommer min fråga till er som har erfarenheten av dessa olika paint removers: Är LeFant så mycket bättre än Biltema så att det är klart värt att satsa på den, eller är Biltema likvärdig med Lefant så att det kvittar vilken av dem jag väljer?

 

Ser fram mot relevanta svar från er som ar erfarenhet av paint removers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ingen större prisskillnad:

Biltema 305 kr/liter (finns endast 0,75 lit burkar)

Le fant 320 kr/liter (vid köp av 2,5 liter på bl.a Skeppa)

 

Jag har använt Le fant och den fungerade bra på min båt. Gjorde även test med Biltemas på en begränsad yta och vill minnas att den också fungerade bra, men jag minns inte om det var någon wow skillnad mellan dem. Men pga att det var marginell prisskillnad köpte jag LeFant som fanns i större burk, vilket jag tyckte var smidigt.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LeFant funkar väldigt bra.

Täck med tunn matplast (gladpack) och låt sitta i 24 timmar.

 

Fast bäst är att provskrapa utan färgborttagning först. Det är inte ovanligt att mycket lossnar utan något färgborttagningsmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Boanjohan:

Det är ingen större prisskillnad:

Biltema 305 kr/liter (finns endast 0,75 lit burkar)

Le fant 320 kr/liter (vid köp av 2,5 liter på bl.a Skeppa)

 

Jag har använt Le fant och den fungerade bra på min båt. Gjorde även test med Biltemas på en begränsad yta och vill minnas att den också fungerade bra, men jag minns inte om det var någon wow skillnad mellan dem. Men pga att det var marginell prisskillnad köpte jag LeFant som fanns i större burk, vilket jag tyckte var smidigt.

Är det inte större skillnad än så? Ok, det låter som fördel LeFant för mig 🙂

 

Tackar för input 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

LeFant funkar väldigt bra.

Täck med tunn matplast (gladpack) och låt sitta i 24 timmar.

 

Fast bäst är att provskrapa utan färgborttagning först. Det är inte ovanligt att mycket lossnar utan något färgborttagningsmedel.

Tackar för input 👍

 

Ska jag bara smeta på removern först, och trycka dit gladpacken rätt på den kletiga removern? sitter gladpacken kvar då? Eller hur täcker jag?

 

Jag har förskrapat en del, och ja: Väldigt mycket lossnade då  🙂 Nu vill jag ha bort resten så att ny och fräsch miljövänlig(are) färg kommer på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, på med remover och tryck dit glapack, den sitter av sig själv mot removern. Ett tipps är att köpa täckfolie på typ Biltema eller Jula, lite lättare att använda än glapack. Klipp folien i ca 60 cm breda remsor som du lägger på vertikalt på removern. Då drar du en remsa och skrapar, sen nästa remsa och skrapa osv.

 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...