Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Thule

Installera elvinsch på TK trailern - vinkel stävögla

Rekommendera Poster

Hej, dags att ställa frågor igen till detta eminenta forum. Har tk trailer med en yamarin cross 62 och kör trailerbåt koncept som jag är nöjd med. Har inför kommande säsong tänkt att uppgradera med en elvinsch då jag börjar bli för slö för att ta upp båten med veven :)

 

Någon som vet om vinkeln till stävöglan spelar någon roll? Sitter rätt lågt på Yamarin cross. Det har ju funkat bra med handvinschen så jag tänker att det säkert fungerar lika bra med elvinsch. Men lika bra att ställa frågan här. Vinschen är en Bronco 4500 om det är intressant och trailern är en likadan som på bilden. Se även bilden så förstår ni min fråga bättre. 


Tack på förhand 

 

 

 

image.png.7f4da58e0b33200e22b2392a0a86d900.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sänkte tornet på trailern för att inte båten skall "hänga" i vinschen. Stävöglan och vinschen är nu på samma nivå när båten är uppe.

(Dock fortfarande så att båten inte når ner på främsta stödhjulet även om jag skulle sänka tornet mer.)

image.png.7b376c9a7274543d171ad9ebc2e87d1c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver kapa tornet till trailern i sånt fall alt byta ut det..  Tänker att båten hänger i stävöglan idag så det kanske funkar med elvinschen också? Borde funka? 
 

tack 

89F69317-EEBB-4D51-8DB6-EBEEE032C47C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt en brytrulle på tornet i höjd med stävöglan som du lägger wiren runt då får du ett rakt drag och slipper att båten hänger i vinschen.

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar. Vinshcen har även en "löpare" som fördelar ut vajern såg jag när jag packade upp den. Borde räcka med den tycker jag? 

 

Tack 

 

 

image.png.8d003c67f0e09885ce4f9402aed15d13.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast den påverkar inte draget i båten (som kanske är mer oroande)? Sätt en brytrulle så blir det kanon. Du kanske också kan flytta fram tornet för att få lite mer utrymme?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den "armen" som sticker ut från tornet skulle kunna monteras i de bakre skruvarna och på detta sätt får man minst 10 cm extra utrymme mellan båten och tornet. Kan "armen" flyttas lite högre så blir det ytterligare några cm.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte svetsa fast en till stävögla ovanför den befintliga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...