Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Scampi76

folding propeller öppnas för långt

Rekommendera Poster

Foldingpropellern på min scampi med yanmar motor verkar öppnas lite väl långt... Satt någon typ av plåtbit som begränsade hur långt den kunde öppnas men den verkar ha försvunnit under sommaren på något vänster. Någon som har en idé om varför propellern öppnas såhär mycket? vet tyvärr inte vilket fabrikat det är på den

20220305_131637_HDR.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en rätt fiffig funktion som finns på vissa propellrar, jag hade en Gori som gjorde så. Centrifugalkraften gör att propellern i vanliga fall fäller ut 90 grader under gång, men när man startar eller har kraftig motsjö så blir framåtfällningen en extra ”växel”, som att lägga i en lägre växel i uppförsbacke eller vid start när du cyklar eller kör bil. 
 

Däremot behöver du göra något åt beväxningen på propellern. Men det visste du kanske redan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minutes ago, Peter_K said:

Det där är en rätt fiffig funktion som finns på vissa propellrar, jag hade en Gori som gjorde så. Centrifugalkraften gör att propellern i vanliga fall fäller ut 90 grader under gång, men när man startar eller har kraftig motsjö så blir framåtfällningen en extra ”växel”, som att lägga i en lägre växel i uppförsbacke eller vid start när du cyklar eller kör bil. 
 

Däremot behöver du göra något åt beväxningen på propellern. Men det visste du kanske redan. 

Jaså där ser man, verkar ju onekligen som en smart idé, då lägger jag inte ner någon mer energi på det.

 

Ja beväxningen var rätt så stor när jag fick upp båten efter sommaren. Förklaringen till det är att båten har legat i vänern tills jag köpte den och tog den till västkusten. Har funderat på vad som kan vara bäst mot beväxningen har hört att man kan förkoppra propellern, men det kanske räcker med vanlig bottenfärg eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en folding i nyskick liggandes

.....

 

Annonsera i Köp & Sälj alternativt skicka ett PM. Ingen försäljning eller liknande i forumet.

 

//stavhammar admin

 

Redigerad av stavhammar
Ingen försäljning i forumet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Scampi76:

…det kanske räcker med vanlig bottenfärg eller?

Det finns speciell bottenfärg på

sprayburk för drev och propellrar, tror inte ”vanlig” bottenfärg kommer att sitta kvar. Vad som är bäst mot beväxning vet jag inte, min båt ligger på ostkusten och här räcker det bra med en polering av bronspropellrar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...