Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Scampi76

Hjälp med elpanel till segelbåt

Rekommendera Poster

Ska installera lite ny elektronik i min scampi och då elpanelen ser ut som ett råttbo på baksidan tänkte jag att jag lika gärna kunde göra om den när jag ändå håller på. Vill helst inte köpa en färdig elpanel utan bygger heldre något som liknar den som sitter i idag. Har tänkt att använda mig av vippströmbrytare och dessa lysdioder för indikering för av/på  https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/lysdiod-2000016442 Säkringar har jag funderat lite på men inte lyckats bestämma mig om det är bäst att använda dvärgbrytare, automatsäkringar från tex blue sea eller vanliga flatstift. Tar gärna emot era synpunkter på vad som är bäst. 

20220305_132017.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Scampi76:

Ska installera lite ny elektronik i min scampi och då elpanelen ser ut som ett råttbo på baksidan tänkte jag att jag lika gärna kunde göra om den när jag ändå håller på. Vill helst inte köpa en färdig elpanel utan bygger heldre något som liknar den som sitter i idag. Har tänkt att använda mig av vippströmbrytare och dessa lysdioder för indikering för av/på  https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/lysdiod-2000016442 Säkringar har jag funderat lite på men inte lyckats bestämma mig om det är bäst att använda dvärgbrytare, automatsäkringar från tex blue sea eller vanliga flatstift. Tar gärna emot era synpunkter på vad som är bäst. 

20220305_132017.jpg

Det behövs inga lysdioder, vippströmbrytare är självindikerande.

Strömbrytaren uppåt är på och neråt är av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Rascal:

Det behövs inga lysdioder, vippströmbrytare är självindikerande.

Strömbrytaren uppåt är på och neråt är av.

Nja, dels är det ju elegant med indikatorlampor, dels säger ju strömbrytarens läge inget om huruvida det faktiskt är ström i kretsen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Nja, dels är det ju elegant med indikatorlampor, dels säger ju strömbrytarens läge inget om huruvida det faktiskt är ström i kretsen!

 

Indikatorlampan säger väl bara att det är ström fram till indikatorlampan inte att resten av kretsen fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Rascal:

Indikatorlampan säger väl bara att det är ström fram till indikatorlampan inte att resten av kretsen fungerar.

Beror väl på hur den är kopplad, men visst, så kan det vara.
Alltså, en strömbrytare kan få kontaktproblem, och då tänds inte indikatorlampan. Dags att felsöka. Inte alla saker är uppenbara att de får ström eller inte, som t ex en lanterna.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Beror väl på hur den är kopplad, men visst, så kan det vara.
Alltså, en strömbrytare kan få kontaktproblem, och då tänds inte indikatorlampan. Dags att felsöka. Inte alla saker är uppenbara att de får ström eller inte, som t ex en lanterna.

Jag är bara rädd för att flera inkopplingar innebär mer och krångligare felsökning. Men naturligtvis elegant när det funkar.

Själv vill jag gärna ha det enligt "K.I.S.S." metoden.

Keep It Simpel Stupid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har blivit lite fundersam om det verkligen är värt att sätta in lysdioder så jag ska fundera på det lite till. Säkringarna då? Lutar just nu mot dvärgbrytare då det känns som det är lätt att få det snyggt med din-skena osv. Har dock läst på några ställen att de inte ska användas med 12v någon som vet vad som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Scampi76:

Lutar just nu mot dvärgbrytare då det känns som det är lätt att få det snyggt med din-skena osv. Har dock läst på några ställen att de inte ska användas med 12v någon som vet vad som gäller?

Så här har jag förstått det.

 

Problemet är egentligen inte att det är 12V utan problemet är att det (oftast) är likström (DC) i våra båtar. Likström är svårare att bryta än växelström (AC) eftersom AC egentligen "bryter" sig själv många gånger per sekund.

 

Jag har Schneiders dvärgbrytare iC60N och de är specade för både AC och DC. Det finns givetvis andra tillverkare.

 

Så, har man 12V likström i båten är det ok att använda dvärgbrytare om dvärgbrytaren är specad även för 12V DC. Enda sättet att veta är att titta i databladet för den aktuella dvärgbrytaren.

Redigerad av McLasse
Syftningsfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...