Jump to content
Tuesday 14 January 2025
Scampi76

Hjälp med elpanel till segelbåt

Recommended Posts

Ska installera lite ny elektronik i min scampi och då elpanelen ser ut som ett råttbo på baksidan tänkte jag att jag lika gärna kunde göra om den när jag ändå håller på. Vill helst inte köpa en färdig elpanel utan bygger heldre något som liknar den som sitter i idag. Har tänkt att använda mig av vippströmbrytare och dessa lysdioder för indikering för av/på  https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/lysdiod-2000016442 Säkringar har jag funderat lite på men inte lyckats bestämma mig om det är bäst att använda dvärgbrytare, automatsäkringar från tex blue sea eller vanliga flatstift. Tar gärna emot era synpunkter på vad som är bäst. 

20220305_132017.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Scampi76:

Ska installera lite ny elektronik i min scampi och då elpanelen ser ut som ett råttbo på baksidan tänkte jag att jag lika gärna kunde göra om den när jag ändå håller på. Vill helst inte köpa en färdig elpanel utan bygger heldre något som liknar den som sitter i idag. Har tänkt att använda mig av vippströmbrytare och dessa lysdioder för indikering för av/på  https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/lysdiod-2000016442 Säkringar har jag funderat lite på men inte lyckats bestämma mig om det är bäst att använda dvärgbrytare, automatsäkringar från tex blue sea eller vanliga flatstift. Tar gärna emot era synpunkter på vad som är bäst. 

20220305_132017.jpg

Det behövs inga lysdioder, vippströmbrytare är självindikerande.

Strömbrytaren uppåt är på och neråt är av.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Rascal:

Det behövs inga lysdioder, vippströmbrytare är självindikerande.

Strömbrytaren uppåt är på och neråt är av.

Nja, dels är det ju elegant med indikatorlampor, dels säger ju strömbrytarens läge inget om huruvida det faktiskt är ström i kretsen!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev raol:

Nja, dels är det ju elegant med indikatorlampor, dels säger ju strömbrytarens läge inget om huruvida det faktiskt är ström i kretsen!

 

Indikatorlampan säger väl bara att det är ström fram till indikatorlampan inte att resten av kretsen fungerar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Rascal:

Indikatorlampan säger väl bara att det är ström fram till indikatorlampan inte att resten av kretsen fungerar.

Beror väl på hur den är kopplad, men visst, så kan det vara.
Alltså, en strömbrytare kan få kontaktproblem, och då tänds inte indikatorlampan. Dags att felsöka. Inte alla saker är uppenbara att de får ström eller inte, som t ex en lanterna.

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev raol:

Beror väl på hur den är kopplad, men visst, så kan det vara.
Alltså, en strömbrytare kan få kontaktproblem, och då tänds inte indikatorlampan. Dags att felsöka. Inte alla saker är uppenbara att de får ström eller inte, som t ex en lanterna.

Jag är bara rädd för att flera inkopplingar innebär mer och krångligare felsökning. Men naturligtvis elegant när det funkar.

Själv vill jag gärna ha det enligt "K.I.S.S." metoden.

Keep It Simpel Stupid

Share this post


Link to post
Share on other sites

har blivit lite fundersam om det verkligen är värt att sätta in lysdioder så jag ska fundera på det lite till. Säkringarna då? Lutar just nu mot dvärgbrytare då det känns som det är lätt att få det snyggt med din-skena osv. Har dock läst på några ställen att de inte ska användas med 12v någon som vet vad som gäller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Scampi76:

Lutar just nu mot dvärgbrytare då det känns som det är lätt att få det snyggt med din-skena osv. Har dock läst på några ställen att de inte ska användas med 12v någon som vet vad som gäller?

Så här har jag förstått det.

 

Problemet är egentligen inte att det är 12V utan problemet är att det (oftast) är likström (DC) i våra båtar. Likström är svårare att bryta än växelström (AC) eftersom AC egentligen "bryter" sig själv många gånger per sekund.

 

Jag har Schneiders dvärgbrytare iC60N och de är specade för både AC och DC. Det finns givetvis andra tillverkare.

 

Så, har man 12V likström i båten är det ok att använda dvärgbrytare om dvärgbrytaren är specad även för 12V DC. Enda sättet att veta är att titta i databladet för den aktuella dvärgbrytaren.

Edited by McLasse
Syftningsfel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...