Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jens_Sthlm

Dålig komp yamaha 4 hk

Rekommendera Poster

Jag har skaffat mig ett projekt, inte för att jag vet eller har kunskap om vad jag gett mig in på men tycker det är väldigt kul att skruva. Motorn är en yamaha 4hk från 89.

 

När jag började så hade den ingen komp, hällde i lite motorolja i tändstiftshålet och kompet var nu uppe på 9. Efter ett dygn med sporadiska startförsök är nu kompet 3 kg. 
 

Några förslag på hur jag ska gå vidare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2 eller 4-takt?

 

Du skrev tändstiftshålet, då då är det väl en encylindrig makapär. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Hybro:

2 eller 4-takt?

 

Du skrev tändstiftshålet, då då är det väl en encylindrig makapär. 

2 takt och en cylinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jens_Sthlm:

kompet var nu uppe på 9. Efter ett dygn med sporadiska startförsök är nu kompet 3 kg. 

9 är väldigt bra, 3 är väldigt dåligt. Det kanske är dags för nya kolvringar om cylinderväggen  ser schysst ut. Det kanske är lite krångligt om man inte gjort det förr, men du gillar ju att skruva :) 

Dessutom finns det väldigt många guider på "Jutub".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara, så enkelt som att någon kolvring fastnat i spåret på kolven. 

Då händer just detta du beskriver. 

 

Om du tänker pillra dit en eller flera nya kolvringar, så kolla hur de gamla vänder. Det brukar vara lite olika form på dessa, vart de sitter på kolven. 

Och oftast vänder de på ett speciellt sätt. 

 

Och så var det vilket ändspel det ska vara på en ny kolvring.  Placera en nya kolvringar i cylinderloppet (utan kolv) och mät spelen. 

Är det för litet så skär förmodligen kolv o cylinder. 

 

Det första man ändå gör, är att kolla hur cylinderloppet ser ut. Ska vara utan revor. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber på förhand ursäkt för mina oinsatta tankar men blir man störd av dom så behöver man inte läsa denna tråd.
 

Om jag nu fick en uppgång i tryck från noll till tre av bara en liten skvätt olja skulle det då vara idé att spraya in lite wd40 och se om detta eventuellt löser upp en fastnad kolvring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa kan man ju alltid göra, alla sätt är bra utom dom dåliga. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Om jag nu fick en uppgång i tryck från noll till tre av bara en liten skvätt olja skulle det då vara idé att spraya in lite wd40 och se om detta eventuellt löser upp en fastnad kolvring?

Visserligen en gräsklippare men med liknande problematik. WD40 löste problemet i det fallet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa. Lär ju inte bli sämre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wd 40 hjälpte inte, min plan är nu att ta ut kolven och inspektera den och även cylindern. Hur får jag loss den övre ”mackapären” på motorn, alltså den gråa delen som startmekanismen är en del av? Jag har lossat två bultar runt ”halsen” men den sitter som berget.

84A9750B-BD6E-4B38-B79D-4E7DFB1BC6ED.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att plocka av startsnöresmekanismen, med skruvarna på sidorna så jobbar du dig nedåt. Inte skruven i mitten på startmekanismen!!! då måste du montera ihop den igen, jobbigt med fjäder och grejer som måste sitta rätt. (Har jobbat på en en större yamaha och där är det så) :) lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den stora centrumbulten på bilden jag inte ska röra?

15370BF4-D4D9-41EF-B9F1-8A4B20C22846.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Är det den stora centrumbulten på bilden jag inte ska röra?

15370BF4-D4D9-41EF-B9F1-8A4B20C22846.jpeg

nä nu är det lugnt. Det var den prylen som startsnöret satt i som du tagit av mellan dessa två bilder som har en skruv i mitten. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert hitta en sprängskiss på motorn om du söker på modellbeteckningen som står på en bricka på sidan av riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört fast! Jag har tagit loss alla bultar som delar främre och bakre blockhalva men får dom inte att sära mer än någon millimeter. Är det den stora blanka tallriken som hindrar? Behöver man demontera mer av ”tallriken” och i såna fall hur?

 

2907D035-149F-4A7E-85BB-1D0713CFE73D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har motorn för modellnummer? Då kanske det går att googla fram någon sprängskiss eller ännu bättre en servicemanual. Det borde stå på en metallbricka som sitter på sidan på motorfästet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här borde gälla för din motor.

 

IMG_20220311_072233294.thumb.jpg.563f9ea2dc125a8085fdc95c0c9e1b4c.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev McLasse:

Lite mer:

 

45565579_IMG_20220311_0734025982.thumb.jpg.5402c57278f299ae3d5f53e897f9c943.jpg

 

1307312638_IMG_20220311_0734241842.thumb.jpg.adbcdd1b87e3496fc7ec6eaf2f91885e.jpg

Vilken hjälte du är! Precis rätt, tack! Nu ska jag bara lösa hur jag ska uppfinna en svänghjulsavdragare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...