Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Jens_Sthlm

Metall saknas på riggen

Rekommendera Poster

Min 8 hk yamaha har en stor nötningsskada på riggen enligt bild. Den är tät men en ansenlig mängd av godset är borta. Om ni skulle göra något åt denna skada, vad och hur skulle ni göra?

76F94018-0A7D-46E8-8D36-093D74EF4BA6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först: se till att vad det än är som nöter inte längre kan göra det! Det där ser helt galet ut!

 

Jag hade åtgärdat det genom att slipa ytan ren, rugga upp den, och sen borra ett antal små hål, kanske 3 mm i diameter och 4-5 mm djupa, i utkanten av den nötta ytan där godset är nära normaltjockt. Sen skaffat små skruvar och gängat i så de bara sticker ut 3-4 mm. Därefter skaffat en lämplig epoxy med fyllnadsmedel och byggt upp en ny yta med rätt form, där de utstickande skruvarna får agera "ankare" för att få epoxyn att sitta kvar efter härdning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars finns det en bra kille i huddinge som svetsar i aluminium, om du vill ha det riktigt gjort. Han svetsar skäddor annars men han kan säkert svetsa även det där. Proppellerbjörn i Huddinge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det kanske inte är värt det, för en sådan reparation skulle säkert kosta lite. Då kanske raols förslag är bättre. 

Hur kan det ha nöts så mycket förresten?(nyfiken):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har den släpats på marken efter en trailer ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tippsen, är nog svårt att göra något hållbart själv. Ska höra med proppellerbjörn vad en lagning kostar och sen fundera på om det är värt det, om inte så har jag en unik stöldmärkning..

 

ps, vet inte vad som orsakat skadan, den var så när jag köpte den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför göra nåt ö h t? 

 

Funkar så länge ingen olja, rinner ut, eller vatten tänker in. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jens_Sthlm:

Tack för tippsen, är nog svårt att göra något hållbart själv. Ska höra med proppellerbjörn vad en lagning kostar och sen fundera på om det är värt det, om inte så har jag en unik stöldmärkning..

 

ps, vet inte vad som orsakat skadan, den var så när jag köpte den.

Nej, det är inte alls särskilt svårt att göra som raol beskriver, men det kanske inte är helt bra att blanda metaller om det kommer in vatten mellan spackel och aluminium av någon anledning.

Om det är väldigt dyrt att låta någon laga hela skadan med aluminium så kan du kanske få hjälp att svetsa på lite fästtrådar i aluminium. Det kan vara värt att kolla.

Själva spacklingen bör inte vara något problem att utföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Hybro:

Men varför göra nåt ö h t? 

 

Funkar så länge ingen olja, rinner ut, eller vatten tänker in. 

Vem vet hur tunt det är i mitten? Om det bara är en millimeter eller så kan det räcka med en liten knackning mot nåt för att spräcka det hela. Bättre då att ha lite marginal.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mackey:

Nej, det är inte alls särskilt svårt att göra som raol beskriver, men det kanske inte är helt bra att blanda metaller om det kommer in vatten mellan spackel och aluminium av någon anledning.

Om det är väldigt dyrt att låta någon laga hela skadan med aluminium så kan du kanske få hjälp att svetsa på lite fästtrådar i aluminium. Det kan vara värt att kolla.

Själva spacklingen bör inte vara något problem att utföra.

Ja, man skulle ju kunna göra "ankare" av aluminium i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara använda PP's kemiska metall? Så gjorde jag med skäddan på en VP 7,5, det höll så länge jag ägde motorn (2 år).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...