Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Wildeside

Fritidsbåtshamnar i Sverige.

Rekommendera Poster

Du har ju den jättefina fliken "Hamnar" högst upp här på maringuiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Niko_okin:

Du har ju den jättefina fliken "Hamnar" högst upp här på maringuiden.

Ja (jättefin) enda felet är att den är långt ifrån komplett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den har väldigt många hamnar och mycket information om dom. Iallafall flera av hamnarna som är listade där har info om stället. 

Listan som fanns på länken du delade har säkert fler hamnar, men där fann jag ingen information om dom?

:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av lista som är bra är ju lite individuellt, men ett minimikrav är att det finns en position angiven tycker jag.

 

Vi seglar och har sällan något mål att nå en bestämd hamn och då är det absolut att föredra en karta där samtliga hamnar visas så att man lätt kan se vilken som är närmast när man av någon anledning tröttnar på att segla. Då är det bra om man kunnat läsa in hamnarna i plottern på förhand, men det funkar även att titta på karta i mobilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, den där hamnkartan har jag aldrig sett tidigare! 8.5 år på MG och ändå inte märkt den länken. :D
Inte dum alls ju.

 

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev raol:

Oj, den där hamnkartan har jag aldrig sett tidigare! 8.5 år på MG och ändå inte märkt den länken. :D
Inte dum alls ju.

 

Frågan är bara hur man uppdaterar info. Hittar ingen "knapp" för det.

 

Man kan ju tydligen lägga länk till webbkamera o.s.v., och det har vi i vår hemmahamn. Ser f.ö. att info i den är 15är gammalt och lite annat skulle nog behöva uppdateras. Om det gick att göra enkelt skulle nog många uppdatera sina hemmahamnar och göra innehållet under fliken ännu bättre....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Frågan är bara hur man uppdaterar info. Hittar ingen "knapp" för det.

 

Man kan ju tydligen lägga länk till webbkamera o.s.v., och det har vi i vår hemmahamn. Ser f.ö. att info i den är 15är gammalt och lite annat skulle nog behöva uppdateras. Om det gick att göra enkelt skulle nog många uppdatera sina hemmahamnar och göra innehållet under fliken ännu bättre....

Bilden från min hemmahamn ser ut att vara från mitten av 00-talet, och storleken är så man vill leta efter förstoringsglas här hemma. :D

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! 

En "gör ändringar"-knapp vore utmärkt! 

Kan man önska det hos någon moderator eller så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser texten ser jag att ganska mycket är inaktuellt. Kjell har inte varit hamnkapten sen 2009 och 100 kr för en gästplats är förstås rena drömmen i dag. Det är nog 3-4 gånger det år 2022. Ja, en hel del är helt fel i både texten och listan över service. Sjömack och sugtömning finns, och säkerligen trådlös internetanslutning om man har gästplats. Miljöstation finns, lekplats finns på nära håll. "Varv" vet jag inte vad som avses med, men det finns flera firmor i södra delen av hamnområdet som har kranar, transportvagnar, verkstadshallar och liknande. Avstånden som anges här och var är inte heller särskilt riktiga.

Nä, det är inte många rätt där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del har hamnat fel. "Gustavsberg" har hamnat vid Gustavsbergs Badhotell utanför Uddevalla. Där finns förvisso en brygga där kommunen hyr ut platser till lokalbefolkningen. Har den som skapat hamnregistret hittat hamnarna med hjälp av Google eller?

 

Texten verkar stämma bättre med Gustavsberg på Värmdö som har porslinsfabrik mm.

 

Försökte skriva i meddelandefältet för att påpeka felplaceringen men hamnade i ingenstans.

 

Med så dålig informationskvalitet (som framgår av många inlägg ovan) så borde fliken raderas..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Vilken typ av lista som är bra är ju lite individuellt, men ett minimikrav är att det finns en position angiven tycker jag.

 

Vi seglar och har sällan något mål att nå en bestämd hamn och då är det absolut att föredra en karta där samtliga hamnar visas så att man lätt kan se vilken som är närmast när man av någon anledning tröttnar på att segla. Då är det bra om man kunnat läsa in hamnarna i plottern på förhand, men det funkar även att titta på karta i mobilen.

Jag gillar tjänsten "Hamnguiden" som går att prenumerera på till mobilen, datorn och läsplattan (med ett abonnemang kan informationen användas på alla skärmvarianterna). Det är samma information som i Hamnguideböckerna. Det finns översikt att zooma in i tills man är nere på "hamnnivå" och då kan man se både flygfoto och detaljerat sjökort över hamnen. Sjökorten har lite varierande kvalitet. För några år sedan började förlaget samarbete med Hydrographica. Senast jag kollade så fanns Stockholms skärgård, Ostkustens skärgård, Göta kanal, Vättern och Vänern med Hydrographica-specialer. Som en bonus har dessa hamnspecialer även plockats in i senaste versionen av digitala sjökort med korrekt GPS-positionering för finnavigering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Niko_okin:

Ja! 

En "gör ändringar"-knapp vore utmärkt! 

Kan man önska det hos någon moderator eller så?

Vad säger du, @stavhammar?

Är det läge att väcka ”Hamnguiden” till liv igen?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Som en bonus har dessa hamnspecialer även plockats in i senaste versionen av digitala sjökort med korrekt GPS-positionering för finnavigering.

Vilka sjökort är detta? Garmin/Navionics ?  Sedan när?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ABC:

Vilka sjökort är detta? Garmin/Navionics ?  Sedan när?

Jag köpte ett nytt Garmin-kort BlueChart G3 Vision för någon månad sedan. Där fanns Stockholms skärgård och Ostkusten med som hamnspecialer.

 

Hur det är med övriga digitala kort vet jag inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på med nya varianter av det som ligger i gamla system.

Där kommer det finnas Uppdatera knapp (eller liknande).

Sedan starten är det hamnarna som skall uppdatera uppgifterna.

 

Man kan även maila/pm till mig @stavhammar mig eller  @siteadmin med uppgifter som bör ändras.

 

Trevlig söndag!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev stavhammar:

Sedan starten är det hamnarna som skall uppdatera uppgifterna.

Men "hamnarna" är ju inga personer eller har egen intelligens och kan uppdatera, hur menar du nu ?  Kanske just därför det inte uppdaterats....🤔

 

Om du istället menar "representanter för hamnarna" så är det ju nog precis det många av oss är (eller kan vara), men det är inte begripligt för oss heller hur vi skulle kunna uppdatera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja alla tolkar och använder information olika men en hamnlista som är aktuell med namnet på hamnen så kan iaf med min ringa kunskap googla fram position och information om hamnen som jag är intresserad att veta mer om.

Tittar jag på mitt närområde så innehåller det jag länka till mer en dubbelt så många hamnar en Maringuiden.

Min tanke är nog mer att det kan vara bra att ha en lista med möjliga nödhamnar där man eventuellt kan få hjälp om behovet uppstår. Jag ligger sällan i nån gästhamn och strävar inte efter det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Wildeside:

Tittar jag på mitt närområde så innehåller det jag länka till mer en dubbelt så många hamnar en Maringuiden.

Mjo, men i din länk fanns ju också varenda båtklubb listad, men Maringuiden

anger gästhamnar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maringuiden visar ju också hamnarna på en karta, vilket kan hjälpa mycket. Jag ser ju inte vilka de tre hamnarna som är närmast mig är när jag kollar i listan.

För det är en lista:P.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Mjo, men i din länk fanns ju också varenda båtklubb listad, men Maringuiden

anger gästhamnar. 

Jag skiter i om det är en gästhamn eller båtklubb om jag har akut behov av att hitta en hamn.

Även dom flesta gästhamnarna saknas i Maringuiden karta i mitt närområde.

Som sagt 

"Min tanke är nog mer att det kan vara bra att ha en lista med möjliga nödhamnar"

Behöver jag en gästhamn så tror jag googel är mer tillförlitligt än Maringuidens karta vad det gäller vart gästhamnarna finns och aktuell information om dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Niko_okin:

Maringuiden visar ju också hamnarna på en karta, vilket kan hjälpa mycket. Jag ser ju inte vilka de tre hamnarna som är närmast mig är när jag kollar i listan.

För det är en lista:P.

Ja navigera efter den kartan om du vill.😅

Japp det kan vara jobbigt att det är en lista om man har en hög marschfart, svår att googla då om man är ensam. Men då är man kanske inte lika beroende av att hitta närmaste hamn.

Som det ofta skrivs på forumet " va väl förberedd när du åker ut på sjön" så det är inte förbjudet att ta reda på vilken position hamnarna har och lägga in dom i plottern om man vill innan man åker ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det nu är så stort problem med ett förslag med en lista på aktuella hamnar i Sverige så kan väll någon moderator radera den här tråden! Så kan ni fortsätta att använda er kära Maringuidens karta.

 

Kan ju alltid hoppas att någon får nytta av listan, om inget annat så dom som letar efter en båtplats....

 

Som tråden heter "Fritidsbåtshamnar i Sverige" nämnde inte ens nått om gästhamnar....

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

Jag skiter i om det är en gästhamn eller båtklubb om jag har akut behov av att hitta en hamn.

Själv knyter jag båten i närmaste träd eller brygga eller annat lämpligt i närmaste naturhamn eller vad som helst om det är nöd på det viset. Det behöver jag ingen lista till. 
🙂 

 

Jag kan se en fara ifall man markerar ut varenda båtklubb och hamn, en del personer har svårt att förstå att man inte bara kan ta en plats som är ledig vid en brygga och lägga sig för natten - händer då och då i vår klubb. Jag och kompisen råkade väcka en sådan herre när vi klev ombord på nattvakten för att säkra förtöjningarna och han kom upp yrvaket och sa ”jag visste inte vars jag skulle betala” och vi fick förklara att man inte betalar någonstans för hamnen är privat och inte bedriver gästverksamhet, men att han kunde ligga kvar över natten, den här gången. Tydligen skämdes han dock, för han kastade loss vid halv fyra innan solen gick upp. 
 

Nu var ju inte meningen att du skulle bli kränkt och upprörd med mitt inlägg, men det blev du tydligen.
Så kan man också reagera. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Själv knyter jag båten i närmaste träd eller brygga eller annat lämpligt i närmaste naturhamn eller vad som helst om det är nöd på det viset. Det behöver jag ingen lista till. 
🙂 

 

Jag kan se en fara ifall man markerar ut varenda båtklubb och hamn, en del personer har svårt att förstå att man inte bara kan ta en plats som är ledig vid en brygga och lägga sig för natten - händer då och då i vår klubb. Jag och kompisen råkade väcka en sådan herre när vi klev ombord på nattvakten för att säkra förtöjningarna och han kom upp yrvaket och sa ”jag visste inte vars jag skulle betala” och vi fick förklara att man inte betalar någonstans för hamnen är privat och inte bedriver gästverksamhet, men att han kunde ligga kvar över natten, den här gången. Tydligen skämdes han dock, för han kastade loss vid halv fyra innan solen gick upp. 
 

Nu var ju inte meningen att du skulle bli kränkt och upprörd med mitt inlägg, men det blev du tydligen.
Så kan man också reagera. 

Blev varken kränkt eller upprörd.

Bara trött på mej själv att jag ens orkar lägga energi på att skapa en tråd som någon kan ha nytta o glädje av och sen är jag så förbannat korkad att jag försöker förklara min avsikt med tråden eftersom forumister är snabba på att hitta alla möjliga motargument utan att fundera på att det kan vara bra info för någon annan. bla som du sker att då kommer en del personer att lägga till vid hamnarna och inte veta om att det inte va en gästhamn. Dom typerna har alltid funnit och kommer alltid finnas oavsett vad.

Hoppas att jag blir klokare i framtiden och sluta att starta trådar och delta i forumet, tyvärr tror jag inte att jag lyckas med det eftersom jag är ganska nyfiken och vill lära mej mer om saker o ting.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

Bara trött på mej själv att jag ens orkar lägga energi på att skapa en tråd som någon kan ha nytta o glädje av och sen är jag så förbannat korkad att jag försöker förklara min avsikt med tråden eftersom forumister är snabba på att hitta alla möjliga motargument utan att fundera på att det kan vara bra info för någon annan.

Fast så funkar det ju i en diskussion, vilket är grunden till ett båtforum. Någon har en tanke, en idé. Den är kanske jättebra för någon, någon annan hittar fel i den. Det betyder inte att idén är dålig - bara att det kan finnas andra perspektiv. 
Om man skall bli tyken varje gång någon hittar brister i ens idéer, då måste livet vara jobbigt. Själv välkomnar jag sådana påtalanden, hellre det än att någon kommer och är klok i efterhand. 
Vill man bara ha applåder, får man predika för kören. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-05 vid 11:22 skrev Wildeside:

Vet inte om den varit med tidigare i forumet.

Hittade en bra sida om Sveriges fritidsbåtshamnar som kan vara till nytta/glädje för fler.

https://havsmiljoinstitutet.se/publikationer/rapportserie/2021/eko-marina-iii

Längst ner kan man ladda hem en excel fil som jag tror innehåller dom flesta fritidsbåtshamnar som finns.

Nu blev jag sur!

Jag tycker det blev ett jävla massa surt gnäll över en medlem som glatt lade ut information som denne tänkte andra kunde vara intresserade av och ville dela med sig av. Tycker man själv att den informationen var värdelös så ignorerar man den och bläddrar bara vidare. Inläggets syfte var ju uppenbart inte att starta någon jävla folkomröstning! Syftet var att delge information. 
 

Man behöver INTE tala om att man tyckte den informationen var onyttig och ifrågasätta hur trådstartaren kan tycka att det var bra information. Tycker du den inte är bra så är du uppenbarligen inte målgruppen för den typen information.

 

Hur denna tråd utvecklade sig tycker jag var ett sorgligt avsnitt i forumet i hur man bemöter en forummedlem.

 

Det är skillnad på att publicera objektiv information  i syfte att göra den tillgänglig för den som tycker den har ett värde och att publicera saker som är meningen att debatteras, t.ex. att yttra en åsikt om något.....eller yttra en idé.

Objektiv information är ju inte en idé, så varför debattera den?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för informationen. Läste faktiskt idag om detta i senaste nyhetsbrevet från Båtliv. Listan är ju del av ett miljöprojekt och de pratar om någon digitalisering. Kanske kan det resultera i något matnyttigt, t.ex. miljömärkning av de fritidsbåtshamnar som också är gästhamnar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

någon annan hittar fel i den.

Sedan finns det ju vissa som gärna vill ha rätt och därför lägger hela sin själ i att hitta fel i andras inlägg, oavsett vad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...