Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Aton

Ny polermaskin - sladd eller batteri och vibrationer

Rekommendera Poster

Jag ångrade mig, Jula satte ned priset ytterligare till 999kr, så jag köpte en maskin och två extra batterier, sedan blev det ytterligare -30% om man tog den på faktura som julamedlem. Nästan gratis alltså...

 

Jag har hittills polerat upp akterspegeln som var väldigt nedsotad (då turbon inte funkade), resultatet blev bra så långt.

Men ingen rolig maskin att jobba med, man måste praktisera tvåhandsfattning. Det finns ingen mjukstart.

För att starta räcker det inte med att trycka in knappen, man måste varje gång trycka varvtalsregleringens knapp. varvtalsregleringen har heller inget minne, så den börjar alltid på noll när man sätter igång maskinen.

 

Jag har kört på lägsta hastigheten, och tycker att maskinen vibrerar, ja kanske inte rätt ord, den skakar ordentligt pga att den oscillerar i rätt så stora rörelser..

Skumgummirondellerna är dyra, det finns billigare som passar, på Biltema.

men resultatet är bra, et blir an bra polerad yta, vilket också beror på att jag kombinerat polermedel med Abnet. Detta löste även de grövsta sotavlagringarna.

Uppskattningsvis polerade jag i 10 minuter, alla lysdioderna i batteripackets kapacitetsmätare lyser fortfarande.

 

Men jag kommer att fortsätta att använda denna maskinen iallafall till båten, då jag tycker att den andra maskinens sladd är i vägen, och krångligt med förlängningssladd. Men den maskinen har en bra mjukstartsfunktion som jag blivit bortskämd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två hands fattning måste man ha med alla maskiner. 

Vibrationer och högre ljud får man med dom billigare maskinerna. När du lägger på medlet på trissan så duttar du ut det med maskinen och sen sprider du ut det på låga varv. 1 eller 2 på maskinen. Höj sen til steg 4- 6 ( ta den hastighet som känns mest behaglig att använda) och polera inte ett förstort område (sektion) ca50*50cm.  Och rengör trissan efter varje sektion.

Och se till att du inte trycker för hårt, trissan ska snurra hela tiden. Trycker du för hårt stannar den av och bara vibrerar. Ta tuschpenna och rita ett streck på ovansidan ute vid kanter så du ser strecket när kör. Då ser du när du trycker för hårt. Strecket stannar. Använd hårda trissor. Gelcoat tål och kräver tuffare behandling än en bil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Tvättar, kör cleaner utan polermedel för hand och vaxar för hand. Ja, det gör jag. Lägger till en bild på hur det brukar se ut efter den behandlingen. 

49AA4058-432A-47E2-B5E2-808B65BEACFD.jpeg

OK ser bra ut. Prova att använd ett keramisk spraywax om nu du inte har provat det. Mycket lättare att applicera och torka av. Håller bättre. Kolla dom som håller i 4-6 mån. Och sen finns det dom som håller i nån månad och dom kan du underhålla med några gånger under säsongen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev eriksson1313:

Två hands fattning måste man ha med alla maskiner. 

Vibrationer och högre ljud får man med dom billigare maskinerna. När du lägger på medlet på trissan så duttar du ut det med maskinen och sen sprider du ut det på låga varv. 1 eller 2 på maskinen. Höj sen til steg 4- 6 ( ta den hastighet som känns mest behaglig att använda) och polera inte ett förstort område (sektion) ca50*50cm.  Och rengör trissan efter varje sektion.

Och se till att du inte trycker för hårt, trissan ska snurra hela tiden. Trycker du för hårt stannar den av och bara vibrerar. Ta tuschpenna och rita ett streck på ovansidan ute vid kanter så du ser strecket när kör. Då ser du när du trycker för hårt. Strecket stannar. Använd hårda trissor. Gelcoat tål och kräver tuffare behandling än en bil

Jo det är allt så jag brukar polera med maskin. Enhandsfattning går att använda under korta stunder med min nätanslutna Pelamaskin, men visst, tvåhandsfattning blir dubbelt så bra.

Jag använder numera mikrofibertrasor att efterpolera med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag ångrade mig, Jula satte ned priset ytterligare till 999kr, så jag köpte en maskin och två extra batterier, sedan blev det ytterligare -30% om man tog den på faktura som julamedlem. Nästan gratis alltså...

 

Jag har hittills polerat upp akterspegeln som var väldigt nedsotad (då turbon inte funkade), resultatet blev bra så långt.

Men ingen rolig maskin att jobba med, man måste praktisera tvåhandsfattning. Det finns ingen mjukstart.

För att starta räcker det inte med att trycka in knappen, man måste varje gång trycka varvtalsregleringens knapp. varvtalsregleringen har heller inget minne, så den börjar alltid på noll när man sätter igång maskinen.

 

Jag har kört på lägsta hastigheten, och tycker att maskinen vibrerar, ja kanske inte rätt ord, den skakar ordentligt pga att den oscillerar i rätt så stora rörelser..

Skumgummirondellerna är dyra, det finns billigare som passar, på Biltema.

men resultatet är bra, et blir an bra polerad yta, vilket också beror på att jag kombinerat polermedel med Abnet. Detta löste även de grövsta sotavlagringarna.

Uppskattningsvis polerade jag i 10 minuter, alla lysdioderna i batteripackets kapacitetsmätare lyser fortfarande.

 

Men jag kommer att fortsätta att använda denna maskinen iallafall till båten, då jag tycker att den andra maskinens sladd är i vägen, och krångligt med förlängningssladd. Men den maskinen har en bra mjukstartsfunktion som jag blivit bortskämd med.

Varför polera bort sot? 

Prova att spraya med Biltema "Label off" och torka av med hushållspapper. Släpper direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Varför polera bort sot? 

Prova att spraya med Biltema "Label off" och torka av med hushållspapper. Släpper direkt.

Därför att det fastnat så in i helskotta, det var nog en del annat som fastnat också. Egentligen skulle det ju tagits bort redan i höstas. Jag använder ju Abnet som ju brukar lösa det mesta och det tog ju bra på denna genomsmutsade akterspegel också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Helt rätt av rascal

Och hur mer skitig båten är, så fortare kleggar dynan igen. Gäller alla typer polertrissor, det du polerar ska helst vara kliniskt rent. Om jag ska polera så tvättar och spritar(utblandad isopropanol ca 15-20% styrka) jag alltid av båten innan. Eller vilken prep som helst. Och även innan ett lackskydd, helst om man har använt oljligt polermedel.

Redigerad av eriksson1313
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Därför att det fastnat så in i helskotta, det var nog en del annat som fastnat också. Egentligen skulle det ju tagits bort redan i höstas. Jag använder ju Abnet som ju brukar lösa det mesta och det tog ju bra på denna genomsmutsade akterspegel också.

Testa Label off i höst, du kommer att bli förvånad. Det blev jag. Jag har alltid  kört Aceton tidigare men fick ett tips av en klubbkamrat för ett par år sedan som jag testade. Skitbra!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Rascal:

Testa Label off i höst, du kommer att bli förvånad. Det blev jag. Jag har alltid  kört Aceton tidigare men fick ett tips av en klubbkamrat för ett par år sedan som jag testade. Skitbra!

Skall notera det.

Det är väl egentligen ett medel som löser addesivet i etiketter och dekaler..? Då bör man ju vara försiktig med påklistrade stripes och dekaler. Ser ut att mest bestå av citrussaft och aerosol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Skall notera det.

Det är väl egentligen ett medel som löser addesivet i etiketter och dekaler..? Då bör man ju vara försiktig med påklistrade stripes och dekaler. Ser ut att mest bestå av citrussaft och aerosol.

Min båt  är från tidigt 70-tal, det var innan man började dekal-trimma!

Min har teaklister för dekoration.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senast pga kontakter körde jag en milwaukee m18 roterande maskin. 4st 6ah batterier och 2 laddare. Det räckte inte när jag körde grov rubbing med grov trissa. 
Den maskinen kostar 4k utan batteri och laddare.

 

Till lättare polish på redan fin gealcoat fungerar den säkert klockrent. Jag tycker dock att sista steget ska göras med oscillerande maskin.

 

Billiga maskiner gör jobbet men vibrerar satan.

Dyra maskiner gör jobbet och vibrerar betydligt mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Cobalt233:

Senast pga kontakter körde jag en milwaukee m18 roterande maskin. 4st 6ah batterier och 2 laddare. Det räckte inte när jag körde grov rubbing med grov trissa.

Men du hade ju grym lyster förra våren! Behöver du gå på grov rubbing i år?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Men du hade ju grym lyster förra våren! Behöver du gå på grov rubbing i år?

 

Nej såklart, den är i samma fina skick fortfarande. 😃

För att hålla det skicket kommer jag varige säsong köra vaxlösande medel, sedan Ipa sprit och ett nytt lager med fusion 99 vaxet.

 

Under säsongen blir det underhålls tvätt med icke vaxlösande schampo 

 

Det där vaxet kan jag verkligen rekommendera! Inget vax släppte under hela säsongen. Ytorna är fortfarande glas hala. 
Står att det ska hålla 1år och det är nog ett av få vax som sitter kvar så länge. Dom flesta brukar vara obefintliga efter några tvättar.

Sprit innan vax är grunden till hållbarhet👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Cobalt233:

Sprit innan vax är grunden till hållbarhet👍

Håller med. Att tvätta ytan med sprit innan man vaxar gör ju också att man verkligen ser hur blank gelcoaten är - och var man har missat.

Många tycks tro att det är vaxet som ger glansen men det är ju bara sant ett litet tag. Sedan kryper ett dåligt underarbete fram. Vaxet ska ju skydda ytan mot uv-strålningen i huvudsak.

Fast i år har jag slarvat med poleringen. Det tar jag.

Men nu kom vi visst bort lite från TS frågeställning. Sorry!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...