Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Aton

Ny polermaskin - sladd eller batteri och vibrationer

Rekommendera Poster

Den nedre vibrerar och skakar som en galning om du inte väljer de svindyra varianterna.

Och de har oftast korta slag vilket gör att de tar dåligt. Därför rekommenderas ofta roterande till båtägare, men numera när det finns så bra singel-oscillerande maskiner med slag på 15-20 mm är de att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-04 vid 16:30 skrev Peter_K:

Jag sticker ut hakan här, och säger att de flesta båtar knappt behöver poleras om man skött om dem och vaxat varje år. 

 

Som sagt allt beror på vilka krav man har...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Capitan:

 

Som sagt allt beror på vilka krav man har...

Framför allt beror det på vad man börjar med för utgångsläge. Jag fattar att en båt som inte blivit gnuggad på tio år behöver tyngre grejer, men jag hävdar fortfarande att det räcker att köra för hand om man har en båt som tar omhand varje år, och den blir då asblank - vilket mina bilder borde visa.
Har kört för hand de senaste tio åren på min fyrtio år gamla båt. 

54C1E44A-B012-4C43-B097-CFE255EBFBCB.jpeg

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

…eller är det här alldeles för matt och uselt? Borde jag skämmas i viken?

image.thumb.jpeg.3dcc0eaa28ec6fc59f4ae89c7b7f026b.jpeg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det gnälls rätt mycket här på dom billiga maskinerna från dom billiga butikerna, men jag sticker ut hakan när jag vill framhäva att dom dyraste maskinerna på marknaden inte till närmelsevis ger tillbaka lika mycket som de kostar i resultat för gemene man. Man klarar sig gott med en billigare maskin. Man blir inte proffs bara för att man har en proffsmaskin.

Jag köpte en billigare på Jula som ändå gör ett bra jobb, den har en borstlös motor (precis som de dyraste maskinerna),  den har oscillerande funktion (precis som de dyraste) den har ett varvtal på 1500-5000 (precis som de dyraste), det den saknar är dock det höga priset för den kostar bara 899:- plus batteri och laddare, och man får rätt många batterier för motsvarande prislapp av de dyraste maskinerna. Men var och en blir ju salig på sin tro och de som säljer de dyraste maskinerna räknar pengarna du lämnar över disken.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/multiverktyg/batteridrivna-multiverktyg/oscillerande-polermaskin-011712/

 

Läs recensionerna av kunder som har köpt istället för att bara klanka ner och skriva att det är skit!

6F9FB8B1-2740-4B65-9C10-0801556D88C2.webp

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jula-maskinen verkar ju riktigt prisvärd som batteridriven men hur är det med vikten på en sån jämfört med en för 230v?

Vikten på maskinen tycker jag har stor betydelse  när man ska köra många timmar samt att vibrationerna är låga och jämför man dyrare och billigare maskiner brukar de dyrare ofta ha lägre värde.

Men sett till priset och om jag inte haft tillgång till 230v så kanske  jag hade gått på en Jula?

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Makro:

Jula-maskinen verkar ju riktigt prisvärd som batteridriven men hur är det med vikten på en sån jämfört med en för 230v?

Vikten på maskinen tycker jag har stor betydelse  när man ska köra många timmar samt att vibrationerna är låga och jämför man dyrare och billigare maskiner brukar de dyrare ofta ha lägre värde.

Men sett till priset och om jag inte haft tillgång till 230v så kanske  jag hade gått på en Jula?

Jag skall kolla på den i morgon, det fanns en sådan där det ingår batteri och laddare, för 1299 kr, jag har ju inga andra verktyg i den serien och därmed inga batterier.

Frågan är då hur många m2 man kan polera på en batteriladdning..? Man kan ju köpa fler batterier med fler Ah och såväl snabb- såsom dubbelladdare, men just batterier kan ju kosta lika mycket som maskinen.

Jag misstänker att Jula vill att man ”köper in sig i systemet” att man med inköpta batterier även köper fler elverktyg och elektriska trädgårdsredskap som ingår i den aktuella serien.
Jo jag skall egentligen köpa en nippel, till luftslang, @Makro vet… 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag polerade det mesta med en 75mm trissa på en skruvdragare förra året. Mina 3*3ah batterier fick jobba hårt, förvånansvärt få minuter på varje.

Tänker att en polermaskin inte borde innehålla någon magi utan att den drar en hel del batteri.

 

Har länge varit inne på oscillerande (har haft en dubbelhuvad i 10år) och som sagt även makitas batterivariant som tyvärr har väldigt lite slag.

 

Nu ligger dock till slut en roterande med sladd och väntar på posten. Kom fram till att jag antagligen har tillräckligt bra känsla för ett bra resultat, att man får mer för pengarna med roterande och att det borde innebära mindre vibrationer.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-19 vid 12:29 skrev Peter_K:

Framför allt beror det på vad man börjar med för utgångsläge. Jag fattar att en båt som inte blivit gnuggad på tio år behöver tyngre grejer, men jag hävdar fortfarande att det räcker att köra för hand om man har en båt som tar omhand varje år, och den blir då asblank - vilket mina bilder borde visa.
Har kört för hand de senaste tio åren på min fyrtio år gamla båt. 

54C1E44A-B012-4C43-B097-CFE255EBFBCB.jpeg

 

 

Omöjligt att säga med de bilderna men jag kan till 100% säga att en båt(och även din båt) som ej fått en riktigt rekond(utan bara för hand) på många år ej uppfyller varken mina eller många andras krav

Hade jag fått se din båt i verkligheten så hade jag garanterat också kunna påvisa för dig vad jag menar genom att jämföra med andra båtar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Capitan:

 

Omöjligt att säga med de bilderna men jag kan till 100% säga att en båt(och även din båt) som ej fått en riktigt rekond(utan bara för hand) på många år ej uppfyller varken mina eller många andras krav

Hade jag fått se din båt i verkligheten så hade jag garanterat också kunna påvisa för dig vad jag menar genom att jämföra med andra båtar 

Besserwisser.😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Capitan:

 

Omöjligt att säga med de bilderna men jag kan till 100% säga att en båt(och även din båt) som ej fått en riktigt rekond(utan bara för hand) på många år ej uppfyller varken mina eller många andras krav

Hade jag fått se din båt i verkligheten så hade jag garanterat också kunna påvisa för dig vad jag menar genom att jämföra med andra båtar 

Du är välkommen att komma och besiktiga i vår när jag är klar, och ha synpunkter om du vill. Självklart skall vi då inte jämföra med en proffs-rekondad båt, utan en båt där något annan amatör stått och mölat med en maskin ett par-tre helger 😊

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det det beror ju på var man lägger ribban på finishen, om man nöjer sig med att det pärlar sig lite eller om man vill ha det riktigt spegelblankt, likaväl hur noga man är med utrustningen, en billig maskin snurrar och gör jobbet lika väl som en proffsmaskin.

Men om man jämför specen på en maskin från en av våra vanligaste biltillbehörskedjor så vibrerar den billigare mer och ljudnivån är 103 dB jämfört med 88dB för den dyrare.

Så gör man båt om året och tar lite fler pauser för att vila händerna och har hörselskydd så borde ju den billigare maskinen funka fint 🙂

Huvudsaken är ju att man själv är nöjd med utfört arbete oavsett arbetsmetod eller prylar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på Jula och kollade idag, köpte ingen…. Jag tyckte väl i princip att hela den serien med elverktyg känns litet….. billig, och det är ju det den är. 
Vikten, jag tog med maskinen till avdelningen med köksredskap, men fann ingen våg.

Subjektivt känns det som om den väger lika mycket som en nätansluten maskin, om man håller en i varje hand, och då satt det inget batteri i den laddbara.

Detta var du väldigt subjektivt, egentligen skulle man ju provköra den på en skrovsida och känna hur det känns i armarna, nacke och i ryggen. Det är en sak att polera en motorhuv eller ett biltak, en helt annan att polera en någorlunda lodrät skrovsida.

 
Om jag nu köpt en sådan polermaskin hade jag kanske fallit för frestelsen att även köpa häcksaxen, lövblåsaren, den laddningsbara grovdammsugaren, skruvdragaren, slipmaskinen och vad det nu är för maskiner som ingår i den serien…. Jo en laddningsbar vinkelslip… cykeltjuvarnas favoritverktyg.

 

Bara att konstatera att alla polermaskiner som vart värda namnet, som jag använt väger en hel del. Det skall ju till en kraftig motor, en vinkelväxel och en del annat. Sedan väger ju ett batteripack mer än vad en sladd gör, beroende på hur lång sladden är… men batteriet är inte i vägen och riskerar inte att trassla in sig i polerskivan. Men med en sladdansluten maskin kan man polera en himla massa, så länge man orkar, batterierna tar ju slut. 


Så om nu dessa 1295 kr egentligen är billigt eller ej, det är frågan, man skall nog köpa till ett batteripack för 700 kr så man kan jobba utan avbrott. Och med detta i betänkande så fortsätter jag med min nätanslutna Pelamaskin från verktygsboden, den roterar bara, inte ocillerar den det minsta, om det nu inte blivit obalans i polerhättan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag införskaffade en batteridriven Ryobi förra året, hade innan en med sladd. Kör både bilar och båt med den och är otroligt nöjd. Var fruktansvärt irriterande att alltid en sladd i vägen. Har 3st batterier till mitt One+ system 2Ah, 5Ah,5Ah, tycker inte den är speciellt tung med något av dom. En laddning med 5Ah räcker till hela båten(Bella 620 DC), har inte prövat med 2Ah. Men jag rekommenderar en med batteri alla dagar i veckan. 

 

https://se.ryobitools.eu/elverktyg/vinkelslip-polering/poleringsmaskiner/r18p/r18p-0/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag var på Jula och kollade idag, köpte ingen…. Jag tyckte väl i princip att hela den serien med elverktyg känns litet….. billig, och det är ju det den är. 
Vikten, jag tog med maskinen till avdelningen med köksredskap, men fann ingen våg.

Subjektivt känns det som om den väger lika mycket som en nätansluten maskin, om man håller en i varje hand, och då satt det inget batteri i den laddbara.

Detta var du väldigt subjektivt, egentligen skulle man ju provköra den på en skrovsida och känna hur det känns i armarna, nacke och i ryggen. Det är en sak att polera en motorhuv eller ett biltak, en helt annan att polera en någorlunda lodrät skrovsida.

 
Om jag nu köpt en sådan polermaskin hade jag kanske fallit för frestelsen att även köpa häcksaxen, lövblåsaren, den laddningsbara grovdammsugaren, skruvdragaren, slipmaskinen och vad det nu är för maskiner som ingår i den serien…. Jo en laddningsbar vinkelslip… cykeltjuvarnas favoritverktyg.

 

Bara att konstatera att alla polermaskiner som vart värda namnet, som jag använt väger en hel del. Det skall ju till en kraftig motor, en vinkelväxel och en del annat. Sedan väger ju ett batteripack mer än vad en sladd gör, beroende på hur lång sladden är… men batteriet är inte i vägen och riskerar inte att trassla in sig i polerskivan. Men med en sladdansluten maskin kan man polera en himla massa, så länge man orkar, batterierna tar ju slut. 


Så om nu dessa 1295 kr egentligen är billigt eller ej, det är frågan, man skall nog köpa till ett batteripack för 700 kr så man kan jobba utan avbrott. Och med detta i betänkande så fortsätter jag med min nätanslutna Pelamaskin från verktygsboden, den roterar bara, inte ocillerar den det minsta, om det nu inte blivit obalans i polerhättan.

Du kan få låna min och prova, 3 batterier har jag och snabbladdare så väntetiden blir obefintlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-19 vid 17:37 skrev pseudonym:

Det gnälls rätt mycket här på dom billiga maskinerna från dom billiga butikerna, men jag sticker ut hakan när jag vill framhäva att dom dyraste maskinerna på marknaden inte till närmelsevis ger tillbaka lika mycket som de kostar i resultat för gemene man. Man klarar sig gott med en billigare maskin. Man blir inte proffs bara för att man har en proffsmaskin.

Jag köpte en billigare på Jula som ändå gör ett bra jobb, den har en borstlös motor (precis som de dyraste maskinerna),  den har oscillerande funktion (precis som de dyraste) den har ett varvtal på 1500-5000 (precis som de dyraste), det den saknar är dock det höga priset för den kostar bara 899:- plus batteri och laddare, och man får rätt många batterier för motsvarande prislapp av de dyraste maskinerna. Men var och en blir ju salig på sin tro och de som säljer de dyraste maskinerna räknar pengarna du lämnar över disken.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/multiverktyg/batteridrivna-multiverktyg/oscillerande-polermaskin-011712/

 

Läs recensionerna av kunder som har köpt istället för att bara klanka ner och skriva att det är skit!

6F9FB8B1-2740-4B65-9C10-0801556D88C2.webp 4 kB · 4 downloads

Jag hade nog ändå valt Makitas sladdlösa då den här bara har 125mm rondell och är bara oscillerande.

Makitas har 150mm rondell och kan både oscillera och rotera. 
Jag har märkt att vissa båtvax är svåra att poler med enbart oscillerande rondell. 
Men i år är båtpengarna slut så det blir att köra min gamla 180mm nätdrivna Jula-maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev anuba:

Jag hade nog ändå valt Makitas sladdlösa då den här bara har 125mm rondell och är bara oscillerande.

Makitas har 150mm rondell och kan både oscillera och rotera. 
Jag har märkt att vissa båtvax är svåra att poler med enbart oscillerande rondell. 
Men i år är båtpengarna slut så det blir att köra min gamla 180mm nätdrivna Jula-maskin.

Makita brukar ju göra fina maskiner men tänker du på DPO600Z så är den oscillerande med tvångsrotation, det vill säga att rotationen avstannar inte även om man trycker maskinen mot ytan så som ”vanliga” fritt oscillerande gör.

Så den funkar inte som en roterande för det.

Men 150mm rondell tycker jag är att föredra när man polerar stora ytor som båtskrov. 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du vibrations känslig så är det en roterande som gäller. Jag skulle rekommendera en mellanklass maskin 1500-2000kr. Har själv en shinemate ep801 Den är lätt (2.2kg), jag kör på låga varv ca 900-1200rpm. På billigare maskiner så orkar inte maskinen med på dom lägre varven under tryck. En bra maskin ska kunna hålla samma varvtal(lågt varvtal ca 900rpm) under kraftigt tryck.

Använd riktiga lammulls hättor och vinkla upp maskinen ca 30°. Rengör hättan efter varje sektion med sporre, tryckluft eller handduk.  Man kontrollerar maskinen lättare om man kör den på "kanten", och att hättan är ren. Och att köra på låga varv. 

 

Och köp riktiga polermedel. Helst ska medlet vara åt det oljligare hållet. Funkar bättre utomhus. 

Ex. menzerna 400. Sonax cutmax. 3d one. Är dom jag har provat. 

 

Sen finns det olika skolor om man ska köra en roterande maskin platt eller på kant. Men det är bara testa vad som man tycker känns bäst. 

 

Men man får mer hologram av att köra den på kant men jag tycker att den avverkar bättre. Och framför allt har jag mer kontroll.

 

För att få bort holgram behövs det en fin polering. Riktigt låga varv 600-700rpm och en skumtrissa. Och kör den platt.

 

Lättast är att använda en oscillerande maskin men "ts" vill inte ha vibrationer. 

 

Fast allt handlar om vilken kravbild man har och hur gelcoaten ser ut innan man börjar.

Tycker man att handpolering funkar så kör på det.. men att säga att det blir lika bra och lika snabbt som med maskin vet inte vad dom pratar om. 

 

Batteridriven maskin har jag aldrig provat men skulle tro att man måste upp i en bra hög prislapp(proffsmaskin) för att kunna mäta sig med en mellanklass maskin med sladd som jag har.

 

Undrar varför en del alltid ska rekommendera en proffsmaskin till nån som polerar någon gång om året. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kojak77:

Jag införskaffade en batteridriven Ryobi förra året, hade innan en med sladd. Kör både bilar och båt med den och är otroligt nöjd. Var fruktansvärt irriterande att alltid en sladd i vägen. Har 3st batterier till mitt One+ system 2Ah, 5Ah,5Ah, tycker inte den är speciellt tung med något av dom. En laddning med 5Ah räcker till hela båten(Bella 620 DC), har inte prövat med 2Ah. Men jag rekommenderar en med batteri alla dagar i veckan. 

 

https://se.ryobitools.eu/elverktyg/vinkelslip-polering/poleringsmaskiner/r18p/r18p-0/

Är den tvångstoterande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev pseudonym:

Du kan få låna min och prova, 3 batterier har jag och snabbladdare så väntetiden blir obefintlig.

Tack för erbjudandet, jag har så jag klarar mig, men fråga @Makro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-21 vid 03:33 skrev pseudonym:

Besserwisser.😂

Ingen besserwisser men jag vet att jag har rätt 😎

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-21 vid 06:00 skrev Peter_K:

Du är välkommen att komma och besiktiga i vår när jag är klar, och ha synpunkter om du vill. Självklart skall vi då inte jämföra med en proffs-rekondad båt, utan en båt där något annan amatör stått och mölat med en maskin ett par-tre helger 😊

 

Okej så vi ska bara jämföra med dåligt polerade båtar 😆

Ja där fick jag det jag redan visste bekräftat

Skönt då var denna diskussionen ur världen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Capitan:

 

Okej så vi ska bara jämföra med dåligt polerade båtar 😆

Ja där fick jag det jag redan visste bekräftat

Skönt då var denna diskussionen ur världen

 

Nä, vi skall jämföra lika med lika. Dvs båtar som polerats av amatörer, en för hand och en med maskin. Detta är ju ett amatör-forum, och frågan kring vilken maskin är ställd av en amatör. 


Och. Som jag skriver; jag brukar få resultat för hand som är så bra att båtgrannar frågar vilken maskin jag använder, för det finns en övertro på maskiner. 
 

Jag är inte korkad. 
Jag fattar att om jag anlitar en person som maskinpolerar båt som yrke, och som går över hela båten i flera steg och jämnar till gelcoaten så blir det blankare än av någon på forumet kan få till inklusive jag själv, men jag hävdar fortfarande - gå ut på varvsplanen och jämför båtarna som vi amatörer polerar med min handpolerade, och du kommer se att min båt är bland de bästa, utan att jag använt maskin. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar mycket om vilket skick båten är i. Håller man efter båten under säsongen och tvättar den ofta så inte saltet biter sig fast. Så får man en mycket mer lätt skött båt. Man ser ofta hur folk skrubbar däcket. Men aldrig dom andra ytorna. Skulle man ta hand om hela båten i stället under säsongen, så blir vår polering så mycket lättare. Och även lägga på ett sprayvax nån gång då och då. Så behåller man sitt skydd hela säsongen. 

 

Peter_k : skulle oxå tro att du sköter om din båt bättre än dina båt grannar. Men att handpolera en båt som är alldeles matt, är ingen lek. Att handpolera en fräsh båt är fortfarande jobbigt men funkar. Att polera överhuvudtaget är jobbigt även med maskin.

 

Man får ofta vad man betalar för. Köper man en sticksåg för 300kr? Inte jag i alla fall fast jag kommer att använda den nån gång om året. Köper inte proffs grejer heller. Jag köper oftast nån mellanklass maskin. Skulle tro många här har den typen av maskiner, och använder dom nån gång om året. Men då man kommer till polering så köper man det billigaste som finns. För det är tråkigt och jobbigt. Och har man inte kunskap och en skaplig maskin så blir det inte lättare.. gå ut på youtube och på lite båt polerings video's. Det behövs så lite extra kunskap. Att allt blir både lättare och lite roligare att hålla på.

https://youtu.be/CTnGNWwxf_A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Efter en långsegling med mycket salt och sol hade friborden blivit väldigt oxiderade på vår Hallberg Rassy 352 från 1980. Vanligtvis använder jag Turtle Boat Cleaner och vax (för hand), men i år bet inte det alls... Smusten lossande men ingen glans alls.

 

Fick då tipset om 3Ms produkter. Expertprodukter. Dyrt som tusan. En flaska kostar ca 700 kr på Seasea. Köpte tre olika polermedel (vit-, grön-, blå-kork). Köpte även 3Ms polermaskin och tillhörande polersvampar. Så totalt landade det på över 7000:-

 

Resultatet blev dock som nytt!!! Jag blev så nöjd efter att ha först blivit besviken efter att ha försökt med cleaner och vax en hel dag. Polermedlet räcker i många år till, så de 7000 får slås ut på många år med glänsande fribord 

 

Så är friborden grovt oxiderade rekommenderar jag 3Ms produkter med polermaskin. Cleaner med handkraft hade ingen verkan alls...

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-27 vid 02:58 skrev Peter_K:

Nä, vi skall jämföra lika med lika. Dvs båtar som polerats av amatörer, en för hand och en med maskin. Detta är ju ett amatör-forum, och frågan kring vilken maskin är ställd av en amatör. 


Och. Som jag skriver; jag brukar få resultat för hand som är så bra att båtgrannar frågar vilken maskin jag använder, för det finns en övertro på maskiner. 
 

Jag är inte korkad. 
Jag fattar att om jag anlitar en person som maskinpolerar båt som yrke, och som går över hela båten i flera steg och jämnar till gelcoaten så blir det blankare än av någon på forumet kan få till inklusive jag själv, men jag hävdar fortfarande - gå ut på varvsplanen och jämför båtarna som vi amatörer polerar med min handpolerade, och du kommer se att min båt är bland de bästa, utan att jag använt maskin. 

 

Jag är amatör och likaså många vänner med mig och vi kan utan problem få till samma resultat som ett proffs

Det handlar om att använda rätt maskiner och medel

 

Men men inte så mycket mer att diskutera då du själv säger att din båt har ungefär samma resultat som en båt polerad av en dålig amatör utan koll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Capitan:

 

Jag är amatör och likaså många vänner med mig och vi kan utan problem få till samma resultat som ett proffs

Det handlar om att använda rätt maskiner och medel

 

Men men inte så mycket mer att diskutera då du själv säger att din båt har ungefär samma resultat som en båt polerad av en dålig amatör utan koll...

Är man ett proffs så handlar det inte bara om rätt maskin och rätt poler medel.  Dom får till med det mesta. För dom vet hur man ska använda olika medel och maskiner på rätt sätt, som amatörer inte vet. Samma som en proffs snickare kan göra, utan dyra maskiner. Det är ett hantverk. Sen kan du säga du gör ett lika bra jobb som ett proffs, kan vara så. Men det kan lika gärna vara att, du tror det, för att du inte ser  defekterna som ett proffs gör. Men så länge du tycker att du gör ett bra jobb så räcker det.

 

Och för amatörer hjälper det att ha bra verktyg och medel men man behöver inte ha proffs verktyg. Räcker med mellanklass verktyg. Ang medel så finns jätte bra kända medel men kanske inte fungerar lika bra på båt som på en bil. Med tanke på att dom flesta polerar utomhus. Så kan fukt,värme och sol, förändrar beteende på polermedlet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Capitan:

 

Jag är amatör och likaså många vänner med mig och vi kan utan problem få till samma resultat som ett proffs

Det handlar om att använda rätt maskiner och medel

 

Men men inte så mycket mer att diskutera då du själv säger att din båt har ungefär samma resultat som en båt polerad av en dålig amatör utan koll...

Hahahaha, jag har ju lagt upp bilder som visar hur blank den är, och berättat att jag ofta får frågan vilken maskin jag polerar med för den är så blank. 
 

Jaja. Möla på med din maskin du, kul att du blir nöjd i din tro att det är enda rätta vägen 😘

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Hahahaha, jag har ju lagt upp bilder som visar hur blank den är, och berättat att jag ofta får frågan vilken maskin jag polerar med för den är så blank. 
 

Jaja. Möla på med din maskin du, kul att du blir nöjd i din tro att det är enda rätta vägen 😘

Gör du samma jobb varenda år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev eriksson1313:

Gör du samma jobb varenda år?

Tvättar, kör cleaner utan polermedel för hand och vaxar för hand. Ja, det gör jag. Lägger till en bild på hur det brukar se ut efter den behandlingen. 

49AA4058-432A-47E2-B5E2-808B65BEACFD.jpeg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...