Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Louwah

Prisutveckling på nyare båtar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi planerar att byta upp oss till en större båt så vi sålde vår 6m dc i höstas. Sedan dess har vi bevakat marknaden på nyare dc’s kring 8m och priserna som bara ökar och ökar 😉

Bristen på nya båtar och komponenter trissar ju så klart upp priserna på begagnat också.
Hade allt varit ”som vanligt” så skulle ju marknaden bara bli hetare ju närmare sommaren vi kommer…. men den stora frågan just nu är hur situationen i Europa kan tänkas påverka?

Vi har valt att avvakta lite för att se hur framtiden kommer te sig, och om det är rätt eller fel beslut kan väl bara framtiden visa..

Hur tror ni säkerhetsläget kommer påverka båtmarknaden framöver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera saker tror jag kommer att dämpa efterfrågan på framför allt motorbåtar, men också båtar generellt.

1. Vi har en hög och kraftigt ökande inflation. Den kan säkert bli 5-8 procent i snitt under 2022 (just nu ca 4 procent). Inflationen urholkar köpkraften och de ekonomiska reserverna i hushållen.
2. Bolåneräntorna, el och uppvärmningskostnader stiger, vilket ökar boendekostnaderna både för folk som äger och folk som hyr, på kort och på lång sikt. Det minskar marginalerna för hushåll.
3. Bränslepriserna ökar kraftigt, och det är svårt att förutsäga i dag hur det kommer att se ut närmaste halvåret och åren framåt. Törstiga båtmotorer lockar nog mindre och mindre ju dyrare bensinen och dieseln blir.
4. Osäkerhet kring utvecklingen i världsekonomin och den svenska ekonomin kan göra att folk oroar sig för en kraftig lågkonjunktur med ökande arbetslöshet, så man är mindre benägen att hänge sig åt lyxkonsumtion, som ju båtköp faktiskt är för så gott som alla.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tjo... 

 

Var till en bilhandlare och diskuterade ev husbilsköp. 

Begagnat... Typ 5 - 10 år. 

 

Känner honom och han vet att jag gör inget överilat. 

 

Rådet från honom: 

- Vänta tills nästa höst när alla husmödrar gått tillräckligt länge på torken och inte kunnat semestra utomlands efter ordning. 

 

Då kommer garanterat det bli ett överflöd på båtar och husbilar. 

De senare kommer att gå ned i pris 100 - 150 000 mot priset i dag. 

 

Halveringstiden på husbilar är normalt 10 år.

 

Så jag får ta två somrar till på sjön. 

 

Sen blir det en husbil också. 

 

- Kanske vänta, om det inte är panik? 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paniken kommer väl infinna sig när sommaren närmar sig…. 😉men det väl bara att vänta, bita ihop och lita till det sunda förnuftet.

…..och hoppas på att priserna går ner.

Om drivmedelspriserna fortsätter gå upp i den här takten blir det inte direkt billigt att köra motorbåt i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäkerheten om vad den där Vladimir hittar på härnäst har säkerligen påverkan också, inte bara relaterat till världsekonomin, utan relaterat till en olust i största allmänhet för att inhandla annat än stormkök, vattendunkar, jodtabletter och konserver….

 

Tja.. när efterfrågan överstiger tillgången så blir det dyrare.

Måhända har de som gjort ett ”covidköp” av båt (eller husbil) nu kanske tröttnat på båt- och husbilslivet nu vill sälja för att köpa flygbiljetter och hotellnätter och då avyttrar sina båtar (eller husbilar) till bra priser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu slipper man ju dessutom alla buffliga ryska turister, ett guldläge att resa utomlands.

 

Sedan vill jag påpeka att jag gillar ryssar när de är i sitt hemland (inte i Ukraina och inte på något charterresemål altså). De är otroligt gästvänliga och bjuder på sig själva.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Mackey:

Nu slipper man ju dessutom alla buffliga ryska turister, ett guldläge att resa utomlands.

 

Sedan vill jag påpeka att jag gillar ryssar när de är i sitt hemland (inte i Ukraina och inte på något charterresemål altså). De är otroligt gästvänliga och bjuder på sig själva.

Visst, det är väl inte ryssarna i sig som är det stora problemet, det är Vladimir och hans hejdukar som sabbat förtroendet för hela nationen, vad nu det har med kärnämnet att göra.

Men det är klart, den ryska targakopian och andra båtar som importerats därifrån kanske nu blir billigare då dom kanske blir svårsålda, det är väl ingen idag som vill gynna Rysslands ekonomi… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Hybro:

Tjo... 

 

Var till en bilhandlare och diskuterade ev husbilsköp. 

Begagnat... Typ 5 - 10 år. 

 

Känner honom och han vet att jag gör inget överilat. 

 

Rådet från honom: 

- Vänta tills nästa höst när alla husmödrar gått tillräckligt länge på torken och inte kunnat semestra utomlands efter ordning. 

 

Då kommer garanterat det bli ett överflöd på båtar och husbilar. 

De senare kommer att gå ned i pris 100 - 150 000 mot priset i dag. 

 

Halveringstiden på husbilar är normalt 10 år.

 

Så jag får ta två somrar till på sjön. 

 

Sen blir det en husbil också. 

 

- Kanske vänta, om det inte är panik? 

 

 

 

 

 

En bekant till mig som letar efter ett torp fick ett liknande råd av en husmäklare i veckan.Vänta till hösten så har priserna ramlat ner efter pandemien.Kan nog stämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker mig se många nya båtar hos handlarna som fortfarande är osålda..

Detta trots att de fått väldigt skral tilldelning från tillverkarna, i all fall de handlare jag pratat med under hösten/våren. I höstas trodde de att de få båtar de skulle få hem skulle säljas på en grisblink.
Min känslan är att det är fler än vi som avvaktar med köp 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha båt till sommaren tror jag inte det är någon större ide att vänta. När vädret blir varmare stiger alltid priserna. Det blir nog först till hösten efter man sett tanknotan som begagnatmarknaden boomar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blir att hissa seglen mer frekvent😋😉

 

Talade i fjol med en som har en större motorbåt. 

I samband med sjösättningen hade han tankat för 30 000 kr.

Beklagade sig för det blev inte fullt. 

Kan ju tro att det blir än mindre i tankarna i år. 

 

Kanske dags att skaffa en skötbåt, för transporter. 

 

Hade väl inte med TS fråga att göra egentligen, då vi inte känner hans budget. 

Men kanske värt att reflektera över i dessa tider. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...