Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Burkrn666

Hemsegling - Norrköping till Göteborg!

Rekommendera Poster

TS skriver att det gäller en 68 i bra skick och att han inte är "supererfaren seglare" vilket jag tolkar som att han inte, till skillnad från min gode vän Alexander, är en total nybörjare. Att jämföra svenska kusten med bestigning av Mount Everest är enligt mig trams. Rätt förberedd är det en härlig seglats där TS får massor med erfarenhet. 

  • Gilla 4
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Herrejisses!

Vad är det för trams?

Jag håller med Nilsnobbing S841 m fl.

Vi snackar inte Mount Everets!

Det formligen dräller av gästhamnar, naturhamnar, strandhugg och annat längs vägen.

vi snackar kustsegling efter svenska kusten.

Ett förbannat surr om motorgång!

Varför i hela friden ska han gå för motor? Vad är det för trams?
Maxi 68 är en segelbåt! Lyssna på ordet! Sammansatt av två ord SEGEL och båt.

Om Pelle P hade konstruerat den för motorgång hade den saknat mast och köl. Kraftigare motor och minde roder mm. En Maxi 68 är en riktigt usel båt att köra för motor. Den seglar däremot helt OK för sin storlek. Sannolikt går den fortare för segel såvida det inte är motvind hela tiden. Är det kraftig motvind så går det förmodligen ändå fortare att kryssa i än att göra 3 kn i motvind och motsjö med nån liten högljudd gräddvisp i häcken.  Segelbåtar är dessutom ganska obekväma vid motorgång. Rullar, pendlar och har sig. Bestyckad med utombordare ska dom dessutom upp och vispa luft hela tiden om det är lite sjögång.

Nä! Här är mina råd!

Se över båten och dess utrustning.

Vänta till slutet av maj/början av juni.

Segla några helger för att lära känna båten.

Avsätt minst två veckor för turen.

Ta det lugnt. Stressa inte.

Läs dom tips du fått ang utrustning, säkerhet mm.

Sätt stor och fock och dra iväg.

 

Du ska inte korsa Biscaya! Planen är ju att i sakta mak luffa med segelbåt runt sydsverige.

Du kommer att få en trevlig seglats, se härliga platser, träffa en massa kunniga trevliga båtmänniskor! Säkert en och annan skitdag också… men dom har du snart glömt.

Redigerad av Janken
  • Gilla 4
  • Tack 1
  • Förvirrad 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Janken:

Herrejisses!

Vad är det för trams?

Jag håller med Nilsnobbing S841 m fl.

Vi snackar inte Mount Everets!

Det formligen dräller av gästhamnar, naturhamnar, strandhugg och annat längs vägen.

vi snackar kustsegling efter svenska kusten.

Ett förbannat surr om motorgång!

Varför i hela friden ska han gå för motor? Vad är det för trams?
Maxi 68 är en segelbåt! Lyssna på ordet! Sammansatt av två ord SEGEL och båt.

Om Pelle P hade konstruerat den för motorgång hade den saknat mast och köl. Kraftigare motor och minde roder mm. En Maxi 68 är en riktigt usel båt att köra för motor. Den seglar däremot helt OK för sin storlek. Sannolikt går den fortare för segel såvida det inte är motvind hela tiden. Är det kraftig motvind så går det förmodligen ändå fortare att kryssa i än att göra 3 kn i motvind och motsjö med nån liten högljudd gräddvisp i häcken.  Segelbåtar är dessutom ganska obekväma vid motorgång. Rullar, pendlar och har sig. Bestyckad med utombordare ska dom dessutom upp och vispa luft hela tiden om det är lite sjögång.

Nä! Här är mina råd!

Se över båten och dess utrustning.

Vänta till slutet av maj/början av juni.

Segla några helger för att lära känna båten.

Avsätt minst två veckor för turen.

Ta det lugnt. Stressa inte.

Läs dom tips du fått ang utrustning, säkerhet mm.

Sätt stor och fock och dra iväg.

 

Du ska inte korsa Biscaya! Planen är ju att i sakta mak luffa med segelbåt runt sydsverige.

Du kommer att få en trevlig seglats, se härliga platser, träffa en massa kunniga trevliga båtmänniskor! Säkert en och annan skitdag också… men dom har du snart glömt.

Oerhört oansvarigt!
Som vanligt inser inte väldigt erfarna personer, som kanske också är av den mer risktagande personlighetstypen, hur enorma risker det är att vara ute i en liten båt på havet, längs nakna kuster.

 

  • Tack 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Oerhört oansvarigt!
Som vanligt inser inte väldigt erfarna personer, som kanske också är av den mer risktagande personlighetstypen, hur enorma risker det är att vara ute i en liten båt på havet, längs nakna kuster.

 

Jag vet inte varför vissa vill haussa upp risken med segling?
Kanske för att framhålla sig själv i bättre dager?

15 dagsetapper är 15 dagsetapper.

Gör man 15 dagsetapper utan tidspress så ska det mycket till innan man ”riskerar livet”

Håll koll på vädret, stressa inte, håll koll på hamnar, svajvikar, skyddande öar och ha alltid en plan B om vädret blir sämre.

Det absolut farligaste som finns när du är på sjön…. Det är land!

Flera som, enligt Raol, är ansvarsfulla rekommenderar att gå för motor!!!

Herreminskapare! Det är ett riktigt dåligt tips.

Att köra en Maxi 68 för utombordsmotor mot öppen horisont….. det skulle jag definitivt helst avstå från. Att segla en Maxi 68 med öppen horisont  skulle jag  däremot absolut kunna tänka mig.

Om prognosen säger 10-12 m/s motvind…. Okej! Då skulle jag sannolikt skjuta upp det.

Men jag hävdar med en dåres envishet att man även med begränsad erfarenhet kan avverka 10-15 nm/dag med en Maxi 68 i hyfsat väder.

Att påstå att det vore att riskera livet innebär att tusentals svenska familjer ständigt riskerar livet varje sommar.

I vår hamn var det tre killar som köpte en Accent i syfte att segla till Finland.

Dom hade gott om tid, seglade upp till Norra kvarken och inväntade vackert väder för skuttet österut.

Å tametusan! Alla tre lever än i dag!

 

Däremot hade vi tre andra entusiastiska unga herrar som just gått seglarskola, köpt en Rock 20 i misserabelt skick som dom sa att dom skulle ta över Sundsvallsbukten i 15-17 m/s.

Nej! Sa jag. Ni ska inte över bukten i den båten i dag!

Dom trodde mig och lade sig vid vår servicebrygga för att dricka bira och spela gitarr i stället.

  • Gilla 6
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i ett PM till TS, Det farligaste med din segling är när du kommer till Göteborg där risken är mycket större att bli påkörd av en spårvagn än att råka illa ut på seglingen och det vidhåller jag. Förstår inte hur en del av MG:s medlemmar överhuvudtaget vågar sig ut på sjön med tanke på vad de skriver, kanske bättre med en kolonilott eller ett torp i skogen? Det finns bra forum för det också. Så låt inte er egna oro skrämma bort nyblivna båtägare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan segla långt och på de större oceanerna även i små båtar. Med erfarenhet har man en bättre förutsättning att ta beslut så att man inte sätter sig i besvärliga situationer. Och skulle man trots det hamna i trubbel så finns det en bättre chans att man reder ut problemen. Om man är nybörjare så ta hjälp av någon erfaren seglare så lär man sig en hel del så att man med tiden får egen erfarenhet. Man ska naturligtvis ha respekt för havet och med en båt utrustad för ändamålet, medhavd säkerhetsutrustning samt erfarenhet fixar man detta.

 

Att segla runt Sveriges kuster är oftast mycket trevligt men helst inte i april då det är kallt i vattnet.

Det gäller verkligen att tänka sig för så att man inte faller överbord även på sommaren. Det var en polsk seglare som föll överbord den 23 februari i år som tursamt räddades av en helikopter ute vid Midsjöbankarna efter drygt en timme i mycket kallt vatten. 

 

Det klart att en Maxi 68 konstruerad av Pelle Pettersson kan seglas.
"Pelle Pettersson har lagt ner mycket arbete på att få fram en bra båt. Utnyttjat sin kunskaper som båtkonstruktör och kappseglare".

 

Här är två Maxi 68 som seglats långt:
Norrmannen Terje Dahl seglade sin Maxi 68 från Norge via Panamakanalen till en hel del öar i Stilla havet men tyvärr blev båten ett vrak när ett fartyg körde in i båten i hamnen i Salomonöarna.

 

Åke Mattson seglade en Maxi 68 från Roslagen, runt Skåne, genom Limforden till Nordsjön, över till Norge, längs den vindpinade norska kusten upp till Lofoten, och hem igen. Låna boken på biblioteket; Åke Mattson - Vagabond till Lofoten. 


Milo Dahlmann seglade en Bianca 27 från Sverige och ner till Sydamerika 1997-1998 och skrev en läsvärd bok om äventyret som finns på biblioteket; Milo Dahlmann - Min dröm om havet
Även om du inte planerar att segla ensam så lyssna gärna på Milo Dahlman när hon berättar hur hon upplevt sina seglatser: https://youtu.be/F_RShEeKGu8

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet en som seglade J17 från Roslagen till Åland.

Neptunkryssare från Sundsvall till Stockholm.

Jag köpte en IF i början av 2000-talet av en herre från Umeå som hade seglat den till Vasa varje sommar i många år för att hälsa på släkten.

26 minuter sedan skrev per_62:

Den här broschyren var ju en fin liten skrift som kan avdramatisera seglingen en smula. Jag skulle kunna ha skrivit vissa delar själv. ”Att segla är ingen trollkonst”

Sunt förnuft är en bra inställning!

Men som jag tidigare skrev så tycker jag inte att TS ska göra det i april. Bättre att vänta tills vattnet är varmare, vädret stabilare, haven och skärgårdarna är tätare befolkade. Segla några helger i Bråviken utanför Norrköping för att testa båten och lära känna den. Sen dra iväg i juni.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det gäller väl att alltid räkna med plötsliga förändringar i vädret trots att flera väderlekstjänster lovar något annat, när man är ute på öppet vatten. 

 

Alltså vara såpass förberedd att du kan handskas med båten om det t ex brallar i 10 m/s mer än vad som lovats. 

 

Minns t ex en dagstur från Lurö skärgård till Säffle via Dalbosjön i Vänern. 5 - 8 m/s från NV utlovades. 

Alltså kryss med en kursändring och nytt ben från mitten på Dalbosjön.

 

Med sån vind, var det inte aktuellt att segla inomskärs.  En riktigt fin dagstur. 

 

- Nåväl strax innan jag skulle ändra kurs, efter en lång bog, så fick jag se en mörk rand ovan hela horisonten mellan SV till N. 

Med egen erfarenhet, var detta ett tydligt tecken på bråkigt väder. 

Avvaktade 15 minuter. 

Då hade randen blivit betydligt högre. 

 

Bestämde mig för att reva storseglet maximalt och binda upp ordentligt. 

Rullade in genuan, så att det var 1.5 meter kvar, fritt segel. 

Såg till att linan för inrullning beslogs ordentlig. T o m runt ena vinschen, inte bara avlastare. 

 

Säkerhetslinor kopplades på både mig och hunden. 

Hann helt enkelt inte få ned allt. 

Och jollen som hängde bakom försvann. 

 

Strax brallade det i. Ca 3 m höga vågor. 

Inte en chans att köra per motor. 

 

Kollade med en väderstation i Åmål, alltså i vindögat. 24 m/s i lä inne vid land. 

 

 

Ja, fortsatte upp mot Säffle. En av de skumpigast färderna.

La mig i lä några timmar bakom en ö när vinden mojnat. 

 

Hittade senare jollen uppblåst på ett skär, Koskär i Lurö skärgård. 

 

- Två veckor senare gick jag för motor från Spiken till Ekenäs. 

 

Fin lugn eftermiddag för motor in i farleden från Vänersjön, d v s från syd-ost. 

Inga, speciella varningar. 

 

Men plötsligt kom något stort grått från NO, rakt över sjön. 

Hann precis in mellan första öarna innan det brakade loss. En kraftig tromb. Det båste från alla håll, som i en gryta. Och vilket oväsen. 

Hann få på säkerhetslinorna. 

 

Vände mig om... Där snett upp i luften, snurrade jollen helt galet. Sögs uppåt liksom vatten och annat. 

Så plötslig landade jollen i vattnet bak båten. Denna gång blev det skrot, akterspegeln på gummi jollen slets, av. 

 

- Ovanligt? Ja. 

 

Men faktiskt har jag för några år, sedan varit med om en ännu en tromb. 

Denna gång låg jag vid Åsundaöns långbrygga. 

Vi hade gått i land, jag satt f ö på dass. 

Ett oherrans oväsen. Grenar, kottar mm rasade ned. Sambon o hunden tog skydd intill en husvägg. 

 

Allt gick bra, och plötsligt var allt stilla och tyst. Onaturligt tyst. 

Men kraftiga, tunga landgången från långbryggan låg i vattnet... 

 

 

 

- Jag vill absolut inte skrämma dig. 

Men det är aldrig fel att räkna med oförutsett väderomslag. Och vara, observant på omgivningen. 

 

- Så min stilla fråga är:

Tror du dig klara vindar uppemot 20 m/s eller mer? 

Vet du då vad som krävs och vilka åtgärder du ska ta, helst i tid? 

 

Är båten och du rustad för segling på öppet vatten, innan du ger dig iväg? 

 

Med den lilla erfarenheten du verkar ha? 

 

Kan vara mycket riskabelt att chansa. 

 

 

- Rent spontant, med den erfarenhet jag har, så tycker jag att flera skribenter i tråden.... 

... Ja, vad säger man? Uttrycker sig väl så oaktsamt och nonchalant. 

 

Kanske av brist på erfarenhet av rent av farliga situationer? Allt har gått bra... 

 

- Reagerar starkt... Så klart, när nån hejar på... Och säger att det inte är nån fara, allt går bra, du lär dig segla under tiden, e t c, e t c... 

 

- Klart jag blir påhoppad nu.

Men vet ni vad? Det tar jag. 

 

Känner mig trygg i saken.

Rätt stor erfarenhet av vatten o friluftsliv, typ mer än halva livet. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev raol:

Jag måste säga att jag tycker det är grovt oansvarigt att rekommendera en segling längs kusten utan att veta ett dugg om trådskaparens förmåga eller erfarenhet. Det är jämförbart med att svara nån som undrar hur man bäst lär sig simma att hoppa i vattnet och testa lite, för "det går nog bra".

 

Nä, jag tror nog ändå att det är bättre att skaffa en likvärdig båt på närmare håll. Västkusten är full av båtar, så det ska inte vara så svårt så länge man är ute efter en så vanlig båt, eller båttyp, som Maxi 68. Och i andra hand ta båten genom Göta Kanal.

Medhåll!

 

Det är inte alls svårt att segla, om man kan, och man kan visserligen lära sig seglingens grunder rätt snabbt. Men det är så mycket mer man måste känna till. Navigation har ju nämnts, det är inte heller så himla svårt, lika lätt som orientering på land med karta och kompass, precis samma principer.

Men att ge sig ut i en halvliten kanske delvis okänd båt, kanske med dolda fel och tekniska brister utan större erfarenhet tidigt på våren runt halva landet är ett halvhjärtat suicidförsök, det kan bli ett onödigt plågsamt försök att ta livet av sig, om man har otur, eller är illa förberedd.


Ju mer kunskap man tillgodogör sig, desto mer kommer man på att man inte vet.

 

Det finns förvisso personer som seglat jorden runt i små båtar rundat Kap Horn från fel håll och så. Det finns även dom som bestigit Mount Everest och andra toppar, men i det första fallet är det människor med väldigt god sjövana, kunskap, erfarenhet som dessutom är väl förberedda på vad som kan hända. I det andra fallet med de där höga bergen är det väl litet si och så med den saken, då en inte helt marginell procent blir kvar på berget djupfrysta i all evighet (iallafall enligt ett TV-program på SVT för en tid sedan). Ja Åreskutan är bättre, men även där kan det gå åt helskotta.

 

Jag har tidigare föreslagit landsvägstransport, men det är dyrt, jag tror det var omkring 20.000 kr jag betalade, möjligen litet billigare. Men det var för en båt på 9,5 x 3,1 meter och 5.500 kg ungefär.

Så det är sannolikt inte något alternativ, som någon skrev överstiger kanske priset på transporten båtens värde, eller kostar ungefär lika mycket. 

 

Att ta båten på trailer efter en förhoppningsvis stabil personbil är ju också ett äventyr. Jag har kört Maxi 68ans lillasyster, en Monark 540 som även den är designad av Pelle P. Detta med en stark dragbil och båten på en stabil och bromsad segelbåtstrailer. Och bara omkring 20 mil i max 80 km/h, ja det gick merendels mycket långsammare då det blåste en hel del, ekipaget var synnerligen vindkänsligt. Väl hemma var mina Hi-Jackers (justerbara stötdämpare) helt kassa, och dom var ändå avsedda för en tyngre pick-up. En himla massa bensin gick det också åt då det merendels inte gick att köra på femmans växel.

Så vid eftertanke är jag tveksam till mitt förra råd om båten i vagga på biltransporttrailer.

 

Göta kanal är trevlig, men ok, med en utombordare blir nog ändå trevligheten rätt begränsad och stressen stor.
Jag har kappseglat på Vättern, det gick inte så bra, och jag har blivit ordentligt sjösjuk på färjan mellan Gränna och Visningsö, Vättern är inte att leka med om vinden tar i, kall, nästan som i som ishavet är denna förkastningssjö också, jo jag vet jag har försökt att bada i den om sommaren.

 

Vänern har jag däremot trevliga minnen av, men denna sjö har ju stora vattenytor där vinden kan bygga upp rätt bra dyning om man har otur, och det brukar man ju ha. Västlig vind är väl rätt vanlig där också så det kan bli en hel del kryssning, ni som har Vänern som hemmavatten må fela mig om jag har rätt.

 

Sedan Trollhätte kanal, man är rätt liten i en fritidsbåt när man skall samsas i slussarna med kanalbåtarna. Slussarna upplever man också som gigantiska ur det perspektivet. Men slussvakterna är trevliga och hjälpsamma. Kan tänkas jag skriver fel, men kanalens personal vill ju helst kommunicera över VHF- radio, man kan ju kolla på hemsidan… jag vet att vi diskuterat det innan.

 

Och som redan delvis nämnts x flera, lägg till de pengar som en ”runtkustenseglig”, ”kanalfärd”, eller någon typ av landsvägstransport på en mer närbelägen båt, så får du sannolikt en båt som från början är bättre rustad än den i Norrköping.

 

Ja det är förenat med stora risker att oförsiktigt kliva ut på Göteborgs gator, men man lär ju inte frysaihjäl sig eller drunkna. Och om man nu färdas i något motorfordon som havererar kan man ju alltid dra handbromsen, stiga ur och ta spårvagnen hem, det är det ju litet svårare att göra till sjöss.

 

Kolla båtannonserna på Blocket, ställ in ett snävt sökområde, ”Göteborg och närliggande kommuner”,  eller hur man nu formulerar sig där så lär du förr eller senare finna en bättre båt som geografiskt ligger bättre till hands.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sammanfattning:

Det är ofarligt att ge sig ut ett antal timmar på västkusten om man tar båten dit med lastbil men jättefarligt att göra detsamma ett antal dagar på öst- och västkusten.

 

Mitt råd till TS är att köpa en husvagn😄

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Janken:

Sammanfattning:

Det är ofarligt att ge sig ut ett antal timmar på västkusten om man tar båten dit med lastbil men jättefarligt att göra detsamma ett antal dagar på öst- och västkusten.

 

Mitt råd till TS är att köpa en husvagn😄

Fast är inte det rådet bättre för de som inte kan skilja på segling med bestigning av världens högsta berg? PS det finns utmärkta forum för husvagnsägare också...

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Janken:

Sammanfattning:

Det är ofarligt att ge sig ut ett antal timmar på västkusten om man tar båten dit med lastbil men jättefarligt att göra detsamma ett antal dagar på öst- och västkusten.

 

Mitt råd till TS är att köpa en husvagn😄

Här följer en hel del självklarheter:

 

Tja… det hade väl enligt min mening varit belagt med likadana risker att segla runt kusten, eller genom kanaler och över sjöarna  även om man gör det åt andra hållet. 
Måhända kan ju vanligtvis rådande vindriktningar i de olika farvattnen förändra bekvämlighet och ”farlighet”.

 

Nej, det är inte ofarligare att segla utmed bohuskusten. Men det kan vara lättare att lära känna en nyinköpt båt om man har den närmare hemmet. Med dagsturer kan man ju också lära känna skärgården och farvattnen runt i kring. Det är ju även lättare att planera sina seglingsturer hemifrån när man kan stanna hemma om väder och vind omöjliggör eller gör det obekvämt att ge sig ut till sjöss. 

 

Sedan var det det där med kostnaden, hur man än transporterar en båt från ost till väst, eller vice versa kostar det pengar. Även om man ämnar segla den på egen köl runt sydkusten, måhända det billigaste i pengar räknat, men det kostar semesterdagar eller förlorad arbetsinkomst. Gästhamnsavgifter tillkommer, mat skall man nu äta ändå varesig man är hemma eller annorstädes. Drivmedel tillkommer också.

 

Sedan om någonting går sönder är det lättare att reparera det själv i den egna verkstaden (om sådan finns) där man har verktyg och kanske material. 
 

Om man sedan seglar mestadels inomskärs efter bohuskusten och man råkar ut för något haveri som kräver att man måste söka hamn, så finns det goda buss och även tågförbindelse med hemstaden, det tar inte så lång tid att ta sig hem. I värsta fall kan det ta en hel för- eller eftermiddag.

 

En annan sak som inte ännu blötlagts är den personliga utrustningen. Som motorbåtsskeppare kan jag framföra båten i jeans t-skirt och en vindtät fleecetröja, utanpå det en flytväst. Seglare även under högsommar kan få pälsa på sig betydligt fler persedlar. Under tidig vår och sen höst krävs det andra och mer anpassade kläder, därtill vattentäta skodon som brukar kallas för ”stövlar” liksom då sydväst och flytväst kompletterad med sele och livlina. En överlevnadsdräkt är ju väldigt bra. Vidare nödutrustning såsom livflotte och så är inte helt fel, men man skall ju själv få plats ombord. Flytväst med sele och livlina är nog den lägsta nivån i personlig skyddsutrustning.

Och det oberoende på vilket farvatten man ämnar att navigera på.


Lägg också till i kalkylen att det inte är självklart att man har täckning från mobiltelefonnätet en bit ut från kusten. Kanske det går bättre runt Skånes relativt platta landskap, men till bohuskustens nackdel är det där relativt sämre täckning och det gäller generellt även andra kommunikationssätt eller etermedia ,som använder olika typer av radiovågor. Det finns där hinder som är utförda i granit, diabas och gnejs samt kombinationer av dessa, dom kan vara synnerligen effektiva hinder för diverse radiotrafik, även som det blir bättre på den punkten.

 

Även om man nu till äventyrs ämnar köpa en husvagn (eller husbil) på andra sidan landet eller långt ner i söder eller uppe i norr skall ju även den på något vis tas hem… 

 

Vad man än köper egentligen är det billigare att göra det hemmavid, även resor till Ullared eller diverse ”bordershoppar” brukar bli dyra då resor och tidsåtgång medräknas, men klart det är ju roligare att handla utsocknes, och kan ju då vara förenat med ett äventyr i sig att göra så.

 

Så om man vill ha äventyr utmed kuster och på hav eller kanaler och sjöar, så skall man ju leta efter en begagnad båt långt hemifrån, men det är ju alltid väldigt bra med kunskap och erfarenhet. Då kan det vara lättare att ta hem en husvagn eller husbil, varifrån nu dessa dåliga exempel kom in i diskussionen.

 

Jag finner inga bra smilys eller emojjer, men en del ironi är det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Även om man ämnar segla den på egen köl runt sydkusten, måhända det billigaste i pengar räknat, men det kostar semesterdagar eller förlorad arbetsinkomst

Helt underbart argument att seglingen förbrukar semesterdagar. Många seglare jag känner använder semestern till gissa vad? Jo segling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev s841:

Fast är inte det rådet bättre för de som inte kan skilja på segling med bestigning av världens högsta berg? PS det finns utmärkta forum för husvagnsägare också...

Ser det som en direkt (och f.ö. oförskämd) passning till mig.

Har seglat mycket, även om jag har motorbåt just nu. Och även lärt mig den hårda vägen att ha respekt för naturen, och att aldrig så goda väderprognoser inte sällan kan vara helt fel.

 

Det som är den avgörande punkten är ju att TS egentligen inte har en aning om båtens/motorns skick och status. Inte mer än att den sagts vara i "bra skick". Visst kan det vara så, men alla vi som köpt begagnade båtar skulle själva aldrig ge oss ut på långfärd med en båt som man egentligen inte vet någonting om. Det är dumdristigt.

 

Sedan har alla ni som rekommenderat att segla hem båten i samma andetag som ni raljerat över "oss negativa" föreslagit att segla och lära sig båten innan hemfärden. Men finns de möjligheterna är det ju ett helt annat läge. Men TS förutsättningar var ju att som första seglats ta hem båten runt halva Sverige...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja ni gubbs. 

 

Hoppas att vi inte skrämt bort TS. 

 

De flesta av oss vill ju bara väl, och refererar till våra egna erfarenheter. 

 

 

Ni kanske minns vad fjällräddarna berättade i somras. 

Nämligen helt otroliga händelser med

folk utan erfarenheter av fjällvandring. 

 

- En av de värsta händelserna var när de fick larm om någon som fastnat på nån berghylla på väg upp till toppen på Kebnekajse. 

Mobil var väl det enda han hade med sig. 

Iklädd endast chorts och några enkla skor, för en dagsbestigning i fina vädret. 

Dessutom var det inte Kebnekajse utan på fjället bredvid han befann sig. 

 

Med detta skriver, vill jag bestämt råda att gå med i Sjöräddningen. 

Har god erfarenhet av dem. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minutes ago, IngemarE said:

Sedan har alla ni som rekommenderat att segla hem båten i samma andetag som ni raljerat över "oss negativa" föreslagit att segla och lära sig båten innan hemfärden. Men finns de möjligheterna är det ju ett helt annat läge. Men TS förutsättningar var ju att som första seglats ta hem båten runt halva Sverige...

Ska man vara petig så är det också en dagstur som föreslås av till exempel mig och andra mer positivt lagda. En dagstur första dagen, en till andra dagen, en till tredje...

 

Nåja, för att ställa frågan ingen har ställt; Hur mycket seglingserfarenhet har du TS? Om du törs sticka näsan i detta getingbo igen. Vi är inte alltid så här vresiga 🙂

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Janken:

Sammanfattning:

Det är ofarligt att ge sig ut ett antal timmar på västkusten om man tar båten dit med lastbil men jättefarligt att göra detsamma ett antal dagar på öst- och västkusten.

 

Mitt råd till TS är att köpa en husvagn😄

"men jättefarligt att göra detsamma ett antal dagar på öst- och västkusten." ska naturligtvis vara "öst- och sydkusten."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev nilsnobbing:

Nåja, för att ställa frågan ingen har ställt; Hur mycket seglingserfarenhet har du TS? Om du törs sticka näsan i detta getingbo igen. Vi är inte alltid så här vresiga

Lägger till en liten delfråga: Vad definierar du/säljaren med ”gott skick”?

Kanske väldigt svårt att svara på men i annonser kan det betyda såväl omklädda dynor som ny/genomgången rigg och nya segel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tja… det hade väl enligt min mening varit belagt med likadana risker att segla runt kusten, eller genom kanaler och över sjöarna  även om man gör det åt andra hållet. 
Måhända kan ju vanligtvis rådande vindriktningar i de olika farvattnen förändra bekvämlighet och ”farlighet”.

Så vindarna på västkusten är förutsägbara och stabila om jag förstår det rätt?

11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nej, det är inte ofarligare att segla utmed bohuskusten. Men det kan vara lättare att lära känna en nyinköpt båt om man har den närmare hemmet. Med dagsturer kan man ju också lära känna skärgården och farvattnen runt i kring. Det är ju även lättare att planera sina seglingsturer hemifrån när man kan stanna hemma om väder och vind omöjliggör eller gör det obekvämt att ge sig ut till sjöss. 

Precis som jag och flera med mig skrivit så bör TS ägna några helger under våren åt att testa båten, fixa båten och lär känna densamma.

Som jag och flera andra skrivit så rekommenderar vi INTE att sträcksegla Norrköping- Göteborg med begränsad erfarenhet och nyköpt båt. Att han/de ska ta god tid på sig och lägga upp kortare dagsetapper. Men tydligen är dagsegling farligt i St Anna men inte i Bohuskusten!?!?!
Sen om jag sitter i ruffen på en Maxi 68 eller hemma i soffan när jag planerar är ju mer en fråga om bekvämlighet och inte en fråga, som det hävdas, om att riskera livet. Samma om det blir oväder. Det kanske inte är lika bekvämt att sitta i en 6,8 metersbåt som hemma i TV-soffan. Men risken att dö av att sitta i båten och kura är marginell.

11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan var det det där med kostnaden, hur man än transporterar en båt från ost till väst, eller vice versa kostar det pengar. Även om man ämnar segla den på egen köl runt sydkusten, måhända det billigaste i pengar räknat, men det kostar semesterdagar eller förlorad arbetsinkomst. Gästhamnsavgifter tillkommer, mat skall man nu äta ändå varesig man är hemma eller annorstädes. Drivmedel tillkommer också.

"Kostar semesterdagar" Jaså??? Det är väl klart att det kostar semesterdagar att semestersegla! Eller??? Visst kan TS ta båten med lastbil till GBG och låta den ligga vid bryggan men jag tror att TS tänker segla med sin båt. Jag gissar att vi inte snackar om yrkesmässig segling i Bohuslän. eller att TS får betald ledighet för att segla på västkusten.
Gästhamnar är väl inte heller gratis på västkusten. Bensin till snurran är inte gratis bara för att TS seglar på västkusten.
Jag vet att bryggseglingen är väldigt utbredd. Bryggsegla är billigt men jag uppfattar det som att TS inte köper båten för att ha den liggande still i hemmahamnen.
Det kostar att semestra. Det kostar att använda en båt. Även i Bohuslän.
Jag ser inte risken att förlora livet i det här argumentet heller.

 

11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan om någonting går sönder är det lättare att reparera det själv i den egna verkstaden (om sådan finns) där man har verktyg och kanske material. 

Inte heller här ser jag någon risk för livet.
Det här är väl exakt samma problem för den erfarne som för nybörjaren.
Min motor stannade förra sommaren. Jag tog mig till en ö ganska långt hemifrån. Jag har ingen "verkstad i båten" och hittade inte varifrån tjuvluften kom in. En hjälpsam stockholmare vid bryggan hittade felet och jag löste det med en bit kopparrör och en nylonslang.

11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om man sedan seglar mestadels inomskärs efter bohuskusten och man råkar ut för något haveri som kräver att man måste söka hamn, så finns det goda buss och även tågförbindelse med hemstaden, det tar inte så lång tid att ta sig hem. I värsta fall kan det ta en hel för- eller eftermiddag.

Även i detta har jag svårt att se riken för liv och hälsa.
Även detta vore ett problem som jag skulle drabbas av trots 45 år på sjön.
Jag har också tvingats lägga båten fem-sex dagar i en främmande hamn p g a haveri, ta mig hem för att jobba några dagar och fortsätta färden senare. Jag hade ingen privathelikopter som tog mig mellan Gävle och Sundsvall. Trots lång erfarenhet. Jag dog inte av att åka tåg heller.

 

11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

En annan sak som inte ännu blötlagts är den personliga utrustningen. Som motorbåtsskeppare kan jag framföra båten i jeans t-skirt och en vindtät fleecetröja, utanpå det en flytväst. Seglare även under högsommar kan få pälsa på sig betydligt fler persedlar. Under tidig vår och sen höst krävs det andra och mer anpassade kläder, därtill vattentäta skodon som brukar kallas för ”stövlar” liksom då sydväst och flytväst kompletterad med sele och livlina. En överlevnadsdräkt är ju väldigt bra. Vidare nödutrustning såsom livflotte och så är inte helt fel, men man skall ju själv få plats ombord. Flytväst med sele och livlina är nog den lägsta nivån i personlig skyddsutrustning.

Och det oberoende på vilket farvatten man ämnar att navigera på.

Kläder, säkerhet och personlig utrustning har diskuterats i början av tråden. Innan den gled in på att det är livsfarligt att segla.
Sen får kan man inte utgå från att TS är helt tappad bakom en vagn. Att TS förstår att det kan vara busväder eller stekhett en svensk sommar  och att man har kläder därtill har påpekats och det tror jag att TS förstår.
Och... Handen på hjärtat.
Hur många av alla tusentals semesterseglare har livflotte och överlevnadsdräkt ombord för att segla dagsetapper? Vi snackar om kustnära segling 10-20 nm/dag!
Snacka om att skrämma bort folk från båtlivet!
Om uppmaningen är att ha livflotte och överlevnadsdräkt för att ta sig utanför sista skäret så lär TS knappt komma ur Göta älv även om han tar båten på lastbil västerut.
Helt ärligt...
Så är inte livet som kustseglare i Sverige generellt.

11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Lägg också till i kalkylen att det inte är självklart att man har täckning från mobiltelefonnätet en bit ut från kusten. Kanske det går bättre runt Skånes relativt platta landskap, men till bohuskustens nackdel är det där relativt sämre täckning och det gäller generellt även andra kommunikationssätt eller etermedia ,som använder olika typer av radiovågor. Det finns där hinder som är utförda i granit, diabas och gnejs samt kombinationer av dessa, dom kan vara synnerligen effektiva hinder för diverse radiotrafik, även som det blir bättre på den punkten.

Problemet har vidrörts i tråden redan.
Sen ser jag fortfarande inte skillnaden mellan östkust, sydkust och västkust . Snarare tvärtom.
Vill man ringa 112 förefaller det, enligt dig, snarare som ofördelaktigt att befinna sig i bohuskusten. Bohuskusten som i andra delar av diskussionen uppfattas som idiotsäker ur alla aspekter.

 

11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Även om man nu till äventyrs ämnar köpa en husvagn (eller husbil) på andra sidan landet eller långt ner i söder eller uppe i norr skall ju även den på något vis tas hem… 

Jo! Jag erkänner!  Det var ett dumt tips av mig med husbilen eftersom det farligaste vi ägnar oss åt i vår moderna tid är att åka bil. Men TS kan kanske skaffa en kolonilott, börja spela bridge eller knyppla spetsar. Det är väldigt ofarligt.

 

11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vad man än köper egentligen är det billigare att göra det hemmavid, även resor till Ullared eller diverse ”bordershoppar” brukar bli dyra då resor och tidsåtgång medräknas, men klart det är ju roligare att handla utsocknes, och kan ju då vara förenat med ett äventyr i sig att göra så.

Det här är mitt huvudargument.
Vänta till sommaren och gör ett semesteräventyr av det hela. Avsätt tre veckor och segla hem den. Det är mycket mer upplevelse och äventyr än att se en båt lyftas på och av en lastbil.

Själv blev jag uppriktigt besviken när min kompis köpte ny båt i Vättern och vi inte skulle segla hem den. Han lyckades fixa en oförskämt billig trailertransport. Jag hade redan börjat se fram emot kanalen, nattseglingarna, se nya hamnar mm.

11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Så om man vill ha äventyr utmed kuster och på hav eller kanaler och sjöar, så skall man ju leta efter en begagnad båt långt hemifrån, men det är ju alltid väldigt bra med kunskap och  erfarenhet. Då kan det vara lättare att ta hem en husvagn eller husbil, varifrån nu dessa dåliga exempel kom in i diskussionen

Absolut!
Använder man sunt förnuft och låter saker ta den tid det tar och har lite grundläggande kunskaper  så är skillnaden mellan att ta trevande steg i sin utveckling ungefär samma sak utanför Norrköping, Kalmar, Karlskrona, Tomelilla eller Malmö. TS planerar ju inte att segla från Norrköping till Svalbard direkt.
Jag hävdar att man med en Maxi 68 i gott skick, sunt förnuft, bra säkerhetstänk och försiktighet på någon/några veckor luffa sig fram längs kusten mellan Norrköping och Göteborg om man har grundläggande kunskaper i segling.
Jag hävdar att man med större stolthet efteråt kan säga "vi seglade hem båten under semestern i somras" än att berätta att "jag lejde en åkare att köra ner den med lastbil" 

 

Tyvärr så upplever jag att vissa gärna vill krångla till båtlivet inför andra.
Varför? Det vet jag inte!
Kanske för att framhålla hur otroligt insatt och duktig man själv är?
Naturligtvis så betyder erfarenhet otroligt mycket men det är en viss skillnad i att i sakta mak ta sig från brygga till brygga längs kusten under några sommarveckor och en transportsegling med tidspress från Smygehuk till Töre en blåsig höst.

Har man grundläggande kunskaper, sunt förnuft, är försiktig och har gott om tid så är det inte så förbannat krångligt att segla.
Inte så förbaskat farligt heller.
Är man rädd för att dö ska man i första hand sluta röka om man gör det. Sedan sluta åka bil, absolut sluta åka motorcykel. Sen så ska man äta nyttigt.
Inte sluta segla. Det är friskvård!
Friskvård förlänger livet!

Redigerad av Janken
Fel skiljetecken och meningsbyggnadsfel.
  • Gilla 1
  • Tack 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-02 vid 19:48 skrev Paul_Schtek:

Det jättetråkiga svaret: Jag föreslår att du inte köper just den båten utan en närmare hem. Om några månader finns det mycket mer att välja på när säsongen kommit igång.

Det är ett tråkigt och bra råd. Håller utkik hela tiden! Men som sagt har utmaningen blivit halva grejen, får se hur jag gör och vad som dyker upp!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-02 vid 22:58 skrev ChristerN:

Du har fått många bra råd redan och jag sällar mig till de som tycker att alt 1 är att ordna landtransport av båten och alt 2 är att segla senare med några rundor runt Norrköping för att lära dig båten osv.

Men jag vill slå ett slag (som det väl heter i seglarkretsar ;) ) för ett medlemsskap i SSRS. En billig försäkring om du behöver hjälp - och det kan du nog förutsätta att du behöver någon gång.

Själv gillar jag idén med SSRS. Frivilliga sjöräddare som även rycker ut på icke akuta uppdrag till medlemmar som fått slut på soppa eller där riggen blåst av.

Elen behöver du naturligtvis fixa innan du drar, om du väljer att segla.

Yes, ska kolla in SSRS och gå med!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Hybro:

Ja ni gubbs. 

 

Hoppas att vi inte skrämt bort TS. 

 

De flesta av oss vill ju bara väl, och refererar till våra egna erfarenheter. 

 

 

Ni kanske minns vad fjällräddarna berättade i somras. 

Nämligen helt otroliga händelser med

folk utan erfarenheter av fjällvandring. 

 

- En av de värsta händelserna var när de fick larm om någon som fastnat på nån berghylla på väg upp till toppen på Kebnekajse. 

Mobil var väl det enda han hade med sig. 

Iklädd endast chorts och några enkla skor, för en dagsbestigning i fina vädret. 

Dessutom var det inte Kebnekajse utan på fjället bredvid han befann sig. 

 

Med detta skriver, vill jag bestämt råda att gå med i Sjöräddningen. 

Har god erfarenhet av dem. 

 

Nej då! Jag är kvar! Väldigt kul att ni alla delar med sig av erfarenheter och råd. Sitter och skriver ner, läser på och planerar utefter! Suger åt mig kunskapen som en torrboll!

 

Ska gå med i SSRS!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Ska man vara petig så är det också en dagstur som föreslås av till exempel mig och andra mer positivt lagda. En dagstur första dagen, en till andra dagen, en till tredje...

 

Nåja, för att ställa frågan ingen har ställt; Hur mycket seglingserfarenhet har du TS? Om du törs sticka näsan i detta getingbo igen. Vi är inte alltid så här vresiga 🙂

 

 

Haha, vågar nästan inte.. Jofan, har varit på havet med motorbåt, gått båtlivsutbildning och lärt mig navigering osv. Jag har alltid velat segla men har aldrig gjort det. Och innan folk fnyser eller lägger handen i pannan är det precis så här det ska va för min del. Man tar beslut och lär sig av dom. Självlart kommer förbredelser, säkerhet och väderprognosen vara en ständig punkt 1 på listan.

Redigerad av Burkrn666
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt är inte båtköpet genombordat än och är planerat att ske den 2 april. Kommer då att åka upp till Norrköping, gå igenom båten och förhoppningsvis köpa, för att sedan komplettera planeringen som jag sedan kommer att posta här. Den kommer bygga på alla tips ni gett mig som jag tackar för.

 

Som flera har skrivit vet man aldrig vilka båtar som visar sig till salu på västkusten.. dock går ett äventyr förlorat då.. Men håller tråden uppdaterad med hur jag gör!

 

Tack igen!

 

//M

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Burkrn666:

Som sagt är inte båtköpet genombordat än och är planerat att ske den 2 april. Kommer då att åka upp till Norrköping, gå igenom båten och förhoppningsvis köpa, för att sedan komplettera planeringen som jag sedan kommer att posta här. Den kommer bygga på alla tips ni gett mig som jag tackar för.

 

Som flera har skrivit vet man aldrig vilka båtar som visar sig till salu på västkusten.. dock går ett äventyr förlorat då.. Men håller tråden uppdaterad med hur jag gör!

 

Tack igen!

 

//M

Längre fram i vår kommer det att krylla av begbåtar 22-24 fot. IF:en är i o f s 26 fot men invändigt mer av en 23-fotare och dom brukar komma i hyfsat skick, till bra priser framåt vårkanten. Max68:or, Scanper,  Aphridite 22, Amigo 23, Monark 700 och…. You name it!

Så vill du köpa på västkusten. Vänta in våren så kommer dom fram i takt med lövsprickningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med S841. Lugna dig till maj månad och se till att du har säkerhetsutrustning. El är ett måste och lanternor. Det är bra om två personer har Kustskeppare examen.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-04 vid 06:56 skrev IngemarE:
2022-03-04 vid 00:50 skrev s841:

Fast är inte det rådet bättre för de som inte kan skilja på segling med bestigning av världens högsta berg? PS det finns utmärkta forum för husvagnsägare också...

Ser det som en direkt (och f.ö. oförskämd) passning till mig

Ojdå trampade på ytterligare en öm fot vilket upprepar sig då jag tidigare på samma sätt stött mig med MG;s experter vars råd och åsikter inte får ifrågasättas. Hoppas IngemarE kan acceptera min ursäkt för detta ohyggliga övertramp då jag lovar hålla mig borta en längre tid i detta lättkränkta forum. Överlåter till er 10-12 (snarare 5-6) som har ofelbara åsikter om allting så slipper vi vidare debatter. PS Fast jag tycker ff jämförelsen med Svenska kusten och bergsklättring haltar betänkligt. Lycka till TS 

  • Gilla 1
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjällräddning - Sjöräddning. 

Oavsett vilket, så handlar det om att dessa räddar liv mm. 

 

Båda hjälper till även med för utomståendet till synes banala småsaker, som kan ha högst avgörande betydelse. 

 

T ex drivmedel som tagit slut. 

 

Kan väl säga att det som felade mest i det jag skrev om killen som drog till fjälls, var väl total avsaknad av respekt och omdöme för verkligheten. 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-03-04 vid 12:07 skrev Janken:

Så vindarna på västkusten är förutsägbara och stabila om jag förstår det rätt?

Precis som jag och flera med mig skrivit så bör TS ägna några helger under våren åt att testa båten, fixa båten och lär känna densamma.

Som jag och flera andra skrivit så rekommenderar vi INTE att sträcksegla Norrköping- Göteborg med begränsad erfarenhet och nyköpt båt. Att han/de ska ta god tid på sig och lägga upp kortare dagsetapper. Men tydligen är dagsegling farligt i St Anna men inte i Bohuskusten!?!?!
Sen om jag sitter i ruffen på en Maxi 68 eller hemma i soffan när jag planerar är ju mer en fråga om bekvämlighet och inte en fråga, som det hävdas, om att riskera livet. Samma om det blir oväder. Det kanske inte är lika bekvämt att sitta i en 6,8 metersbåt som hemma i TV-soffan. Men risken att dö av att sitta i båten och kura är marginell.

"Kostar semesterdagar" Jaså??? Det är väl klart att det kostar semesterdagar att semestersegla! Eller??? Visst kan TS ta båten med lastbil till GBG och låta den ligga vid bryggan men jag tror att TS tänker segla med sin båt. Jag gissar att vi inte snackar om yrkesmässig segling i Bohuslän. eller att TS får betald ledighet för att segla på västkusten.
Gästhamnar är väl inte heller gratis på västkusten. Bensin till snurran är inte gratis bara för att TS seglar på västkusten.
Jag vet att bryggseglingen är väldigt utbredd. Bryggsegla är billigt men jag uppfattar det som att TS inte köper båten för att ha den liggande still i hemmahamnen.
Det kostar att semestra. Det kostar att använda en båt. Även i Bohuslän.
Jag ser inte risken att förlora livet i det här argumentet heller.

 

Inte heller här ser jag någon risk för livet.
Det här är väl exakt samma problem för den erfarne som för nybörjaren.
Min motor stannade förra sommaren. Jag tog mig till en ö ganska långt hemifrån. Jag har ingen "verkstad i båten" och hittade inte varifrån tjuvluften kom in. En hjälpsam stockholmare vid bryggan hittade felet och jag löste det med en bit kopparrör och en nylonslang.

Även i detta har jag svårt att se riken för liv och hälsa.
Även detta vore ett problem som jag skulle drabbas av trots 45 år på sjön.
Jag har också tvingats lägga båten fem-sex dagar i en främmande hamn p g a haveri, ta mig hem för att jobba några dagar och fortsätta färden senare. Jag hade ingen privathelikopter som tog mig mellan Gävle och Sundsvall. Trots lång erfarenhet. Jag dog inte av att åka tåg heller.

 

Kläder, säkerhet och personlig utrustning har diskuterats i början av tråden. Innan den gled in på att det är livsfarligt att segla.
Sen får kan man inte utgå från att TS är helt tappad bakom en vagn. Att TS förstår att det kan vara busväder eller stekhett en svensk sommar  och att man har kläder därtill har påpekats och det tror jag att TS förstår.
Och... Handen på hjärtat.
Hur många av alla tusentals semesterseglare har livflotte och överlevnadsdräkt ombord för att segla dagsetapper? Vi snackar om kustnära segling 10-20 nm/dag!
Snacka om att skrämma bort folk från båtlivet!
Om uppmaningen är att ha livflotte och överlevnadsdräkt för att ta sig utanför sista skäret så lär TS knappt komma ur Göta älv även om han tar båten på lastbil västerut.
Helt ärligt...
Så är inte livet som kustseglare i Sverige generellt.

Problemet har vidrörts i tråden redan.
Sen ser jag fortfarande inte skillnaden mellan östkust, sydkust och västkust . Snarare tvärtom.
Vill man ringa 112 förefaller det, enligt dig, snarare som ofördelaktigt att befinna sig i bohuskusten. Bohuskusten som i andra delar av diskussionen uppfattas som idiotsäker ur alla aspekter.

 

Jo! Jag erkänner!  Det var ett dumt tips av mig med husbilen eftersom det farligaste vi ägnar oss åt i vår moderna tid är att åka bil. Men TS kan kanske skaffa en kolonilott, börja spela bridge eller knyppla spetsar. Det är väldigt ofarligt.

 

Det här är mitt huvudargument.
Vänta till sommaren och gör ett semesteräventyr av det hela. Avsätt tre veckor och segla hem den. Det är mycket mer upplevelse och äventyr än att se en båt lyftas på och av en lastbil.

Själv blev jag uppriktigt besviken när min kompis köpte ny båt i Vättern och vi inte skulle segla hem den. Han lyckades fixa en oförskämt billig trailertransport. Jag hade redan börjat se fram emot kanalen, nattseglingarna, se nya hamnar mm.

Absolut!
Använder man sunt förnuft och låter saker ta den tid det tar och har lite grundläggande kunskaper  så är skillnaden mellan att ta trevande steg i sin utveckling ungefär samma sak utanför Norrköping, Kalmar, Karlskrona, Tomelilla eller Malmö. TS planerar ju inte att segla från Norrköping till Svalbard direkt.
Jag hävdar att man med en Maxi 68 i gott skick, sunt förnuft, bra säkerhetstänk och försiktighet på någon/några veckor luffa sig fram längs kusten mellan Norrköping och Göteborg om man har grundläggande kunskaper i segling.
Jag hävdar att man med större stolthet efteråt kan säga "vi seglade hem båten under semestern i somras" än att berätta att "jag lejde en åkare att köra ner den med lastbil" 

 

Tyvärr så upplever jag att vissa gärna vill krångla till båtlivet inför andra.
Varför? Det vet jag inte!
Kanske för att framhålla hur otroligt insatt och duktig man själv är?
Naturligtvis så betyder erfarenhet otroligt mycket men det är en viss skillnad i att i sakta mak ta sig från brygga till brygga längs kusten under några sommarveckor och en transportsegling med tidspress från Smygehuk till Töre en blåsig höst.

Har man grundläggande kunskaper, sunt förnuft, är försiktig och har gott om tid så är det inte så förbannat krångligt att segla.
Inte så förbaskat farligt heller.
Är man rädd för att dö ska man i första hand sluta röka om man gör det. Sedan sluta åka bil, absolut sluta åka motorcykel. Sen så ska man äta nyttigt.
Inte sluta segla. Det är friskvård!
Friskvård förlänger livet!

Visst är det helt underbart  när man blir missuppfattad på helt fel sätt. Och när någon ger sig i kast med att provocera. 

Jag funderade ett tag på att ge mig tid att kommentera, men det skulle bara kontaminera denna tråden med fler meningslösheter.

———————

 

Jag tror, eller jag är övertygad om att jag har ungefär samma uppfattning i stort som de flesta erfarna fritidsbåtsmänniskorna här.

 

-Ha stor respekt för havet, även respekt för andra vatten som inte kan inräknas i begreppet ”hav”.

 -Man skall inte ge sig ut på sjön eller havet oförberedd.

-Båt med utrustning skall vara anpassad för ändamålet och för aktuellt farvatten.

-Kunskapen skall vara anpassad till aktuella förutsättningar. Kom ihåg att ju mer man lär sig och ju mer kunskap man tillgodogör sig, desto mer kommer man på att man inte kan eller behärskar.

 

Det är ju bra att SSRS finns och att man kan få hjälp av denna organisation, men det gäller ju i mångt och mycket att vara så väl förberedd, både då det gäller båt och utrustning liksom rent kunskapsmässigt så att man inte behöver be SSRS eller annan organisation om hjälp, om annat i rena nödfall som alla kan råka ut för oavsett hur väl förberedd man än är.

 

Det ligger idag två Maxi 68or i ”Göteborgsområdet” ute på Blocket, en i västra Göteborg för 17.000 kr och en i Strömstad för 20.000 kr. Kolla dessa!

Det kan visserligen vara vanskligt att segla hem en båt från Strömstad om man saknar erfarenhet, det finns en del ökända blåshål man måste passera, men sedan kan man gå inomskärs större delen av vägen. Inte som att ge sig i kast med oskyddade farvatten runt sydkusten och däromkring.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det ligger idag två Maxi 68or i ”Göteborgsområdet” ute på Blocket, en i västra Göteborg för 17.000 kr och en i Strömstad för 20.000 kr. Kolla dessa!

Det kan visserligen vara vanskligt att segla hem en båt från Strömstad om man saknar erfarenhet, det finns en del ökända blåshål man måste passera, men sedan kan man gå inomskärs större delen av vägen. Inte som att ge sig i kast med oskyddade farvatten runt sydkusten och däromkring.

Det är nog dessutom betydligt enklare att få med sig folk på färden om det handlar om de 2-3 dagar det tar från Strömstad till Gbg, än de 2-3 veckor det tar att runda Sydsverige. Gott om skyddade hamnar längs vägen också. Under tidig försäsong är det bara att välja och vraka.

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...