Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Burkrn666

Hemsegling - Norrköping till Göteborg!

Rekommendera Poster

Hej och kul att vara här!

 

Jag håller på att köpa en Maxi 68 i bra skick. Båten finns i Norrköping och planen är att segla hem'an i början eller mitten av april. Är inte en supererfaren seglare men är ute efter äventyr och att lära mig.

 

Idén med inlägget här är att få lite mer "segel på masten" (hehe) från mer erfarna seglare med tips om vad man ska tänka på/ha med sig osv. Planeringstips, appar väderprognosinformation, problem som man kan stöta på och så... Ge mig allt ni har!

 

Innan hemseglingen kommer jag ta bilen upp till Norrköping för att städa/inventera/lära känna båten. Något som man bör göra i ordning som är lätt att glömma?

"Sillen" som båten heter, har ingen el vilket förra ägaren hade tänkt att göra om. Detta är något jag funderar på att göra i ordning. Är det mycket jobb och värt att göra innan avresan?

 

Min kusin kommer att vara med de tre första dagarna då en kompis kommer att byta av, men vet inte hur länge han kan vara med så vill kasta ut frågan här. Jag kan alltså behöva hjälp! Tveka inte på att höra av er om plikten och magkänslan kallar!

 

Ha det fint så länge och segla lugnt.

 

//Martin

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Burkrn666:

Hej och kul att vara här!

 

Jag håller på att köpa en Maxi 68 i bra skick. Båten finns i Norrköping och planen är att segla hem'an i början eller mitten av april. Är inte en supererfaren seglare men är ute efter äventyr och att lära mig.

 

Idén med inlägget här är att få lite mer "segel på masten" (hehe) från mer erfarna seglare med tips om vad man ska tänka på/ha med sig osv. Planeringstips, appar väderprognosinformation, problem som man kan stöta på och så... Ge mig allt ni har!

 

Innan hemseglingen kommer jag ta bilen upp till Norrköping för att städa/inventera/lära känna båten. Något som man bör göra i ordning som är lätt att glömma?

"Sillen" som båten heter, har ingen el vilket förra ägaren hade tänkt att göra om. Detta är något jag funderar på att göra i ordning. Är det mycket jobb och värt att göra innan avresan?

 

Min kusin kommer att vara med de tre första dagarna då en kompis kommer att byta av, men vet inte hur länge han kan vara med så vill kasta ut frågan här. Jag kan alltså behöva hjälp! Tveka inte på att höra av er om plikten och magkänslan kallar!

 

Ha det fint så länge och segla lugnt.

 

//Martin

Hej Martin o välkommen till Marineguiden,

 

Nu ska jag börja med att vara lite tråkig.

Att som nybörjare segla hem en liten båt med okända fel o brister från Norrköping till Göteborg i mitten av april är ett riskfyllt projekt.

 

Det är långa sträckor öppen kust. Den vanligaste vindriktningen är SV vilket betyder mycket motvind. Maxi 68 är en skaplig liten nybörjarbåt men inget jag (som har rätt lång seglingserfarenhet) skulle vilja kryssa med hela vägen ner längs östkusten och runt Skåne. Om det händer något så är det väldigt kallt i vattnet vid den tiden på året så utan överlevnadsoverall med flytkraft så kan det vara med livet som insats.

 

Maxin väger 1600 kg och är 2,4m bred. Det går utmärkt att lyfta upp en båt i den storleken på en släpkärra (t.ex en biltransportsläp) och köra den via E4 o Rv40  till Göteborg.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta du till dig detta! 

 

Lär sen känna din båt under sommaren. 

 

Bara detta att du behöver navigationsljus och möjlighet att ladda mobiler med i vart fall Eniro på sjön. 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har den inombordare eller utombordare? Om inombordare, så skulle jag nog överväga att försöka köra större delen av sträckan för motor, i alla fall om det inte är perfekt seglingsväder, dvs vinden in från sidan, med låg till måttlig vindstyrka.

Det är ändå 500 sjömil. 100 timmar i fem knop. Seglar ni skulle jag räkna med max runt tre knop i snitt (om inte vinden är extremt gynnsam) och då handlar det i stället om bortåt 170 timmar. Med 10 timmar per dag blir det ett par veckor.


Ett trevligare alternativ, som kostar ungefär lika mycket som bränsle för hela resan runt, är att ta vägen genom Göta Kanal. Garanterat tryggt och säkert under större delen av resan. Vänern och Vättern bjuder förstås på havsliknande omständigheter, men vad jag förstår är upplägget i GK så att man kan låta båten ligga i en gästhamn flera dygn, vilket gör att man kan vänta ut dåligt väder innan man ger sig ut på mer öppet vatten.

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som raol skriver så är det nog lättare och säkrare att färdas för motor, och att sedan lära känna båten i sommar utan all stress med att komma fram och tvånget att färdas där det kanske inte är roligast och säkrast att segla.

Segla kan du göra när vinden ligger på ett gynnsamt sätt och havet är lugnt. 

Jag förstår till fullo ditt intresse i att faktiskt segla ditt nyförvärv en sådan sträcka, så jag vill verkligen inte sätta käppar i hjulet, det hade inte jag velat ha.

Eniro på sjön är en mycket bra app som man egentligen inte får navigera efter, men vem bryr sig om det?;) Ha med papperssjökort som täcker de sträckor som du ska färdas! 

Korrekt monterade lanternor är ett måste om du vill färdas med båten när det är mörkt eller dimma. Skulle du vilja lägga till på annan plats än på en båtplats måste du även ha lanterna för att visa att du finns där. Så att fixa nödvändig el är ett måste.

Om båten fortfarande har sin inombordare så måste ju elen vara schysst kring den, och så måste du ha så du kan ladda mobilen med ditt digitala sjökort när motorn går. Det lär kosta en slant att köra för motor, Som raol skrev att det tar 100 gångtimmar och med en väldigt låg förbrukning på 2 liter/ timme så skulle det bli 200 liter sås. Det är dyrt, men billigare än att köra den på trailer(hur kul är det ens?)

Jag hoppas att du kommer iväg i april med din båt som du önskar! :)

/Nikodemus

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag råder dig absolut att segla hem båten!

Men…..

Inte i april!

Försök fixa en tillfällig bryggplats i Nkp. Stick upp några helger och testa båten inomskärs. Känn på den. Fixa småfix och sånt du kommer på. 68:an är en riktigt bra liten segelbåt.

Sen avsätter du några veckor i juni till att segla hem båten då det är fler båtar ute på sjön. Det finns gott om hamnar hela vägen.

Kläder för alla väder är viktigt.

Sen är det väl generella tips om säkerhetstänk. Kommunikation. D v s mobiltelefon med en operatör som har bra täckning, vattentät ficka till den. Ev en VHF. Alltid flytväst, aldrig alkohol under segling. Lättlagad mat gör att man kan dra långa etapper om vädret är gynnsamt och man vill brassa käk under gång.

El är på sätt och vis överskattat i en liten segelbåt. Man bör ju kunna ladda telefoner, tända lanternor när mörkret faller. Skaffa ett batteri, en solpanel på 50-60 w och en enkel laddregulator och börja med ett ladduttag och lanternor. Eller…lanterna eftersom båten är under sju meter och det räcker det med runtomlysande vitt även om regeln säger att du BÖR föra sb/bb/akter. (Plus framåtlysande på främre masten vid motorgång) Men ledlanternor drar väldigt lite ström.

En 50w panel räcker bra så länge du inte har en massa elprylar och vädret inte är dynggrått i flera dagar.

Du ska också ha en magnetkompass, deviationstabell för den, papperskort, kurslinjal och en passare samt kunskap om hur man använder sådana. Lita inte 100% på tekniken. Det händer att elektronik sviker emellanåt.

Men jag tycker absolut att du ska segla hem båten.

En kortlek, en bra bok brukar jag rekommendera. Man kan bli inblåst någon/några dagar i en skittråkig hamn. Blir man fastblåst så är det ofta på ett dötrist ställe. Vet inte varför? Men  det är väl lagen om alltings djävlighet. Sen kan världens mysigaste lilla ö kan vara en pina, tre dygn i oväder.

Om något falerar! Var inte rädd att fråga om hjälp eller råd bland annat båtfolk. De flesta är oerhört hjälpsamma.

 

Redigerad av Janken
Stavfel
  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så kanske det är värt att kolla över säkerhetsprylarna. 

Minst ett ankare och lång ankarlina. Förtöjningslinor mm. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två liter diesel i timmen, var väl tilltaget. 

Jag kör min YSM12 på 0.8 l/h

i 4.5 knop. En 28 fortare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Två liter diesel i timmen, var väl tilltaget. 

Jag kör min YSM12 på 0.8 l/h

i 4.5 knop. En 28 fortare. 

 

Det låter extremt lite. Vår 31-fotare dricker nog runt 2.5 lit/tim i den farten, med en nästan 30 år nyare motor.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lintott! Tack för ditt svar och omtanke. Haha Ja, det var ett tråkigt svar. Men ett bra ett!

 

Jag är angelägen om att det är ett riskfyllt projekt och räknar med 2 till 4 veckors restid. För att kunna välja vilka dagar att segla och gå med motor.

 

Jag skrev fel förut.. 2 maj är tanken för avresa. Men kanske är värt att skjuta på det till mitten på juni då, eller senare...

 

Uppskattar ditt svar men tyvärr är inte biltransport inget alternativ, då jag är lika mycket ute efter utmaningen, lärdomen och upplevelsen, som båten.

 

Är fortfarande intresserad av vad som krävs för att göra denna resa. Är det en större båt blir det ju svårt.. Men har läst på andra forum om att maxi 68an skulle kunna klara en sån här resa.

 

Hur är det vara att ta kanalen ner, även om jag är mer intresserad av seglingen. Eller att att göra resan i mitten av juni istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Jag är visserligen motorbåtsägre, men jag hade liknande funderingar då min båt låg på Dalarö och skulle hem till Göteborg. 

Tag till dig av de utmärkta råden ovan!

Gå inte runt kusten, varesig för segel eller motor.

Överväg vad det kostar att ta den hem den på landvägen. Antingen på egen hand i vagga på biltransportsläp eller med proffstansport. Jag anlitade Aaltonen. Ta in en offert, möjligen kan dom ta ned fler båtar på samma gång. Väg detta mot förlorad arbetsinkomst   offrade senesterdagar och andra oplanerade utgifter som kan uppkomma om eller snarare NÄR  du får problem under färden.

 

Ett annat alternativ kan ju vara "Riksdiket" när nu det öppnar. Då krävs det en del slusskunskap, men det är inte så svårt. Då kan ju kompisar och kusinen vara med i en följebil lastad med verktyg och reservdelar etc...

Tänk över detta!

Ja välkommen hit förresten och framförallt välkommen till båtlivet!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göta Kanal:

image.png.a2ee3b1bcf25385830de801186b0fc41.png
image.png.ad84b7172d0484c096b88e28ec12b0d6.png
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Har den inombordare eller utombordare? Om inombordare, så skulle jag nog överväga att försöka köra större delen av sträckan för motor, i alla fall om det inte är perfekt seglingsväder, dvs vinden in från sidan, med låg till måttlig vindstyrka.

Det är ändå 500 sjömil. 100 timmar i fem knop. Seglar ni skulle jag räkna med max runt tre knop i snitt (om inte vinden är extremt gynnsam) och då handlar det i stället om bortåt 170 timmar. Med 10 timmar per dag blir det ett par veckor.


Ett trevligare alternativ, som kostar ungefär lika mycket som bränsle för hela resan runt, är att ta vägen genom Göta Kanal. Garanterat tryggt och säkert under större delen av resan. Vänern och Vättern bjuder förstås på havsliknande omständigheter, men vad jag förstår är upplägget i GK så att man kan låta båten ligga i en gästhamn flera dygn, vilket gör att man kan vänta ut dåligt väder innan man ger sig ut på mer öppet vatten.

Utombordare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen tillkommer nån tusing eller så för slussarna vid Trollhättan, och sannolikt en tusing till för nätter i gästhamnar längs vägen.

Kanalen öppnar 3 maj, så det passar rätt bra med din primära tidsplan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Burkrn666:

Utombordare!

Då föreslår jag att utrustningslistan kompletteras med bra, ljuddämpande BT-hörlurar för att ha under motorgång, kanske för musik, radio eller ljudbok. Många timmar lär det bli, och en utombordares skarpa knatter blir tröttsamt i längden.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej håller med Janken segla senare framåt sommaren .Jag köpte min Svea i norra Stockholm,det tog två dygn bara att komma ur skärgården,Vi hade ingen fungerande motor,utan endast segel.Ett batteri som drev gps,en ,lånade pappers sjökort ner till Kalmar där gps,,en började fungera .Varje dag runt 18:00 mojnade vinden,var tvungen att söka natthamn så nära som möjligt.det tog 10-12 dygn att komma till Göteborg Från stiltje till åskbyar med kuling ,En natt drivande på öppet vatten utan vind,turades om att sova i 2 timmars pass.Ordna lanternor segla hem för oss blev det ett underbart minne.Ps ordna åskledare ett par avklippta startkablar att fästa i vanten .Lycka till det blir ett fint minne.Samt välkommen till MG.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janken:

Jag råder dig absolut att segla hem båten!

Men…..

Inte i april!

Försök fixa en tillfällig bryggplats i Nkp. Stick upp några helger och testa båten inomskärs. Känn på den. Fixa småfix och sånt du kommer på. 68:an är en riktigt bra liten segelbåt.

Sen avsätter du några veckor i juni till att segla hem båten då det är fler båtar ute på sjön. Det finns gott om hamnar hela vägen.

Kläder för alla väder är viktigt.

Sen är det väl generella tips om säkerhetstänk. Kommunikation. D v s mobiltelefon med en operatör som har bra täckning, vattentät ficka till den. Ev en VHF. Alltid flytväst, aldrig alkohol under segling. Lättlagad mat gör att man kan dra långa etapper om vädret är gynnsamt och man vill brassa käk under gång.

El är på sätt och vis överskattat i en liten segelbåt. Man bör ju kunna ladda telefoner, tända lanternor när mörkret faller. Skaffa ett batteri, en solpanel på 50-60 w och en enkel laddregulator och börja med ett ladduttag och lanternor. Eller…lanterna eftersom båten är under sju meter och det räcker det med runtomlysande vitt även om regeln säger att du BÖR föra sb/bb/akter. (Plus framåtlysande på främre masten vid motorgång) Men ledlanternor drar väldigt lite ström.

En 50w panel räcker bra så länge du inte har en massa elprylar och vädret inte är dynggrått i flera dagar.

Du ska också ha en magnetkompass, deviationstabell för den, papperskort, kurslinjal och en passare samt kunskap om hur man använder sådana. Lita inte 100% på tekniken. Det händer att elektronik sviker emellanåt.

Men jag tycker absolut att du ska segla hem båten.

En kortlek, en bra bok brukar jag rekommendera. Man kan bli inblåst någon/några dagar i en skittråkig hamn. Blir man fastblåst så är det ofta på ett dötrist ställe. Vet inte varför? Men  det är väl lagen om alltings djävlighet. Sen kan världens mysigaste lilla ö kan vara en pina, tre dygn i oväder.

Om något falerar! Var inte rädd att fråga om hjälp eller råd bland annat båtfolk. De flesta är oerhört hjälpsamma.

 

Tack för bra tips och råd. Mycket av det du skriver har kryssat mina tankar. De åker upp i planeringen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jättetråkiga svaret: Jag föreslår att du inte köper just den båten utan en närmare hem. Om några månader finns det mycket mer att välja på när säsongen kommit igång.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om du tar vägen över Vättern o Vänern, så lär du dig mycket på köpet. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Sen tillkommer nån tusing eller så för slussarna vid Trollhättan, och sannolikt en tusing till för nätter i gästhamnar längs vägen.

Kanalen öppnar 3 maj, så det passar rätt bra med din primära tidsplan.

Gästhamnsavgift i kanalen ingår väl i priset? Det har det iallafall gjort förr.

Man man vill kanske övernatta i Trollhättan eller närliggande metropoler, och det kan ju kosta en del.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Paul_Schtek:

Det jättetråkiga svaret: Jag föreslår att du inte köper just den båten utan en närmare hem. Om några månader finns det mycket mer att välja på när säsongen kommit igång.

Det är ju inte någon direkt ovanlig båt.

Jag minns vad min salige far sa åt mig då jag ville köpa en begagnad moped i en inte alltför avlägsen kommun, ta det lugnt, det är inte den enda moppen i världen, det finns många och på närmare håll, det kommer fler annonser, och det gjorde det…  Så vad gjorde jag för en del år sedan, jo jag köpte en båt si så där 40 mil hemifrån, men jag har nog bara sett tre-fyra sådana som varit till salu begagnade…

 

5 minuter sedan skrev Hybro:

Ja, om du tar vägen över Vättern o Vänern, så lär du dig mycket på köpet. 

 

 

Ja det kan ju vara trevligt. Vättern kan vara lurig, vågor och vind beter sig ganska annorlunda än vad det gör på havet, men överfarten från Motala till Karlsborg är ju inte så himla lång.

Även Vänern är trevlig att färdas på. Trollhätte kanal, Göta älv, har kanske sin speciella charm där man seglar förbi det ena efter det andra (öde-) industriområdet på vägen, ”nedförsbacke” är det ju också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ångra något man gjort är en sak.Men att ångra något som man velat göra är värre. Segla hem henne och få ett fint minne och erfarenhet om båten,sedan kommer du alltid att lita på henne.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått många bra råd redan och jag sällar mig till de som tycker att alt 1 är att ordna landtransport av båten och alt 2 är att segla senare med några rundor runt Norrköping för att lära dig båten osv.

Men jag vill slå ett slag (som det väl heter i seglarkretsar ;) ) för ett medlemsskap i SSRS. En billig försäkring om du behöver hjälp - och det kan du nog förutsätta att du behöver någon gång.

Själv gillar jag idén med SSRS. Frivilliga sjöräddare som även rycker ut på icke akuta uppdrag till medlemmar som fått slut på soppa eller där riggen blåst av.

Elen behöver du naturligtvis fixa innan du drar, om du väljer att segla.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Gästhamnsavgift i kanalen ingår väl i priset? Det har det iallafall gjort förr.

Man man vill kanske övernatta i Trollhättan eller närliggande metropoler, och det kan ju kosta en del.

 

 

Jag tänkte mest på gästhamnar i Vättern och Vänern. Beroende på tajming och väder kan det bli en handfull.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte du ska oroa dig så mycket, starta gärna senare i maj, som någon skrev, medlemskap i SSRS ger mycket trygghet. Elen måste du ju fixa och någon som kan gå igenom båten och framförallt riggningen! Min gode vän Alexander seglade till Norge med 6 timmars drilling av mig och en dag själv i sin båt som utbildning och även om det var bitvis slitigt så gick det vägen och han var ensamseglare. Ta det lugnt så ordnar det sig. Läs här; https://sailingbluenote.wordpress.com/

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat mindre båtar hit och dit längs kusten, bland annat Maxi 68 som är en fantastisk liten båt på många sätt. Att båten duger råder inga som helst tvivel om, förutsatt att den är i gott skick.

  • Ta med en kunnig vän första dagarna som får lära dig segling och navigation
  •  Kolla igenom båten ordentligt. Roder är ett känt problem för 68:an, de kan få in vatten och frostsprängas. Röstjärn är viktigt. Bottengenomföring (om det finns någon). Annars är det inte så mycket som kan felas på en 68:a. Låt den kunniga vännen vara med och kolla detta.
  • Segla senare på säsongen. I april är det kallt och havet kyler, inte minst om man hamnar i det. Potentiellt farligt.
  • Lär dig old school navigation (papperskort, passare, kurslinjal, kikare, kompass och sånt) så behövs ingen el. Ladda telefoner och powerbanks i  gästhamnarna så har ni till nödsamtal och för att dubbelkolla navigationen i eniro sjökort.
  • Köp några billiga Led-lampor och tejpa fast i rufftaket för lyse i ruffen.
  • Lanternor. Kanske ett tveksamt råd, men jag skulle fuska lite med det. Som nybörjare lär det ändå bli begränsat med nattsegling, och sommarnätterna är ganska ljusa.
  • Ha gott om tid. Räkna med snittfart på 3-3.5 knop när ni planerar. Kom i håg att det inte alltid går att använda utombordaren till havs, den drar ner luft om det gungar för mycket. plus att den drar ordentliga mängder soppa om den måste stångas mot vågor och vind.

Göta kanal är supermysig men nog ganska besvärlig historia med en utombordare, jag skulle segla runt. Att ta Maxin på lastbil verkar ju bekvämt och bra, men det kostar väl lika mycket som hela båten .

 

Välkommen till båtvärlden!
 

//N.N

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att jag tycker det är grovt oansvarigt att rekommendera en segling längs kusten utan att veta ett dugg om trådskaparens förmåga eller erfarenhet. Det är jämförbart med att svara nån som undrar hur man bäst lär sig simma att hoppa i vattnet och testa lite, för "det går nog bra".

 

Nä, jag tror nog ändå att det är bättre att skaffa en likvärdig båt på närmare håll. Västkusten är full av båtar, så det ska inte vara så svårt så länge man är ute efter en så vanlig båt, eller båttyp, som Maxi 68. Och i andra hand ta båten genom Göta Kanal.

  • Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

TS, du har fått många bra råd i tråden.

 

Att gå runt kusten:

Med en okänd båt, utan el, med en utombordare och utan så mycket kunskap må vara ett äventyr. Men skillnaden på en amatöräventyrare och en mer erfaren är att den sistnämnda inte är dumdristig. Det kan vara ett äventyr ändå, utan att du sätter livet på spel, vilket jag anser att du gör om du tänker fullfölja detta alternativ. Ungefär som att bestiga Mount Everest utan att ha förberett sig alls. "Men jag gillar äventyr"....

Avrådes bestämt !

 

Att gå Göta kanal i maj:

Kanalen är visserligen "öppen", men under för- och eftersäsong (som detta är) sker trafiken mot ett strikt schema och i konvoj. Det är ofta samma slussvakt som följer konvojen, och det finns inte utrymme för "extranätter" eller andra avsteg. Rekommenderas absolut inte med en okänd båt och ringa kunskaper. Vättern och Vänern är ofta inte att leka med heller, och med den ringa motorkraften du har i en utombordare på M68 är risken stor att det inte är du som "bestämmer" så mycket som du skulle önska vid över/genomfarterna. Enda positiva är väl att du går Göta Älv åt rätt håll och slipper tampas med motström....

Avrådes !

 

Att ta båten på lastbil/släp:

Absolut det mest förnuftiga. Äventyr kommer du garanterat att kunna fixa senare med den båten och Västkusten, tro mig 😉. Tänk också på att det finns en anledning att båten säljs, och den verkar ha en del arbete som behöver göras innan den är i alla fall hyfsat redo att åka lite längre i. El måste du nästan ha, och motorn - har du ens en aning om status och när den servades sist o.s.v. ?  Visst funderar du på att göra detta på båtens nuvarande plats innan du åker, men det kommer vara "tungt" att göra dessa uppgraderingar på distans. Du kommer upptäcka att du glömt en liten detalj hemma o.s.v. Således - överväg att ta hem den landvägen.

Rekommenderas.

 

Att vänta lite och köpa en M68 på närmare håll:

Det är en synnerligen vanlig båt, som dessutom brukar finnas till ett pris som är mindre än både bensinkostnaden och transportkostnaden. I synnerhet om du börjar räkna in dina egna transporter med bil fram och tillbaka du behöver göra redan innan båten ens börjar röra på sig i vattnet...

Bästa alternativet.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Svensk kustsegling är inte riktigt Mount Everest. Svensk kustsegling är snarare Åreskutan.

 

Att segla på våren är inte bra, det håller jag med om. Men segling är inte svårt. Visst, att kräma ur de sista decimalerna fart kräver erfarenhet och kunnande, men att lära sig hantera en segelbåt tryggt är inte svårt för den vetgirige och nyfikne. Förutsatt, som jag skrev ovan, att en kunnig vän hjälper till med att besiktiga båten och hänga med några dagar för att instruera handhavande, navigation och segling.

 

Man kan gissa att ett stort antal av alla gubbar här på MG (där jag är en av dem) någon gång inlett sin karriär som seglare. Många av dem säkert endast med viljan och drömmen som drivkraft och utan större erfarenhet, precis som jag. Jag tycker fortfarande att det är genomförbart. Maxi 68 är en trygg båt med gedigna bedrifter på meritlistan, den tar hand om sin besättning. Och segling är en trygg syssla, det visar statistiken.Allvaret och utsattheten som segling och båtliv innebär lockar fram ansvarstagande. Ett ansvar man tar först när man får det.

 

Vädertjänsterna är bättre i dag än de var förr, så man har goda möjligheter att hålla sig undan busväder och huka i gästhamnen istället.

 

Men för all del, att köpa på Västkusten är ju onekligen smidigare. Det finns gott om Maxi 68:or.

 

N.N

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft segelbåt i samma storlek och med utombordare som din Maxi 68. Att köra motor i lite större vågor ska man nog inte räkna med eftersom propellern ofta kommer att vispa luft i vågorna. Så räkna med att det är segling som gäller förutom i skyddade vatten. Även tilläggning med utombordare kan vara lite knepigt om det är platser med vågor och det blåser. Om det är en bra och tillräckligt stark motor så går det lättare.

 

Jag har seglat sträckan Malmö-Stockholm med en S30 i slutet av september med en kamrat. Det tog sex dagar med segling mellan kl 07-20, en nattsegling samt en dag inblåst pga av kuling. En dag längs sydkusten blåste det även kuling med höga vågor och kamraten blev sjösjuk så det fick bli solosegling denna dag. En Maxi 68 är dock långsammare, räkna med ca 3-4 knop i medelfart. 

 

Som redan föreslagits så avvakta till i juni-juli med ofta stabilare vädersystem, varmare vatten och ljusare kvällar. Båten behöver gås igenom och se till att väsentliga delar verkligen fungerar innan seglatsen. Passa på att göra kortare turer innan den långa seglatsen för att känna av hur båten fungerar. Se till att få med någon med gedigen seglingserfarenhet så kan det bli ett trevligt äventyr. Låt det ta tid och räkna med några dagar med busväder då man lämpligen ligger förtöjd. I övrigt har du fått en hel del tips i tidigare svar. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...