Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Jonaslatt

Hur/var brukar oljekylaren läcka?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

 

Gäller en aq115.

Renoverar en motor och blev lite nyfiken hur och var oljekylaren brukar läcka. Vart ska man leta i förbyggande syfte. Är det någon tätning som skiljer oljan och vatten ifrån varandra eller är det rost som förstör? 

 

 

20220228_202139.jpg

Redigerad av Jonaslatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En oljekylare rostar inte sönder eftersom den är tillverkad av metall. Om en kylare har gått sönder är det troligen genom den inte avtappats på vatten och då frostskadats. Det sitter en o-ring vid varje gavel som tätar. Dessutom finns en mindre o-ring under skruvens skalle. Eftersom du har renoverat motorn borde du väl ha tagit isär kylaren och då bytt till nya o-ringar.

Ingemar

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Va, är det sant att metall som

t ex  järn inte rostar, koppar och aluminium inte korroderar. 

 

Har du någon källa på detta? 

 

 

Om inte får du förklara dig! 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Hybro:

Va, är det sant att metall som

t ex  järn inte rostar, koppar och aluminium inte korroderar. 

 

Har du någon källa på detta? 

 

 

Om inte får du förklara dig! 

 

 

 

 

 

 

En förklaring kan ju vara att järn inte är en metall !! Kolla gärna med Wikipedia på metall.

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Rascal:

En förklaring kan ju vara att järn inte är en metall !! Kolla gärna med Wikipedia på metall.

Skämtar du aprillo nu eller..? 
 

0EE39AF7-293D-4A7A-8FF1-6DC92764F7DD.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puuuuh...

 

Tack, mången tack. 

 

Trodde seniliteten slagit till. 

 

- Nu ligger bollen hos Dig Rascal :)

 

Här krävs en metallurgikers förklaring på vilsenheterns, och den besitter inte jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 I professionella marinsammanhang avser metall mässing, koppar, brons mm dock inte järn. En kommentar till kylaren på bilden är att skruven förvisso är av stål men så behandlad att den även efter många år ofta är i bra skick.

Ingemar

Redigerad av sanktanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev sanktanna:

Dumma kommentarer brukar jag inte bemöta. I professionella marinsammanhang avser metall mässing, koppar, brons mm dock inte järn.

Det är första gången i mitt liv jag hört att det skulle vara så. Men jag är ju blott en amatör i marinsammanhang som hängt på diverse båtforum i +20 år. Men med tanke på andras reaktioner verkar jag inte vara helt tappad bakom en hiss, och ser därför inte frågan som en ”dum kommentar”. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Hybro:

Puuuuh...

 

Tack, mången tack. 

 

Trodde seniliteten slagit till. 

 

- Nu ligger bollen hos Dig Rascal :)

 

Här krävs en metallurgikers förklaring på vilsenheterns, och den besitter inte jag. 

Det hela är tydligen lite luddigt ? Kollade på Wikipedia igår och då fanns inte Järn med bland metaller. Anledningen varför jag kollade är att jag för många år sedan fick en  åthutning när jag ville handla någon järndetalj på en firma som hette "Metallagret" i Stockholm då dom sa att dom handlade bara med metall.

Det är kanske skillnad på fackmän och oss amatörer vad som är metall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Det hela är tydligen lite luddigt ? Kollade på Wikipedia igår och då fanns inte Järn med bland metaller. Anledningen varför jag kollade är att jag för många år sedan fick en  åthutning när jag ville handla någon järndetalj på en firma som hette "Metallagret" i Stockholm då dom sa att dom handlade bara med metall.

Det är kanske skillnad på fackmän och oss amatörer vad som är metall?

Hänvisa dem till Jernkontoret om du blir bemött så igen, https://www.jernkontoret.se/sv/energi--miljo/metaller/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...