Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
speljakt

Laminera med epoxy – hur klibbigt?

Rekommendera Poster

Ett av mina kommande vårrustningsjobb blir att åtgärda en grundstötningskada i framkant/underkant av kölen på min segelbåt (inplastad blyköl).

Allt krossat/fuktskadat plastlaminat slipades bort efter upptagning i höstas. Jag har nu en urgröpning med en yta på ca 25 x 10 cm och med ett maximalt djup på ca 8 mm som ska fyllas med nytt laminat. Eftersom skadan sitter där den gör, så måste jag arbeta underifrån.

Nu till min frågeställning: Jag har rätt mycket erfarenhet av att jobba med polyester och glasfiber och skulle nog utan problem kunna använda dessa för reparationen. Men jag inbillar mig att jag skulle få en starkare lagning, med bättre vidhäftning till det befintliga laminatet, om jag använde epoxy och lämplig glasfibermatta i stället.

Men jag har inte så stor vana av laminering med epoxy. Bland sakerna jag undrar över är om epoxin kommer att vara tillräckligt klibbig för att lagningen ska förbli "självbärande" under tiden innan härdning sker. Någon som har erfarenhet av liknande epoxylagningar?

Goda råd mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att det är lika kladdigt att arbeta med polyester som epoxy vid laminering. Dvs, ingen skillnad där. Fördelen med epoxy är ju att den är tät redan från början, du behöver inget tätskikt utan avslutar lamineringen med ett lager epoxy så är det klart för primer och bottenfärg. Nackdelen är att den är mer temperaturkänslig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan blanda i förtjockningspulver i epoxy för att göra den mer trögflytande. Jag vet inte om det är ok att använda vid laminering, men det kan ju leverantören av epoxyn svara på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Man kan blanda i förtjockningspulver i epoxy för att göra den mer trögflytande. Jag vet inte om det är ok att använda vid laminering, men det kan ju leverantören av epoxyn svara på.

 

Nja, nä - förtjockningsmedel gör att epoxyn inte funkar speciellt bra att laminera med. Det blir istället utmärkt till spackel eller att göra limningar med av olika slag, beroende på val av förtjockning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, så här långt.

Min oro grundas bl a på att epoxy ofta har ganska lång pot life, (jämfört med polyester) vilket väl i det här fallet betyder att ’klibbigheten’ får gå en tuffare och längre match mot gravitationen, så att säga.

Ett snack med tillverkaren är säkert en bra ide’.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT. 

 

Har pysslat med lite smårep. 

Bl a båt och ombyggnad av badtunna. 

 

Det enda raka har varit epoxi, som även fäster på uppruggad polyester. 

Genomföringar för exolod mm har jag monterat i båten. 

Alltså satt i en typ hylsa och byggt upp avjämning underifrån. 

 

Lagt upp laminat s a s underifrån. 

 

Det som gör styrkan är laminatet inte själva epoxi. 

Så det man mygger upp, ska vara mättat med laminat. Skikt efter skikt som fylls med epoxi. 

 

Jag gjorde så och sen "hängde" jag upp och formade med långa bita av silvertape. 

 

Lät härda, grovslipade till hyfsat rätt form, och byggde upp på samma sätt några gånger till. 

 Typ besvärligt att laminera uppåt. 

Men det går... Med sträck o tejp. O flera tjocka skikt för att bygga upp. 

 

BT. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, speljakt said:

Tack för svar, så här långt.

Min oro grundas bl a på att epoxy ofta har ganska lång pot life, (jämfört med polyester) vilket väl i det här fallet betyder att ’klibbigheten’ får gå en tuffare och längre match mot gravitationen, så att säga.

Ett snack med tillverkaren är säkert en bra ide’.

Hej.

Jag har använt en del epoxy till större "laqgningar, tex 30*30cm och 1 tum djupt, underifrån utan problem. När det gäller pot life så beror det nog på vad du använder. Jag använder West Systems kvalitetsepoxy och med den kan du helt styra din potlife beroende på valet av härdare. Att det hela skulle falla ner har jag aldrig varit med om, snarare så har man för kort potlife och får jobba på som bara attan för att hinna. Man väljer härdare framförallt beroende på hur kall omgivningen så att man faktiskt hinner innan det brinner. Ofta när man laminerar så kan man också tillsätta förtjockning för ett par lager beroende på hur styvt och vilka egenskaper man vill ha, det gör man dock ej för att det skulle vara något problem med klibbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du inte kan använda emulsionsbunden glasfibermatta ihop med epoxy. Epoxyn löser inte emulsionen och mattan blir hopplös att jobba med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ytterligare svar. Kommer att kontakta Nils Malmgren och även titta närmare på West.

Medveten om att epoxy kräver annan typ av matta/väv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...