Jump to content
Friday 09 June 2023
Virvelvind

Mindre LiFePo4 batterier med intern BMS

Recommended Posts

Jag är lite lockad att köpa ett mindre litiumbatteri med intern BMS istället för ett nytt AGM. Anledningen är främst att jag inte har någon permanent monterad solpanel och inte heller vill ha någon. Då känns det mer logiskt att ha en batterikemi som mår bra av att stå med partiell laddningsnivå mellan laddtillfällena.

 

Strömbudgeten är liten och det handlar om ett 30-40Ah förbrukningsbatteri i såna fall. 

 

Amazon har till vrakpris, ECO-WORTHY osv men att köpa de allra billigaste känns så där. 

 

Det här kommer med 5 års garanti och känns överkompligt i pris - https://www.autobatterienbilliger.de/ECTIVE-LC-35L-LiFePO4-Lithium-Versorgungsbatterie

 

Att köpa från Victron eller annat välkänt fabrikat hade känts tryggt men de har inte så bra utbud i de mindre storlekarna.  

 

Har ni några kloka argument för eller emot att köpa denna typ av mindre "allt i ett"-batterier? Ifall de kan förväntas hålla om man vårdar dem väl och inte bränna ner båten kan jag leva med att priset är lite högre per Ah än om man skaffar en större bank.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

dessa finns på lager i sverige.

Finns som 25 och 50 Ah

topp kvalitet och kraftig inbyggd bms.


 

[... borttagen sälj länk ...]

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-02-27 vid 13:10 skrev Virvelvind:

Har ni några kloka argument för eller emot att köpa denna typ av mindre "allt i ett"-batterier? Ifall de kan förväntas hålla om man vårdar dem väl och inte bränna ner båten kan jag leva med att priset är lite högre per Ah än om man skaffar en större bank.  

Det är absolut rimligt att pröva ett sådant batteri tycker jag. Jag skulle gärna ha köpte ett sådant till el-jollen, men nu har jag ett ganska nytt AGM-batteri som får vara kvar där så länge.

Förlusten är inte så stor om det går åt skogen och du lär dig tekniken.

 

Det bör tilläggas att jag inte tycker att det är någon bra idé att satsa på en hel batteribank för 15 000:- kronor om man inte redan är väl insatt i tekniken. Det kan bli onödigt dyrt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tips @Elkillen men det var en ganska anonym produkt utan ett särskilt attraktivt pris. Ligger no-name nära Victron Superpack per Ah så blir det alla gånger ett Victron istället. 

 

Jag har spanat runt en hel del utan att hitta något jag vill köpa. Autobatterienbilliger/Batterium gillar jag, de har seriös och bra dokumentation till sina produkter. Jag hade kunnat tänka mig deras batterier till mellanpris med 5 års garanti men de skickar tydligen inte litium till Sverige. 

 

De exempel jag hittat där man öppnar de billigare batterierna från Amazon ser det inte muntert ut alls. Celler av andrahandssortering med dåligt lödda kontakter och en undermålig BMS.

 

Vidare känns det obra att batterier med till synes vettigt pris kommer utan specifikation för lämplig laddning. Olika BMS:er kräver olika programmering av hur regulatorn bör uppföra sig när man närmar sig full laddning men det är svårt att göra rätt när infon saknas från tillverkaren.

 

De tillgängliga alternativen känns lite polariserade mellan skräp och premium. Premiumsegmentet är nog det enda jag vågar handla i och då ligger priset lite i överkant.

 

Jag köper mig nog ett blykolbatteri och sliter ut det medan jag håller ett öga på litiumfronten inför nästa köp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag erbjuder är ett väldigt robust och väl utprovat batteri som klarar att leverara höga strömmar, långt mer välbyggt än diverse noname grejor.

tex ett victron superpack 20 A kan lämna peak 80 A i 10 sek

RT25 kan lämna 500A i 15 sek, och en bms som klarar 1000A (!) 😁

Dessutom finns ju hela konsumentlagstiftningen att luta sig mot som konsument i sverige, plus supporten och kunnandet hos leverantören

 

 

 

 

 

Edited by stavhammar
Försäljning av egna produkter får inte ske i forumet! Skicka PM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är säkert ett fint batteri men då de aktuella lasterna är så små att jag jobbar med en 15A huvudsäkring så är jag inte så orolig över just den specifikationen. 

 

Det spricker också på måtten. Ett Victron 20Ah Superpack tilltalar med att vara försvinnande litet (17x8x18cm) medan motsvarande Topend 25Ah är 24x18x22cm. Det är fyra gånger så stort. Det får inte plats på bredden där jag idag har ett blysyrabatteri med motsvarande användbar kapacitet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...