Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Snygg kabeldragning mot plast?

Rekommendera Poster

Har börjat titta på kabeldragning i min Soling. 

 

Hursomhelst letar jag efter tips på hur jag gör snygga kabeldragningar.. Det finns av förklarliga skäl inga paneler att dölja sladdar bakom och inget verkar fästa så bra mot plasten. För ett par somrar sedan drog jag flexslangar längs skrovsidan som jag tejpade upp, men det var ju ok i kanske två veckor sedan släppte tejpen och allt hängde och såg fult ut.

 

Trots att jag inte har speciellt mycket elektronik blir det en del sladdar... vad finns det för lösningar? Bättre tejp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är beredd att göra hål i plasten kan du ju skruva in t ex en ögleskruv och sen fästa kabelslangen med vita buntband i öglan. Kan bli ganska diskret, särskilt om ögleskruvarna är vitlackerade. Här gör jag då antagandet att plasten är vit.


Men är det bara enkelskrov så funkar ju inte hål. Då kan ett alternativ vara att limma dit en krok eller ögla med nåt starkt tvåkomponentslim/epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde oftast Casco Marin och Teknik Fog och Lim men det är vist en utgången produkt.

Men något motsvarande borde ju finnas, så kan du fästa upp flexslang eller kabelkanaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte göra hål i plasten. Den är otroligt tunn också bara några mm.

 

Har också funderat på lim. Eller helt enkelt plasta in rör... 

 

Kanske hade varit snyggare att smältlimma fast kablarna direkt.. borde kunna göras väldigt diskret - och sen täcka med vit tejp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Dava:

Kan inte göra hål i plasten. Den är otroligt tunn också bara några mm.

 

Har också funderat på lim. Eller helt enkelt plasta in rör... 

 

Kanske hade varit snyggare att smältlimma fast kablarna direkt.. borde kunna göras väldigt diskret - och sen täcka med vit tejp...

Jag tror inte smältlim fäster på den ytan.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det skulle funka att fästa dina flexslangar med buntband fästa i buntbandsankaren? Buntbandsankaren finns med tejp som brukar hålla bra om du rengör med aceton eller

liknande först. Alternativt använda buntbandsankaren utan tejp och limma upp dem med sikaflex eller liknande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade förenklat @Faderullan s lösning genom att limma flexslangen direkt mot skrovet med sika. Kleta lite sika runt hela slangen så det inte kan släppa från den. Acetontvätt först så klart.

 

Glöm idén med smältlim. Även om det fäster initialt så släpper det efter ett tag när det krupit in fukt mellan lim o skrov (erfarenhetsbaserad kunskap...).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske kan vara en idé att limma upp små fästpunkter för skruvade ankare för flexslangen? Det blir nog lättare att göra kladdfritt än att brottas med hela slangen. Tänker typ små 3x3cm bitar marinplyfa som fästs med lite sika eller epoxi. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tex göra små fästpunkter av glasfiberspackel mot skrovet med lämpligt avstånd så att flexslangen hänger fint och att man gjuter in ett litet hål som tex passar för buntband så kan man sedan hänga upp flexslangen med buntbanden.

Ett alternativ är att fästa flexslangen med glasfiberspackel utan buntband.

Sätt en tejp över glasfiberspacklet när det härdar och ta sedan bort tejpen så får man en snyggare yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev per_62:

Man kan tex göra små fästpunkter av glasfiberspackel mot skrovet med lämpligt avstånd så att flexslangen hänger fint och att man gjuter in ett litet hål som tex passar för buntband så kan man sedan hänga upp flexslangen med buntbanden.

Ett alternativ är att fästa flexslangen med glasfiberspackel utan buntband.

Sätt en tejp över glasfiberspacklet när det härdar och ta sedan bort tejpen så får man en snyggare yta.

Nackdelen där är att båten stinker styren i flera år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på Virvelvinds lösning. Snabbast och enklast. Vill man lyxa till det så gör man plyfa bitar med ett fräst spår på baksidan (mot skrovet) som passar för buntband och målar dem vita med valfri lämplig färg. Då blir de i sig ett buntbandsankare och man slipper extra ankare. Jag hade föredragit att limma med sika.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju självhäftande kabelkanaler i olika dimensioner. Jag har använt sådana såväl i våtrum som i båten. De som är litet dyrare har 3Ms tape på baksidan, dessa sitter som berget! Men det kan ju vara bra att tvätta med aceton eller något annat medel innan. Dessa kabelkanaler brukar även ha skruvhål. Jag är dock litet osäker på hur dom tål UV-strålningen.

Kabelkanal eller kabellist, dom kan ha litet olika namn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-26 vid 15:38 skrev Dava:

vad finns det för lösningar?

Jag använder de här i min båt. Är det tunt att skruva i limmar jag dit en bit trä. Limmar gör jag med förtjockad epoxy med lite smältlim i ena änden, då slipper man hålla medan epoxyn härdar. Är det ett utsatt ställe penslar jag träbiten med ett par lager epoxy.

 

PSX_20220301_215451.jpg.ec73f59554022b2fe34ea6e990736f2d.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har limmat kablar med ett trögflytande MSP-lim direkt mot plast i båten, funkar bra. Det var en Casco-produkt, men det funkar säkert lika bra med någon annan tillverkare.

 

Det man monterar hänger kvar i det kladdiga limmet.

 

Kanske var det detta lim?

404551265_Screenshot_20220304-074022_SamsungInternet.jpg.1bcd4dce283abb84ea230b6701be7301.jpg

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...