Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jcederholm

Skyddar PWM regulator batteriet från dränering

Rekommendera Poster

Stänger PWM regulatorn av strömmatning för att skydda batteriet om batteriet kommer ner på viss nivå? Många batterier tar skada om det dräneras tills de dör. Eller de reglerar "ändas" spänningen som kommer från solcellen. 

 

Jag har en applikation där jag använt Biltemas 50W solcell & PWM solpanelsregulator:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/solcellspaneler/solpanel-2000045344
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/solcellspaneler/solpanelsregulator-2000045548

 

Tillsammans med batteri: 12V 20Ah CT(AGM) batteri 181.5X77X167.5 (10-12 år)

https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/12v-20ah-ctagm-batteri-1815x77x1675-10-12-ar-premium.html

 

Har en arduino & RUT240 Industrial LTE Wireless Router som drar lite ström.

 

Och försöker navigerar kring regulatorer som skyddar batteriet från dränering. 

 

Om någon har en rekommendation på (billigare) regulator som skyddat batteri från dränering så få ni gärna länka. Biltemas ligger på 349 riksdaler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jcederholm:

Stänger PWM regulatorn av strömmatning för att skydda batteriet om batteriet kommer ner på viss nivå? Många batterier tar skada om det dräneras tills de dör. Eller de reglerar "ändas" spänningen som kommer från solcellen. 

 

Jag har en applikation där jag använt Biltemas 50W solcell & PWM solpanelsregulator:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/solcellspaneler/solpanel-2000045344
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/solcellspaneler/solpanelsregulator-2000045548

 

Tillsammans med batteri: 12V 20Ah CT(AGM) batteri 181.5X77X167.5 (10-12 år)

https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/12v-20ah-ctagm-batteri-1815x77x1675-10-12-ar-premium.html

 

Har en arduino & RUT240 Industrial LTE Wireless Router som drar lite ström.

 

Och försöker navigerar kring regulatorer som skyddar batteriet från dränering. 

 

Om någon har en rekommendation på (billigare) regulator som skyddat batteri från dränering så få ni gärna länka. Biltemas ligger på 349 riksdaler. 

Om du kopplar dina prylar till utgången på regulatorn har många en automatisk avstängning, eller kan programmeras, att stänga av den vid låg spänning. Men jag ser ingen manual till Biltemas så jag vet inte om det är så på den.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Vad jag vet så finns det inga regulatorer som skyddar batterierna från urladdning med mer än att all utrustning (alla förbrukare) kopplas till en lastutgång på regulatorn. Detta är i många fall inte helt optimalt eftersom man kan vilja ha länspumpar och lite annat kopplat direkt mot batterierna.

Dessutom brukar lastutgången inte vara så exakt i sin strömmätning så det adderar en osäkerhet.

Med tanke på din utrustning (arduinon och en router) tycker jag också att batteriet är alldeles för litet, även om jag inte vet vad de olika prylarna drar. Arduinon drar säkert minst runt 1-2 A vilket drar ur ett 20Ah batteri på 5-10 timmar och routern verkar dra 0,6 A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Med tanke på din utrustning (arduinon och en router) tycker jag också att batteriet är alldeles för litet, även om jag inte vet vad de olika prylarna drar. Arduinon drar säkert minst runt 1-2 A vilket drar ur ett 20Ah batteri på 5-10 timmar och routern verkar dra 0,6 A.

En Arduino drar inte mycket, räkna med 100mA eller så. Routern 300-500mA i snitt, knappast mer.

Men mer än ett dygn på 20Ah-batteri är nog inte att räkna med. Så bara en enda dag med dålig laddning kommer leda till en tuff natt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minutes ago, IngemarE said:

En Arduino drar inte mycket, räkna med 100mA eller så. Routern 300-500mA i snitt, knappast mer.

Men mer än ett dygn på 20Ah-batteri är nog inte att räkna med. Så bara en enda dag med dålig laddning kommer leda till en tuff natt....

 

1 hour ago, ChristerN said:

Hej och välkommen till MG!

Vad jag vet så finns det inga regulatorer som skyddar batterierna från urladdning med mer än att all utrustning (alla förbrukare) kopplas till en lastutgång på regulatorn. Detta är i många fall inte helt optimalt eftersom man kan vilja ha länspumpar och lite annat kopplat direkt mot batterierna.

Dessutom brukar lastutgången inte vara så exakt i sin strömmätning så det adderar en osäkerhet.

Med tanke på din utrustning (arduinon och en router) tycker jag också att batteriet är alldeles för litet, även om jag inte vet vad de olika prylarna drar. Arduinon drar säkert minst runt 1-2 A vilket drar ur ett 20Ah batteri på 5-10 timmar och routern verkar dra 0,6 A.

Tack för era svar. Applikationen klara sig i 3,5-4 dygn, lite drygt, utan laddning, det har jag testat (och att hålla nere strömförbrukningen är viktigt för våran applikation, se nedan)

 

1 hour ago, Kane said:

Om du kopplar dina prylar till utgången på regulatorn har många en automatisk avstängning, eller kan programmeras, att stänga av den vid låg spänning. Men jag ser ingen manual till Biltemas så jag vet inte om det är så på den.

Jag har mailat bilteam och frågat. Jag har även googlat rundor (och sökt på komponent sidor) för att hitta någon PWM som gör det du skriver men har inte hittat någon än. Tar tacksamt emot en länk till någon regulator som gör detta.


Bifogat en bild på våran applikation (från Fisktorget i Karlskrona) - Gokaya - obemannad uthyrning av paddlingsutrustning. Lite kort om oss, vi hjälper uthyrare att digitalisera sina uthyrningar, både genom digitalt bokningsflöde men även med hjälp av teknik för att bedriva obemannad uthyrning. 

Om ni åker båt längs Blekingkusten eller Skånska-östkusten i sommar så stöter ni kanske på oss :)

Tusen tack för era svar! Fantastiskt hjälpsamt forum!

Fisktorget_produktbild.jpg

Redigerad av Jcederholm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jcederholm:

Jag har mailat bilteam och frågat. Jag har även googlat rundor (och sökt på komponent sidor) för att hitta någon PWM som gör det du skriver men har inte hittat någon än. Tar tacksamt emot en länk till någon regulator som gör detta.

Många PWM har fast underspänningsnivå, dock ganska låg. Mastervolt SCM20 är dyr fast med inställningsbar nivå.

Varför inte en MPPT?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du får svårt att hitta en billig regulator som har ett batteriskydd som är tillförlitligt. Har själv haft blandade upplevelser av "load" utgången på dyrare regulatorer än Biltemas.

Köper du en separat så kan du dessutom ställa in vilken spänning den skall klippa vid, tex victrons battery protect.

https://www.solarquip.se/produkt/batteryprotect-12-24v-65a/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppmätt spänning på batteriet efter att våran applikation 'dog' 11.38V. Bör betyda att Biltemas regulatorn bryter på en säker spänning. Har dock inte fått svar från Biltema själv än. 

Screenshot_2022-03-01_at_13_42_04.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Jcederholm:

Uppmätt spänning på batteriet efter att våran applikation 'dog' 11.38V. Bör betyda att Biltemas regulatorn bryter på en säker spänning. Har dock inte fått svar från Biltema själv än. 

Tycker du 11.38V är en säker spänning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kane:

Tycker du 11.38V är en säker spänning?

Låter lite tveksamt… 

8FD32B7A-EE0F-4EC7-AF0E-C77159375D55.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att batteriet nu är i stort sett slut. Dock batterispänning är ett dåligt sätt att kolla laddningsgraden men här är en liten indikator (känd bild taget från batteriexpressen.se):

image.png.a2d19dc406b0409e4dd3010b1ac3fde2.png

Ni borde ha en regulator som klipper mycket tidigare! Har dock inget tips på sådan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag skulle säga att batteriet nu är i stort sett slut. Dock batterispänning är ett dåligt sätt att kolla laddningsgraden men här är en liten indikator (känd bild taget från batteriexpressen.se):

image.png.a2d19dc406b0409e4dd3010b1ac3fde2.png

Ni borde ha en regulator som klipper mycket tidigare! Har dock inget tips på sådan.

Skriv ut ovanstående bild, klipp ut den och laminera, bra att ha tillhands bredvid båtens eller "applikationens" voltmeter. Om nu batteriet är "öppet" det vill säga med små skruvlock, så kan man kolla syranivån, den skall vara omkring 5mm ovanför plattorna, sedan kan man ju även mäta syravikten, densiteten, och därigenom få en uppfattning om batteriets kondition.

Sedan finns det ju olika "batteritankmätare" som håller koll på hur mycket man laddat in och hur mycket man tagit ut ur batteriet, samt då summan av detta, kontra batterikapaciteten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, Georg_Ohm said:

Skriv ut ovanstående bild, klipp ut den och laminera, bra att ha tillhands bredvid båtens eller "applikationens" voltmeter. Om nu batteriet är "öppet" det vill säga med små skruvlock, så kan man kolla syranivån, den skall vara omkring 5mm ovanför plattorna, sedan kan man ju även mäta syravikten, densiteten, och därigenom få en uppfattning om batteriets kondition.

Sedan finns det ju olika "batteritankmätare" som håller koll på hur mycket man laddat in och hur mycket man tagit ut ur batteriet, samt då summan av detta, kontra batterikapaciteten.

Värt att notera är att de spänningsvärden som ovanstående "skylt" redovisar förutsätter att batteriet har varit helt bortkopplat från last i minst tre timmar; ännu hellre ett dygn.

Om nu batteriet mäter 11.38V direkt efter att batterivakten kopplat ifrån last, gör den troligen det jobb den ska göra på ett tillfredsställande sätt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev K_Haddock:

Värt att notera är att de spänningsvärden som ovanstående "skylt" redovisar förutsätter att batteriet har varit helt bortkopplat från last i minst tre timmar; ännu hellre ett dygn.

Om nu batteriet mäter 11.38V direkt efter att batterivakten kopplat ifrån last, gör den troligen det jobb den ska göra på ett tillfredsställande sätt.

Just det, och det gäller även traditionella bly/syrabatterier, med öppna eller slutna celler.

 

OM (vilket kanske redan har nämnts) batteriet direkt efter laddning visar ett bra värde, "typ" 12,5-12,7 ungefär, men om spänningen snabbt faller vid belastning är batteriet slutkört.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...