Jump to content
Wednesday 19 March 2025
  • 0
MVR

Missvisning på västkusten

Question

Skriver Skepparexamen imorgon, men blir inte klok på missvisningen. Med ostlig missvisning på västkusten borde det bli Km>K dvs m =+3, men vår handledares svar på ett räknefråga använder -3. Vad är det rätta?? Använder uppställningen Kk+d=Km+m=K

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Den faktiska missvisningen i år är i princip prick 4 grader östlig, enligt SGU:

image.png.2662005c0be6930f8a8b9d522d7efc9c.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Jo, 4 istället för 3 är kanske mer korrekt, men det var -/+ som jag var osäker på. Om man tänker Km>K så blir m-4 då Km+m=K enligt uppställningen ovan. 
Tänkte först på kompassrosen och det då till m=+4,  då Km=K+m. Inser räknefelet nu. Tack!

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

När man sätter kurs. En kurs som tas ut på sjökortet och som skall användas för en kompass. I detta fall så byter man tecken på både missvisningen och deviationen när man räknar ut kompasskursen. Skall man rita in en kurs i sjökortet så använder man missvisning och deviation med de tecken de har.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Den klassiska "rätt till fel, fel tecken" o vv. Rätt är kursen i sjökortet.

 

Missvisning V = -

Missvisning O = +

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Kör som man "skall" på kursen så det blir klart å godkänt.

Men sedan vill jag rekommendera mitt "eget" påhitt, nämligen klockan.

Har skrivit om detta förr.

 

Väldigt enkelt. Om kompassen liknas vid en klocka å den går före, ja hur gör man då?

Om klockan går efter hur gör man då?

 

Samma sak med missvisningen. Om sjökortet säger att den "går före" .....fattar ni?

På det här viset slipper man alla fel -rätt- fel tecken hit å dit. Tänk bara en vanlig analog klocka som fortar sig eller går efter. Busenkelt.

 

Sen rent praktiskt, kan man styra inom säg 5 grader i gungande sjö å 10 m/s vind å skrikiga ungar å rädd fru å hungrig å kissnödig å soppan/bränslet  slut å mackorna slut så spelar inget av detta någon roll. När man siktar hamnen/udden eller vad det nu är så ändrar man bara kursen mot målet.

Är det natt å klar sikt tittar man på en stjärna som ligger ungefär i rätt riktning å styr på den. Sen växlar man till en ny stjärna varje kvart. Läs av kompassen då å då å växla stjärna. Man kommer ganska rätt över Biscaya med den metoden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...