MVR 0 Posted February 22, 2022 Skriver Skepparexamen imorgon, men blir inte klok på missvisningen. Med ostlig missvisning på västkusten borde det bli Km>K dvs m =+3, men vår handledares svar på ett räknefråga använder -3. Vad är det rätta?? Använder uppställningen Kk+d=Km+m=K Share this post Link to post Share on other sites
0 raol 2,373 Posted February 22, 2022 Den faktiska missvisningen i år är i princip prick 4 grader östlig, enligt SGU: Share this post Link to post Share on other sites
0 MVR 0 Posted February 22, 2022 Jo, 4 istället för 3 är kanske mer korrekt, men det var -/+ som jag var osäker på. Om man tänker Km>K så blir m-4 då Km+m=K enligt uppställningen ovan. Tänkte först på kompassrosen och det då till m=+4, då Km=K+m. Inser räknefelet nu. Tack! Share this post Link to post Share on other sites
0 GTI 38 Posted February 23, 2022 Här är en bra länk till samma fråga Share this post Link to post Share on other sites
0 UlfSt 1 Posted March 21, 2024 När man sätter kurs. En kurs som tas ut på sjökortet och som skall användas för en kompass. I detta fall så byter man tecken på både missvisningen och deviationen när man räknar ut kompasskursen. Skall man rita in en kurs i sjökortet så använder man missvisning och deviation med de tecken de har. Share this post Link to post Share on other sites
0 GTI 38 Posted March 21, 2024 Den klassiska "rätt till fel, fel tecken" o vv. Rätt är kursen i sjökortet. Missvisning V = - Missvisning O = + Share this post Link to post Share on other sites
0 Ruskpricken 226 Posted March 11 Kör som man "skall" på kursen så det blir klart å godkänt. Men sedan vill jag rekommendera mitt "eget" påhitt, nämligen klockan. Har skrivit om detta förr. Väldigt enkelt. Om kompassen liknas vid en klocka å den går före, ja hur gör man då? Om klockan går efter hur gör man då? Samma sak med missvisningen. Om sjökortet säger att den "går före" .....fattar ni? På det här viset slipper man alla fel -rätt- fel tecken hit å dit. Tänk bara en vanlig analog klocka som fortar sig eller går efter. Busenkelt. Sen rent praktiskt, kan man styra inom säg 5 grader i gungande sjö å 10 m/s vind å skrikiga ungar å rädd fru å hungrig å kissnödig å soppan/bränslet slut å mackorna slut så spelar inget av detta någon roll. När man siktar hamnen/udden eller vad det nu är så ändrar man bara kursen mot målet. Är det natt å klar sikt tittar man på en stjärna som ligger ungefär i rätt riktning å styr på den. Sen växlar man till en ny stjärna varje kvart. Läs av kompassen då å då å växla stjärna. Man kommer ganska rätt över Biscaya med den metoden. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Skriver Skepparexamen imorgon, men blir inte klok på missvisningen. Med ostlig missvisning på västkusten borde det bli Km>K dvs m =+3, men vår handledares svar på ett räknefråga använder -3. Vad är det rätta?? Använder uppställningen Kk+d=Km+m=K
Share this post
Link to post
Share on other sites