Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
patrikflink

Söker elmotor 2.5hk vattentät

Rekommendera Poster

Tänkte roa mig att "eventuellt" bygga en häckpropeller som Sideshift tillhandahåller i brist på annat...

 

Ser inga konstigheter att kopiera lösningen, men vart hittar jag en lämplig elmotor på 2.5 hk som är IP68 klassad?

Sökte lite på Amazon, hittar mest för leksaksbåtar, även när man googlar, dock så hittar jag denna: https://www.amazon.se/Undervattensmotor-Elektrisk-Propeller-Undervattenspropeller-Tillbehör/dp/B095VTCZGH/ref=sr_1_28?crid=TJMHB0VNGII2&keywords=2+kw+elmotor+12v+ip68&qid=1645553154&sprefix=2+kw+elmotor+12v+ip68%2Caps%2C82&sr=8-28

 

Dock så är översättningen brutalt dålig, men verkar rätt ändå. 

Sen är det bara ett relä och någon form av manöverpanel som måste inhandlas.

Har idag en bogpropeller med manöverpanel men måste väl att gå att kombinera bog och häck med en ny dubbel manöverpanel till dessa två?

 

Alternativ 2 är att slakta en elutombordare. Dom är ju rätt billiga, men frågan är hur mycket hk dom har.

 

 

ST230-OBonMercruiser_1200x.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite såhär (från min hemsida) ?

image.png.701092b6ce0104d598c4ae9160d0e4ba.png

 

Två slaktade MinnKota utombordare med epoxigjutning där skaftet satt och kablarna kommer ut. Motriktade via ett par reläer. Extremt tyst !

 

Tyvärr får du inte mycket i hk-väg, men en vägledning kan du få om du räknar på det: P = U x I, dvs om den drar 50A har du 12V x 50A = 600W x 2 = 1200W x 1,36 = 1,6hk....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev IngemarE:

Lite såhär (från min hemsida) ?

image.png.701092b6ce0104d598c4ae9160d0e4ba.png

 

Två slaktade MinnKota utombordare med epoxigjutning där skaftet satt och kablarna kommer ut. Motriktade via ett par reläer.

 

Tyvärr får du inte mycket i hk-väg, men en vägledning kan du få om du räknar på det: P = U x I, dvs om den drar 50A har du 50 x 12 = 600W x 2 = 1200W / 736 = 1,6hk....

HELT OTROLIGT!

 

Satt precis och tittade på din hemsida och tänkte PM:a dig!

Men vi tar det här istället.

Kollar hela natten utan resultat på en lämplig lös motor. Därför kommer jag nog att göra som du gjort, slakta 2 utombordare.

 

Hittade på Amazon en MINUS ONE 20,4kg 480W 1300rpm 52A.

Billig också, 1600kr, så totalt 3400kr, men man kanske ska leta efter en tuffare blir väl bara 1.8hk om jag räknat rätt med 2st.

 

Motorn från Sideshift har jag hittat lite info om:

12dc 300amp 2.5hk 3500rpm, GRISDYR att köpa lös tyvärr.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev patrikflink:

HELT OTROLIGT!

 

Satt precis och tittade på din hemsida och tänkte PM:a dig!

Men vi tar det här istället.

Kollar hela natten utan resultat på en lämplig lös motor. Därför kommer jag nog att göra som du gjort, slakta 2 utombordare.

Hittade på Amazon en MINUS ONE 20,4kg 480W 1300rpm 52A, vad tror du om den?

Billig också, 1600kr, så totalt 3400kr, men man kanske ska leta efter en tuffare. Plats finns på akterspegeln.

480W och 52A innebär drygt 9V i spänning. Något går inte riktigt ihop....

 

Jag hade MinnKota 30 och de var egentligen för klena för den båten på 9m och 4 ton, men hade dem ett par år tills Sleipner kom med en aktertrumma på 125mm för sina 2-3hk.

Så sätt dit så kraftiga elutombordare du kan, hittar och får plats med.

 

(Då hittade du väl antagligen hela byggnationen av dem under "NB870-bygge", "Diverse" och "Akterpropellrar" 😉)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väl inte lyckats hittat någon/några elutombordare som håller hög effekt med 12 volt, ska man ha lite kräm ur dom så är det 24 volt och uppåt som gäller samt priset sticker nästan iväg som ett färdig häckpropeller, så detta lägger vi ner genast.

 

Men har ritat lite samt hittat en ev. annan lösning.

Dessa motorer är på 600watt och 12 volt. Tänker att det bör flytta min båt ändå i sidled (kanske inte vid kraftig vind) då hon inte väger mer än 4 ton. Dock så kräver dessa motorer ESC för att få ur full effekt, har hittat detta så det är löst också.

 

Återstår bara hur fasiken jag räknar ut om jag ska ha CW eller CWW rotationsriktningar (är valbart på dessa)? 

Motor.jpg

ESC 60A.jpg

UNO R3.jpg

63481559.jpg

Ritning.png

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du på ungefär samma effekt, blir ju 1.6hk med två:

https://www.hemfint.se/elektrisk-batmotor-55lbs

 

Och här en riktigt kraftig sak:

https://www.hemfint.se/elektrisk-batmotor-cruise-86lbs

 

Finns en del andra fabrikat i den här storleken om du letar.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Såg den när jag letade, dock så blir det 6029kr inkl frakt för 2st.

 

Det jag ritade och hittade (2 motorer, ESC, Kontrollbox UNO R3 och joystick) så blir det 2449kr inkl frakt, billigt och nästan barnsligt enkelt att montera då motorerna är färdiga lösningar.

 

Det är bara dessa ESC mm. som är helt nytt för mig. Men tydligen så behöver man det då elmotorn är som en boxermotor. Man kan kräma ur duktigt med effekt med dessa nya elmotorer på marknaden som är små, gäller bara att ha rätt grejer innan.

 

Vi får se vad jag hittar på om jag orkar och hinner, har ju en autopilot att montera samt polering som väntar...

 

Men hade varit otroligt roligt att ha en häckpropeller, ger inte upp tanken än! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort samma spaning som du men inte heller hittat någon med tillräckligt kraft på 12v. Sideshift säljer lösa reservdelsmotorer för ca 7000kr exkl importmoms mm. 
https://shop.sideshift.com/collections/accessories/products/ss230-pt230-replacement-motor-kit

 

Jag har kikat på Anchorlift WS60 också, men blir också rätt dyrt, men både för och nackdelar med egen strömkälla.

http://anchorlifttechnic.com/thrusters.html


 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Nimsee:

Jag har gjort samma spaning som du men inte heller hittat någon med tillräckligt kraft på 12v. Sideshift säljer lösa reservdelsmotorer för ca 7000kr exkl importmoms mm. 
https://shop.sideshift.com/collections/accessories/products/ss230-pt230-replacement-motor-kit

 

Jag har kikat på Anchorlift WS60 också, men blir också rätt dyrt, men både för och nackdelar med egen strömkälla.

http://anchorlifttechnic.com/thrusters.html


 

 

 

Precis, kollat in bägge också, gillar bara inte priserna...

Visst hittar jag kraftiga 12 volts motorer som är IP klassade efter önskemålet, men med allt runtomkring också så blir det nästan lika dyrt som färdiga lösningar, dessa motorer är inte billiga tyvärr. Tillkommer som du skrev tull och moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det inte kunna fungera med vatten jet ,det har ju fungerat som bog propeller innan.

Ni har ju motorer som driver en sådan pump utan problem.En liten tanke på en billig lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev patrikflink:

Precis, kollat in bägge också, gillar bara inte priserna...

Visst hittar jag kraftiga 12 volts motorer som är IP klassade efter önskemålet, men med allt runtomkring också så blir det nästan lika dyrt som färdiga lösningar, dessa motorer är inte billiga tyvärr. Tillkommer som du skrev tull och moms.

Ja det verkar inte finnas några genvägar tyvärr! Men jag gillar att Sideshifts kontrollpanel är trådlös. Skönt att inte behöva dra mer kabel än nödvändigt :)

 

Just nu är jag inne på att göra någon liknande lösning, dvs plasta en låda och sätta en vanlig bogprop i den. Fanns en beg Side Power bogprop på Blocket i helgen för 5000kr, men den hann bli såld.

 

72ADC5E8-B9F7-4959-A326-3008E71700B4.thumb.jpeg.0e1990287c21c98c777b0dd3abcad3d8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Nimsee:

Ja det verkar inte finnas några genvägar tyvärr! Men jag gillar att Sideshifts kontrollpanel är trådlös. Skönt att inte behöva dra mer kabel än nödvändigt :)

 

Just nu är jag inne på att göra någon liknande lösning, dvs plasta en låda och sätta en vanlig bogprop i den. Fanns en beg Side Power bogprop på Blocket i helgen för 5000kr, men den hann bli såld.

 

72ADC5E8-B9F7-4959-A326-3008E71700B4.thumb.jpeg.0e1990287c21c98c777b0dd3abcad3d8.jpeg

Har funderat precis som du gällande en separat box, gäller ju bara att man vill och har tid, problemet för mig att den måste ut från akterspegeln. Försökte med genvägar, men står nog still som du. Om det blir så blir det troligtvis från Sideshift.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Skulle det inte kunna fungera med vatten jet ,det har ju fungerat som bog propeller innan.

Ni har ju motorer som driver en sådan pump utan problem.En liten tanke på en billig lösning.

Nej, inte "utan problem". Och inte "billig". Det finns tidigare trådar om det här på MG.

 

Kortfattade sammanfattningen är väl att om man skall få någon användbar kraft måste rören/slangarna vara grova och pumpen mycket större. Vill minnas att det gick åt 3-5ggr kraftigare pump (m.a.p. ineffekten) än en motsvarande bogpropmotor för att få samma skjuvkraft.

Då är det plötsligt varken billigt eller smidigt längre.

 

Det finns nog en anledning till att fabriksbyggda båtar i princip aldrig har denna lösning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Här har du på ungefär samma effekt, blir ju 1.6hk med två:

https://www.hemfint.se/elektrisk-batmotor-55lbs

 

Och här en riktigt kraftig sak:

https://www.hemfint.se/elektrisk-batmotor-cruise-86lbs

 

Finns en del andra fabrikat i den här storleken om du letar.

Den på 55lbs är 12v, 86lbs 24v tyvärr. Går väl säkert att köra med omvandlare, men då börjar det bli dyrt och jobbigt...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev patrikflink:

Den på 55lbs är 12v, 86lbs 24v tyvärr. Går väl säkert att köra med omvandlare, men då börjar det bli dyrt och jobbigt...

Ja det blir en dyr "leksak", du har ju ändå drev och bogpropeller att manövrera med 😀
Och ska du ha nytta av häckpropellern i riktigt kniviga situationer krävs ju som redan påpekats,  rejäla doningar. Men jag följer tråden...
"Det finns inga genvägar...." sa Farbror Barbro 😄

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur hade du tänkt dig regleringen? alltså hur du manövrerar dessa motorer?

Du behöver minst ett polvändande relä/kontaktor, likadant som till vanliga bogpropellrar eller ankarspel.

Beroende på motoreffekten kan du behöva två stycken. Sedan någonting som styr dessa relä/kontaktorer, kanske en joystick bb-0-sb. Båda dessa komponenter finns hos "Mr Wang i Kinna", för en bråkdel av priset båttillbehörsbutiker  IRL eller över nätet tar för sådana.

 

Eller du kanske vill ha en mjuk steglös elektronisk styrning av dessa häckpropellrar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur hade du tänkt dig regleringen? alltså hur du manövrerar dessa motorer?

Du behöver minst ett polvändande relä/kontaktor, likadant som till vanliga bogpropellrar eller ankarspel.

Beroende på motoreffekten kan du behöva två stycken. Sedan någonting som styr dessa relä/kontaktorer, kanske en joystick bb-0-sb. Båda dessa komponenter finns hos "Mr Wang i Kinna", för en bråkdel av priset båttillbehörsbutiker  IRL eller över nätet tar för sådana.

 

Eller du kanske vill ha en mjuk steglös elektronisk styrning av dessa häckpropellrar?

Se min skiss, allt har jag hittat till billiga priser (dock ej kraftig motor).

Med ESC och UNO R3 så går det att programmera lite hur man vill.

Joystick tror jag kostade 200kr (den jag bifogat).

 

Men klurar fortfarande!

Är duktig sugen på Sideshifts kit, men i år har jag köpt ny styrningen (hydraulisk) och autopilot plus klä om soffgrupp hos sadelmakare, tror min fru blir svårövertalad att vi MÅSTE ha en häckpropeller för 30.000kr+++ också...

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev patrikflink:

Den på 55lbs är 12v, 86lbs 24v tyvärr. Går väl säkert att köra med omvandlare, men då börjar det bli dyrt och jobbigt...

  

1 timme sedan skrev Makro:

"Det finns inga genvägar...." sa Farbror Barbro 😄

Jo, det finns genvägar som jag ser det.

 

Det borde ju inte vara så svårt att fixa något elektriskt system som gör att man laddar ett par 12 v batterier med 12 volt som vanligt och att när man slår på häckpropellern så kopplas batterierna bort från parallellkoppling och ifrån laddning och kopplas ihop i serie till 24 volt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Mackey:

Jo, det finns genvägar som jag ser det.

Håller inte med du!

 

2 ST utombordare 24 volt ca 8000kr inkl frakt (finns såklart dyrare också).

Sen tillkommer jobbet och och lite mera material, så under 10.000kr tror jag inte man kommer.

 

En färdig kraftfull motor på 12 volt med propeller kostar 7000kr och uppåt. Tillkommer såklart att man måste köpa ett relä och en manöverpanel, men det är små pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Se min skiss, allt har jag hittat till billiga priser (dock ej kraftig motor).

Med ESC och UNO R3 så går det att programmera lite hur man vill.

Joystick tror jag kostade 200kr (den jag bifogat).

 

Men klurar fortfarande!

Är duktig sugen på Sideshifts kit, men i år har jag köpt ny styrningen (hydraulisk) och autopilot plus klä om soffgrupp hos sadelmakare, tror min fru blir svårövertalad att vi MÅSTE ha en häckpropeller för 30.000kr+++ också...

Välj inte de billigaste joystickarna, jag valde den näst billigaste, det uppstod litet gnistbildning över kontakterna, så jag fick ta i sär dem, putsa och sedan koppla över två relä, vilket hade varit onödigt om joysticken var av bättre kvalité.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man betala lite mer än för en enklare 12 volts utombordare så har Maytech en del kul grejer.

Har varit med och byggt en relativt snabb kajak med en motor från dem.

 

Man måste lösa problemet med högre matningsspänning än 12 volt dock.

 

https://maytech.cn/products/maytech-fully-waterproof-brushless-motor-65162-for-electric-surfboard-efoil

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev jonas2307:

Vill man betala lite mer än för en enklare 12 volts utombordare så har Maytech en del kul grejer.

Har varit med och byggt en relativt snabb kajak med en motor från dem.

 

Man måste lösa problemet med högre matningsspänning än 12 volt dock.

 

https://maytech.cn/products/maytech-fully-waterproof-brushless-motor-65162-for-electric-surfboard-efoil

 

 

Alla dessa finns även på Amazon, Ebay mfl. Tro mig, har redan varit på den sidan som du länkar till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Håller inte med du!

 

2 ST utombordare 24 volt ca 8000kr inkl frakt (finns såklart dyrare också).

Sen tillkommer jobbet och och lite mera material, så under 10.000kr tror jag inte man kommer.

 

En färdig kraftfull motor på 12 volt med propeller kostar 7000kr och uppåt. Tillkommer såklart att man måste köpa ett relä och en manöverpanel, men det är små pengar.

Sorry, jag hade uppfattat det jag skummade igenom som att just 24 voltsmotorer var lösningen, men att behovet av omvandlare gjorde det dyrt med 24 V motorer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm...

 

Undra om man kan hitta på något med denna:

https://www.tatanka.nu/product/bow-motor-2-12-volt

2765kr för motor, bara ett relä för några hundralappar (dom säljer ett för 785kr)

 

Denna sitter i en vinsch och går att polvända.

bowmotor-2_medium.jpg.6d8897574478964ade0ac2ef2950e552.jpg

 

12 volt

6.8 HK

5000 rpm

175mm x 112mm (osäkert, har mailat och frågat om mått samt vikt)

 

Tyvärr så är denna inte vattentät, men att bygga in den i en box och sätta på en underdel från en utombordare borde ju gå att lösa.

 

Alt2, plasta in den och hitta vattentät kullager på axeln.

 

Edit: Fick precis svar från dom, längd 220mm, diameter 114mm och axeln är 50mm. Väger 10kg.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen löst och köpt!

 

För 3500kr inhandlade jag dessa med frakt (2st motorer med dubbla tillbehör), kommer 14 mars.

 

Följer med box med inbyggd ESC 60A och Controller samt ett gashandtag som kommer att byggas till joysticklösning. Bägge motorerna ska synkas så dom hjälper varandra fast åt olika håll såklart.

 

Hade tänkt att bygga något fäste så det blir som Anchorlifts lösning, direkt på akterspegeln (bild på min akterspegel + en med Anchorlifts trusters).

 

Motorerna är på 1200 watt och 12 volt och kräver ESC.

H6c36a6efc5424d90900926dd5fc18b17y.jpg

H00c3433d63834ae9b8a26b4613cc8771L.jpg

IMG_20211120_123419407_HDR.jpg

WS 60 Windy 32.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patrikflink:

WS 60 Windy 32.jpg

Oj, är det färdigt redan? ;)

 

Det ser ju ut som en bra lösning till ett bra prus.

Synd att man har segelbåt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Oj, är det färdigt redan? ;)

 

Det ser ju ut som en bra lösning till ett bra prus.

Synd att man har segelbåt...

 

Japp, tog en taxi till andra sidan jorden, så både ja och nej.

Ganska enkel lösning, all el är ju nästan klar.

Gashandtaget har on/off knapp, fram/bak knapp och gas, blir busenkelt att bygga om till joystick.

 

Efter att jag betalat så fick jag nu på morgonen ett meddelande att "tydligen" så var dom slut och kommer att ta ett tag tills han har byggt nya (stod i annons 780st in stock, 0st nu), men han skickade meddelande att det kan ta 2 dagar längre.

Så vi väntar som ett barn på julafton!

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev jonas2307:

Kul!

Varifrån köpte du de där?

Aliexpress.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...