Jump to content
Monday 30 January 2023
Virvelvind

Kapell till försegel med hakar

Recommended Posts

Jag krängde iväg furlexsystemet förra våren av flera skäl och har nu hakade segel och vanligt förstag på min IF. 

 

Till i år vill jag ordna någon form av kapell så att förseglen iallafall periodvis kan lämnas på däck på ett skyddat sätt. 

 

Här verkar finnas många varianter av kapell. Vissa där seglet hakas av och rullas. Vissa som träs över seglet medan det fortfarande är fäst i förstaget. Vissa ligger på fördäck, andra har lyftöglor så att man med fall eller mantåg kan hänga upp seglet en liten bit över däck. 

 

Det finns säkert flera av er som har preferenser i frågan - vilken typ av kapell gillar ni bäst och varför? Någon smart detalj man inte får missa ifall man syr ett eget? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Virvelvind:

vilken typ av kapell gillar ni bäst och varför?

Vi har ett kutterstag där seglet hakas fast. Jag brukar knö ihop seglet in mot staget och trycka ner det i en segelsäck med skot och fall hängandes ut ur säcken. Det går fort och är ganska smidigt. Då är seglet klart att användas igen. Tyvärr tar "segelklumpen" ganska stor plats vid foten av staget. Då vi har en jolle på fördäck mellan masten och kutterstaget blir det lite trångt med den lösningen. Säcken hamnar dessutom på luckan till ankarboxen.

 

Jag vill få bort seglet från däcket. Då har jag funderat på ett kapell modell "bomkapell", ungefär som till storseglet. Dvs seglet tas ner, sträcks ut och så sveper man ett kapell runt som knyts ihop undertill, så det blir en korv.

När man seglar skulle man kunna stuva korven uppknutet efter mantåget. Jag brukar i dag tillfälligt binda fast seglet, som en korv, men utan kapell, i övre delen av mantåget för att få upp det från däck.

Tyvärr är det ett ganska utsatt ställe när det friskar i. Å andra sidan är det kutterfocken som används just när det friskar i så det är egentligen inte ett problem för mig.

 

En annan variant är att hissa upp främre delen av korven en bit på kutterstaget och bakre delen lite högre i masten så seglet hänger snett uppåt, från kutterstaget till masten. Det skulle få undan seglet, i alla fall i hamn. Tyvärr känns det inte helt optimalt när man seglar. Det är lite meckigt också när det skumpar och gungar.

 

Det viktigaste är i mina ögon att få bort seglet från däcket så det inte är i vägen eller hindrar avrinningen. Det skall vara enkelt för att minimera tiden man behöver vara på fördäck.

 

Det är ungefär så mina tankar gått hittills.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du är inte ånger som gjorde dig av med Furlexen? 

 

Tycker det är ett otroligt bra system. Nytt försegel i fjol, med påsytt UV-skydd. 

 

Seglet kommer ju undan helt och hållet på typ 20 sekunder. 

Behöver ju inte ens lämna sittbrunnen, vilket jag tycker är viktigt, då jag oftast seglar ensam. 

 

Så frågan är varför böka? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, McLasse said:

Det är ungefär så mina tankar gått hittills.

Tack! Jag tänker nog som du, att det kan vara bra att lyfta seglet över däck så att det hålls lite torrare. 

 

En båt i hemmahamnen har ett kapell i stil med nedan som de behåller både hakar och skot fästa i seglet inuti. Ser rätt så smidigt ut. 

 

Kappseglarna verkar oftare ha modellen tight kapell för rullat segel, främst för att kunna rulla de ny fina seglen misstänker jag. 

 

Jag har varken mantåg eller pulpit så det går fint att komma förbi och fram även med en segelsäck liggande i ankelhöjd. 

image.png.1157add1e29aa54e0e2dbdc6b05b9947.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Hybro said:

Du är inte ånger som gjorde dig av med Furlexen? 

 

Tycker det är ett otroligt bra system. Nytt försegel i fjol, med påsytt UV-skydd. 

 

Seglet kommer ju undan helt och hållet på typ 20 sekunder. 

Behöver ju inte ens lämna sittbrunnen, vilket jag tycker är viktigt, då jag oftast seglar ensam. 

 

Så frågan är varför böka? 

Jag vet att jag är i minoritet men jag föredrar nog hakar. 

 

Dels är båten inte klasskonform med förstagsprofil. Bättre beg racingsegel har hakar ifall man vill köpa sådana och använda utan modifikation.

 

Genuacunningham är ett ganska trevligt trim att använda på hakat segel.

 

Med nedhal riggat tycker jag inte det är nämnvärt krångligare att sätta eller ta ner seglet än med rulle. Det hälper så klart att en IF är liten nog för att man med lätthet ska kunna hissa genuan för hand utan vinsch.   

 

Sen har jag haft två krångliga upplevelser med Furlex. Ena gången kom en åskby över oss plötsligt med mycket kraftig vind. Genuan hade rullats in i god tid men i den tvättmaskin vi fann oss i hade jag inte mage att skicka fram vare sig mig själv eller oerfaren gast och beslå det inrullade seglet med ett band. När vinden tilltog till den grad att alla tampar kom i kraftig självsvängning lirkade sig manöverlinan till rullen loss från vinsch och knap och vi fick finna oss i att hasa i sidled med helt utrullad Genua. Det fanns ingen chans att manövrera rullen ens i vindögat.

 

En annan gång var jag gast på en 37-fotare i kraftig vind där plastdetaljen som håller låsskruven för manöverlinan small av när seglet skulle rullas in. Båten var ny för skepparen så det kan ha berott på slitage eller dålig installation från tidigare ägare men likväl kände jag även där och då att det är ganska skönt med ett okomplicerat wirestag och hakar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Virvelvind:

Jag vet att jag är i minoritet men jag föredrar nog hakar. 

 

Dels är båten inte klasskonform med förstagsprofil. Bättre beg racingsegel har hakar ifall man vill köpa sådana och använda utan modifikation.

 

Genuacunningham är ett ganska trevligt trim att använda på hakat segel.

 

Med nedhal riggat tycker jag inte det är nämnvärt krångligare att sätta eller ta ner seglet än med rulle. Det hälper så klart att en IF är liten nog för att man med lätthet ska kunna hissa genuan för hand utan vinsch.   

 

Sen har jag haft två krångliga upplevelser med Furlex. Ena gången kom en åskby över oss plötsligt med mycket kraftig vind. Genuan hade rullats in i god tid men i den tvättmaskin vi fann oss i hade jag inte mage att skicka fram vare sig mig själv eller oerfaren gast och beslå det inrullade seglet med ett band. När vinden tilltog till den grad att alla tampar kom i kraftig självsvängning lirkade sig manöverlinan till rullen loss från vinsch och knap och vi fick finna oss i att hasa i sidled med helt utrullad Genua. Det fanns ingen chans att manövrera rullen ens i vindögat.

 

En annan gång var jag gast på en 37-fotare i kraftig vind där plastdetaljen som håller låsskruven för manöverlinan small av när seglet skulle rullas in. Båten var ny för skepparen så det kan ha berott på slitage eller dålig installation från tidigare ägare men likväl kände jag även där och då att det är ganska skönt med ett okomplicerat wirestag och hakar.

Sen är en IF med rulle per definition inte en IF enligt klassregeln heller😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uj, uj, uj.... 

 

Ja, då förstår jag att det är värt att hantera seglet på besvärligaste sätter. 

 

Ett uppvisande för flytetyg i närheten i sann sjömanskap. 

 

Ni har väl säkerhetslina kopplad, när ni hasar runt på fördäck? 

 

OBS Inte reglementsenligt med autopilot eller vindroder. Möjligen

tidsenlig hackbräda, om man seglar ensam. 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du lät genuint nyfiken och fick ett svar :) Jag har ingen stark åsikt i frågan. Bra att du är nöjd med din rulle. 

 

Vad autopiloter har med tråden att göra vet jag inte riktigt. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-02-23 vid 23:25 skrev Janken:

Sen är en IF med rulle per definition inte en IF enligt klassregeln heller😉

Nu får du nog läsa klassregeln igen 🙂 

B36534FC-245B-4B3C-A347-9F8B6CD5D50F.jpeg
 

En variant som lösning är ju att skaffa en sådan där enkel rulle för segel med pistolhakar. Den utgör ren förvaring av segel, och man seglar helt inrullat eller helt utrullat. Då kan ett traditionellt kapell för rullsegel användas. 

Edited by Peter_K
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Nu får du nog läsa klassregeln igen 🙂 

B36534FC-245B-4B3C-A347-9F8B6CD5D50F.jpeg
 

En variant som lösning är ju att skaffa en sådan där enkel rulle för segel med pistolhakar. Den utgör ren förvaring av segel, och man seglar helt inrullat eller helt utrullat. Då kan ett traditionellt kapell för rullsegel användas. 

Bara ett tips då att man bör byta från pistolhakar till andra former av hakar som inte riskerar att skava sönder seglet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag seglar själv med dubbla förstag och försegel med gamla bronshakar.

Det finns klart fördelar när man seglar längre sträckor och i sämre väder, tex över östersjön, det är säkrare, man kan byta segel enkelt etc.

Jag har fäst (elastiska band) seglen i mantåget när de inte används under seglingen.

Jag kommer sannolikt dock sätta rulle på mitt främsta försegel där normalt stora genuan åker upp, problemet just nu är att den sitter på ett bogspröt som går ut över 1m och det går inte att slå utan att springa uppe på däck och hjälpa seglet runt det andra förstaget. Och jag seglar ofta själv.

Länge var jag inne på en cu-rulle, då kan man ha det som rulle med nuvarande segel och man kan byta segel lika lätt som tidigare. Nyss var jag inne på en furlex eftersom jag ändå kommer behöva beställa en ny genua snart. Fast då sitter man där med endast ett försegel och saknar möjligheten att tex köra två fockar mm och efter vad jag läst så är det inte ovanligt att rullsystem i rimlig prisklass (plastimo, furlex) strular en del.

Ingen lösning är optimal, man får göra avkall på någonting oavsett hur man väljer att göra.

Då jag fick beställa två nya segel detta år (stor och mesan) så är min tänka rull-budget för året förbrukad, men som det ser ut testar jag nog en cu-rulle och ny genua med hakar nästa år (+ett klassiskt rullkapell), då kan jag både sätta det som ett rull segel men också ta upp och ner det som vanligt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Peter_K said:

Nu får du nog läsa klassregeln igen 🙂 

B36534FC-245B-4B3C-A347-9F8B6CD5D50F.jpeg
 

En variant som lösning är ju att skaffa en sådan där enkel rulle för segel med pistolhakar. Den utgör ren förvaring av segel, och man seglar helt inrullat eller helt utrullat. Då kan ett traditionellt kapell för rullsegel användas. 

Precis, förstagsprofil är förbjudet, inte rulle. 

 

Jag är nog inte i köpartagen just i år men ett sådant enklare system för vanligt wirestag kan nog vara en bra lösning. En bra mix av fördelarna med Furlex och hakar. Harken och Ronstan har sådana system ser jag, men kanske precis aningen underdimensionerade.

 

Att segla med revat försegel var ändå ingen vidare upplevelse när jag hade Furlex. Men jag misstänker att den Genua jag använde var konverterad och inte från början sydd för att revas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Peter_K:

Nu får du nog läsa klassregeln igen 🙂 

B36534FC-245B-4B3C-A347-9F8B6CD5D50F.jpeg
 

En variant som lösning är ju att skaffa en sådan där enkel rulle för segel med pistolhakar. Den utgör ren förvaring av segel, och man seglar helt inrullat eller helt utrullat. Då kan ett traditionellt kapell för rullsegel användas. 

Korrekt reflektion

rättar mig själv: En IF får inte ha förstagsprofil. Vad jag vet så tillverkar inte Furlex rullar med roterande förstag typ…CU-rulle. Har du profil så är det mätbrev och SRS-segling som gäller.

Så en IF med Furlex är ingen IF.

En IF med roterande förstag är en kass IF eftersom roterande förstag är en urkass konstruktion. Förstör seglet också. Dom som har CU-rulle på Neppare tar ner seglet efter avslutad segling använder bara rullen för att rulla in genuan vid spinnesegling.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nån urkass konstruktion är det då inte. Det funkar i stort sett lika bra som rulle med profil. Den stora skillnaden är i seglets form när det är partiellt utrullat. Det är dåligt, och bör undvikas. Men med rätt hakar förstörs inga segel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-02-26 vid 06:56 skrev raol:

Nån urkass konstruktion är det då inte. Det funkar i stort sett lika bra som rulle med profil. Den stora skillnaden är i seglets form när det är partiellt utrullat. Det är dåligt, och bör undvikas. Men med rätt hakar förstörs inga segel.

Jag har egentligen bara erfarenhet av roterande förstag från den Flying Duchman jag hade på 80-talet och från Neptunkryssare på senare år.

Nackdelen är ju att det är en vajer som ska rotera. Inte en profil som ligger runt en vajer.

En vajer är inte så väldigt vridstyv. Okej om man har rod i förstaget men…jag minns inte om det heller är tillåtet på en IF.

På Nepparna funkar det helt ok eftersom förstaget är jättekort och släpper du på backstagen så är det ingen belastning på vare sig vajern eller svirvlarna i ändarna på förstaget.

En IF med svepta spridare har ganska hög belastning på förstaget hela tiden. Förstaget är dessutom bra mycket längre.

Nepparna har ofta inga hakar alls utan en lång ficka med dragkedja runt förstaget. Inne i fickan sitter även fallet.

Den enda vinst jag upplever är att det är behändigt att rulla in förseglet på undanvinden och mellan racen.

TS har ju konstaterat att de rullsystem med roterande vajer som finns från bl a Harken är ”underdimensionerade” sannolikt för att man konstaterat att det är ganska lökigt på större båtar med större försegel. Men poppis på Små båtar som ofta kappseglar bana. Typ Neppare.

Jag seglade IF i många år och upplevde det som ganska okej att hantera genuan som den var. Tre steg så var man framme, samlade ihop den och säkrade den. Tre steg tillbaks. Gjort på 90 sekunder.

IF:en tål dessutom att seglas på genua högt upp i vindregistret. Bätte att ta ett rev i storseglet.

Nu har jag just inköpt en jättefin 130% genua till Omegan. Med bukkompensator. Det ska få bli mitt nya cruisingsegel. Men den sitter i en profil på förstaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Janken:

En vajer är inte så väldigt vridstyv. Okej om man har rod i förstaget men…jag minns inte om det heller är tillåtet på en IF.

Så är det. En vajer är inte vridstyv, men system som finns använder fallet för att dra runt seglet, se monteringsanvisning för CU-Rullen, som klarar 2.100 kg belastning. Den duger fint för en IF. 

 

3 timmar sedan skrev Janken:

TS har ju konstaterat att de rullsystem med roterande vajer som finns från bl a Harken är ”underdimensionerade” sannolikt för att man konstaterat att det är ganska lökigt på större båtar med större försegel.

Mig veterligen är Harkens system just för jollar, eller för flygande segel. Därför är det ju dumt att välja ett sådant, tänker jag?

 

3 timmar sedan skrev Janken:

Tre steg så var man framme, samlade ihop den och säkrade den. Tre steg tillbaks. Gjort på 90 sekunder.

Jag seglar också med genua utan rulle. Men jag låter inte förseglet ligga på däck när jag är i hamn, utan samlar ihop fall, skot och viker seglet och hakar loss det. Det tar inte 90 sekunder för mig i alla fall, även om jag inte klockat det. 

För det var ju frågan; hur väderskyddar man seglet på en IF om man vill behålla det på båten i hamn. Jag föreslår en enkel rulle som följer klassreglerna och som bevisligen funkar (raol hade en sådan bl a), vad är ditt förslag på frågeställarens tankar?

B6C79036-E9EF-4DE0-BEB0-982C3F75F445.jpeg

A188E2A4-C73B-439F-A5E8-949D206EC0CC.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Peter_K:

För det var ju frågan; hur väderskyddar man seglet på en IF om man vill behålla det på båten i hamn. Jag föreslår en enkel rulle som följer klassreglerna och som bevisligen funkar (raol hade en sådan bl a), vad är ditt förslag på frågeställarens tankar?

 

K

Ja…. Eftersom TS uttryckligen inte vill ha rulle……

Då är det väl långsäck som gäller.

Vi har långsäck på den båten jag kappseglar. Lite meckigare men funkar bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Janken:

Ja…. Eftersom TS uttryckligen inte vill ha rulle……

Då är det väl långsäck som gäller.

Vi har långsäck på den båten jag kappseglar. Lite meckigare men funkar bra.

Långsäck är väl för ett rullat segel?

Hur funkar sådant att ha på däck på en IF utan mantåg och pulpit?

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-02-24 vid 13:55 skrev Virvelvind:

Du lät genuint nyfiken och fick ett svar :) Jag har ingen stark åsikt i frågan. Bra att du är nöjd med din rulle. 

 

Vad autopiloter har med tråden att göra vet jag inte riktigt. 

 

 

Har god hjälp av denna när jag behöver fixa något. T ex gå på toa, eller ordna nåt på fördäck. För det är oftast bara jag o jycken som seglar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Långsäck är väl för ett rullat segel?

Hur funkar sådant att ha på däck på en IF utan mantåg och pulpit?

Jag lät halshornet sitta kvar och på säcken satt två karbinhakar som höll den kvar på däck när jag hade IF:en.

På den båt jag kappar med rullar vi inte. Där viker vi genuan, drar säcken under seglet och drar igen dragkedjan över det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, Peter_K said:

Långsäck är väl för ett rullat segel?

Hur funkar sådant att ha på däck på en IF utan mantåg och pulpit?

Det finns gott om fästpunkter så jag är inte så orolig. Padeyes längs rufftakets sida, skotskenor, vant osv. Men rullsäck går bort då det är för meckigt vid ensamsegling (eller med gastar som inte tycker det är kul att pedantiskt rulla segel). Jag har en fock i nyskick som nästan rullar upp sig själv med buller och brak men lite mindre spänstiga genuor viker jag hellre i en lite vidare säck med lång dragkedja. 

 

Jag har funderat lite kring nedan variant. Kapell för hakat segel som fästs mot däck i aktre änden och lyfts halvvägs med fallet. Av en händelse dök ett bildexempel upp när jag googlade på något annat IF-relaterat.

 

Fler bilder - https://www.yachtworld.co.uk/yacht/1976-marieholm-international-folkboat-7645133/

 

Det får nog bli ett försök med något liknande. 

 

Capture.JPG.b6f2869d040697dabc7ef8a36b862231.JPG

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Virvelvind:

Det får nog bli ett försök med något liknande. 

Notera att seglet på bilden hänger på mantåget för att det skall lufta under seglet mot däck. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut, luftspalt behöver ordnas. Men jag tänker att det borde lösa sig om man ordnar ett par stadiga fästpunkter för fäst och lyftstroppar och provar sig fram. 

 

Blir det för vingligt att ha kapellet lyft på ena sidan av däcket utan mantåg så finns alltid masten som sista utväg. Beslår man kapellets aktre ände med ett band runt masten och en lyftstropp i spinnbommens ögla så borde det bli en stadig upphängning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-02-27 vid 17:53 skrev Peter_K:

Jag seglar också med genua utan rulle. Men jag låter inte förseglet ligga på däck när jag är i hamn, utan samlar ihop fall, skot och viker seglet och hakar loss det. Det tar inte 90 sekunder för mig i alla fall, även om jag inte klockat det. 

Ja!

Alltså…

Jag körde inte heller något stoppur för att få någon snitttid  på det.

Men…vafan!

Om det är viktigt för dig veta vem som är snabbast? Du eller jag? Så får du väl komma till Sundsvall till våren så lånar jag en IF så jämför vi. Jag bryr mig inte. Men om du kommer så lånar jag en båt utan rulle. 😉

Jag gjorde helt enkelt en uppskattning att det går ganska snabbt.

Inte fanken vet jag om det tog 30 sek ibland och tre minuter någon annan gång.

Jag ville mest framhålla att det är ganska lätt att hantera försglet på en IF.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Janken:

Om det är viktigt för dig veta vem som är snabbast? Du eller jag? Så får du väl komma till Sundsvall till våren så lånar jag en IF så jämför vi. Jag bryr mig inte.

Ingen tävling, precis tvärt om.
Det tar nog tio-femton minuter för mig att packa ihop båten efter seglingen, jag tyckte mest 90 sekunder lät lite, och jag uppfattade frågeställaren som önskemål kring hur man kan göra allt lite enklare. Min genua är nog ungefär lika stor som på en IF, och den tar lite tid att få fint viken när man är ensam, men jag är rädd om seglet och noggrann, men ser det mest som ett trevligt pyssel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-02-25 vid 10:00 skrev Guggen:

Jag kommer sannolikt dock sätta rulle på mitt främsta försegel där normalt stora genuan åker upp, problemet just nu är att den sitter på ett bogspröt som går ut över 1m och det går inte att slå utan att springa uppe på däck och hjälpa seglet runt det andra förstaget. Och jag seglar ofta själv.

Det ser ungefär lika ut på vår båt med skillnaden att vi har rulle på förstaget. Är storgenuan på rullas den in innan slag. Annars är det, som du säger, upp på däck och hjälpa runt som gäller.

En rulle underlättar mycket i de lägena.

 

Seglar jag själv och det ser ut att bli en del slag väljer jag en mindre genua på förstaget, pga kutterstaget. 

 

På kutterstaget har vi ingen rulle och troligtvis kommer det inte att bli någon heller. Jag velar lite fram och tillbaka gällande det.

Jag har varit inne på en cu-rulle men tycker att det trots allt är ganska smidigt med "manuell" hantering. Nu är visserligen vår kutterfock inte så stor (ca 13 m2) och det påverkar förstås hur jag tänker.

 

2022-02-25 vid 10:00 skrev Guggen:

Fast då sitter man där med endast ett försegel och saknar möjligheten att tex köra två fockar mm

Jag har två spår i profilen som gör det möjligt att skicka upp dubbla segel på förstaget (om det är så du menar).

Edited by McLasse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...