Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Vi har idag en mindre båt med utombordare och vill pröva på större båt runt 7-8 meter, den behöver ha 4 kajplatser. 
 

Min fråga och oro är kring motor och förbrukning. Vi tycker om att kunna åka ut eftermiddagar eller enstaka dagar och njuta av ölivet men har förstått att Day cruisers skulle kunna bli väldigt dyra i förbrukning oavsett vilken hastighet man väljer att köra i. 
 

vi vill ha en moder och fräsch båt som inte behöver gå så snabbt och som är bränslesnål. Finns det sådana båtar. vi tänker oss något mellan 250-350 tusen
 

Tacksam för hjälp 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Lewdis:

Vi tycker om att kunna åka ut eftermiddagar eller enstaka dagar och njuta av ölivet men har förstått att Day cruisers skulle kunna bli väldigt dyra i förbrukning oavsett vilken hastighet man väljer att köra i. 

Fundera på hur långa sträckor ni kommer åka med de scenariona. Förbrukningskostnaden borde inte bli avskräckande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade oroat mig mer för kostnaderna för service och underhåll för motorer i relativt snabbgående båtar, än bränslekostnaden.

Kanske en båt mer åt snipahållet vore vettig? Om farten ändå inte är ett krav, menar jag. 7-9 knop kan det handla om, särskilt om det är lite plattare skrov.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kane:

Fundera på hur långa sträckor ni kommer åka med de scenariona. Förbrukningskostnaden borde inte bli avskräckande.

Idag åker vi ut till närmsta öarna 2-3 gånger i veckan under säsong. Tar väl omkring 15 minuter i 20 knop. Hade bara känts tråkigt att det skulle kosta 5-600kr för en sådan eftermiddag. Så hade velat hitta en modell där låg hastighet skulle ge en rimlig kostnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev raol:

Jag hade oroat mig mer för kostnaderna för service och underhåll för motorer i relativt snabbgående båtar, än bränslekostnaden.

Kanske en båt mer åt snipahållet vore vettig? Om farten ändå inte är ett krav, menar jag. 7-9 knop kan det handla om, särskilt om det är lite plattare skrov.

 

Dum fråga kanske men finns det Snipor eller långsamtgående båtar som har mer modernt utseende eller blir det äldre båt i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Lewdis:

Idag åker vi ut till närmsta öarna 2-3 gånger i veckan under säsong. Tar väl omkring 15 minuter i 20 knop. Hade bara känts tråkigt att det skulle kosta 5-600kr för en sådan eftermiddag. Så hade velat hitta en modell där låg hastighet skulle ge en rimlig kostnad. 

10 sjömil med 1-1,5 liter/sjömil blir inte de pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Kane:

10 sjömil med 1-1,5 liter/sjömil blir inte de pengarna.

Jag kanske är världens sämsta på att beräkna. Vad är en rimlig kostnad per NM för en daycruiser. 
 

Mitt räkneexempel är att det är 4km fågelvägen dit vi ofta åker. Det blir 8km per tur. Om det drar 1.5liter/NM blir det ca 1.5*20*4=120kr tur och retur eller är det fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du har rundat av lite vårdslöst, 8 km är 4,32 M (nautisk mil/sjömil 1852 m) annars bli det nästan rätt. Kör du däremot i depalcementfart 5-7 kn kan man i en båt som drar 1,5 l/M i 20 kn komma ner i en tredjedel.

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Lewdis:

Jag kanske är världens sämsta på att beräkna. Vad är en rimlig kostnad per NM för en daycruiser. 
 

Mitt räkneexempel är att det är 4km fågelvägen dit vi ofta åker. Det blir 8km per tur. Om det drar 1.5liter/NM blir det ca 1.5*20*4=120kr tur och retur eller är det fel?

Men du skrev 15 minuter i 20 knop, det är 5 sjömil enkel resa tidigare?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ove-T:

Hej

Du har rundat av lite vårdslöst, 8 km är 4,32 M (nautisk mil/sjömil 1852 m) annars bli det nästan rätt.

Hälsningar Ove

Ingen synpunkt på det grovt tillhuggna bränslepriset på 20 kr/litern?😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kane:

Ingen synpunkt på det grovt tillhuggna bränslepriset på 20 kr/litern?😎

Tack @Ove-T och @Kane tror mina vänner som givit mig beräkningen på 500kr varit väldigt fel ute.
Tror jag räknade fel på sträckan, kollade med en app och fågelvägen är det 4km enkel väg. Så säg 5km enkel väg. Det är 10km totalt vilket ger en förbrukning på högt räknat 170kr per tur. 
 

tack för hjälpen kring detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Lewdis:

Vi har idag en mindre båt med utombordare och vill pröva på större båt runt 7-8 meter, den behöver ha 4 kajplatser. 
 

Min fråga och oro är kring motor och förbrukning. Vi tycker om att kunna åka ut eftermiddagar eller enstaka dagar och njuta av ölivet men har förstått att Day cruisers skulle kunna bli väldigt dyra i förbrukning oavsett vilken hastighet man väljer att köra i. 
 

vi vill ha en moder och fräsch båt som inte behöver gå så snabbt och som är bränslesnål. Finns det sådana båtar. vi tänker oss något mellan 250-350 tusen
 

Tacksam för hjälp 

Vad är dina mått mätt en modern och fräsch båt? Gräns på årsmodell för hur gammal den får vara?

 

Likadant: Var går din långsamhetsgräns för "behöver inte gå så snabbt"?  7 knop? 10 knop? 15 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kenneth_S:

Vad är dina mått mätt en modern och fräsch båt? Gräns på årsmodell för hur gammal den får vara?

 

Likadant: Var går din långsamhetsgräns för "behöver inte gå så snabbt"?  7 knop? 10 knop? 15 knop?

7-10 knop funkar fint. Var lite sen på två båtar slutet förra året men dessa hade motorer helt utbytta senast tre åren. Det hade känts 

skönt att hitta en sådan båt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lewdis:

7-10 knop funkar fint. Var lite sen på två båtar slutet förra året men dessa hade motorer helt utbytta senast tre åren. Det hade känts 

skönt att hitta en sådan båt. 

Vart lägger du dig årsmodellmässigt? Tänkte på att du nämner modern och fräsch båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Vart lägger du dig årsmodellmässigt? Tänkte på att du nämner modern och fräsch båt

Har tittat på plastbåtar runt 1990-2000 som äldsta. Pratat man Snipa känns de lite äldre men helt annan utformning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...