Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
stel

DP-E drev bussningar styrgaffel

Rekommendera Poster

Har dp-e drev som hade ganska stort glapp i styrgafflen. Köpte nya bussningar och packbox allt original Penta.

När vi monterar detta märkte vi att det var minst lika mycket glapp i den övre bussningen mellan hjälmfästet och bussningen. Mellan axel och bussning är det mindre spel än med den gamla.

Är det någon som har erfarenhet av detta ? Har hört ryktas att VP har haft problem med dessa bussningar. Vid mina inte helt vetenskapliga mätningar tror jag att bussningen har 0,5 - 0,8 mm mindre diameter än hålet är i det övre fästet i skölden vilket verkar stämma med det man ser när man rör styrgafflen.

Har någon erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått rätt saker, jag bytte dessa:

Bussning        854705    46,38
Bussning        854704    34,88

https://www.maringuiden.se/forum/topic/38345-290-dp-styrlager/

När jag stoppade i mina nya bussningar (Orbitrade) hade jag inget glapp mot skölden alls, vilket jag inte heller hade innan jag bytte - jag bytte för det läckte, men drevet glappade ganska ordentligt.

De nya bussningarna fastnade rätt hårt på styrgaffelns axel, även då jag slipade till ytan fint.

Med den nya packboxen slutade det att läcka, men drevet glappar ungefär som tidigare. Jag kan enkelt vrida drevet för hand +-2 cm utan att styrarmen rör sig. Konstruktionen är helt enkelt inte bättre.

Har du ett glapp på 0,5-0,8 mm har du kanske fått fel bussningar - eller så har du ett för stort hål i sköldens övre fäste. Hur ser ytan ut där, är det skadat eller korroderat?

Se till att ha fina ytor och hittar du inte bussning som passar perfekt så låt någon svarva till så det passar.

IMG_2477.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga skador eller korrosion alls varken på gaffel eller i hålen i skölden och inget inget glapp mellan axel och bussning. Det är mellan bussningen och det övre fästet i skölden som det glappar för mycket tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken mina nya (Orbitrade) eller gamla bussningar glappade det minsta i sköldens styrhål - tvärtom sitter de ganska tight.

Du måste fått fel mått - dubbelkolla detta.

Eller har du en annan sköld än DPE?

 

IMG_2455.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har DP-E.

Sedan jag skrev sist har jag skaffat en ny omgång bussningar för att testa.

 

Måtten avser övre bussning(ingen vetenskaplig mätning, men nästan 🙂 )

Bussning        Innermått    Yttermått

Gammal          35,02           42,84

Penta orig       34,95           42,86

Plagiat             35,28           42,49

Penta original är är klart bäst , den sista är t.o.m glappig på axeln vilket också stämmer på mina mått, den skall jag retnera

Axeln är 34.94.

 

Det får nog bli någon form av epoxylim och Penta original.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...