Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larban

Badbrygga + ankare

Rekommendera Poster

Jag har tänkt montera badbrygga på vår Najad 34 och undrar hur jag ska göra med ankaret? Vi har ankarolina och ankaret upphängt på akterpulpit. Denna lösning kommer inte fungera bra eftersom badbryggan kommer vara i vägen när man ska släppa ankaret. Hur har ni andra gjort? Vill inte investera i ankarspel utan ha kvar så mycket av den nuvarande manuella lösning som möjligt. 
 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en ganska vanlig situation. Man löser det genom att fälla ankaret i sidled, antingen med ryggskadliga rörelser eller med en utfällbar rulle som får ut ankaret från båten några decimeter.


Det ser också ut som om det bör gå fint att ha ankaret långt i sidled och få det att gå klart. Här en bild jag snodde från Båtsystems hemsida som påstås visa just en Najad 34:

image.png.4b1faf19e61b27d3dc4f4b5c23d8b282.png

Själv ankrar jag alltid genom att först förbereda i god tid genom att ta loss ankaret och fira ner det en liten bit så det hänger fritt nån decimeter ner i vattnet, men med linan låst så det inte kan släppa. Detta kan göras från sittbrunnen eller stående på badbryggan (enklare om man är minst två ombord). När båten är på rätt plats låter jag ankaret gå, och det glider då tyst ner i vattnet utan att slå i nåt.

Redigerad av raol
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hm ja se där. Det bevisar att det funkar att behålla samma lösning. Tack för bilden! Men finns det något smart fäste man kan ha på badbryggan som håller ankaret (liknande de som har ankarspel).? Som funkar i exakt denna situation som är på bilden? 

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...