Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Roffej

HSÖ 30

Rekommendera Poster

Hej

Har just köpt en HSÖ 30 och håller på att gå igenom båten. Den är väldigt gedigen byggd och genomtänkt. Dock kan jag inte hitta avloppspumpen. Sitter en knapp bakom toan, klickar i ett relä men inget händer. Tyvärr är den tidigare ägaren avliden och har inget att fråga.  Tacksam för svar.

’Rolf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Roffej:

Hej

Har just köpt en HSÖ 30 och håller på att gå igenom båten. Den är väldigt gedigen byggd och genomtänkt. Dock kan jag inte hitta avloppspumpen. Sitter en knapp bakom toan, klickar i ett relä men inget händer. Tyvärr är den tidigare ägaren avliden och har inget att fråga.  Tacksam för svar.

’Rolf 

Blir lättare om du lägger in lite bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snabb googling gör gällande att båten sannolikt är byggd omkring 1980. Man kan därför anta att lösning med pump och knapp inte är original, dvs att den sitter i en HSÖ 30 säger ingenting. 
https://www.sokbat.se/motordatabas/hso/30

 

Jag hade letat upp det klickande reläet till att börja med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag hade letat upp det klickande reläet till att börja med. 

Låter som en bra idé  och sedan följa sladdarna därifrån så botde man ju komma fram till en pump.

 

Kan det vara så att pumpen är bortmonterad (eftersom den bara får användas långt ute till havs) och ersatt med sugtömning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Låter som en bra idé  och sedan följa sladdarna därifrån så botde man ju komma fram till en pump.

 

Kan det vara så att pumpen är bortmonterad (eftersom den bara får användas långt ute till havs) och ersatt med sugtömning?

 

4 timmar sedan skrev Mackey:

Låter som en bra idé  och sedan följa sladdarna därifrån så botde man ju komma fram till en pump.

 

Kan det vara så att pumpen är bortmonterad (eftersom den bara får användas långt ute till havs) och ersatt med sugtömning?

Börjar tro att det det bara finns sugtömning. Problemet blir ju att hitta hamnar med rätt utrustning. Får kolla på det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Det har ju diskuterats i flera trådar här på MG hur bra den där stämmer. Stationerna kan ju finnas rent utrustningsmässigt, men vara ur funktion, fungera dåligt, vara blockerade av förtöjda båtar eller placerade där det är för grunt vatten för många segelbåtar, eller på en så hög kaj att de är nästan omöjliga att använda, och ibland konstruerade så att de är omöjliga att använda för en ensam person (alla har inte en besättning).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Det har ju diskuterats i flera trådar här på MG hur bra den där stämmer. Stationerna kan ju finnas rent utrustningsmässigt, men vara ur funktion, fungera dåligt, vara blockerade av förtöjda båtar eller placerade där det är för grunt vatten för många segelbåtar, eller på en så hög kaj att de är nästan omöjliga att använda, och ibland konstruerade så att de är omöjliga att använda för en ensam person (alla har inte en besättning).

Så är det. 
Men kartan är ett bra ställe att börja på om man vill hitta sugtömning, om det inte finns sugtömning i hemmahamnen vill säga. I vår hamn finns det, men den är endast till för oss medlemmar, och därför finns den inte med på kartan. 
Dvs, man kan börja med att försöka..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Dvs, man kan börja med att försöka..?

Sedan är det ju aldrig försent att ge upp!

 

Jag har ju gnällt rätt mycket på att sugtömningar saknas i många hamnar, att de ligger för glest och på fel ställen samt att de ibland inte funkar, men samtidigt vill jag säga att det är många år sedan vi blev tvungna att fultömma.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Så är det. 
Men kartan är ett bra ställe att börja på om man vill hitta sugtömning, om det inte finns sugtömning i hemmahamnen vill säga. I vår hamn finns det, men den är endast till för oss medlemmar, och därför finns den inte med på kartan. 
Dvs, man kan börja med att försöka..?

Ja, absolut. Men jag tycker det är bra att känna till att det inte nödvändigtvis är så att man lyckas få sin tank tömd bara för att man tar sig till en av stationerna på kartan. Baserat på hur det sett ut på västkusten senaste åren är det kanske 50/50 om man har en segelbåt...
Så man bör ha en reservplan, och kanske inte heller offra alltför mycket tid och pengar på en lång tur till en tömningsstation innan man förvissat sig om att den fungerar och är åtkomlig.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

I vår hamn finns det, men den är endast till för oss medlemmar,

Har Ni (Din båtklubb) bekostat den helt och hållet själva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Har Ni (Din båtklubb) bekostat den helt och hållet själva?

Ja. 
Dessutom saknar klubben kommunalt vatten och avlopp, allt som sugs ur båttankarna hamnar i annan tank, som töms med bil. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu frågade ju TS om sin HSÖ 30, inte vart det finns sugtömningsstationer - Heller inte funktionen på dessa eller ens om de är bekostade av båtklubben själva eller inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kenneth_S:

Fast nu frågade ju TS om sin HSÖ 30, inte vart det finns sugtömningsstationer - Heller inte funktionen på dessa eller ens om de är bekostade av båtklubben själva eller inte...

TS har också fått svar kring sin HSÖ 30, utöver tipsen på sugtömning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

TS har också fått svar kring sin HSÖ 30, utöver tipsen på sugtömning. 

Fast TS efterfrågade inte om sugtömningstips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Fast TS efterfrågade inte om sugtömningstips

Inte till att börja med. 
Sedan bekymrade sig TS över att hitta hamnar med rätt utrustning för att sugtömma, och fick då tips om det. 


Och hur ser du på ditt eget bidrag i tråden..?

Redigerad av Peter_K
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Inte till att börja med. 
Sedan bekymrade sig TS över att hitta hamnar med rätt utrustning för att sugtömma, och fick då tips om det. 


Och hur ser du på ditt eget bidrag i tråden..?

Mitt bidrag i tråden ser jag som ett led i att förhindra urspårning av tråden, från TS ursprungsfråga - Där TS frågade efter om det var nån som visste var avloppspumpen på en HSÖ 30 fanns. 

 

Men om vi fortsätter i denna tråden som vi nu börjat, så är det risk för urspårning även i detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Mitt bidrag i tråden ser jag som ett led i att förhindra urspårning av tråden, från TS ursprungsfråga - Där TS frågade efter om det var nån som visste var avloppspumpen på en HSÖ 30 fanns. 

Jo, men sedan skrev TS:

2022-02-20 vid 07:55 skrev Roffej:

Börjar tro att det det bara finns sugtömning. Problemet blir ju att hitta hamnar med rätt utrustning. Får kolla på det. 

…och fick svar på hur man letar reda på sugtömningsstationer. Anser du att det är en urspårning från TS sida som vek av från ursprungsämnet, och borde ha startat en ny tråd..? Eller borde ingen ha givit tips om hur man hittar tömingsstationer?

Var går gränsen?

 

Nä, trådpoliser behövs inte. 
Utflytningar från ämnet behövs. 
Annars dör forumet självdöden. 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jo, men sedan skrev TS:

…och fick svar på hur man letar reda på sugtömningsstationer. Anser du att det är en urspårning från TS sida som vek av från ursprungsämnet, och borde ha startat en ny tråd..? Eller borde ingen ha givit tips om hur man hittar tömingsstationer?

Var går gränsen?

 

Nä, trådpoliser behövs inte. 
Utflytningar från ämnet behövs. 
Annars dör forumet självdöden. 

Ingen trådpolis, men det var efter TS skrev följande: "Börjar tro att det det bara finns sugtömning. Problemet blir ju att hitta hamnar med rätt utrustning. Får kolla på det." som det började ramla in trådar om hur de stationer på den karta som du länkade till, fungerar. ch den sortens utflytningar och urspårade trådar finns det tyvärr massor av här på forumet

 

Men trådpolis... Nej, definitivt inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla är olika och vissa av oss tycker att urspårningar är okej och tom. trevligt, då blir det mera som ett vanligt samtal eller en vanlig diskussion människor emellan där det är helt okej att spåra lite hit och dit när man pratar.

 

Om man vill att forumet ska vara som ett formellt beslutsmötesprotokoll i "De autistiskas riksförbund" där inga diskussioner utanför ämnet accepteras så blir det ju förstås jobbigt för dessa personer när tankarna spårar iväg för oss vanliga "pratare".

 

Jag tycker inte det ena är mera rätt eller fel än det andra och bäst är väl att låta bli att bry sig så mycket om hur diskussionerna utvecklas. Vill man inte vara med i diskussionerna så kan man enkelt låta bli.

 

De som inte vill att den tråd hen startar ska spåra ur kan ju vara tydlig med det inledningsvis så att alla vet vad som gäller. I denna tråd svarar vi bara exakt på frågan och inget annat.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-19 vid 10:45 skrev Roffej:

Hej

Har just köpt en HSÖ 30 och håller på att gå igenom båten. Den är väldigt gedigen byggd och genomtänkt. Dock kan jag inte hitta avloppspumpen. Sitter en knapp bakom toan, klickar i ett relä men inget händer. Tyvärr är den tidigare ägaren avliden och har inget att fråga.  Tacksam för svar.

’Rolf 

Hej och välkommen till MG förresten!

 

Som du märker är det lite olika vad vi deltagare tycker och tänker om saker och ting, men nästan alltid är det en god ton i alla fall och det är skönt. Lite tillspetsat kan det bli ibland, men väldigt sällan elakt.

 

"Allt löser sig sa han som sket i vasken" och jag tror säkert att det kommer at lösa sig med sugtömning i minst nio fall av 10 för dig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-19 vid 10:45 skrev Roffej:

Hej

Har just köpt en HSÖ 30 och håller på att gå igenom båten. Den är väldigt gedigen byggd och genomtänkt. Dock kan jag inte hitta avloppspumpen. Sitter en knapp bakom toan, klickar i ett relä men inget händer. Tyvärr är den tidigare ägaren avliden och har inget att fråga.  Tacksam för svar.

’Rolf 

Hej Rolf

Kul att du köpt en Hsö 30, jag har också en sedan 2019, en mycket trevlig båt.  Var i landet finns du? kul att veta för det byggdes inte så många av denna modell.

Vänligen 

Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Vi bor i Visby och kommer i huvudsak använda den runt ön. Blir väl nån resa till västerviks skärgård i sommar. Det är en mycket trevlig båt men jag har byggt om styrbordsfönstret till ett skjutbart för bättre ventilation. Vi har också en motorbåt Contess 44 som ligger i Grekland. Vi körde ner den genom europas kanaler för 8 år sedan. Vi tänker sälja den båten så därför ville vi hen mindre båt här. 

’Rolf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Roffej:

Hej. Vi bor i Visby och kommer i huvudsak använda den runt ön. Blir väl nån resa till västerviks skärgård i sommar. Det är en mycket trevlig båt men jag har byggt om styrbordsfönstret till ett skjutbart för bättre ventilation. Vi har också en motorbåt Contess 44 som ligger i Grekland. Vi körde ner den genom europas kanaler för 8 år sedan. Vi tänker sälja den båten så därför ville vi hen mindre båt här. 

’Rolf 

Hej, Visby, trevligt, jag är född i Visby men bor numera i Stockholm.  Jag har också funderat på att göra nåt åt styrbordsfönstret. vore kul att se bilder och höra hur du gjorde. Vad är det för färg på din HSö? Köpte du båten på Gotland eller på fastlandet?

Vänligen

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-20 vid 10:34 skrev Mackey:

Sedan är det ju aldrig försent att ge upp!

 

Jag har ju gnällt rätt mycket på att sugtömningar saknas i många hamnar, att de ligger för glest och på fel ställen samt att de ibland inte funkar, men samtidigt vill jag säga att det är många år sedan vi blev tvungna att fultömma.

@Makro, undertecknad och flera andra forumdeltagare har i några olika trådar sedan 2015  gnällt över detta faktum.

  • 1, det finns ingen sugtömning.
  • 2, det finns en som inte fungerar
  • 3, det finns en sugtömning längst in i hamnen där det är trångt och grunt och det saknas skyltar.
  • 4, det ligger dagbåtar ej hinderfritt förtöjda nedanför sugtömningen.
  • 5, enligt Transportstyrelsens karta finns det en sugtömning långt uppe på land, i ett villaområde eller kanske på en camping, i det första fallet används olika koordinater, men inte de nautiska, i det andra fallet kan det vara en ställplats för husbilar.
  • 6, olika kombinationer av 2, 3, 4 och 5.

 

MEN det har blivit mycket bättre, iallafall här hos oss i väster.

Förra säsongen stötte jag bara på två ickefungerande sugtömningspumpar, Gullholmen/Hermanö, där det flera gånger, i flera år varit så att slangen är trasig, med "bajsvatten" över hela bryggan, som man ändå inte kan lägga till vid...

Sedan var det Stenungsunds Yacht club, men det kanske bara var ett allmänt strömavbrott.

 

Vi har även noterat att man i flera kommuner köpt en väldigt bra sugpump av fabrikatet Fuglesang eller så hette astronauten.. men pumpen har ett likande namn... 

 

😃Skottand är trevligt! där sitter alla skottläningarna runt ringmauren, lyssnar på "rauk n´roll" och spelar Keno, samt dricker den inhemska whiskyn "Babben MacLarson" och har inte tid att ge sig i omöjliga diskussioner. Den som inte sköter sig tar den  inhemska polisen, Gotland Yard, hand om!🤪

(Iallafall enligt David Batra i TV4s "Parlamentet" då han blandade ihop två olika öar)

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Svenne56:

Hej, Visby, trevligt, jag är född i Visby men bor numera i Stockholm.  Jag har också funderat på att göra nåt åt styrbordsfönstret. vore kul att se bilder och höra hur du gjorde. Vad är det för färg på din HSö? Köpte du båten på Gotland eller på fastlandet?

Vänligen

Sven

Hej. Vi köpte båten av en kompis i Visby som inte hann med den. Här är lite bilder på styrbordsfönstret som jag byggde.

0A9F3444-3926-435D-9292-0E8FA23BE0A8.jpeg

4CD8745A-EEF0-4863-BD9F-26E5EDF89445.jpeg

A178CE08-B353-43AD-8794-EC28001537CE.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...