Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Robbn

Fjord 21 olympic motorval?

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Har en Fjord 21 olympic med motorras, satt en aq131 i som har gjort sitt, först tänkte jag slänga i en aq145 men har hittat en nyrenoverad aq211, alltså v8 som passar mot mitt 290 drev.

 

Vad tycker ni om detta? Tar den bedrövligt mycket mer plats tro? Kommer båten ligga mycket lägre i aktern pga vikten? 

 

Kom gärna med input 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Fjord 21 Olympic byggdes med Chrysler 318 V8 som nya så visst funkar det, men självklart kommer aktern att ligga djupare.

Kolla upp viktskillnaden mellan AQ131:an och AQ211:an och lasta ner båten med motsvarande och se hur båten ligger i vattnet.

Vi gjorde så när en kompis skulle hänga på en större utombordare på sin Uttern ht.

 

V8:an är bredare men ungefär lika lång

(4 cyl) så kolla hur mycket utrymme du har åt sidorna i motorrummet och tänk på att du antagligen behöver byta utväxling/ underdelen på drevet på grund av effektskillnaden mellan motorerna samt byta propeller/propellrar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köra med Solas 4- bladig i 14*23. Funkar perfekt på min 225 Hk v6. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-19 vid 16:50 skrev Janne_G:

Du kan köra med Solas 4- bladig i 14*23. Funkar perfekt på min 225 Hk v6. 

Nja, det är ju olika motorer och det är ju inte säkert att båda drivlinorna har samma utväxling i drevet, så det skulle jag inte vara så säker på. 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Makro:

Nja, det är ju olika motorer och det är ju inte säkert att båda drivlinorna har samma utväxling i drevet, så det skulle jag inte vara så säker på. 🙄

4 cyl Penta drev är 2,13:1. Alltid. Sen kan du montera vilken motor du vill.

Så länge HK och vrid är ungefär samma som i min nya 4,3 V6 på 225 hk så funkar samma prop som jag har.

 

Redigerad av Janne_G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer att alla? 4-cyl bensin har 2:15:1 men på en så pass gammal båt kan ju drev eller underdel tillsammans med propeller vara utbytt så det går ju inte alltid att ta för givet så det är ju alltid bra att kolla upp vad man utgår ifrån istället för att anta 🙂 

Och funkar gör det garanterat men frågan är  om det blir rätt 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...