Jump to content
Saturday 25 June 2022
jmwa

Hur demontera värmeväxlare vp 4.3 gxi?

Recommended Posts

Hej

Jag klantade mig i höstas...sköt upp vinterkonserveringen, glömde bort att tömma sjövattensystemet (har färskvattenkylning) och kom på det först när det var ner mot 10 minusgrader. Lyckades försiktigt värma upp luften i motorrummer tills isen smälte och jag kunde tappa ur värneväxlare och impellerhus.

Nu vill jag låta provtrycka värmeväxlaren. Vet ni någon i stockholmsområdet som åtar sig sånt?

Och sen huvudfrågan: hur får man loss värmeväxlaren?? Motorrummet är trångt och jag ser inte hur den sitter fast. Någon som kan beskriva hur man gör? Den sitter på diagonalen nederst på motorns framsida, åt styrbord (inringad på bilden)

Tacksam för hjälp och råd!

20210626_135155.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev jmwa:

Hej

Jag klantade mig i höstas...sköt upp vinterkonserveringen, glömde bort att tömma sjövattensystemet (har färskvattenkylning) och kom på det först när det var ner mot 10 minusgrader. Lyckades försiktigt värma upp luften i motorrummer tills isen smälte och jag kunde tappa ur värneväxlare och impellerhus.

Nu vill jag låta provtrycka värmeväxlaren. Vet ni någon i stockholmsområdet som åtar sig sånt?

Och sen huvudfrågan: hur får man loss värmeväxlaren?? Motorrummet är trångt och jag ser inte hur den sitter fast. Någon som kan beskriva hur man gör? Den sitter på diagonalen nederst på motorns framsida, åt styrbord (inringad på bilden)

Tacksam för hjälp och råd!

20210626_135155.jpg

Måste den demonteras? Koppla slangar och provtryck på plats.

Dessutom tycker jag inte du ska tömma värmeväxlaren på hösten utan köra igenom glykol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, hur provtrycker jag på plats/ vad behöver jag för instrument?

(Jo, jag brukar köra igenom glykol, men att tömma är ju ett bra första steg)

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev jmwa:

OK, hur provtrycker jag på plats/ vad behöver jag för instrument?

(Jo, jag brukar köra igenom glykol, men att tömma är ju ett bra första steg)

Plugga utgående stos på värmeväxlaren och anslut en slang från nätet på ingången. 

Om det sprutar vatten i motorrummet när du släpper på tryck så har den spruckit utvändigt och om du fyller så att det rinner över i expansionskärlet har den spruckit invändigt. Ev. kan det komma på bägge ställena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy