Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
jmwa

Hur demontera värmeväxlare vp 4.3 gxi?

Rekommendera Poster

Hej

Jag klantade mig i höstas...sköt upp vinterkonserveringen, glömde bort att tömma sjövattensystemet (har färskvattenkylning) och kom på det först när det var ner mot 10 minusgrader. Lyckades försiktigt värma upp luften i motorrummer tills isen smälte och jag kunde tappa ur värneväxlare och impellerhus.

Nu vill jag låta provtrycka värmeväxlaren. Vet ni någon i stockholmsområdet som åtar sig sånt?

Och sen huvudfrågan: hur får man loss värmeväxlaren?? Motorrummet är trångt och jag ser inte hur den sitter fast. Någon som kan beskriva hur man gör? Den sitter på diagonalen nederst på motorns framsida, åt styrbord (inringad på bilden)

Tacksam för hjälp och råd!

20210626_135155.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev jmwa:

Hej

Jag klantade mig i höstas...sköt upp vinterkonserveringen, glömde bort att tömma sjövattensystemet (har färskvattenkylning) och kom på det först när det var ner mot 10 minusgrader. Lyckades försiktigt värma upp luften i motorrummer tills isen smälte och jag kunde tappa ur värneväxlare och impellerhus.

Nu vill jag låta provtrycka värmeväxlaren. Vet ni någon i stockholmsområdet som åtar sig sånt?

Och sen huvudfrågan: hur får man loss värmeväxlaren?? Motorrummet är trångt och jag ser inte hur den sitter fast. Någon som kan beskriva hur man gör? Den sitter på diagonalen nederst på motorns framsida, åt styrbord (inringad på bilden)

Tacksam för hjälp och råd!

20210626_135155.jpg

Måste den demonteras? Koppla slangar och provtryck på plats.

Dessutom tycker jag inte du ska tömma värmeväxlaren på hösten utan köra igenom glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, hur provtrycker jag på plats/ vad behöver jag för instrument?

(Jo, jag brukar köra igenom glykol, men att tömma är ju ett bra första steg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev jmwa:

OK, hur provtrycker jag på plats/ vad behöver jag för instrument?

(Jo, jag brukar köra igenom glykol, men att tömma är ju ett bra första steg)

Plugga utgående stos på värmeväxlaren och anslut en slang från nätet på ingången. 

Om det sprutar vatten i motorrummet när du släpper på tryck så har den spruckit utvändigt och om du fyller så att det rinner över i expansionskärlet har den spruckit invändigt. Ev. kan det komma på bägge ställena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...