Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BoOmbord

Skrotningspremie 2022

Rekommendera Poster

https://www.batliv.se/2022/02/16/nya-miljoner-ger-fler-chansen-att-bli-av-med-uttjanta-fritidsbatar/?fbclid=IwAR1ksqEZOezY7us8wS5HcwI-YP3orCRrb_rJAPS7JGJyUkI816tdf9CcVHo

 

https://www.havochvatten.se/miljopaverkan-och-atgarder/miljopaverkan/fororeningar-och-farliga-amnen/fritidsbatar/skrotning-av-fritidsbatar.html

 

https://batunionen.se/miljo/batmiljo-for-batklubbar/batatervinning/

 

https://batskroten.se/anmalan/

 

Enligt utifrån vad man kan läsa på ovan länkar så finns det nu en skrotningspremie för att skrota ut gamla båtar.

Men vad betyder det i verkligheten?

Dessa pengar 3000 kronor per båt och upp till 5 kronor per kilo om båten väger max 3 ton, dock max totalt 10000 kronor.

Men det är tydligen subventionerade pengar! Vad betyder det? Att jag gör en miljögärning och tar bort en båt från naturen men får ingenting för det...?

Det enda jag alltså inte behöver betala är transporten till Stena Recycling, transportören betalas av staten för detta? Men jag får ingenting mer än en klapp på axeln...

Är det båtskroten som får dessa pengar? Eller vem får dem? Stena?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev BoOmbord:

Men det är tydligen subventionerade pengar! Vad betyder det? Att jag gör en miljögärning och tar bort en båt från naturen men får ingenting för det...?

Det enda jag alltså inte behöver betala är transporten till Stena Recycling, transportören betalas av staten för detta? Men jag får ingenting mer än en klapp på axeln...

Är det båtskroten som får dessa pengar? Eller vem får dem? Stena?

Man får ingenting utbetalat för det. Och transporten betalas inte av staten:

"Transporten till återvinningscentralen betalas dock av båtägaren liksom eventuell sanering"

 

Verkar som att pengen går direkt och enbart till att bekosta skrotningsverksamheten. Det låter ju fint att kalla det "Skrotningsbidrag", skulle snarare kalla det "Subvention av båtskrotning". Frågan är vilken skrotfirma som kan få subventionen, sannolikt är den så villkorad att det bara är hos Båtskroten AB man kan göra det. Dessa driver sidan "Båtretur", som i sin tur bara är ett namn. Och det som blir dyrare än "bidraget" på 3.000-10.000:- får man skjuta till själv. Men det är inte tydligt.

 

På Båtreturs sida kan man vidare läsa "Båtretur har avtalat med Båtskroten Sverige AB om att drifta ett nationellt system för båtåtervinning". Men "Båtretur" är ju ingen juridisk person (står på annan plats) utan bara ett namn som Båtskroten i Sverige AB klippt. Man har alltså avtalat med sig själv, och ett tomt namn kan inte "drifta" något. 

Varför inte vara rak och ärlig och skriva "Båtskroten Sverige AB" istället för en massa dravel och namn att gömma sig bakom ?

 

Tanken är bra, men det låter lite mycket reklam och luktar illa när det ligger ett företag bakom, som på detta sätt garanterat sig betalning av sin verksamhet. Betalning som kommer av våra skattepengar.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrotat två båtar som tillhört mina föräldrar genom båtskroten under hösten -18. Den ena var en gammal roddbåt i plast med hål i skrovet och den andra var ett avsomnat hemmabygge i form av ett plastskrov med träöverbyggnad.

 

Jag kollade nyss på fakturan från båtskroten. Båtarna kostade 1500 kr styck att skrota och den kostnaden täcktes av skrotningspremien så att själva skrotningen var gratis. Jag fick däremot betala 3,5 timme lastbil á 1700 kr/timmen för transporten av båtarna d.v.s. 5950 kr.

 

Det här var under 2018 och jag vet inte ifall man har ändrat villkoren eller priserna sen dess.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev BoOmbord:

Men jag får ingenting mer än en klapp på axeln...

Jag tänker så här: du måste inte skrota din båt, men frågan är vad du gör med den då. Du kan ju alltid låta vraket ligga på tomten. Att du inte dumpar den i sjön/i naturen tar jag för givet.

 

Om du däremot bestämmer dig för att skrota, så behöver nån ta hand om det. Tjejerna som driver Båtskroten står ju och sågar sönder alla båtar för hand. Det verkar vara ett jäkla jobb som ingen varit sugen på tidigare, därför har det inte ens funnits båtskrotar i modern tid.

 

Okej, skrotning görs för hand och det tar många timmar att ta hand om alltihop. Båtskroten måste sen deponera allt skräp hos någon, säg Stena. Det kostar, så klart.

 

Så: om du skulle betala hela skrotningen själv skulle det förmodligen bli svindyrt, det är därför en del idioter dumpar båtar på sjön antar jag. Därför subventioneras skrotningen, men hela kalaset är inte gratis. Vad förväntar du dig att få utöver det? Betalt för att du gör rätt för dig? Du kan få en klapp på axeln av mig 🙂

 

Som @Kalle_Anka skriver så är det ju transporten som kostar. Transporterar du själv så blir det ”gratis”!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att man skulle plocka rent på allt som är återanvändningsbart, sen ta bort alla farliga vätskor och eventuella andra material som är direkt giftiga, och därefter bränna allt i anläggningar som filtrerar bort skadliga gaser. Så slipper man nån större mängd som går till soptipp (det blir lite aska av trädelar och en del smält glas från glasfiberbåtar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl precis det Båtskroten gör @raol, möjligen med undantag för att ta bort det återanvändningsbara (hittar inga detaljer om det)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Brunnsviken:

Det är väl precis det Båtskroten gör @raol, möjligen med undantag för att ta bort det återanvändningsbara (hittar inga detaljer om det)?

Nja, jag tror inte nån bränning sker alls, utan man samlar nog bara ihop allt och lägger på tippen, plast och allt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Okej, skrotning görs för hand och det tar många timmar att ta hand om alltihop. Båtskroten måste sen deponera allt skräp hos någon, säg Stena. Det kostar, så klart.

Nej, det går inte alls till på det viset...

Båten körs direkt till Stena recyling, där kapas kölen bort och resten av båten går in i en sån där skrotfraggningsmaskin där det bara blir strimlor o flis av hela båten. Kölen som är av nån sorts metall är det som är värdefullt på båten, och den behandlas på rätt sätt och tas om hand.

Så som jag förstod det så när jag pratade med båtskroten är att de har en representant hos stena, som ser till att det som är användbart och möjligt till att sälja i andra hand, kapas bort.

Så ingenting görs för hand, tvivlar på att det någonsin har gjorts det i båtskrotens regi... Båtskroten är bara en mellanhand som är utsedd av Havs och vatten myndigheten till att ta hand om det här på ett enkelt och lätt sätt!

 

20 timmar sedan skrev IngemarE:

Och transporten betalas inte av staten:

Okej, jag förstår!

 

16 timmar sedan skrev Kalle_Anka:

Det här var under 2018 och jag vet inte ifall man har ändrat villkoren eller priserna sen dess.

Jag gissar att det ser ut så fortfarande!

 

Det står i den första länken i tidningen Båtlivs artikel om skrotningen @Brunnsviken att båtskroten numer har börjat med att sälja återvunna båtdelar från skrotade objekt!

 

Hade man haft möjlighet till att själv skrota o stycka upp båten hemma på den egna tomten på ett säkert sätt, utan att det sprids ett moln av glasfiberdamm över nejden, så hade det kunnat vara ett alternativ, kanske en god affärsidé att åka land och rike runt och hämta hem båtar som bortskänkes o liknande, och sälja det som går att sälja. Och tittar man på https://www.recycla.se/skrotpriser/skrotpriser så ser man att framför allt blykölar kan generera riktigt fina pengar...

 

Men som jag som har en båt som otroligt drabbad av böldpest över hela skrovet, (jag har hittat hittills över 10 olika ställen det luktar ättika), och som står på en marina, så vet jag inte hur jag skall komma ur denna rävsax. För den här båten har kostat mig mer än jag har lust att känna efter och för att bli av med den så måste jag betala än mer...!

 

Men det är nog som så som @IngemarE skrev att någon premie får aldrig båtägaren se skymten av. Man behöver inte betala för att bli av med båten, men transporten dit måste man betala!

Så att kalla det för premie är fel ord, men det är väl som alltid, kan man luras så luras man! :(

Redigerad av BoOmbord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev BoOmbord:

Men som jag som har en båt som otroligt drabbad av böldpest över hela skrovet, (jag har hittat hittills över 10 olika ställen det luktar ättika), och som står på en marina, så vet jag inte hur jag skall komma ur denna rävsax.

Sälj allt du kan själv, allt som är i bra skick. Motor, däcksutrustning, dynor, pentry, ankare, förtöjningsgods. 
Då får du ihop pengar till skrotningen. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev BoOmbord:

Nej, det går inte alls till på det viset...

Båten körs direkt till Stena recyling, där kapas kölen bort och resten av båten går in i en sån där skrotfraggningsmaskin där det bara blir strimlor o flis av hela båten. Kölen som är av nån sorts metall är det som är värdefullt på båten, och den behandlas på rätt sätt och tas om hand.

Så som jag förstod det så när jag pratade med båtskroten är att de har en representant hos stena, som ser till att det som är användbart och möjligt till att sälja i andra hand, kapas bort.

Så ingenting görs för hand, tvivlar på att det någonsin har gjorts det i båtskrotens regi... Båtskroten är bara en mellanhand som är utsedd av Havs och vatten myndigheten till att ta hand om det här på ett enkelt och lätt sätt!

Du har helt rätt, det här visste jag inte:

 

”I början arbetade de själva med nedmonteringen av båtarna, men med tiden har bolaget utvecklats till att bli en samordnare av hela skrotningsprocessen.”

https://www.di.se/nyheter/de-satter-lonsamt-vrakpris-nu-utokar-batskroten-verksamheten/

 

Vinstmarginal på över 15% också, så det verkar finnas utrymme för prispress: https://www.allabolag.se/5567709166/bokslut

 

Bra att ni uppmärksammade detta, verkar ha hänt mycket de senaste åren.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Nja, jag tror inte nån bränning sker alls, utan man samlar nog bara ihop allt och lägger på tippen, plast och allt.

 

”Nog”? Vet du att det går till så eller är det en gissning? Återvinningsbranschen är skum för all del, vilket väl Think Pink-skandalen visade, men ändå…

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Det är väl precis det Båtskroten gör @raol, möjligen med undantag för att ta bort det återanvändningsbara (hittar inga detaljer om det)?

Nja, jag tror inte nån bränning sker alls, utan man samlar nog bara ihop allt och lägger på tippen, plast och allt.

Jag tror att alla båtar som fragmenteras eldas upp och blir el och värme.

Det finns ingen anledning at inte förbränna ett riktigt energirikt material som GAP.

 

GAP från återvinningscentraler förbränns så jag kan inte förstå varför man inte skulle förbränna glasfiberarmerad plast från plastbåtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Brunnsviken:

”Nog”? Vet du att det går till så eller är det en gissning? Återvinningsbranschen är skum för all del, vilket väl Think Pink-skandalen visade, men ändå…

 

Bara en gissning från min sida!
 

4 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tror att alla båtar som fragmenteras eldas upp och blir el och värme.

Det finns ingen anledning at inte förbränna ett riktigt energirikt material som GAP.

 

GAP från återvinningscentraler förbränns så jag kan inte förstå varför man inte skulle förbränna glasfiberarmerad plast från plastbåtar.

Bra att det eldas upp, om så är fallet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BoOmbord:

Så att kalla det för premie är fel ord, men det är väl som alltid, kan man luras så luras man! :(

Ja, se politiker... Håller med, det är en skrotningssubvention och inte premie egentligen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från båtskroten om vad som gäller för att skrota båt i år.

Citat

 

Just nu har vi en skrotningspremie!
Den täcker skrotningen för båtar upp till 3 ton
Premien pågår till 31/12-22 eller så långt pengarna räcker!

 

Utan premien kostar det 3500kr/ton att skrota båten, med en minimumavgift på 1/2ton.


Önskar du att vi hämtar båten med kranbil kostar det 1900kr/timmen, 
båten går in till Stena Recycling i Huddinge.

 

Så om man är för sen på året så kan det bli dyrt att skrota båten!

Så om man har en egen tomt där båten står på, så är det nästan bättre att själv om man har möjlighet att stycka upp den o själv köra till återvinningsstationen med båten i små delar o med kölen till metallåtervinningen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är egentligen värdet som Båtskroten tillför, om båten går direkt till Stena Recycling? Jag fattade grejen när de stod och sågade själva, men nu är de bara administrativ kontakt? Låter lite onödigt, men de kanske tillför något på nationell nivå.
 

Varför kan man inte åka med båten direkt till Stena, är det bara för att de inte tar emot privatpersoner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Vad är egentligen värdet som Båtskroten tillför, om båten går direkt till Stena Recycling? Jag fattade grejen när de stod och sågade själva, men nu är de bara administrativ kontakt? Låter lite onödigt, men de kanske tillför något på nationell nivå.
 

Varför kan man inte åka med båten direkt till Stena, är det bara för att de inte tar emot privatpersoner?

Men om de nu först plockar av grejer som kan återanvändas och säljas (jag har t ex köpt superfina Anderson-vinschar för 5-7 procent av nypris på båtskroten här i Gbg för några år sen), och kanske också plockar bort miljöfarliga ämnen, så är väl det bättre? Jag vet inte om så faktiskt sker, men man kan ju hoppas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Men om de nu först plockar av grejer som kan återanvändas och säljas (jag har t ex köpt superfina Anderson-vinschar för 5-7 procent av nypris på båtskroten här i Gbg för några år sen), och kanske också plockar bort miljöfarliga ämnen, så är väl det bättre? Jag vet inte om så faktiskt sker, men man kan ju hoppas.

Man kan ju plocka av själv också, innan den körs till Stena (eller Skrotfrag och allt vad de heter). Och även där kan man få en slant - kölen kan inbringa fyrsiffrigt belopp (om det är en segelbåt).

 

Sedan har jag hört det där i flera år att Båtskroten "plockar av och säljer prylar". Men trots att jag letat har jag aldrig hittat deras säljsida. Var finns den ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev IngemarE:

Man kan ju plocka av själv också, innan den körs till Stena (eller Skrotfrag och allt vad de heter). Och även där kan man få en slant - kölen kan inbringa fyrsiffrigt belopp (om det är en segelbåt).

 

Sedan har jag hört det där i flera år att Båtskroten "plockar av och säljer prylar". Men trots att jag letat har jag aldrig hittat deras säljsida. Var finns den ?

Vet inte. Men om man ska tro Marinskroten (motsvarande firma här i Gbg) så är den aktiv. Senaste inlägget är från i fredags, och de har en butik dit man kan gå och leta efter delar och köpa, och sen tror jag de säljer mycket på Blocket.


https://www.facebook.com/skroten.i.Gbg/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev raol:

och kanske också plockar bort miljöfarliga ämnen, så är väl det bättre?

Det gör väl Stena? @BoOmbord citerade ett svar hen fått från Båtskroten ovan och det verkar som att en kranbil går från hen till Stena Recycling utan stopp emellan.

 

Det var väldigt, väldigt bra att Båtskroten startade eftersom det inte fanns något tydligt sätt att skrota en båt (bortsätt från trä då, om man eldar upp den själv, vilket säkert i sig inte är bra). Men nu verkar de fått med sig Stena som sköter hela återvinningsprocessen och då blir jag oklar över vilken värdeadderande roll de spelar i sammanhanget, förutom att de kan matcha en båtägare med en båtskrot "var du än finns i Sverige". Det är ju bra på sitt sätt, i och för sig.

 

20 minuter sedan skrev IngemarE:

Sedan har jag hört det där i flera år att Båtskroten "plockar av och säljer prylar". Men trots att jag letat har jag aldrig hittat deras säljsida. Var finns den ?

De säljer via Instagram, men verkar annars inte ha någon ordentlig marknadsplats. Oklart när och hur delarna plockas av, mot bakgrund av svaret som BoOmbord fick ovan. 

 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Brunnsviken:

De säljer via Instagram, men verkar annars inte ha någon ordentlig marknadsplats. Oklart när och hur delarna plockas av, mot bakgrund av svaret som BoOmbord fick ovan.

Och då måste man ju ha Instagram. Dessutom inte ens några prisidéer vad jag kan se. Jag vill se vad det kostar (åtminstone ungefär i alla fall), för mina tidigare erfarenheter av nätbutiker för "begagnade båtprylar" (längesedan i och för sig) är att de antingen trodde de sålde guld, eller så fanns inte ens bråkdelen av det utannonserade kvar.

 

Skannar Blockets båtprylannonser nästan dagligen men har inte sett Båtskroten där vad jag kan minnas. Fast de kanske inte har så mycket att sälja.....

 

11 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Men nu verkar de fått med sig Stena som sköter hela återvinningsprocessen och då blir jag oklar över vilken värdeadderande roll de spelar i sammanhanget, förutom att de kan matcha en båtägare med en båtskrot "var du än finns i Sverige". Det är ju bra på sitt sätt, i och för sig.

Precis min fundering. Och så får de lite pengar från staten för "samordningen" och drivande av sidan "Båtretur" - som inte är något annat än ett namn som Båtskroten står bakom.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Och då måste man ju ha Instagram. Dessutom inte ens några prisidéer vad jag kan se. Jag vill se vad det kostar (åtminstone ungefär i alla fall), för mina tidigare erfarenheter av nätbutiker för "begagnade båtprylar" (längesedan i och för sig) är att de antingen trodde de sålde guld, eller så fanns inte ens bråkdelen av det utannonserade kvar.

 

Skannar Blockets båtprylannonser nästan dagligen men har inte sett Båtskroten där vad jag kan minnas. Fast de kanske inte har så mycket att sälja.....

Nej, sättet som de nu lägger ut prylarna på lär inte generera många köp. Väldigt lustigt sätt att sälja, nästan så jag undrar om sakerna finns i verkligheten (återigen baserat på svaret BoOmbord fick, dvs att båten transporterades direkt till Stena Recycling, som inte lär spendera många minuter på att ta av delar - antar jag?).

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

 

Precis min fundering. Och så får de lite pengar från staten för "samordningen" och drivande av sidan "Båtretur" - som inte är något annat än ett namn som Båtskroten står bakom.

Jag tycker fortfarande initiativet med båtskrotning är lovvärt, men nu när de fått med Stena Recycling som verkar ta hand om hela båten så ser det ut som att de tjänar väldigt mycket pengar på att inte göra så mycket alls. Men jag vet väldigt lite om deras affärsmodell, mycket på grund av att den inte beskrivs speciellt väl.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Jag tycker fortfarande initiativet med båtskrotning är lovvärt, men nu när de fått med Stena Recycling som verkar ta hand om hela båten så ser det ut som att de tjänar väldigt mycket pengar på att inte göra så mycket alls.

Det perfekta affärsupplägget helt enkelt!

De såg ett problem, löste det och tjänar pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtskroten har denna butik - https://skrotens.se/webshopen/ - och däri verkar det säljas allsköns konstiga saker som pruttkudde o lavendelolja, jag sökte på vinsch och fick inga träffar. Och utifrån av vad jag kan se i deras butik så skulle jag vilja påstå att de är snarare en wannabee-antikaffär som säljer gamla prylar som folk kanske vill ha i sitt hem som ett prydnadsföremål. Men riktiga båtprylar som båtfolket faktiskt kan vara intresserade av som knapar, taljor, block, vinschar, ankare, rep etc. etc. verkar de inte ha alls. De kanske har mer om man besöker deras butik fysiskt, men då tappar de ju alla kunder som bor för långt bort.

 

Och då båtskroten jobbar på nationell nivå, så kan man alltså i deras regi få en båt skrotad oavsett om du bor i Helsingborg, Göteborg eller Örnsköldsvik. Transporteras alla dessa båtar till Stena recycling i Huddinge så att båtskroten lätt där kan plocka av delar från båtarna, eller transporteras båtarna till närmast Stena-anläggning på respektive ort. Jag hoppas på det sista, för annars blir transportkostnaden hutlös...

 

Då finner jag Marinskroten i Göteborg 100 gånger mer seriös. Deras butik och verkstad har jag besökt och det är ett äventyr. Hos dem har jag inte hittat någon pruttkudde eller lavendelolja!?!? 🤣

 

Nej jag håller med @Brunnsviken om att båtskroten har spelat ut sin roll. De är idag bara en instans som roffar åt sig pengar för ett arbete som de aldrig ser eller ens bemödar sig att ta reda på...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar som att de lämnat just den konkreta skrotningen av båtar och istället får bra betalt för att  ha lite information, svara på mailfrågor och ev. skicka kontaktuppgifter kring båtskrotning vidare. I övrigt ägnar dagarna åt att ha kul och driva café....

 

Så då förstår jag varför det är så himla svårt att hitta deras "second hand"-butik för demonterade båtprylar från skrotade båtar. För det finns ingen.

 

Synd, och samtidigt är det inte snyggt att ha en "täckmantel" som inte riktigt är vad man kanske föreställer sig. Å andra sidan är det kanske inte moraliskt det bästa men smart; man skördar ju frukten av namnet man byggt upp. Men med våra skattepengar.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste börja med att säga att jag har ingen aning om hur det ser ut i den fysiska butiken.

Men man kan ju tänka sig att dom får in alla tänkbara saker och att det är dagsnotering på vad man har. Lite blandade knapar, olika gamla vinschar, en handfull begagnade kylskåp i olika skick, gamla gasreglage, hydraulcylindrar, osv. Man kan ju inte heller samla på sig allt utan man måste nog hålla ett lagom stort lager med viss bredd.

 

Att då hålla webbsidan uppdaterad, lägga in foton, skriva korrekta objektbeskrivningar, och lägga till och ta bort objekten så fort någon köper något i butiken kan vara mer arbete än det är värt. Dessutom måste man nog vara rätt noggrann med beskrivningen av skicket när man säljer över nätet. Jag spekulerar, men själv hade jag tagit mig både en och två funderare innan jag hade öppnat webbutiken för begagnade prylar. Skulle det verkligen vara värt jobbet? I butiken får ju kunden själv räkna ut om prylen passar och om skicket är tillräckligt bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skickade en fråga till Stena recycling om detta ärende. Om att kunna lämna in båten till dem direkt utan att behöva använda sig av båtskroten.

Detta var deras svar

Citat

Hej, tyvärr har vi avtal med båtskroten att det är dem ni måste vända er till för skrotning av båtar, tror även det är så pass att dem har monopol på skrotning av båtar, men kolla gärna med andra företag för jag är inte helt säker på den punkten, bara att vi måste hänvisa kunder till dem.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev BoOmbord:

Hej, tyvärr har vi avtal med båtskroten att det är dem ni måste vända er till för skrotning av båtar,

Nu luktar det ännu mer illa. Och att de dessutom ersätts via våra skattepengar.

Men det är klart, man kan ju avtala vad som helst och det är bara att gratulera Båtskroten till att uppenbarligen ha förhandlat väl...för sin egen del.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monopol har de uppenbarligen inte eftersom Marinskroten här i Gbg ju har full aktivitet inom området.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Monopol har de uppenbarligen inte eftersom Marinskroten här i Gbg ju har full aktivitet inom området.

 

Precis. 
Att Stena inte vill runda en samarbetspartner kan man ju förstå, däremot finns det andra aktörer än just Stena man kan vända sig till. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...