Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
mikaojje

Fällbar knap

Rekommendera Poster

Hej

 

Skall montera en fällbar knap på badbryggan för fendrar och förtöja jolle och dylikt. Dock är hörnet på badbryggan  där jag vill ha den något rundat. 

(vill ha den så långt akterut som möjligt)

Min fråga är vad använder jag enklast som distans för att få en platt anläggningsyta och hur formar jag den. 

 

Bilder nedan

264488012_Skrmklipp.JPG.415726600b258050f25250e32c6c923d.JPG273850991_491034642633496_5119612804248002203_n.jpg.146a58d8fb675ccc5770a7621d07b967.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

En bit teakplanka?

Känns som ganska utsatt läge? Därav föll trä generellt bort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev mikaojje:

Känns som ganska utsatt läge? Därav föll trä generellt bort

Men teak håller, skulle tro att även ek kan fungera.

 

Annars finns ju Ikeas vita platskärbrädor som man kan använda till väldigt mycket ombord, exempelvis distanser av olika typ, om inte annat att skära upp bröd, och rensa fisk på...🙂

Även Jula har sådan i två olika storlekar.

Dessa tål ju maskindisk så då tål dom också den utsatta miljön på badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men teak håller, skulle tro att även ek kan fungera.

 

Annars finns ju Ikeas vita platskärbrädor som man kan använda till väldigt mycket ombord, exempelvis distanser av olika typ, om inte annat att skära upp bröd, och rensa fisk på...🙂

Även Jula har sådan i två olika storlekar.

Dessa tål ju maskindisk så då tål dom också den utsatta miljön på badbryggan.

Tack! 

 

Skärbrädan har slagit mig men tänkte om det fanns några enklare som jag helt missat.  

Antar det är lika bra jag fortsätter den "plastiga" looken som båten redan har 😃

 

Förslag på verktyg för att forma som jag vill? 

Jag besitter en excenterslip, dremel, stämjärn. 

Helst ska ju distansen vara så tunn som möjligt och ej synas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev mikaojje:

Tack! 

 

Skärbrädan har slagit mig men tänkte om det fanns några enklare som jag helt missat.  

Antar det är lika bra jag fortsätter den "plastiga" looken som båten redan har 😃

 

Förslag på verktyg för att forma som jag vill? 

Jag besitter en excenterslip, dremel, stämjärn. 

Helst ska ju distansen vara så tunn som möjligt och ej synas

Det går bra med alla de föreslagna verktygen eller andra skärande/slipande verktyg.

Var bara försiktig så det inte blir varmt. Plastskärbräda smälter vid värme.

 

Skärbrädorna är rätt stora så det finns utrymme för att göra fel och göra om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

Det går bra med alla de föreslagna verktygen eller andra skärande/slipande verktyg.

Var bara försiktig så det inte blir varmt. Plastskärbräda smälter vid värme.

 

Skärbrädorna är rätt stora så det finns utrymme för att göra fel och göra om.

Bandsåg är överlägsen att såga i plast med!

Elektrisk sticksåg på låg hastighet funkar också, men även fogsvans och bågfil.

Sedan slipa för hand eller med maskin.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasten i skärbrädor är också lätt att släta till och "slipa" med värme. Om man kan balansera värmen mellan när plasten mjuknar och där den börjar svärtas, så kan man runda kanter och släta till ytor väldigt snyggt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-18 vid 08:44 skrev Georg_Ohm:

Bandsåg är överlägsen att såga i plast med!

Elektrisk sticksåg på låg hastighet funkar också, men även fogsvans och bågfil.

Sedan slipa för hand eller med maskin.

Jag har med framgång använt kap- och gersåg. Ja, alltså, framgång i form av att det gick utmärkt att såga på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Jag har med framgång använt kap- och gersåg. Ja, alltså, framgång i form av att det gick utmärkt att såga på det sättet.

Grejen är ju den att sågbladet/klingan inte får bli så varm att plasten smälter ihop igen efter bladet/klingan. Men du menar en sådan där ickeelektrisk, ickepnumatisk; muskeldriven såg?

Ja det går ju alldeles utmärkt,,,😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-17 vid 11:26 skrev mikaojje:

Hej

 

Skall montera en fällbar knap på badbryggan för fendrar och förtöja jolle och dylikt. Dock är hörnet på badbryggan  där jag vill ha den något rundat. 

(vill ha den så långt akterut som möjligt)

Min fråga är vad använder jag enklast som distans för att få en platt anläggningsyta och hur formar jag den. 

 

Bilder nedan

264488012_Skrmklipp.JPG.415726600b258050f25250e32c6c923d.JPG273850991_491034642633496_5119612804248002203_n.jpg.146a58d8fb675ccc5770a7621d07b967.jpg

 

Köp en tunn plastskärbräda av denna sorten: https://www.ikea.com/se/sv/p/finfoerdela-boejbar-skaerbraeda-moerkgra-moerkturkos-30335898/

 

Måtta ut med knapen och använd bågfil för att såga ut formen

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev McLasse:

Jag har med framgång använt kap- och gersåg. Ja, alltså, framgång i form av att det gick utmärkt att såga på det sättet.

Nix, en elektrisk med klinga. Nu var min skärbräda av det lite tjockare slaget, 20 mm. Jag blev lite förvånad att det funkade utan att smälta skärbrädan i snittet. De längsta snitten var ca 30 cm så det var iofs inga jättelängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Köp en tunn plastskärbräda av denna sorten: https://www.ikea.com/se/sv/p/finfoerdela-boejbar-skaerbraeda-moerkgra-moerkturkos-30335898/

 

Måtta ut med knapen och använd bågfil för att såga ut formen

@Kenneth_S Du ska kanske kolla igenom tråden innan du kastar dig in i diskussionen.

Redan i tredje tråden (i torsdags) kom rådet till TS om att använda plastskärbräda. Därefter har han frågat om bearbetning o fått många råd om det.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kane:

Bågfil till denna??

image.png.14242035fdce14edd1e950840c000bf3.png

Jepp, eller åtmistone sågfilsblad. Använt den metoden själv till en sådan skärbräda, och det fungerar alldeles utmärkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Lintott:

@Kenneth_S Du ska kanske kolla igenom tråden innan du kastar dig in i diskussionen.

Redan i tredje tråden (i torsdags) kom rådet till TS om att använda plastskärbräda. Därefter har han frågat om bearbetning o fått många råd om det.....

Ja, och de skärbrädorna som hänvisades till, var ganska tjocka och då tipsade jag om ikeas mycket tunnare skärbräda - Som dels fungerar som distans och dels är lätt att arbeta med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Såga förstår jag, men min fundering var på hur jag får den kilformard, något rundad. 

Tanker var att få en platt anläggningsyta. 

Antar de blir sandpapper på den....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev mikaojje:

Tack för alla svar.

 

Såga förstår jag, men min fundering var på hur jag får den kilformard, något rundad. 

Tanker var att få en platt anläggningsyta. 

Antar de blir sandpapper på den....

Det går bra att börja med fil i lagom grovlek för att sedan fortsätta finputsandet med sandpapper.

Du kan använda elektrisk slipmaskin med sandpapper, eller varför inte vinkelslip...

 

Om du har en handöverfräs så går det bra att forma skärbrädan även med den. En liten försänkning i skärbrädan till knapen går t.ex. fint att göra med en fräs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev mikaojje:

Såga förstår jag, men min fundering var på hur jag får den kilformard, något rundad. 

Tanker var att få en platt anläggningsyta. 

Antar de blir sandpapper på den....

Skall du ha knapen horisontellt på badbryggan eller vertikalt på sidan på badbryggans rundning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev mikaojje:

Vertikalt, så den inte är ivägen, sry de framgick inte...

Vill du ha den på rundningen? Då behöver du en plastbit lika tjock som knapens höjd. Då är det nog en plastfirma du behöver för att hitta. För så tjocka skärbrädor är nog svårt att hitta.

image.png.83ac991fe7fa992247a58d41260e7038.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Så långt akteröver det är möjligt utan att de blir fult, precis innan det rundar av helt. 

Bilden är ngt kass då båten är intäkt. Men absolut inte så långt akteröver som på bilden. 

 

Ska ja ha en helt plan anläggningsyta hamnar den rätt långt fram vilket också blir fult. 

Kanske räcker att ja lägger ngt som formar sig själv imellan. Vad det nu kan vara..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...