Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
martinbianco

Träarbete på gammal eksnipa

Rekommendera Poster

Hej. Förra sommaren köpte jag och en vän underbara snipan Linus från väddö. Körde den upp längs kusten till Söderhamn! Underbar båt. I bruksskick byggt 1914 ish 

Relingen/ listen runt om var i dåligt skick på ena sidan. Tips om vem som kan hjälpa oss med lite sånt… finns det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev martinbianco:

Hej. Förra sommaren köpte jag och en vän underbara snipan Linus från väddö. Körde den upp längs kusten till Söderhamn! Underbar båt. I bruksskick byggt 1914 ish 

Relingen/ listen runt om var i dåligt skick på ena sidan. Tips om vem som kan hjälpa oss med lite sånt… finns det?

Vore fint med några bilder!!  Har tyvärr inga tips om snickarhjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev martinbianco:

Hej. Förra sommaren köpte jag och en vän underbara snipan Linus från väddö. Körde den upp längs kusten till Söderhamn! Underbar båt. I bruksskick byggt 1914 ish 

Relingen/ listen runt om var i dåligt skick på ena sidan. Tips om vem som kan hjälpa oss med lite sånt… finns det?

Utan bilder blir det gissningar.

De flesta bord och lister på äldre snipor är basade och den kunskapen är svår att finna idag. 
Mitt tips är att kontakta en båtbyggarskola om det inte finns någon äldre båtbyggare i närheten.

Ett sista alternativ är att frakta båten till Åland för där finns oerhört mycket kunskap och intresse för äldre träbåtar. Etablera dock först kontakt med någon, kanske i Mariehamns träbåtsförening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-16 vid 22:55 skrev martinbianco:

Hej. Förra sommaren köpte jag och en vän underbara snipan Linus från väddö. Körde den upp längs kusten till Söderhamn! Underbar båt. I bruksskick byggt 1914 ish 

Relingen/ listen runt om var i dåligt skick på ena sidan. Tips om vem som kan hjälpa oss med lite sånt… finns det?

Är den i dåligt skick pga röta eller någon form av stötskada? Om det är det första så finns risk att det finns mer röta under listen, översta bord och/eller skarndäck. Vissa träslag rötar inifrån och ut..

 

Personligen skulle jag nog betrakta byte av relingslist/sudband som en del av det årliga underhållet. Det brukar dyka upp en del mindre skavanker på gamla träbåtar som behöver åtgärdas varje år. Men som sagt, säkrast att ta bort den gamla först och sen bedöma vad som behöver göras.

 

Annars om ni ska ta hjälp av någon, antar att du redan googlat båtbyggare eller båtsnickeri på din ort? Ett annat alternativ annars kanske att kolla om det finns några träbåtklubbar i närheten. 
 

PS. Fint namn på båten ;)

Redigerad av Lajnus
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fin support i forumet! Känns bra! Vi ska utreda lite….. härlig utmaning att ånga en ny del… båten är som sagt i ett utmanande skick så gör oss en del i taget…. Men alltid i vattnet😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med litet liknande reparationer på en Göteborgseka åt en kund. Skulle inte direkt kalla mig för båtbyggare men jag kan så pass mycket att arbetet blir fullgott gjort.

Ryktet om att konsten skulle vara död är betydligt överdrivet.

IMG_4801.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...