Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
eriabr75

Reparera blött distansmaterial i balkarna

Rekommendera Poster

Hej, vi renoverar en 32ft motorbåt.

Vi jobbar nu med motorrummet vilket bl.a. innefattar gå igenom kablage och samtliga ytor. Båten är från -89, och har hunnit byta motor sedan dess (2007)

Hur som helst, på vardera sida om motorn finns hål som vi gissa haft syftet att låta kondensvatten motsv rinna ner till mitten som är djupaste delen vid motorn. Listigt säkert, bara att man har inte skyddat/plastat efter att hålen tagits upp och distansmaterialet är dyngsurt!

Jag har någonstans sett en instruktionsfilm där man i ett liknande fall borrade upp hål i balken för att sedan fästa en insexnyckel motsv de man får med från Ikea, fäster det i en borrmaskin och sticker in i hålet. Snurrar runt ett antal varv för att slå sönder distansmaterialet, och sedan damsugar ut det genom borrhålen. Därefter fyller försiktigt med fogskum, och slutligen plastar.

 

Är det någon här på forumet som gjort något liknande? Bifogar bilder så kanske ni förstår bättre vad jag menar.

Tacksam för svar.

1311547522_Skarmavbild2022-02-15kl_20_25_57.thumb.jpeg.9b556c2708530892c0235d9ed1d68262.jpeg

Resized_20220215_200243.jpg

Resized_20220215_200225.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom där balkarna finns där av en anledning, det är dom som ger styrkan i skrovet, sådana hål som tagits upp är således en försvagning av skrovet styrka. Att nu "distansmaterialet" som du kallar det, vilket i själva verket är det som verkligen ger styrka i skrovet, är genomruttet är verkligen inte bra. 

 

Som du kanske förstår nu är fogskum ingen vidare lösning, här behöver balkarna bytas ut och plastas om. Vilka hastigheter rör sig denna 32fots motorbåt i? 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Laga balk med skum, som gammal konstruktör skulle jag avstå.

En skada som orsakats genom felaktighet ska inte lagas med ett nytt misstag. Om skum ska användas i  någon form av bärande funktion måste man säkra att det fungerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev eriabr75:

- - -

Hur som helst, på vardera sida om motorn finns hål som vi gissa haft syftet att låta kondensvatten motsv rinna ner till mitten som är djupaste delen vid motorn. Listigt säkert, bara att man har inte skyddat/plastat efter att hålen tagits upp och distansmaterialet är dyngsurt!

- - -

Resized_20220215_200225.jpg

 

3 timmar sedan skrev dentar:

Dom där balkarna finns där av en anledning, det är dom som ger styrkan i skrovet, sådana hål som tagits upp är således en försvagning av skrovet styrka. Att nu "distansmaterialet" som du kallar det, vilket i själva verket är det som verkligen ger styrka i skrovet, är genomruttet är verkligen inte bra. 

 

Som du kanske förstår nu är fogskum ingen vidare lösning, här behöver balkarna bytas ut och plastas om. Vilka hastigheter rör sig denna 32fots motorbåt i? 

Titta på konstruktionen först innan den döms ut!

 

Visst ser det katastrofalt ut med blött distansmaterial, det hade varit bättre om det varit torrt och haft god vidhäftning till balkarna. Men...

 

I ett stort plant däck/durk/motsvarande stor plan yta hade jag hållit med - ta bort och plasta dit nytt distansmaterial.

 

I en balk kan det vara annorlunda. Varför finns distansmaterialet där? Har det bara vari en invändig form när balkarna plastades? Är balkarna tillräckligt breda och höga för att ge erforderlig styrka? Ett hål i en balk måste inte med nödvändighet innebära en försvagning. Titta på balkarna i flygplansvingar. Där finns massvis av hål i balkarna för att konstruktionen ska bli lättare. Det kan åstadkommas utan att balken blir svagare. Nu är det inte den sortens hål här för att lätta konstruktion i dessa balkar men principen för styrkan runt ett hål är densamma.

 

Om balkarna har tillräcklig styrka genom sin glasfiberlaminatkonstruktion (bredd, höjd, laminattjocklek, vidhäftning) så är det blöta distansmaterialet inget hållfasthetsproblem.

 

Blöta som står kvar inne i en balk kan orsaka frostsprängning under vintern om det inte dräneras eller torkas ur före vintern. Det kan på sikt ge hållfasthetsproblem genom att balken släpper från sin infästning. Det problemet kan avhjälpas genom att ta upp fler dräneringshål för att bli av med vattnet.

 

Sen kan det kännas bra att bli av med blött distansmaterial och snygga till konstruktionen. Men fundera först på behovet.

 

Tillvägagångssättet med insexnyckel och dammsugare kommer att fungera. Om du ska plasta igen genomföringarna så måste du först se till att allt material är borta eller uttorkat innan du stänger balken. Annars återkommer problemet med eventuell frostsprängning.

Redigerad av Lintott
Hade missat ett "inte"..
  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev dentar:

 Att nu "distansmaterialet" som du kallar det, vilket i själva verket är det som verkligen ger styrka i skrovet, är genomruttet är verkligen inte bra.

Som @Lintott redan skrivit så är det inte distansmaterialet som ger styrkan. Skräm inte upp TS med rena gissningar...<_<

 

Styrkan kommer sig av att balken består av två parallella "väggar" på ett visst avstånd från varandra. I mitten, distansmaterialet, uppstår ringa kraft, och dess funktion är ofta bara att fylla ut och vid tillverkning just ge distansen. Senare ofta att fixera så "väggarna" i balken inte vibrerar. Men då det inte behöver vara starkt vill man inte slösa vikt. Därav att distansmaterialet är skum, cellplast, balsaträ eller annat lätt material.

 

Däremot kan "väggen" skadas av frostsprängning, när vätan i det blöta fyllnadsmaterialet fryser. Men allt detta har @Lintott redan avhandlat i sitt utmärkta inlägg.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan typ av konsultation än olika antaganden här,  är ju att i första hand rådfråga firman som byggde båten, om nu den firman finns kvar.

Man kan även rådfråga en besiktningsman, men det kostar ju förstås en del.

 

Att rensa ut sådant här fuktskadat distansmaterial är ju inte så svårt men en aning bökigt.

Nu hade jag en sportbilskaross (kitcar) i glasfiberarmerad plast, i det avseendet fullt jämförbar med en båt.

Här fanns det ett liknande utrymme med fukt och bensinskadat fyllnadsmaterial.

Jag började med en insexnyckeln i högvarvig borrmaskin, sedan insåg jag att det skadade skummet fanns längre in dit inte ens den största insexnyckeln räckte, inte heller en klasserad bockad gammal skruvmejsel. 

Så jag kom på att jag då hade en dittills oanvänd sådan där lång och böjlig axel till min Dremel, och med en bit bockat pianotråd i den kom jag åt längst in, men det var rätt så knöligt.

 

Ansiktsmask och tryckluft liksom en bra dammsugare var också bra att använda sig av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svar!

Ja de som byggt båten är Expoverken, konstruktören är Pelle Pettersson. Byggdes i få exemplar, då han som bekant hade förkärlek för segelbåtar :)

Nåväl, vi har inspekterat plasten läng balken noga, och kan inte se några sprickbildningar på endera sida.

Balken går ju längs med båten, och inte tvärs över. Dess synliga funktion verkar vara att hålla upp en träskiva som man satt för att dela av in till startbatterierna... förutom att stärka skrovet vid laster som kanske stampig sjö eller andra krafter från för eller akter, men viktigast är som jag uppfattar det att få väck allt blött material och kanske försöka blåsa ur med torrluft efter att det lösa materialet sugits bort.

 

Jag vet däremot inte om jag uppfattade rätt angående distansmaterialet - Behöver det inte fyllas på sedan i någon form? Räcker det med att bygga upp kring hålet för att kunna plasta?

 

Är det klokt att förstärka balkarna hela vägen när vi ändå är i farten?

(Vi ska kolla länken ovan, tack!)

 

Redigerad av eriabr75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåväl, nu har vi faktiskt fått bort allt det blöta materialet genom borrhål och en skruvkrok. Allt är torrt, och vi ska börja plasta upp samt plasta igen de tre borrhålen. Funkade fin-fint! 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev eriabr75:

Nåväl, nu har vi faktiskt fått bort allt det blöta materialet genom borrhål och en skruvkrok. Allt är torrt, och vi ska börja plasta upp samt plasta igen de tre borrhålen. Funkade fin-fint! 😊

Varför ska du plasta igen hålen?

 

Om det är hål genom balkarna så vattnet kan rinna ut så kan det vara bättre att låta det vara öppet så det håller sig torrt. Även om du torkat ur nu så kan det finnas små glipor där det sipprar in vatten och så riskerar du kvarvarande vatten och frostsprängningar.

 

Om du bara är ute efter att få det snyggt så slipa upp runt hålen och lägg på en topcoat så det blir snyggt och lätt att hålla rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-02-20 vid 13:33 skrev Lintott:

Varför ska du plasta igen hålen?

 

Om det är hål genom balkarna så vattnet kan rinna ut så kan det vara bättre att låta det vara öppet så det håller sig torrt. Även om du torkat ur nu så kan det finnas små glipor där det sipprar in vatten och så riskerar du kvarvarande vatten och frostsprängningar.

 

Om du bara är ute efter att få det snyggt så slipa upp runt hålen och lägg på en topcoat så det blir snyggt och lätt att hålla rent.

Tanken är att plasta för hållfasthetens skull. Nu är det ju en brott på ömse sidor och endast den vågräta ytan finns kvar. Dessa balkar (2st) är som jag tänker mig det som stabiliserar aktern som motorn vilar på. Oavsett så kommer vi slipa och plasta ett lager resten av balken också för att nyttja sidorna mot trossbotten för vattensäckar. (mer hygieniskt än den lösning som finns sedan tidigare). Det måste bli tätt oavsett, men kräver inte lika många lager på den övriga ytan, mest finish där.

Vi kommer göra en mindre genomföring istället där en kondens motsv. kan komma igenom ner till länspumpen.

 

Redigerad av eriabr75
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...