Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Sluta gnälla på att vårrustningen är kall och jobbig!!!!

Rekommendera Poster

Ingen har det så bra som vi i Sverige, eller vad tycker ni?

 

 

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så varmt i februari så man inte ens kanske når upp till max elbidrag (dvs elförbrukningn på minst 1900 kWh i februari) från Magdalena......😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Kane:

Nu är det så varmt i februari så man inte ens kanske når upp till max elbidrag (dvs elförbrukningn på minst 1900 kWh i februari) från Magdalena......😃

 

Men det ordnar du lätt med lite öppna fönster dom sista dagarna i månaden. Gör ett test redan nu så du vet hur många dagar du måste ha "öppet hus". 🥶

Om du inte gillar kyla kanske du kan pröva att duscha några timmar varje morgon  🚿   😇

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på elbidrag?

Har inte alla haft möjlighet att låsa sitt elpris? Samma sak med bostadslån. Det finns en valfrihet.

 

De som inte gjorde det ska kompenseras? Ska man kompensera de som tidigare har låst sitt pris högre än spotpriset tidigare?

 

Vidare har jag gjort en del dåliga investeringar i aktier. De sjönk i värde. Kan man få kompensation för det?

 

Vidare har min bil sjunkit i värde.

 

Om ens egna val gör det dyrt. Är det statens ansvar då? Vidare ge bidrag för det?

 

Min kommun råkade i höstas ut för ett skyfall som är rekord. Avloppsvatten gick in i källare. Vidare regnvatten orsakade vattenskador.

 

Det kommunala VA-bolaget får nog betala 100-200miljoner kronor. Drabbar alla kunder i kostnad. Vidare försäkringsbolagens kostnader för detta. Jag kommer få betala för detta trots att jag inte drabbades. Har säkrat för mitt hem. Kostade en del. Klarade detta skyfall utan problem.

 

Angående att skydda min bostad har jag ett val. Har gjort detta. Kostade också pengar.

De som inte gjort det gör att min avgift kommer öka med högre VA-taxa samt försäkringspremie.

 

Tycker hela iden om bidrag för hög kostnad för el blir fel med bidrag.

 

Angående elpris eller räntor har det alltid varit fördelaktigt med löpande. Hettar det till så ska man ge bidrag?

 

Själv låste jag mina elpris förra året i tre år. Kände mig lite lurad med 43,15 öre.

 

Som sagt alla har ett val?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Roger12:

Funderar på elbidrag?

Jag hugger så här på kvällskvisten! Kan inte hålla mig.

 

6 minuter sedan skrev Roger12:

Har inte alla haft möjlighet att låsa sitt elpris? Samma sak med bostadslån. Det finns en valfrihet.

 

De som inte gjorde det ska kompenseras? Ska man kompensera de som tidigare har låst sitt pris högre än spotpriset tidigare?

På sätt och vis har du rätt, men i det här fallet har den statliga energipolitiken (och EUs gemensamma elmarknad) satt konsumenter (och företag) i en riktigt dålig sits. Jag tycker elbidraget har drag av populism, en sorts ursäkt för att vilket regeringsparti man nu vill skylla på har fuckat upp svensk energipolitik och sedan EU ovanpå det.
 

6 minuter sedan skrev Roger12:

Vidare har jag gjort en del dåliga investeringar i aktier. De sjönk i värde. Kan man få kompensation för det?

Ja, om du kan visa att värdeminskningen beror på olaglig marknadsmanipulation. Annars är det som att be om kompensation för en trisslott som du inte vann på.

 

6 minuter sedan skrev Roger12:

 

Vidare har min bil sjunkit i värde.

 

Om ens egna val gör det dyrt. Är det statens ansvar då? Vidare ge bidrag för det?

Det kan man fråga sig. Det går att resonera kring hur mycket staten ska täcka upp för in absurdum. Ska rökare, alkoholister och feta människor få betala sin egen vård för att de väljer att röka, dricka och äta? 

 

6 minuter sedan skrev Roger12:

 

Min kommun råkade i höstas ut för ett skyfall som är rekord. Avloppsvatten gick in i källare. Vidare regnvatten orsakade vattenskador.

 

Det kommunala VA-bolaget får nog betala 100-200miljoner kronor. Drabbar alla kunder i kostnad. Vidare försäkringsbolagens kostnader för detta. Jag kommer få betala för detta trots att jag inte drabbades. Har säkrat för mitt hem. Kostade en del. Klarade detta skyfall utan problem.

 

Angående att skydda min bostad har jag ett val. Har gjort detta. Kostade också pengar.

De som inte gjort det gör att min avgift kommer öka med högre VA-taxa samt försäkringspremie.

Det är ju så försäkringar funkar. Tycker du att du får betala för hög premie för att andras grejer pajar men inte dina, så strunta i att ha försäkring. Du kan ju spara ihop pengar för regniga dagar själv istället. Hela det svenska samhället är uppbyggt kring högt skattetryck för att täcka upp för andras behov än dina egna. Det kan man ha åsikter om, men så är det.

 

6 minuter sedan skrev Roger12:

 

Tycker hela iden om bidrag för hög kostnad för el blir fel med bidrag.

 

Angående elpris eller räntor har det alltid varit fördelaktigt med löpande. Hettar det till så ska man ge bidrag?

 

Själv låste jag mina elpris förra året i tre år. Kände mig lite lurad med 43,15 öre.

 

Som sagt alla har ett val?

Ja, alla har ett val, men Sverige är generellt sett inte så bra på att hålla individer ansvariga för sina val. Men eftersom en majoritet av folket röstat på S & co är det väl bara att utnyttja det maximalt istället. Vad fan får jag för pengarna, liksom.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev ABC:

 

Men det ordnar du lätt med lite öppna fönster dom sista dagarna i månaden. Gör ett test redan nu så du vet hur många dagar du måste ha "öppet hus". 🥶

Om du inte gillar kyla kanske du kan pröva att duscha några timmar varje morgon  🚿   😇

Mitt business case håller för sådan övning för att nå 1900 kWh i februari där varje 100 kWh/månad är värd 200 kr. Från 1900 till 2000 kWh är det bara värt 100 kr/månad och då går jag back. Mycket att fundera på....😀

image.thumb.png.0fe1c874048801bc728a3802c29964e3.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Roger12:

Funderar på elbidrag?

Har inte alla haft möjlighet att låsa sitt elpris?

Funderar? Ser det som en bonus.

Har bundet elpris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jag hugger så här på kvällskvisten! Kan inte hålla mig.

 

På sätt och vis har du rätt, men i det här fallet har den statliga energipolitiken (och EUs gemensamma elmarknad) satt konsumenter (och företag) i en riktigt dålig sits. Jag tycker elbidraget har drag av populism, en sorts ursäkt för att vilket regeringsparti man nu vill skylla på har fuckat upp svensk energipolitik och sedan EU ovanpå det.
 

Ja, om du kan visa att värdeminskningen beror på olaglig marknadsmanipulation. Annars är det som att be om kompensation för en trisslott som du inte vann på.

 

Det kan man fråga sig. Det går att resonera kring hur mycket staten ska täcka upp för in absurdum. Ska rökare, alkoholister och feta människor få betala sin egen vård för att de väljer att röka, dricka och äta? 

 

Det är ju så försäkringar funkar. Tycker du att du får betala för hög premie för att andras grejer pajar men inte dina, så strunta i att ha försäkring. Du kan ju spara ihop pengar för regniga dagar själv istället. Hela det svenska samhället är uppbyggt kring högt skattetryck för att täcka upp för andras behov än dina egna. Det kan man ha åsikter om, men så är det.

 

Ja, alla har ett val, men Sverige är generellt sett inte så bra på att hålla individer ansvariga för sina val. Men eftersom en majoritet av folket röstat på S & co är det väl bara att utnyttja det maximalt istället. Vad fan får jag för pengarna, liksom.

Tror inte allt handlar om politik?

Men skatteplanering om man inte får det man vill med sin skatt?

Tror inte på ett sådant samhälle. Vi kanske hamnar där ändå?

 

Vår familj är glad att betala skatt. Samtidigt förstår jag tidigare uttalande från högre chefer i den privata sektorn.

 

Själv kallar jag mycket idag för välfärldsstöld. Många som sysslar med detta idag. Kostar nog mer än bidragen för el?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

Nu är det så varmt i februari så man inte ens kanske når upp till max elbidrag (dvs elförbrukningn på minst 1900 kWh i februari) från Magdalena......😃

Det var inte riktigt just den synpunkten som var tanken med tråden, trodde jag, kanske. 🤔

 

Hur som helst är det ju bra att få lite gratispengar även om det är ett idiotiskt påhitt, fast jag är ju inte så lättlurad så att jag röstar på de som hittat på detta.

 

Bränna hemma och odla marijuana är två bra grejor att ägna sig åt för att få maximalt bidrag.

 

6000 kWh el kostar oss lite drygt 3 000:- kronor så det blir 3 000:- kronor rätt ner i fickan för oss och vi är ju absolut inte ensamma om att ha fast elpris.

V A L F L Ä S K är vad det är, inget annat.

 

Fast nu ser jag ju inte detta bidrag som en kassako utan fortsätter att hålla elförbrukningen nere även om jag då förlorar pengar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Fast nu ser jag ju inte detta bidrag som en kassako utan fortsätter att hålla elförbrukningen nere även om jag då förlorar pengar

Håller absolut med dig, ska inte offra miljön för några extra hundralappar. Men man kan ju kanske tycka att dom som införde bidraget borde tänkt ett steg till och funderat på vad det kunde få för bieffekter. Som att för varje 100 kWh extra du förbrukar så får du 200 kronor i bonus. Det är nog rätt många med bundna avtal som betalar avsevärt mindre än 2 kronor per kWh idag och som skulle tjäna pengar på att förbruka mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ABC:

Men man kan ju kanske tycka att dom som införde bidraget borde tänkt ett steg till och funderat på vad det kunde få för bieffekter.

Det är ganska typiskt att hålla de som inte bryr sig under armarna mha. bidrag.

Varfär ska man anstränga sig när det går lika bra om man låter bli.

 

Det som motsäger detta är att de största vinnarna verkar vara de med lite större hus och elbil så valfläsket är ju tydligt riktat mot medelklassen som säkerligen inte är i behov av några extrapengar.  

 

Nu hoppas jag på lite bidrag för de ökade bensin- och dieselkostnaderna och för räntan som börjar stiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

6000 kWh el kostar oss lite drygt 3 000:- kronor så det blir 3 000:- kronor rätt ner i fickan för oss och vi är ju absolut inte ensamma om att ha fast elpris.

Det där tror jag inte på, 50 öre/kWh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Det där tror jag inte på, 50 öre/kWh.

Inte jag heller. Jag betalade nästan 200 öre/kWh i snitt under 2021. Totalkostnaden alltså.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:
2 timmar sedan skrev Kane:

Det där tror jag inte på, 50 öre/kWh.

Inte jag heller. Jag betalade nästan 200 öre/kWh i snitt under 2021. Totalkostnaden alltså.

He he!

Jo, det stämmer faktiskt när det gäller elpriset, men...

Sedan tillkommer

  • nätavgift på 35 öre/kWh i snitt (höglast 62,5 öre/kWh, låglast 11 öre/kWh) och
  • energiskatt på 44,5 öre/kWh.

Total rörlig kostnad: 1:31 kr/kWh.

  • Dessutom tillkommer en fast nätavgift på 260:- kr/mån.

På natten blir elen i stort sett gratis!

Tack (S)nälla!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...