Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skeppskatten1

Skall summern ljuda Volvo Penta md 40 1981

Rekommendera Poster

Ja det är frågan om summern på instrumentpanelen  ska tjuta innan man startat motorn ?  Är det temp och oljetryck den ska larma på? 

Den har varit helt tyst sen vi köpte båten 2020.

Mvh Per 

Screenshot_20220214-182817_Gallery.jpg

Redigerad av Skeppskatten1
Missade bilden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättare att få hjälp om motorinfo finns med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig att larmet ska starta när tändningen slås på och sluta när oljetrycket gått upp strax därefter. Annars är det fel på smörjningen och man ska stänga av motorn innan den fått skador.

Men jag är absolut ingen expert!

På nuvarande nyare VP gäller dock inte detta. Där larmar den inte i början.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tonen på vår båt är så öronbedövande hög att jag på allvar överväger att klippa av kabeln till den. Det är gevärsknallsnivå på ljudet. Man riktigt känner hur tinnitusen kommer springande varje gång man vrider om nyckeln. Var folk nästan döva på 80-talet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

Tonen på vår båt är så öronbedövande hög att jag på allvar överväger att klippa av kabeln till den. Det är gevärsknallsnivå på ljudet. Man riktigt känner hur tinnitusen kommer springande varje gång man vrider om nyckeln. Var folk nästan döva på 80-talet?

 

Sätt tejp på summern så blir ljudet mer uthärdligt. Har jag gjort på flera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ljuder när jag vrider på tändningen och slutar när jag sedan vrider vidare över till glödning följt av start. Så den tjuter inte längre än jag är snabb med nyckeln.

 

Jag har även bytt ut summern till en något lägre ljudnivå. Finns att köpa på ELFA till relativt okej peng. Den jag först hade lät brandvarnar högt,  den jag har nu är betydligt lägre men fortfarande högt och hörs tydligt även när motorn är igång.

 

Tror det är denna jag köpte:

https://www.elfa.se/sv/piezoelektrisk-signalgenerator-35-vdc-77-db-sonitron-sci-535-a1/p/13787810?q=Summer+12v&pos=21&origPos=21&origPageSize=50&track=true

 

Har Volvo Penta panel. Länkad summer var samma typ som var originalmonterad på min panel, fast original var svart färg. Tror nog det är samma mått som du har på din i bilden.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summern från Kjell O co funkar som den ska nu vid drift i sjön. Piper när man vrider på nyckeln och slutar när motorn startat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går rätt bra att hålla tummen över summern tills motorn startat. Man vill ju att det skall höras om det går ett larm under gång och då är det ju bra med en stark signal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min MD40 tjuter signalen först vid start i ett par sekunder efter jag stoppat motorn tills dess att jag vrider av nyckeln. Jag tycker inte att det är något större problem då den ljuder en kortare stund, dock hände det förra året att den ljöd även efter start när jag gjort rent motorn lite och spolat lite lätt med vatten på den, men nästa gång jag var ut vid den så var allt ok igen 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...