Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
skippeer

Tips: Våga byta seglingsvatten under 2 säsonger

Rekommendera Poster

Som västkustseglare har man seglat Bohuslän upp och ner ett otal gånger.
Ni som vill sänka kostnaderna för hamnavgifterna och få komma till nya spännande platser skulle kunna:

  • ta sen semester och segla via Danmark, Tyskland via Kielkanalen och Helgoland till Nederländerna och gå Stående Mastrutten till tex Amsterdam.
  • Lämna båten över vintern i Nederländerna, kostnaden för oss var ungefär samma som Grefab tar för en vinter.
  • År 2 tar ni tidig semester och seglar tillbaka till Svedala.

 

Tidvatten är inte så svårt, utmaningen för oss som bestämt oss för att bara dagsegla utsidan på väg till Medelhavet var att finna en hamn längs Tyska atlantkusten. Vi hamnade i Norderney bland de Frisiska öarna, med rätt tidvattennivå funkade det för oss med köldjup på 175 cm.

 

Har skapat en Google Map med de hamnar som vi besökt under nästan 3 månader 2021, om man seglar lite längre ben borde det gå att komma till Amsterdam på 4 veckor.

Generellt vill jag rekommendera att ligga i klubbhamnar, lite lägre pris och ofta mer personligt.

I Nederländerna har vi några favoriter:

  • Groningen, kanalfärden genom universitetsstaden var en upplevelse
  • Dokkum, mysig by med flera vackra väderkvarnar
  • Hindeloopen. Relativt ny marina med pool, tillbehörsbutik och en fantastisk mysig by.
  • Enkhuizen, museet borde vi besökt, kanske till våren när vi fortsätter vår seglats sakta mot Medelhavet
  • Volendams museum
  • Hoorn, mysig stad
  • Lemmer, förtöj mitt i byn, mysig by med gott om matbutiker nära båten

 

Idag ångrar jag att vi inte gjort en seglats sent år 1/tidigt år 2 medans vi båda jobbade för det är inte så svårt gäller bara att våga och gärna ha tid för att kunna vänta ut skitväder. Som framgår av alla hamnar och de korta avstånden tog vi det lugnt 🙂

 

image.png.e3669a7b26faadc3bfc3c726ae18a428.png

Redigerad av skippeer
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller på med fler tips om mysiga städer/byar som en nederländsk seglare (Ralf på Stella Nova) skrivit på MyHanse forumet.

The IJsselmeer (and Markermeer) is more than worth to visit.

Very nice old villages are:

East IJsselmeer
Workum
Hindeloopen
Stavoren
Lemmer
Urk

West IJsselmeer
Medemblik
Enkhuizen

Markermeer
Muiden
Hoorn
Edam
Volendam
Marken
Durgerdam

Amsterdam
Sixhaven (in summer often full, free Ferry to Amsterdam-Centre)
Amsterdam Marina (New)

IJmuiden is a marina to join the Northsea, but not nice.

Details to Netherlands Marinas you will find here: http://www.allejachthavens.nl/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting finns på internet, problemet är bara att finna rätt info vid rätt tillfälle😉

 

En fråga som vi hade innan vi kom iväg var vattendjupet i relation till kanaloperatörens mål (finns flera operatörer i NL).
Vanligt att man refererar till NAP (Normaal Amsterdams Peil) som är en vattennivåreferens utanför Amsterdam.


Fann en bra karta som visar vattennivåstatus för oss oroliga seglare med standardköl.
 

image.png.6c60701caf4ea070c2d3cf96787d14d0.png

 

Överskådlig web sida som stämmer skapligt
https://www.sailingisabell.nl/svenska/StaandeMastRoute.php

 

Har för mig att kanalerna i Friesland skall ha måldjup ca 1,9 meter och då är det bra att vet om det är lägre.

Vår köl sticker ca 1,75 m, vi gick "på" vid minst 4 tillfällen, när vi skulle förtöja vid:

  • kaj för SPORT (dvs fritidsbåtar) för att vänta på broöppning in till Groningen (viktig bro stängd under rusningstrafiken), korrekt servicetid visas på skylt vid bron (stämde inte med info som vi läst i förväg).
  • anlagd gratisbrygga i Lauwersmeer National Park, Marrekrite.
    Finns gratis förtöjningsbryggor i flera provinser, skyltar talar om max tid 2-3 dygn.
  • kanalkant i Leeuwardens park
  • Harlinger Watersportvereniging (när vi försökte lämna gästbrygga, fick vänta en halvtimme så vattendjupet blev normalt igen. Av okänd anledning öppnar de ibland den lilla slussen så kanalnivån sänks till havets nivå, kanske 5-10 cm men det var tillräckligt).

 

Utöver vattendjup behöver man ha koll uppåt oxå, i Groningen fastnade övre spridaren i träd och i Groningen fick vi leta efter kanalkajplats mtp vattendjup och trädgrenar.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...