Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
hakast

Sterling Proalt C 12/130 trolig felkälla

Rekommendera Poster

Jag har precis bytt motor i segelbågen till en Solé, hade tidigare Perkins/Volvo MD2040. Har Lithium-celler till förbrukning och AGM till start. Efter motorbytet händer det lite udda saker.

  • Generator -> Sterling IN -> Sterling UT (1 UT till AGM startbatteri och den andra UT till Lithium. Har BMS, reläer osv)
  • Temperaturmätaren på nya instrumenten i sittbrunnen fungerar inte. Den gula kabeln på baksidan av instrumenten ska iblan anslutas till generators plus för att kicka igång den men det laddar i vart fall AGM nu så den sladden verkar inte behövas kopplas. Har inte vågat låta BMS släppa igenom till Lithium ännu.
  • Lamporna/dioderna på Sterling lyser hela tiden och det gjorde dom inte tidigare förrän motorn var igång.

Det här är en lite speciell fråga men kanske finns det ngn annan som också har Sterling och kanska har lite input?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hakast:

Jag har precis bytt motor i segelbågen till en Solé, hade tidigare Perkins/Volvo MD2040. Har Lithium-celler till förbrukning och AGM till start. Efter motorbytet händer det lite udda saker.

  • Generator -> Sterling IN -> Sterling UT (1 UT till AGM startbatteri och den andra UT till Lithium. Har BMS, reläer osv)
  • Temperaturmätaren på nya instrumenten i sittbrunnen fungerar inte. Den gula kabeln på baksidan av instrumenten ska iblan anslutas till generators plus för att kicka igång den men det laddar i vart fall AGM nu så den sladden verkar inte behövas kopplas. Har inte vågat låta BMS släppa igenom till Lithium ännu.
  • Lamporna/dioderna på Sterling lyser hela tiden och det gjorde dom inte tidigare förrän motorn var igång.

Det här är en lite speciell fråga men kanske finns det ngn annan som också har Sterling och kanska har lite input?

Med motorbytet så har du väl även bytt generator.

 

Jag hade nog börjat med att koppla in generatorn förbi Sterlingen för att utesluta generatorfel/problem. Jag har ingen aning om hur Sterlingen reagerar om det t.ex. är diodfel i generatorn.

 

Sen hade jag nog ytterligare en gång kontrollerat att plus o minuskablar sitter rätt (du har väl stött på Murphy tidigare?).

 

Jag har själv Sterling ProAlt med enbankssystem AGM kopplat till förbrukarutgången på Stelingen (startbatteriutgången har ingen anslutning överhuvudtaget) och har aldrig sett att kontroll-lamporna lyser konstant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, hela motorn är ny, ink generatorn. Det var enkelt att koppla ihop med instrumenten eftersom det bara var en enda kontakt man kopplade ihop motor och instrument med.

 

Plus- och minus är precis som de varit tidigare, det enda jag ändrade var att jag bytte pluskabel till startmotorn från 50 mm2 till 70 mm2 men i övrigt allt lika. Jodå, Herr Murphy ger sig tillkänna lite då och då så jag har trippelkollat alla dragningar men har ju inte ändrat nåt sedan tidigare men gjorde det ändå ... 

 

Bra att få höra att din Sterling inte heller lyser om inte motorn går, min sitter lite undangömd men jag borde ha sett om den gjort det tidigare och var ca 90 % säker.

 

Såg i Sterlings (dåliga) infopapper att man kan mäta vid ingången till Sterling och det ska vara ett visst antal volt så det kollar jag i morgon.

 

Tack för feedback!

Redigerad av hakast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Sterling är släckt när motorn är avstängd. Låter som du har spänning på generator ut in i Sterling även fast motorn är avstängd. Jag tänker på om det är nåt som inte stämmer med hopkoppling av tändningslås eller instrumentering typ som  det ligger spänning genom laddningslampan.

 

Redigerad av Lasker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minutes ago, Lasker said:

Min Sterling är släckt när motorn är avstängd. Låter som du har spänning på generator ut in i Sterling även fast motorn är avstängd. Jag tänker på om det är nåt som inte stämmer med hopkoppling av tändningslås eller instrumentering typ som  det ligger spänning genom laddningslampan.

 

Då var det bekräftat av två av varandra oberoende att Sterling ska vara nedsläckt då inte motorn är igång. Tack för det!

Återstår bara att hitta varför det ligger spänning på generatorn och vad man ska göra åt det? Dessutom har det säkert samband med att temp-mätaren inte fungerar.

Lyckligtvis har jag en strömbrytare mellan startbatteri och motor så att jag kan klippa med den. (inringat på bild).

Motor och instrument kom som helheter och det vara bara att trycka ihop kontakten dom emellan. 

Det här tål att funderas på. 

Screenshot 2022-02-14 at 12.13.06.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte svar på din fråga, men jag lurar på varför din BMV-700 sitter mellan plus på förbrukningsbatteriet och plus på startbatteriet. Felritat?

EDIT: Insåg att det var kablar för spänningsmätning av dom två batterierna, alltså inget konstigt med ritningen, bara med mina tankar...

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev ABC:

Inte svar på din fråga, men jag lurar på varför din BMV-700 sitter mellan plus på förbrukningsbatteriet och plus på startbatteriet. Felritat?

Sterling ProAlt har en ingång från generatorn och två utgångar till start- respektive förbrukarbatteri.

Elritningen ser korrekt ut vad avser Sterlingens plats i systemet.

 

(Den elritningen kommer jag att spara inför mitt egna LiFePO4-byte)

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Lintott:

Sterling ProAlt har en ingång från generatorn och två utgångar till start- respektive förbrukarbatteri.

Elritningen ser korrekt ut vad avser Sterlingens plats i systemet.

 

(Den elritningen kommer jag att spara inför mitt egna LiFePO4-byte)

 

Jag syftade iofs på batterimonitorn men inser nu att det är kablar för spänningsmätning av dom två batterierna man ser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, ABC said:

Inte svar på din fråga, men jag lurar på varför din BMV-700 sitter mellan plus på förbrukningsbatteriet och plus på startbatteriet. Felritat?

EDIT: Insåg att det var kablar för spänningsmätning av dom två batterierna, alltså inget konstigt med ritningen, bara med mina tankar...

Nja, egentligen gör den nog inte det. Shunten sitter på minuskabeln och den mäter både start- och förbrukningsbatteriets SoC. ...ser din Edit nu och vi är inne på samma spår. Satt och knåpade med den där ritningen nån månad och sen var det bara att trippelkolla och få second opinion, sen köpte jag en bra kabelskoklämmartång på Biltema och det gick väl åt 20-40 skor. Allt har funkat i de två år nu vi bott i båten nonstop, men så bytte jag motor och nu vete fasen vad som hände?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Lintott said:

Sterling ProAlt har en ingång från generatorn och två utgångar till start- respektive förbrukarbatteri.

Elritningen ser korrekt ut vad avser Sterlingens plats i systemet.

 

(Den elritningen kommer jag att spara inför mitt egna LiFePO4-byte)

Jag kan vara lite bussig. Om du kommer använda samma prylar som mig så var det här en tricky bit att lösa. Kontaktade tillverkaren av 123BMS och fick lösningen därifrån. Orsaken till att jag fick byta belastningsrelä var att vi kör rätt hårt med induktionsplatta och lite av varje och befintligt dubbelrelä klarade bara (tror jag) 100A vardera så jag använder bara det ena till laddningen. Kanske dom har andra reläer med störra kapacitet nu? Det här var för två år sen.

Screenshot 2022-02-14 at 20.37.16.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev hakast:

Jag kan vara lite bussig. Om du kommer använda samma prylar som mig så var det här en tricky bit att lösa. Kontaktade tillverkaren av 123BMS och fick lösningen därifrån. Orsaken till att jag fick byta belastningsrelä var att vi kör rätt hårt med induktionsplatta och lite av varje och befintligt dubbelrelä klarade bara (tror jag) 100A vardera så jag använder bara det ena till laddningen. Kanske dom har andra reläer med störra kapacitet nu? Det här var för två år sen.

"Dagsnoteringen" för BMS är 123BMS. Men det blir inte installerat denna säsongen.

 

GWL har kraftigare reläer att sälja idag. Den maffigaste är nog denna som är klassad 600A (det finns även reläer däremellan).

https://shop.gwl.eu/Battery-Management/AMETEK-Magnetic-Latching-Contactor-12V-600A-JEY4803AB00.html

bild.png.50da3e92fde95b71dd2e99d21594607b.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Lintott said:

"Dagsnoteringen" för BMS är 123BMS. Men det blir inte installerat denna säsongen.

 

GWL har kraftigare reläer att sälja idag. Den maffigaste är nog denna som är klassad 600A (det finns även reläer däremellan).

https://shop.gwl.eu/Battery-Management/AMETEK-Magnetic-Latching-Contactor-12V-600A-JEY4803AB00.html

bild.png.50da3e92fde95b71dd2e99d21594607b.png

 

Den hade definitivt räckt till ...och så en annan sak ...hade jag börjat om med mitt bygge idag och vetat det jag vet nu hade jag inte valt 123BMS. Man får hålla på och mixtra för att ställa om och lura BMS så den inte tror att det är fulladdat vid en spik tex vid uppstart men även annat.

Jag köpte gen2 en vecka innan gen 3 kom men det var det ingen av försäljarna i Tjeckien som upplyste om. 🙂

På min BMS slår det av laddningen då ngn cell befinner sig över en viss nivå. Bäst är att ha den på 3.4 volt men det funkade inte så jag fick skruva upp till 3.5. På gen 3 lär det vara så att den inte tror att det är fulladdat förrän SoC är uppe i ett visst antal procent, kanske 100%, men jag skulle inte lita på att det heller funkar. 

Den räknar även grovt fel på SoC när man tex lagar mat med induktionshäll och kraftigt uttag upp till 200A och även annat men en del har jag säkert glömt nu eftersom jag vant mig med det hela och vet hur jag ska fiffla.

Jag hade satsat på Daly istället. 123BMS är dessutom prissatt till ungefär dubbelt så mkt som den är värd, men tjusig förpackning, app osv. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...