Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Flödesmätning, diesel - en idé

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev raol:

Jag letade upp verkstadsmanualen för motorn vi har. Bränsleförbrukningskurvan är förstås för när motorn är maximalt belastad vid det angivna varvtalet, men där är det i alla fall ca 0.45 liter/hk/timme (ca 270 g/kWh). Jag vet inte hur mycket mindre motorn drar vid lägre belastning än max, för det säger manualen inget om.

Det var ju tur att jag la med en brasklapp i mitt inlägg. 😁

 

Oavsett vad som är rätt blir det svårt att mäta såpass låga flöden.

 

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

En dieselmotor som inte går på optimalt varvtal drar väl ungefär 0,2 l/h/hk.

OT mot TS tråd.

 

VPs AD41P förbrukade i bänkkörning när det begav sig på slutet av 90-talet 0,197 l/hk/h. Bränslet var dåvarande europadiesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Nja, mellan 2-3 liter i timmen är det jag hittat som normalt för de flesta för en båt i den storleken. Vilket blir 0.5-0.6 liter/nm. Kan säkert komma ner mot två liter vid 3-4 knop eller så, men det är bara en gissning, och det blir ungefär samma räknat i liter/nm.

Om jag kollar på motorn i min båt, som är c:a metern kortare och av samma konstruktör, så ser förbrukningen ut så här.
 

Det brukar finnas en hastighet där skrovet glider lätt, i mitt fall 5,3 knop, då motorn går väldigt snålt och snällt. Plockar då ut runt 6 hk ur motorn, och förbrukar ungefär en liter sjömilen.
Motorn är från 1980, men välservad. 
 

Därav min förvåning kring förbrukningen på er båt. Men är det så, så är det så. 🤷🏻‍♂️

91A3B47A-3DD2-4722-921E-4697EF340BBF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Det brukar finnas en hastighet där skrovet glider lätt, i mitt fall 5,3 knop, då motorn går väldigt snålt och snällt. Plockar då ut runt 6 hk ur motorn, och förbrukar ungefär en liter sjömilen.

Oj, oj!

Fem liter i timmen låter väääldigt mycket för din båt.

 

Misstänker att du menar att du förbrukar 1 l/h i 5,3 knop.

 

Jag är osäker nu, men har för mig att vi förbrukar 1,5 l/h och kör oftast sex knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Fem liter i timmen låter väääldigt mycket för din båt.

Ja, du har såklart rätt - någon pratade med mig när jag skrev…. 
En liter i timmen skall det vara i den farten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, men om man nu antar att vår också ligger på ungefär det, säg 7 hk, och manualen anger ca 0.45 liter/hk/tim, så blir det ju strax över 3 lit/tim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Volvos säljmaterial för deras D1-30, en motor som i storlek och effekt motsvarar vår, så anges en förbrukning på ca 2.5 lit/tim vid 7 hk propellereffekt. Så lite snålare, men inte enormt jämfört med 3.1 som jag fick fram för vår motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

I Volvos säljmaterial för deras D1-30, en motor som i storlek och effekt motsvarar vår, så anges en förbrukning på ca 2.5 lit/tim vid 7 hk propellereffekt. Så lite snålare, men inte enormt jämfört med 3.1 som jag fick fram för vår motor.

Vad betyder den kurva du verkar ha avläst?

Vid beräknad propellerlast x^3,0

 

Vid 7 hk på den kurvan (Vid beräknad propellerlast x^3,0) är effekten  på vevaxeln ju 20 hk och jag förstår inte riktigt att 13 hk skulle kunna vara förludter i drevet.

 

Screenshot_20220216-071156_Drive.thumb.jpg.51bd3a11726b58ea870b7141e59415e0.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag läste på mobilen och bilden var så suddig att jag missade skalan. Jag läste av det jag sa från 7 kW, inte 7 hk. 7 hk infaller vid ca 2050 varv i diagrammet, vilket ger en förbrukning på prick 2 lit/tim.

2. Lombardini anger förbrukning vid vevaxeln, dvs motsvarande den övre kurvan i det översta VP-diagrammet.

3. VP verkar inte tillhandahålla ett diagram som visar specifik bränsleförbrukning vid vevaxeln.

Det blev plötsligt lite svårt att jämföra...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en bränslemätare när jag arbetade på Volvo Lastvagnars utvecklingslab, ca 1979. Den byggde på digitalteknik. En räknare som räknade pulser och en krets som spärrade pulserna. När bränsle rann framåt räknade räknaren upp, men då bränslet rann tillbaka spärrades räknaren för nästa puls så det måste komma två pulser för att den skulle räkna upp. 

Och jag tror jag beskrivit detta i ett inlägg förut.

PS Jag ser att Seawolf  https://www.maringuiden.se/forum/profile/59080-seawolf/ kommer ihåg lite från mättekniken och numerisk analys

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev Algot_R:

Jag gjorde en bränslemätare när jag arbetade på Volvo Lastvagnars utvecklingslab, ca 1979. Den byggde på digitalteknik. En räknare som räknade pulser och en krets som spärrade pulserna. När bränsle rann framåt räknade räknaren upp, men då bränslet rann tillbaka spärrades räknaren för nästa puls så det måste komma två pulser för att den skulle räkna upp. 

Finns även logikkretsar/räknare med up/downingång som löser det hela - om man vill göra det med räknare och logik.

 

Men idag kan ju tyvärr få ingenjörer bygga saker med logikkretsar (eller analoga komparatorer/OP-förstärkare om det är analoga signaler som är inblandade i matematiken) och måste slänga in en processor så fort man skall lägga ihop om så bara två simpla signaler. Fast det är klart - processorn ger ju sedan redan i sin allra enklaste form större möjligheter till efterbehandling och presentation.

 

Tycker fortfarande det är lite av en "sport" att få till elektroniklösningar utan processor, även med viss matematisk eller sekventiell funktion. Inga mjukvarubuggar, ingen risk för hängningar och ingen programvara som måste laddas 🙂

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...