Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
K_Haddock

Alkylat 2-takt från Jula

Rekommendera Poster

27 minuter sedan skrev Hybro:

Om man då har en motorsåg... 

På sommaren + 40 grader. 

Vinter - 30.

En diff på 70 grader. 

Kan det då vara ide att köra på alkylat för vattenkylda motorer på vintern? 

Intressant tanke. Tittade i två av mina maskiners (motorsåg, röjsåg) manualer och där står inget om annan olja för vinterbruk.

Däremot står följande;

Motorsågen: under +10 ställ om spjället för värmning av förgasaren till vinterläge, under -10 justera upp tomgången.

Röjsågen: under +10, ställ om spjället för förvärmning av förgasaren, under -10 sätt på täckplatta för starthuset plus en filterinsats av plastväv för luftfiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kane:

Intressant tanke. Tittade i två av mina maskiners (motorsåg, röjsåg) manualer och där står inget om annan olja för vinterbruk.

Däremot står följande;

Motorsågen: under +10 ställ om spjället för värmning av förgasaren till vinterläge, under -10 justera upp tomgången.

Röjsågen: under +10, ställ om spjället för förvärmning av förgasaren, under -10 sätt på täckplatta för starthuset plus en filterinsats av plastväv för luftfiltret.

En sån omställningsspak fanns på min gamla luftkylda Volkswagen 1600 på -60 talet också! Dock skulle den inte ha någon två-taktsolja:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Nu är inte jag någon expert på olja, men generellt brukar det ju vara så att en produkt som försöker vara bra på allt är istället inte bra på någonting. Har väldigt svårt att tänka mig att denna olja skulle funka lika bra som en som specifikt är gjord för just utombordare

Så resonerade många säkert också, som envist höll fast vid de gamla single grade-oljorna för smörjning.

Idag skulle ingen acceptera att behöva byta mellan sommar- och vinterolja i sin bil, och ingen ifrågasätter nog att multigrade-oljorna fungerar som tänkt.

 

Men tvåtaktsoljan, hmmmm, det kan inte vara bra med en olja med brett tempområde som försöker vara bra både lite kallare och varmare...:huh:

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har single grade olja i min motor just för att expertisen säger att multi grade inte är bra för äldre motorer (min är 1979). Med expertis menar jag förståsig påare på detta forum, oljetillverkare och annan googlad information om oljor. Jag kan inte något om detta men en gammal (diesel) motorer SKA tydligen ha single grade, har något med molekyluppbyggnaden i oljan att göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Boanjohan:

Jag har single grade olja i min motor just för att expertisen säger att multi grade inte är bra för äldre motorer (min är 1979). Med expertis menar jag förståsig påare på detta forum, oljetillverkare och annan googlad information om oljor. Jag kan inte något om detta men en gammal (diesel) motorer SKA tydligen ha single grade, har något med molekyluppbyggnaden i oljan att göra. 

Du blandar väl inte ihop diskussionen om Mineral eller Syntetoljor med frågan om Singel eller Multigradeoljor.  Multigradeolja kan du absolut använda i din 70-tals motor men man brukar rekommendera Mineralolja i äldre motorer.

Kör själv Mineral/multigrade i min Penta MD-2b 1971 och det har gått bra i nästan 7000 timmar hittills. Tror dessutom att vi har likadana båtar Saga 27 ?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he, där är man borta ur diskussionen som amatör. 
Kör mineral single grade (SAE 30, CF) och  har helt korrekt en SAGA 27, med VP MD21A. Ska vara SAE 30 CD enligt instruktionsboken men har svårt hitta den oljan, CF ska då funka enligt en tabell jag hittade på nätet (hojta gärna till med synpunkter på det, jag är oljeamatör). Tidigare ägare körde på 15W40 mineralolja. Om det är avgörande skillnad eller inte tror jag nog inte jag blev klok på.

Detta var ju inte ämnet i denna 2-taktstråd,  jag nämnde det tidigare bara av jämförelse skäl att när man har en gammal motor så blir det bränsle och olja man kör på ofta en kompromiss eftersom utvecklingen går framåt och gamla kvaliteter döps om och sannolikt är modifierade med olika tillsatser av olika skäl. 

 

Med på 2-takt olja verkar det dock vara lite lättare🙂

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, Lintott said:

Jula har olika sorters alkylatbensin för olika ändamål. Den här

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmaskiner/tillbehor-for-tradgardsmaskiner/branslen/alkylatbensin-624049/ uppger de är avsedd för tvåtakts utombordsmotorer.

 

"Alkylatbensin med 2,5 % helsyntetisk tvåtaktsolja!

Startas TC-W3-godkända 2-taktsbensin är anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner. TC-W3-godkännandet innebär att den även är idealisk för utombordsmotorer." (Sen kan man undra hur det går ihop med temperaturerna på luftkylda trädgårdsmaskiner och vattenkylda utombordare enligt vad som skrivits ovan.)

 

Jag har under ett antal år blandat i alkylatbensinen själv med en miljövänlig utombordarolja för att slippa leta specifikationer varje gång jag behöver en liten dunk och samtidigt vara så miljövänlig det går med min lilla jollesnurra.

Enligt STARTA:s webbsida och spec, nämns inte någon annan skillnad på Alkylat 2T 2% och 2.5% än just att det är 2.5% istället för 2%.
STARTA Alkylatbensin 2-T 2.5% : Starta (startaprodukter.se)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Nej, absolut INTE, du måste ha en 2-taktsolja för utombordare, inte för luftkylda 2-taktsmotorer.

 

Köp i så fall 4-taktsbensin och blanda in rätt oljan själv.

Jula anger att 2-t alkylatet passar för både luft och vattenkylda motorer.
Vänligen meddela Jula om att de har fel och förklara varför (vore inte fel att göra här heller) , så gör du både dem och allmänheten en stor tjänst.

 

Däremot kan man ju peka på att gamla 2-t motorer ibland anges kräva 3-4% oljeinblandning, så man skall ju då antingen toppa upp med mera olja för Julas har 2%. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, Seawolf said:

Jula anger att 2-t alkylatet passar för både luft och vattenkylda motorer.
Vänligen meddela Jula om att de har fel och förklara varför (vore inte fel att göra här heller) , så gör du både dem och allmänheten en stor tjänst.

 

Däremot kan man ju peka på att gamla 2-t motorer ibland anges kräva 3-4% oljeinblandning, så man skall ju då antingen toppa upp med mera olja för Julas har 2%. 

Jula har inte fel. STARTA:s Alkylat 2T kan användas för både luft- och vattenkylda 2T-motorer, enligt spec.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbart verkar vara att det är en kompromiss, men är kompromissen fel och direkt skadlig? Eller är den lite mindre optimerad (vilket är definitionen sv kompromiss)? Det är väsentlig skillnad där emellan!

 

Tänker på motorjournalister på kvällstidningar som mer eller mindre idiotförklarar alla som inte kör på testvinnande dubbdäck med motiveringen varför skulle man betala någon hundralapp mindre (per däck) för ett t.ex. Khumo däck, det är ju sämre!

För att inte tala om de som kör på friktion, vilka idioter (enligt journalisterna (min tolkning))! 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-10 vid 09:25 skrev raol:

Olika temperaturintervall. Luftkylda motorer blir mycket varmare, så oljorna är anpassade för olika temperaturer. Om de används vid fel intervall kan det bli problem med sotuppbyggnad och liknande, vad jag vet.

 

 

Jag skulle säga att även avgassystem har betydelse, i en båtmotor skall avgassotet lösas upp i vattnet, i en luftkyld motorn blåser det bara upp i luften.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev K_Haddock:

Enligt STARTA:s webbsida och spec, nämns inte någon annan skillnad på Alkylat 2T 2% och 2.5% än just att det är 2.5% istället för 2%.
STARTA Alkylatbensin 2-T 2.5% : Starta (startaprodukter.se)

Jula skriver på sin hemsida:

"Alkylatbensin med 2,5 % helsyntetisk tvåtaktsolja!

Startas TC-W3-godkända 2-taktsbensin är anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner. TC-W3-godkännandet innebär att den även är idealisk för utombordsmotorer."

 

Det fetstilade finns inte med på Startas hemsida för Alkylatbensin 2-takt, 2,5%!

 

Märkligt att Jula har en annan produktbeskrivning än Starta som äger varumärket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Lintott:

Märkligt att Jula har en annan produktbeskrivning än Starta som äger varumärket.

Kan ju få en att ana ugglor i mossen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Jula skriver på sin hemsida:

"Alkylatbensin med 2,5 % helsyntetisk tvåtaktsolja!

Startas TC-W3-godkända 2-taktsbensin är anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner. TC-W3-godkännandet innebär att den även är idealisk för utombordsmotorer."

 

Det fetstilade finns inte med på Startas hemsida för Alkylatbensin 2-takt, 2,5%!

 

Märkligt att Jula har en annan produktbeskrivning än Starta som äger varumärket.

Det är märkligt att varumärkesägare och "säljföretag" har olika rekommendationer och beskrivningar av en produkt.

 

Jag blev lite irriterad och skickade en fråga till Starta om vad som gäller. Får jag svar så lägger jag upp det här.

 

Julas förklaringar bryr jag mig mindre om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starta saluför också ren 2-taktsolja. En delsyntet som endast är TC-klassad för luftkylda maskiner för vilken man anger att OBS: Till utombordsmotorer rekommenderas STARTA 2-T Supersyntet

Supersynteten är klassad både TC och TC-W3. Det är rimligt att anta att de använde sin egen olja vid tillverkningen av Starta 2-T alkylat och eftersom den anges innehålla helsyntetisk olja bör det röra sig om Supersyntet. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-11 vid 07:47 skrev Seawolf:

Däremot kan man ju peka på att gamla 2-t motorer ibland anges kräva 3-4% oljeinblandning, så man skall ju då antingen toppa upp med mera olja för Julas har 2%. 

Min bergborrmaskin kräver 8%.

Det beror såvitt jag förstår på att "växellådan" smörjs av oljan som följer med avgaserna ut.

 

Enligt en erfaren man som servat dessa motorer i decennier kan man antingen använda 2T olja för luftkylda motorer eller SAE 50 mineralolja. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Min bergborrmaskin kräver 8%.

Det beror såvitt jag förstår på att "växellådan" smörjs av oljan som följer med avgaserna ut.

 

Enligt en erfaren man som servat dessa motorer i decennier kan man antingen använda 2T olja för luftkylda motorer eller SAE 50 mineralolja. 

 

Åtta procent olja måste väl ge en oerhörd rök?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev raol:

Åtta procent olja måste väl ge en oerhörd rök?

Det märks inte när man står och brottas med 40 Kg borrmaskin i buller och stendamm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Åtta procent olja måste väl ge en oerhörd rök?

Sannolikt. I mitt tvåmotorers utombordarmuseum har jag en rätt fin Seagull Forty Plus från 1968. Den skall enligt manualen ha 10% oljeinblandning! För smörjningens skull skulle motorn klara sig med mindre men oljan används också för att täta ramlagren. Med mindre blandning lär den dra tjuvluft via lagren och gå sämre.

 

Jag brukar motionera den en gång per sommar. Och kanske ta en bild för att den ser så pittoresk ut på min lite gammeldags roddbåt. Motorn är av Seagull angiven till 3 hästkrafter. Detta betvivlar jag starkt, hälften är närmare sanningen. Med den fart den här motorn kommer upp i så räcker det med friskt stiltje för att det ymniga blå diset som stiger upp ur vattnet bakom båten skall hinna upp oss i medvind. Den stanken brukar inte uppskattas av övriga familjen, själv är jag rätt härdad...

 

Propellern som ser ut som något en höfläktstillverkare har gjort av restprodukter. Den är en baddare på att samla abborrgräs i en stor härva som minskar hastigheten ännu mer. För att få bort abborgräset ur propellern får man lov att stanna motorn, lyfta upp den och rengöra, sedan linda startsnöret runt svänghjulet och starta på nytt. Den sistnämnda proceduren kanske måste upprepas några gånger. Sedan gäller det att för i helvete undvika abborrgräs!

 

Min 52lbs elmotor är nästan lika snabb, 100 decibel tystare och trasslar inte in abborgräset i propellern, på så sätt blir medelhastigheten med den rentav något högre än med Seagullen.

 

Ber hjärtligen TS om ursäkt för denna urspårning, men det är ju ändå lördagskväll 🙂

 

 

Redigerad av Faderullan
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-11 vid 22:55 skrev Lintott:

Det är märkligt att varumärkesägare och "säljföretag" har olika rekommendationer och beskrivningar av en produkt.

 

Jag blev lite irriterad och skickade en fråga till Starta om vad som gäller. Får jag svar så lägger jag upp det här.

 

Julas förklaringar bryr jag mig mindre om...

Nu har jag fått svar från "Starta" eller Hagmans Nordic som företaget heter. Enligt Hagmans så har Jula inaktuell information på sin hemsida och han som svarade på mitt mail kommer att kontakta dem.

 

Det optimala valet för tvåtakts utombordare är ren alkylatbensin som blandas med deras olja "Starta 2-T Supersynt".

 

----------------------- Svaret från Hagmans -----------------------------------

Hej NN,

Självklart skall jag försöka reda ut det hela.

 

När det kommer till Starta Alkylatbensin så är ingen variant TC-W3 godkänd. Informationen som Jula har på sin hemsida är gammal, denna info har vi skickat och kommer skicka igen till Jula.

 

TC-W3 godkännandet är ett godkännande som säger att produkten lättare bryts ner av naturen. Så rekommendationen för utombordare är att köra en sådan olja.

 

Om man tänker på dom smörjande egenskaperna så finns det fördelar med en "vanlig" olja där av har vi valt att använda detta i våra alkylat produkter.

 

Det vi rekommenderar för utombordare är att man använder vår Starta 2-T Supersynt som är TC-W3 godkänd.

-------------  Slut svar från Hagmans -------------------

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag blev så mycket klokare av deras svar. Följande länk är deras 2% Alkylatbensin som de själva rekommenderar till vattenkylda 2-taktare (alltså bl.a. utombordare, eller?) på deras egen hemsida:

https://startaprodukter.se/wp-content/uploads/2020/10/0010sv_tds.pdf
Men av deras svar låter det som de inte har någon färdigblandad alkylatbensin som är lämplig för utombordare! Eller förstår jag dem fel? Hur läser ni det?

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Boanjohan:

Men av deras svar låter det som de inte har någon färdigblandad alkylatbensin som är lämplig för utombordare! Eller förstår jag dem fel? Hur läser ni det?

Absolut! Så läser jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Boanjohan:

Men av deras svar låter det som de inte har någon färdigblandad alkylatbensin som är lämplig för utombordare!

Håller med.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...